Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Reducerea CAS va fi amanată

Ziarul de Vrancea
28 mai 2014 471 vizualizări
Rectificarea bugetară, care ar putea include scăderea CAS, nu va fi discutată cu FMI începand de luni, ci cel mai probabil peste o lună

Rectificarea bugetară, care ar putea include scăderea CAS, va fi discutată cu FMI la vizita suplimentară din luna iulie, şi aprobată de Guvern la finalul acelei luni sau la începutul lunii august, a declarat, miercuri, ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea. Oficialul MF a răspuns unei întrebări privind negocierile care vor începe luni cu misiunea Fondului Monetar Internaţional, precizand că la această misiune nu se va negocia rectificarea bugetară. În aceste condiţii, cel mai probabil, va fi amanată reducerea CAS, preconizată de premierul Victor Ponta pentru jumătatea acestui an, adică 1 iulie. O misiune a FMI va veni la începutul săptămanii viitoare la Bucureşti pentru a treia evaluare a acordului stand-by. Execuţia bugetară pe primele patru luni indică o performanţă slabă a încasărilor bugetare, iar deficitul de numai 0,28% din PIB este rezultatul scăderii cheltuielilor bugetare, cu 4% faţă de perioada similară a anului trecut, inclusiv cele pe investiţii publice. La valori nominale, cheltuielile bugetului consolidat sunt programate să crească cu circa 5%, iar scăderea din primele patru luni este relevantă, întrucat Guvernul a avut istoric o politică de plăţi mai mari către sfarşitul anului. Guvernul mizează însă pe o îmbunătăţire a veniturilor bugetare în mai şi iunie atat din majorarea accizei la carburanţi, cat şi din aplicarea taxei pe stalp, care se pare că va aduce venituri cel puţin de două ori mai mari decat s-a estimat. În urmă cu o lună, premierul Victor Ponta declara că reducerea contribuţiei de asigurări sociale (CAS) la angajator se află în topul listei subiectelor care vor fi abordate în cadrul întalnirii de la începutul lunii iunie cu delegaţia Fondului Monetar Internaţional, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale. În scrisoarea de intenţie din martie, Guvernul notează că va "încerca" să implementeze, în a doua parte a acestui an, o reducere semnificativă a cotei contribuţiilor sociale, într-o manieră "neutră din punct de vedere bugetar", cu accentul pe măsuri de lărgire a bazei de impozitare. Guvernul a anunţat în repetate randuri că ţinta este reducerea CAS cu 5 puncte procentuale.

Google va construi maşini fără volan, frane şi acceleraţie

Autoturismele vor fi utilizate pentru teste u ele sunt cunoscute ca maşinile fără şofer

Google a dezvoltat primele prototipuri ale maşinii "fără şofer" la care lucrează mai mulţi ani şi intenţionează să construiască în parteneriat cu companii auto 100-200 de automobile pentru teste, complet autonome şi lipsite de elemente precum volan, pedale de acceleraţie şi frană. Compania americană a prezentat unul dintre aceste prototipuri într-un clip video de promovare. "Maşina cu două locuri seamănă cu o gondolă pe roţi. Nu are volan, pedală de acceleraţie sau pedală de frană. În schimb maşina se foloseşte de proprii senzori şi de programe pentru a-şi face treaba", scrie cotidianul american Wall Street Journal. Anunţul Google a venit marţi noaptea, în timp ce cofondatorul Google Sergey Brin discuta programul maşinii autonome la o conferinţă organizată la Rancho Palos Verdes, California. "Le veţi vedea conducand şi vrem să vă explicăm ce sunt", a spus Brin. Compania a lucrat pană în prezent la maşini fără şofer echipand autovehicule existente pe piaţă cu tehnologia pe care a dezvoltat-o în acest scop. Google afirmă că maşinile autonome pot contribui la reducerea numărului de accidente rutiere. Viteza primului prototip a fost limitată la 25 de mile (40 de kilometri) pe oră. "Vrem să construim circa 100 de maşini prototip, iar mai tarziu pe parcursul verii şoferii noştri vor începe să testeze versiuni iniţiale ale acestor maşini cu control manual. Dacă totul merge bine, am vrea să derulăm un mic proiect pilot în California în următorii ani", a declarat Chris Urmson, directorul proiectului maşinii autonome la Google. Prototipurile vor avea elemente de siguranţă suplimentare, precum parbrize din material plastic, scrie Bloomberg. Maşinile autonome permit utilizatorului să transmită adresa unei destinaţii, iar maşina îl transportă în acel loc, a spus Brin. Google testează de mai mult timp pe drumurile din SUA maşini autonome, inclusiv versiuni modificate de Prius şi Lexus, echipate cu camere, senzori radar şi laser.

