Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Michelin relocă producţia de la o fabrică din Budapesta în Romania

Ziarul de Vrancea
6 mai 2014 1725 vizualizări
Fabrica din capitala Ungariei produce anvelope pentru autocamioane

Grupul francez Michelin va închide anul viitor fabrica de anvelope pentru autocamioane din Budapesta, care are peste 500 de angajaţi, iar producţia va fi transferată la fabricile din Olsztyn (Polonia), Zalău (Romania) şi Karlsruhe şi Homburg (Germania). "În urma tendinţelor nefavorabile şi concurenţei agresive de pe piaţa europeană a anvelopelor pentru autocamioane, care rămane volatilă şi a scăzut cu 23% faţă de maximul istoric înregistrat în 2007, Michelin îşi anunţă intenţia de a închide fabrica de anvelope pentru camioane din Budapesta. Decizia reflectă faptul că extinderea unităţii nu mai este posibilă din cauza localizării în spaţiul urban, iar îmbunătăţirea competitivităţii fabricii ar necesita modernizarea excesivă cu echipamente noi", se arată într-un comunicat publicat marţi de Michelin. Producţia fabricii din Budapesta se va încheia la jumătatea anului viitor, iar Michelin promite "măsuri de sprijin la nivel individual" pentru fiecare dintre cei 512 angajaţi. Compania se angajează de asemenea să colaboreze cu autorităţile locale pentru a discuta posibilităţi de reconversie a fabricii în conformitate cu planurile de dezvoltare urbană şi să contribuie la dezvoltarea de afaceri care pot crea locuri de muncă în zonă. "Producţia fabricii de la Budapesta va fi în principal relocalizată către fabricile Michelin din Olsztyn (Polonia), Zalău (Romania) şi Karlsruhe şi Homburg (Germania)", se mai arată în comunicat. Michelin mai deţine în Ungaria facilităţi la Nyíregyháza (producţie anvelope auto), Vác (centru de logistică) şi Tuzsér (marketing, materii prime). Pentru a finanţa închiderea fabricii de la Budapesta şi trasnferul producţiei în ţările vecine, Michelin va aloca 39 milioane euro în prima jumătate a acestui an. În Romania, Michelin operează două fabrici producătoare de anvelope auto, la Floreşti (Prahova) şi Zalău (Sălaj), aprovizionate cu cord metalic de uzina Zalău Cord.

