Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Metodă inedită de creştere a producţiilor agricole

Ziarul de Vrancea
15 iun 2014 1390 vizualizări
Fermierii din vestul ţării folosesc bondari aduşi din Belgia ca să polenizeze culturile de legume şi fructe u acestă metodă este mai ieftină cu pană la 50% faţă de cea clasică

De caţiva ani, zeci de fermieri din vestul ţării se laudă că produc roşii şi alte legume la fel de gustoase ca cele din grădina bunicii. Asta, după ce au renunţat la polenizarea manuală artificială cu substanţe chimice şi folosesc bondari importaţi din Belgia, care polenizează florile natural. O firmă din Arad înfiinţată încă din 1996, care oferă servicii de consultanţă tehnică în domeniul horticol, îşi concentrează în ultimii ani activitatea pe importul de bondari, insecte solicitate tot mai mult de către fermierii din vestul ţării care vor să polenizeze biologic culturile. Fie că este vorba de sere, solarii sau suprafeţe deschise, bondarii polenizează mult mai eficient culturile, iar fermierii renunţă la substanţele chimice şi mana de lucru scumpe. Unul dintre proprietarii de sere din oraşul arădean Curtici, cunoscut mai ales pentru producţiile mari de roşii, spune că polenizarea biologică poate fi cu pană la 50 la sută mai ieftină, pentru că nu mai este nevoie de angajaţi care să ia fiecare floare în mană pentru a o poleniza, aşa cum se proceda înainte, cand se foloseau substanţe chimice, fie prin pulverizare, fie prin "înmuierea" fiecărei flori în soluţia specială. "Ce face un bondar nu poate să facă un om. N-are cum! Ei au în instinct această activitate şi acţionează la momentul optim, motiv pentru care eficienţa lor este maximă. În plus, bondarii muncesc cat e ziua de lungă, nu cer pauze", spune Ciprian Nincu, administrator de sere, care a experimentat prima dată acest tip de polenizare a culturilor în urmă patru ani, declarandu-se mulţumit de performanţele obţinute. Zeci de alţi fermieri au descoperit în ultimii ani eficienţa polenizării naturale, iar oamenii spun că legumele produse în acest fel sunt mult mai gustoase, cresc mai repede şi mai sănătos. "Roşiile, castraveţii, fasolea, dar şi căpşunile, toate au un gust mult mai puternic, sunt mai aromate. Cand laşi natura să-şi facă treaba, legumele sunt mult mai gustoase. Noi suntem în al doilea an în care polenizăm cu bondari. Încercăm să producem cat mai ecologic şi renunţăm treptat la chimicale", spune Vlad Sipca, proprietar de solarii. Fermierul afirmă că anul trecut a scos la vanzare primele roşii obţinute în seră prin polenizare biologică, iar clienţii pe care îi are de mulţi ani l-au întrebat dacă a schimbat soiul. "Roşiile sunt cărnoase, au un miros specific, sunt dulci şi aromate. Clienţii m-au întrebat imediat dacă am adus alt soi, însă eu cultiv acelaşi soi de peste zece ani. Diferenţa este dată de faptul că nu mai apelez la hormoni şi alte substanţe. Fructul se dezvoltă mult mai bine şi pentru că este polenizat exact cand trebuie. Oamenii nu nimeresc mereu momentul, iar din această cauză şi la mine producţia era cu pană la 20 la sută mai mică în anii anteriori", mai spune arădeanul Vlad Sipca. Pentru polenizarea biologică, sunt preferaţi bondarii, pentru că, spre deosebire de albine, sunt activi şi la temperaturi scăzute, de pană la cinci grade, dar şi în condiţii de vant şi cer înnorat.

UE va injecta 3,5 miliarde de euro în Romania?