Fiul lui Prigoană intră în afacerile cu caini vagabonzi

Rosal Grup, controlat de Honorius Prigoană, şi-a completat recent obiectul de activitate, astfel încat să se ocupe şi cu prinderea, transportul şi adăpostirea cainilor fără stăpan. Obiectul de activitate al firmei de salubrizate a fost completat cu "servicii de îngrijire a animalelor de companie, plimbat, împerechere, găzduire şi dresaj, adăpost, gestionare caini fără stăpan operaţiuni de prindere şi transport al cainilor comunitari". "Atunci cand s-a modificat legea şi cand autorităţile au decis să ia măsuri cu cainii fără stăpan, ne-am gandit să participăm şi noi la aceste servicii şi să ne ocupăm de tot ce ţine de relocarea animalelor. Am făcut un parteneriat cu un medic veterinar şi cu o asociaţie care se ocupă de caini", a declarat Bogdan Niculescu, directorul general al Rosal Grup. El a spus că firma nu a început încă să colecteze caini şi că este posibil ca în acest an, fiind unul electoral, să nu vrea nimeni să ia măsuri cu cainii de pe străzi. "Nu este mare profitul obţinut pentru un caine şi este o piaţă care se va termina într-un an-doi-trei, cand nu vor mai fi caini pe străzi. Noi n-am gandit-o ca pe o afacere cu profit mare, ci am zis că dacă tot suntem prezenţi în mai multe oraşe cu salubrizarea, hai să intrăm şi pe piaţa asta", a explicat Niculescu. Fiul lui Silviu Prigoană Honorius-Adrian deţine 67% din acţiunile Rosal Grup, restul fiind împărţit între alte persoane fizice. Rosal Grup a avut în 2012 afaceri de aproape 180 de milioane de lei (40 milioane euro) şi un profit net de 1,3 milioane de lei (300.000 de euro). Firma are aproape 2.000 de angajaţi.

Cearta cat casa pe licitaţiile pentru studiile de fezabilitate a 10 autostrăzi

CNADNR a primit 50 de contestaţii pentru documentanţia aferentă licitaţiilor prin care vrea să contracteze studii de fezabilitate necesare construcţiei a aproximativ 1.000 de kilometri de autostradă, unii dintre potenţialii ofertanţi cerand suspendarea procedurii. "În cursul lunii mai a apărut pe siteul de achiziţii publice zece proiecte de realizare a studiilor de fezabilitate pentru zece tronsoane de autostradă. Pană vineri o să mai apară şi alte şase proiecte majore de realizare de autostradă pentru elaborarea, revizuirea sau reactualizarea studiilor de fezabilitate. Condiţiile au fost schimbate tocmai pentru a conduce la o bună calitate a produsului transmis către CNADNR, pentru a preîntampina problemele existente acum pe celelalte tronsoane de autostradă (...). Urmare a acestui aspect, am primit între 1 mai şi 12 mai 50 de contestaţii care acum sunt în analiză la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. Se solicită, printre altele, suspendarea procedurilor de achiziţie publică, lucru care înseamnă decalarea cu cel puţin 2-3 luni a termenlor", a declarat Horia Nicolae, director al direcţiei de pregătire contracte din CNADNR, la conferinţa ZF Construction & Infrastructure Summit ’14. CNADNR estimează că va plăti pană la 78 milioane euro, inclusiv TVA, pentru contractarea unor studii de fezabilitate necesare construcţiei a 10 autostrăzi, însumand 975 kilometri, iar firmele interesate să participe la licitaţie au termen pană la 17 iunie pentru depunerea ofertelor. Studiile vor fi comandate pentru autostrăzile Braşov - Bacău (170 kilometri), Bacău - Paşcani (77 kilometri), Buzău - Focşani (67,3 kilometri), Bucureşti - Alexandria (80,5 kilometri), Focşani - Bacău (120 kilometri), Paşcani - Siret (100 kilometri), Ploieşti - Buzău (75 kilometri), Alexandria - Craiova (140 kilometri), Craiova - Calafat (85 kilometri) şi Bucureşti - Giurgiu (60 kilometri). "Sperăm că instituţiile abilitate vor analiza cu stricteţe şi corect şi o să constate că lucrurile nu sunt chiar aşa", a spus Nicolae. Prezent la eveniment, Laurenţiu Plosceanu, preşedintele ARACO, a criticat documentaţia aferentă respectivelor proceduri, afirmand că unele condiţii cerute participanţilor sunt abuzive sau nelegale.