Chevron a început explorarea gazelor de şist la Pungeşti

Sonda montată în comuna vasluiană va fora pană la 4.000 de metri

Chevron a început forajul de explorare a gazelor de şist în comuna vasluiană Pungeşti, după cinci luni de la demararea lucrărilor de amenajarea a platformei pe care este amplasată sonda, compania susţinand că lucrările se desfăşoară "într-un mod sigur şi responsabil faţă de mediul înconjurător". Lucrările de explorare a gazelor de şist sunt derulate de Chevron în extravilanul satului vasluian Siliştea din comuna Pungeşti, fiind prima zonă din Romania unde compania petrolieră a început prospecţiunile pentru identificarea unor posibile zăcăminte neconvenţionale. Activităţile de foraj, realizate de firma Dafora din Mediaş, au început la cinci luni de la demararea lucrărilor de amenajare a platformei pe care a fost amplasată sonda de foraj cu care vor fi scoase la suprafaţă roci care, ulterior, vor fi analizate în laborator. "Chevron confirmă începerea activităţile de foraj la sonda de explorare din apropierea satului Siliştea, comuna Pungeşti, lucrări care au demarat după finalizarea tuturor verificărilor de siguranţă şi performanţă. Sonda va fora continuu pană cand va ajunge la adancimea dorită, de aproximativ 4.000 de metri. Se vor face diverse măsurători şi vor fi luate probe de roci pentru a determina dacă gazul natural este prezent, precum şi modul în care acesta poate fi produs", se arată într-un comunicat transmis, ieri de compania petrolieră Chevron. Potrivit reprezentanţilor companiei, activităţile de foraj se vor desfăşura "în siguranţă faţă de mediul înconjurător, fiind protejate inclusiv apele subterane". "Prioritatea noastră este ca aceste activităţi de foraj să se desfăşoare într-un mod sigur şi responsabil faţă de mediul înconjurător, în conformitate cu acordurile de mediu pe baza cărora operăm. Instalaţiile Chevron sunt proiectate pentru a proteja apele subterane pe toată durata de viaţă a sondelor, avand un design robust şi fiind continuu testate pentru verificarea integrităţii. Puţurile de foraj Chevron au mai multe straturi de oţel şi ciment, care creează o barieră ce protejează apele subterane, prin păstrarea fluidelor şi hidrocarburilor în gaura de sondă", mai susţin reprezentanţii Chevron. Ei mai spun pe toată durata lucrărilor de foraj şi după finalizarea acestora vor fi prelevate probe de apă din cele patru puţuri de monitorizare existente în interiorul platformei pe care este amplasată sonda. "O condiţie a sistemului Chevron de gestionare a apelor presupune construirea unor puţuri pentru monitorizare în cadrul platformei sale. Chevron va colecta mostre din aceste puţuri pentru a monitoriza calitatea apei înainte, în timpul şi după finalizarea operaţiunilor de foraj. Rezultatele acestor teste vor fi puse la dispoziţia autorităţilor din domeniu", adaugă reprezentanţii Chevron.  Sonda de explorare a gazelor de şist este amplasată în extravilanul comunei Pungeşti, la 650 de metri de satul Siliştea şi 950 metri de satul Pungeşti. Suprafaţa totală pe care se va întinde platforma de extracţie este de 20.298 de metri. Consumul total de apă folosită în procesul de foraj este de aproximativ 35.000 litri pe zi, necesarul de apă fiind asigurat din surse externe, şi nu din panza freatică, în baza unui contract semnat cu o firmă autorizată. Apa este transportată cu cisternele şi depozitată în rezervoarele amplasate în incinta platformei betonate.

Trei sferturi dintre romani spun că banii nu sunt igienici

Trei sferturi dintre romani consideră că banii sub formă de numerar nu sunt igienici, iar trei din zece persoane afirmă că se spală pe maini după utilizarea bancnotelor şi monedelor, potrivit unui studiu efectuat de MasterCard în Romania. În ceea ce priveşte plăţile alternative, 77% dintre respondenţi iau în considerare plata cu cardul, 56% ar folosi plata online, 27% preferă plata cu ajutorul mobilului, iar 18% ar utiliza cardul contactless ca metoda de plată, se arată într-un comunicat MasterCard. Studiul a fost efectuat pe un eşantion de 510 persoane, bărbaţi şi femei în proporţii egale, în perioada 31 martie - 7 aprilie, urmărind percepţiile lor cu privire la utilizarea numerarului şi potenţialele lor preocupări cu privire la igienă. Trei din zece romani (29%) spun că nu ar vrea ca zeci de străini să folosească numerarul înainte de a ajunge la ei, însă doar 9% sunt revoltaţi de ideea de a nu se spăla pe maini după ce pun mana pe bani. Mult mai mulţi sunt revoltaţi de ideea de a nu se spăla pe maini dupa folosirea toaletei (32%) şi de atingerea nasului in public (23%). Majoritatea respondenţilor ar fi dispuşi să poarte la ei şerveţele (80%) sau gel antibacterian (66%), în timp ce 44% sunt dispuşi să folosească un card sau plăţi contactless în loc de plata numerar, pentru mai multă igienă. Studiul extins, realizat în 12 ţări europene, a arătat că este mult mai probabil ca populaţia să se spele pe maini după alte activităţi cum ar fi mangaierea unui animal (46%) sau după călătoria cu transportul în comun (36%) decat după manevrarea numerarului.

Gheţea: Creditarea a început să se "dezmorţească"