Din totalul fondurilor alocate ţării noastre de către UE vom cheltui pană în 2015 aproximativ 80%, estimează ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici

Ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, a declarat, ieri, la un eveniment organizat de instituţia pe care o conduce, că deşi în primele cinci luni ale anului nivelul de absorbţie a fost sub aşteptări, la finalul anului obiectivul de 3,5 miliarde euro va fi atins. "La final de an (...) vom atinge obiectivul pe care l-am spus, acela de peste 3,5 miliarde de euro în facturi către Comisia Europeană. (...) E adevărat, în primele cinci luni ale acestui an ceea ce noi am estimat a fost sub aşteptările pe care le-am avut iniţiale pentru că sunt multe facturi care nu ajung încă la noi din partea marilor companii de lucrări, în special la mediu şi la transport", a explicat Teodorovici. El a arătat că în cursul acestei luni vor avea loc discuţii cu toate companiile de construcţii şi cu cei care supervizează aceste lucrări pentru a vedea exact care sunt cauzele. Teodorovici a enumerat şi o parte din cauzele care au dus la această situaţie. "În primul rand sunt companii care (...) au licitat cu preţuri foarte mici. Mai mici decat ar fi putut să fi făcut acele lucrări, motiv pentru care acum efectiv sunt blocate. Un alt motiv este că unele companii au dispărut şi atunci am mers către subcontractori (...) să termine contractele, deci motive de acest fel. O să modificăm în primul rand legislaţia pe achiziţii publice ca să nu mai permită astfel de situaţii, să nu se mai (...) conteste atat de des precum se întamplă astăzi şi multe astfel de situaţii pe care dorim să le evităm", a declarat Teodorovici. Referindu-se la fondurile europene alocate Romaniei în actualul cadru financiar, ministrul a afirmat că aceste sume vor fi cheltuite în proporţie de 80% pană la finalul anului 2015. Întrebat ce se întamplă cu restul de 20%, Teodorovici a răspuns că este "un risc pe care Romania îl are pentru perioada 2009-2012 cand lucrurile au stagnat efectiv". Ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, a participat, duminică, în parcul Kiseleff, la evenimentul "Și eu sunt cetăţean european! Aceasta este Romania mea!" unde au fost premiaţi elevii caştigători la concursul de pictură, desen, grafică şi fotografie cu aceeaşi temă. Teodorovici a afirmat că ministerul pe care îl conduce va intensifica acţiunile de acest gen în perioada următoare, pentru a face cunoscute în randul copiilor, dar şi adulţilor, cat mai multe informaţii despre Uniunea Europeană. "E un motiv pentru noi să intensificăm astfel de acţiuni în şcoli, licee, chiar şi facultăţi, pentru a cunoaşte cat mai mult ceea ce înseamnă UE, care sunt avantajele de a fi membru, care sunt obligaţiile noastre ca membru al UE şi nu doar atat. E o campanie pe care o să o lansăm în următoarea perioadă intensiv în toată ţara", a adăugat ministrul.

Hipermarketurile deschise înainte de 2008, vulnerabile în faţa hoţilor

Peste 75% din magazinele deschise înainte de 2008 folosesc echipamente video instalate la acea dată şi care, deşi furnizează imagini de bună calitate şi pot fi conectate la internet, oferă mult mai puţine detalii comparativ cu camerele IP moderne şi identifică mai greu chipul hoţilor, potrivit UTI. Într-un hipermarket există pană la 100 de camere de supraveghere, iar zonele critice, în care sunt amplasate cele mai multe echipamente video, sunt casele de marcat, casieriile şi zonele de recepţie de marfă. Potrivit UTI, la producerea unui eveniment de securitate, menţinerea unor echipamente uzate fizic şi moral peste durata de viaţă normală poate duce, în situaţii extreme, la riscul de a nu putea fi utilizate în scopul pentru care au fost instalate: cercetarea evenimentului, identificarea cauzelor şi autorilor şi punerea la dispoziţie a dovezilor video. Nivelul total al pierderilor cauzate de furturi în lanţurile mari de retail, potrivit cifrelor vehiculate în piaţă, se ridică la 0,5%-1,5% din volumul vanzărilor. Astfel, la un lanţ de magazine cu o cifră de afaceri anuală de un miliard de euro (nivel care se regăseşte în raportările lanţurilor din Romania) înseamnă pierderi din cauza furturilor cuprinse între 5 milioane de euro şi 15 milioane de euro anual. "Se poate spune, aşadar, că în funcţie de complexul de măsuri de reducere a pierderilor (loss prevention) adoptate de retailer, pierderile pot varia cu pană la 10 milioane de euro anual. Din acest complex de măsuri fac parte obligatoriu şi sistemele de supraveghere video", a declarat Viorel Luţă, director de Vanzări Sisteme de Securitate în cadrul UTI. Potrivit acestuia, camerele video analogice, care se regăsesc în majoritatea hipermarketurilor deschise în Romania, furnizează imagini de bună calitate, dar incomparabil mai puţine detalii faţă de camerele IP. Scăderea consumului după declanşarea crizei nu le-a permis retailerilor să aloce bugete pentru tehnologii noi.