Bază de date comună pentru evitarea fraudelor pe CASCO

Asociaţia naţională a asigurătorilor (UNSAR) vrea să realizeze, pană la finele acestui an, o bază de date comună pentru verificarea istoricului daunelor autovehiculelor asigurate prin intermediul poliţelor facultative CASCO, proiect care va fi supus aprobării în perioada următoare. "Ideea realizării acestei baze de date este mai veche. Creşterea numărului de fraude şi, implicit a sumelor pe care asigurătorii le pierd, a obligat practic asigurătorii să pună în practică această bază de date. După ce va fi aprobat de conducerea UNSAR, sperăm ca proiectul să fie finalizat pană la finele acestui an. Avem deja ofertele de la furnizorii specializaţi", a spus Mădălin Roşu, responsabil al Secţiunii auto din cadrul UNSAR, la un eveniment de specialitate. Potrivit lui Roşu, epavele auto reintră în circulaţie prin diverse metode şi ulterior se încearcă asigurarea acestora în scopul obţinerii unor sume necuvenite, respectiv prin înscenarea unei daune totale (incendiu, furt sau accident). El a amintit că au fost cazuri în care s-a reuşit, pentru aceeaşi serie de şasiu, să fie plătite despăgubiri pentru daună totală de către mai mulţi asigurători într-un anumit interval de timp.  "Vrem să evităm astfel de cazuri prin intermediul acestei aplicaţii IT, unul dintre efecte fiind reducerea despăgubirilor plătite şi, implicit, reducerea tarifelor de primă", a spus Roşu. El a estimat valoarea potenţialelor fraude din domeniul auto la circa 90 milioane de euro. Prezentă la eveniment, directorul de dezvoltare al Asisoft, Maria Boghian, a afirmat că, pentru asigurătorii din Romania, frauda este o problemă importantă dacă nu este prevenită sau, eventual, descoperită.

Taxe pe autostrăzi din 2015 sau 2016

Taxarea pe autostrăzile Bucureşti-Piteşti (A1) şi Bucureşti-Constanţa (A2) ar putea fi introdusă din 2015, la începutul lucrărilor de reabilitare, sau din anul următor, după finalizarea acestora, a declarat miercuri director general al CNADNR, Narcis Neaga. Întreţinerea celor două autostrăzi este parte a unui proiect de concesiune, alături de construcţia centurii Sud a municipiului Bucureşti. "Începand din acest an, undeva în toamnă, putem vorbi despre un partener privat care se va ocupa de sistemul de taxare. Implementarea unui nou sistem de taxare face parte din proiectul de concesiune", a spus Neaga la conferinţa ZF Construction & Infrastructure Summit '14, răspunzand unei întrebări. Şeful CNADNR a afirmat că lucrările de reabilitare a celor două autostrăzi ar putea începe în primăvara anului viitor, iar taxarea ar putea fi impusă fie din 2015, pe perioada de derulare a acestora, sau din 2016, după finalizarea lor. "Noi am sugerat să înceapă taxarea după finalizarea reabilitărilor", a spus el.

Chevron pleacă din Bulgaria

Compania americană Chevron se retrage din Bulgaria, unde explorarea pentru gaze de şist a fost blocată de autorităţi, iar noua strategie în regiune va viza ţări precum Polonia, Romania şi Ucraina, care asigură condiţii favorabile pentru investiţii, scrie presa locală, citată de Novinite. Potrivit cotidianului Pressa, expertul bulgar în domeniul energiei Ilian Vasilev, care are legătură cu activitatea Chevron în Bulgaria, a confirmat informaţia. Noua strategie a companiei se va concentra pe ţări din Europa Centrală şi de Est precum Polonia, Romania şi Ucraina, care asigură condiţii favorabile pentru investiţiile riscante ale Chevron, a spus Vasilev. Chevron nu a putut să urmeze "modelul din Bulgaria" şi să implementeze metode eficiente pentru "motivarea" cercurilor politice şi a oficialilor guvernamentali, a scris Vasilev pe blogul său, potrivit agenţiei Focus. Vasilev a fost în trecut ambasadorul Bulgariei la Moscova. În iulie 2011, Chevron a caştigat o licitaţie pentru un contract pe cinci ani vizand operaţiuni de prospectare şi explorare pentru identificarea de gaze de şist pe un teritoriu de 440.000 de hectare, scrie Novinite.

Managerii aşteaptă creşteri în construcţii, comerţ şi servicii

Managerii companiilor anticipează, pentru perioada mai-iulie, o tendinţă de creştere a activităţii în construcţii şi comerţ şi creştere moderată în industria prelucrătoare şi servicii, în raport cu cele trei luni anterioare, potrivit indicatorului sold conjunctural transmis miercuri de INS. Managerii din industria prelucrătoare preconizează pentru următoarele trei luni creşterea moderată a volumului producţiei (sold conjunctural plus 13%). În ceea ce priveşte estimarea producţiei, pentru fabricarea produselor de cocserie şi a produselor obţinute din prelucrarea ţiţeiului (sold conjunctural plus 53%) şi pentru fabricarea băuturilor (sold conjunctural plus 41%) se va înregistra tendinţă de creştere accentuată. Pentru preţurile produselor industriale, se prognozează relativă stabilitate în următoarele trei luni (sold conjunctural plus 5%). În ceea ce priveşte numărul de salariaţi se estimează relativă stabilitate, soldul conjunctural fiind de plus 2% pe total industrie prelucrătoare. Potrivit estimărilor din luna mai 2014, în activitatea de construcţii se va înregistra pentru următoarele trei luni o creştere a volumului producţiei (sold conjunctural plus 28%) şi a stocului de contracte şi comenzi (sold conjunctural plus 23%).


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.