Oraşul cu cei mai fericiţi angajaţi

Este vorba despre San Jose California, cunoscut ca şi centrul tehnologic global

San Jose California, cunoscut ca centru tehnologic global, este oraşul cu cei mai fericiţi angajaţi din SUA, potrivit unui clasament realizat de site-ul de recrutare Glassdoor prin intervievarea a peste 500.000 de persoane dintre cele mai mari 50 de zone metropolitane, potrivit MarketWatch. Evoluţia pieţei americane a muncii se îmbunătăţeşte, iar unele oraşe oferă şanse şi condiţii mai bune de angajare decat altele. În luna mai, în Statele Unite au fost create 217.000 de locuri de muncă în afara sectorului agricol, fiind pentru a patrua lună în care numărul posturilor înfiinţate depăşeşte 200.000, conform datelor oficiale. "San Jose este recunoscut ca centru global al industriei tehnologice. În acest oraş, companiile care au primit cele mai multe aprecieri sunt Google, Stanford University şi site-ul de comerţ electronic eBay", a declarat Scott Dobroski, analist al tendinţelor de angajare la Glassdoor. O persoană care lucrează în Mountain View, California, a spus că Google a făcut o treabă extraordinară prin crearea unei comunităţi diverse cu obiective comune. De asemenea, Google oferă şi mese şi transport gratuit angajaţilor. Investitorii imobiliari au observat creşterea bunăstării angajaţilor din San Jose, care se numără între primele cinci pieţe din SUA pentru speculaţii imobiliare, potrivit companiei CoreLogic. Pe locul al doilea în clasament se află San Francisco, oraş înconjurat de numeroase companii tehnologice mari, între care Facebook şi furnizorul de servicii de stocare de date cloud Dropbox. "Munca este interesantă şi o provocare", a scris un softist de la DropBox. El a adăugat că angajaţii au la dispoziţie toate avantajele care pot fi oferite de companiile startup din regiune, cum ar fi sală de sport, masaj, trei mese de 5 stele pe zi şi viaţă socială activă. Unul dintre dezavantaje este preţul ridicat al locuinţelor din districtul San Francisco, unde ratele ipotecilor reprezintă 70% din venitul mediu, potrivit datelor companiei imobiliare RealtyTrac.  Washington D.C. ocupă locul al treilea în clasament, între angajaţii care au participat la cercetare figurand, între alţii, cei de la George Mason University, National Institutes of Health, compania de consultanţă Motley Fool şi National Public Radio.

UE pune talpă bancherilor americani

Uniunea Europeană a avertizat că va exclude băncile, fondurile de hedging, asigurătorii şi alte companii financiare dintr-un acord comercial negociat cu Statele Unite, din cauza dezacordurilor privind colaborarea în domeniul reglementărilor serviciilor financiare, relatează Financial Times. Autorităţile de la Bruxelles şi Washington discută termenii unui pact care ar putea fi cel mai amplu acord comercial regional din lume, care să acopere aproape jumătate din producţia economică mondială şi o treime din comerţul mondial. Multe dintre tarifele comerciale transatlantice se află deja la un nivel scăzut, astfel că cel mai important obiectiv aflat în discuţie este reducerea reglementărilor şi altor bariere non-tarifare din comerţul UE-SUA. Spre nemulţumirea UE şi a unei mari părţi din sectorul financiar american şi european, administraţia preşedintelui Obama vrea să excludă din acord reglementările referitoare la serviciile financiare. Oficialii de la Washington susţin că includerea acestor reglementări ar submina regulile mai stricte introduse după criza din 2008 şi că orice cooperare transatlantică referitoare la serviciile financiare ar fi mai bine tratată într-un cadru separat. În încercarea de creştere a presiuni asupra Statelor Unite, Comisia Europeană a propus statelor membre ca, pană cand partea americană se va angaja în discuţiile privind cooperarea în domeniul reglementărilor, UE nu ar trebui să negocieze accesul pe piaţa serviciilor financiare.

Proiectul coridorului sudic de gaze va fi accelerat

Uniunea Europeană şi Azerbaidjan au convenit să accelereze proiectul coridorului sudic de gaze, pentru transportul de gaze din Marea Caspică spre Europa, şi un acord de parteneriat pentru moderizare strategică, a declarat preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, transmite Novinite. Preşedintele CE a prezentat rezultatele unei întalniri la Baku cu preşedintele azer Alham Aliev, precizand că cele două părţi au stabilit să intensifice eforturile pentru încheierea cat mai curand a unui acord de parteneriat pentru modernizare strategică în Azerbaidjan. Barroso a spus că proiectul privind coridorul sudic de gaze a început acum trei ani, fiind important din punct de vedere politic şi pentru îmbunătăţirea securităţii energetice. Şeful CE a discutat cu Aliev oportunităţile de accelerare şi extindere a coridorului sudic de gaze, iar cele două părţi au convenit să trateze preferenţial acest proiect, în următorul an. Proiectul de construcţie a conductei, care urmează să transporte 10 miliarde de metri cubi de gaze în Europa din 2019, a fost discutat şi cu alte ţări din regiune, care analizează posibile soluţii de dezvoltare.

China este noul El Dorado pentru producătorii auto

Producţia de automobile din China, ţară care este cea mai mare piaţă de profil din lume, ar putea creştere cu circa 60% în următorii opt ani, stimuland cererea de oţel, potrivit estimărilor ArcelorMittal, cel mai mare grup siderurgic la nivel global, relatează Bloomberg. Producţia de automobile ar putea creşte la 30-35 de milioane de unităţi în următorii 7-8 ani, de la nivelul actual de 22 de milioane unităţi, a afirmat într-un interviu directorul general al ArcelorMittal, Lakshami Mittal, înainte de inaugurarea unei companii mixte cu producătorul local Hunan Valin Steel, pentru fabricarea de oţel destinat industriei auto. Fabrica sporeşte expunerea ArcelorMittal în China şi va concura cu Baoshan Iron & Steel, care furnizează circa jumătate din oţelul utilizat în industria auto din această ţară. Asociaţia Chineză a Producătorilor Auto a estimat în ianuarie că producţia de automobile ar putea creşte cu pană la 10% în 2014, după ce a avut o evoluţie ascendentă în fiecare an, începand din anul 2000. "Oţelul destinat sectorului auro este cel mai profitabil produs siderurgic, cu o creştere rapidă şi constantă a cererii", a declarat said Sarah Wang, analist la Masterlink Securities în Shanghai.

Trandafirii de aur din inima Balcanilor

Dior, Kenzo, Channel, Paco Rabanne sau Boss, marile firme de parfumuri din lume au, de nişte ani, ceva în comun: toate pariază, pentru parfumurile lor, pe uleiul de trandafiri din aşa-numita 'Vale a Trandafirilor', din Bulgaria, relatează agenţia EFE. Acolo, în inima ţării balcanice, la circa 200 de kilometri de capitala Sofia, între pantele muntelui Stara Planina, se produce peste jumătate din tot uleiul de trandafir folosit de industria cosmetică internaţională. Acest ulei, numit de localnici 'aur lichid', datorită preţului ridicat, cuprins între 6.000 şi 7.000 de euro/litru (între 8.100 şi 9.400 dolari), se produce din soiul de flori Rosa Damascena. Sezonul trecut, vanzarea acestui produs a adus circa şase milioane euro (circa 8,1 milioane dolari).  'Pentru obţinerea a numai un mililitru de ulei sunt necesare între 1.000 şi 1.500 de petale ale acestei flori. Din circa 3,5 sau 4 tone se produce un litru de ulei', au explicat, pentru EFE, surse din Institutul de stat al trandafirilor. Acest organism, creat în 1967, de autorităţile comuniste de atunci, este unul dintre distilatorii de ulei cei mai importanţi din Bulgaria, deşi, după tranziţia la democraţie a ţării, au apărut şi firme private.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.