Creditarea a început să-şi revină în primele patru luni ale anului la nivelul sistemului bancar, a declarat marţi preşedintele Asociaţiei Romane a Băncilor (ARB) şi al CEC Bank, Radu Graţian Gheţea, arătand că a tras concluzia în urma întalnirii trimestriale a membrilor ARB cu guvernatorul BNR. "Ieri (luni - n.r.), la prezentarea făcută de guvernator în faţa membrilor ARB - am fost invitaţi la întalnirea trimestrială - parcă pentru prima oară am constat cu toţii că se dezmorţeşte ceva în cea ce priveşte creditarea pentru perioada ianuarie-aprilie", a afirmat Gheţea într-o conferinţă de presă cu ocazia prezentării rezultatelor băncii pe care o conduce. El a dat exemplul CEC Bank, unde s-a înregistrat în primele patru luni un avans al creditării pentru persoane fizice cu 15% ca număr şi cu 56% ca volum faţă de acelaşi interval al anului trecut. "Este foarte interesant că în anii precedenţi a fost un declin al creditării pentru persoane fizice, dar iată că se reia creditarea pe acest segment. Avem şi produse care sunt cerute, dar se confirmă că persoanele fizice încep să fie mai interesate de credit", a spus Gheţea. Pe segmentul persoanelor juridice, volumul de creditare a avansat cu 22% în perioada menţionată. "De mult n-am mai vorbit de creşteri de două cifre, lucru care ne dă speranţă, fiind prima treime a anului cu semne atat de bune, creşte activitatea de creditare", a mai spus Gheţea. Datele BNR arată că la finele lunii martie soldul creditelor acordate populaţiei şi firmelor era de 217,86 miliarde de lei, în scădere cu 0,2% faţă de februarie şi cu 2,7% comparativ cu aceeaşi lună din 2013. Consiliul de Administraţie al BNR a decis marţi să menţină dobanda de politică monetară la 3,5% pe an.

Negocierile Dacia cu sindicatul s-au încheiat: Salarii mai mari cu 180 lei

Negocierile dintre conducerea Dacia şi sindicat s-au încheiat luni, părţile convenind o creştere salarială de 180 lei pentru operatori, aceştia urmand să primească în luna mai şi o primă excepţională de 360 lei şi o alta de 1.400 lei brut pentru rezultatul anului trecut. "Părţile au convenit creşteri salariale, începand cu luna mai, de 180 lei pentru operatori, ceea ce reprezintă 7% din salariul mediu brut la nivel de operatori. În luna mai, operatorii vor primi şi o primă excepţională de 360 lei. În plus, toţi angajaţii vor primi o primă pentru rezultatul anului 2013, în valoare de 1.400 lei brut, care va fi acordată, de asemenea, în luna mai 2014", potrivit informaţiilor furnizate de constructorul auto. Constantin Stroe, vicepreşedintele CA al constructorului auto, a declarat la începutul săptămanii trecute că negocierile prelungite dintre conducerea Automobile Dacia şi sindicate pentru contractul colectiv de muncă din acest an urmează să se încheie, părţile acceptand o "creşterere rezonabilă" a salariilor. El a afirmat că, în timp ce la Dacia operatorii au încasat anul trecut un salariu mediu brut de 4.428 lei la operatori, nivelul consemnat în economia naţională a fost 2.224 lei, iar pe ramura de profil s-a situat la 2.682 lei. Salariaţii Dacia beneficiază, printre altele, de o primă de participare la profit, de Paşte şi de Crăciun, de 8 martie, de vacanţă, masă caldă şi transport gratuit, bilete de odihnă, ajutor de căsătorie şi deces, a arătat Stroe. În 2013, negocierile dintre conducerea constructorului auto şi Sindicatul Autoturisme Dacia s-au încheiat la jumătatea lunii aprilie, fiind agreate o creştere a "masei salariale" cu 6% şi o primă de rezultat pentru toţi angajaţii, pentru rezultatul anului 2012, de 1.680 lei brut, potrivit datelor anunţate de companie la acel moment.

BNR a revizuit prognoza de inflaţie în scădere

Banca Naţională a Romaniei a revizuit în scădere prognoza de inflaţie pentru finalul acestui an, de la 3,5% la 3,3%, şi a crescut cu 0,1 puncte procentuale estimarea pentru 2015, de la 3,2% la 3,3%, potrivit guvernatorului BNR, Mugur Isărescu. "În şedinţa de astăzi (marţi - n.r.), CA al BNR a analizat şi aprobat raportul trimestrial asupra inflaţiei. Documentul reconfirmă perspectiva plasării pe termen mediu a ratei anuale a inflaţiei în interiorul intervalului de variaţie, de A/–1 punct procentual asociat ţintei staţionare multianuale de 2,5%, începand din a doua parte a anului 2014. Astfel, potrivit noii proiecţii, rata anuală a inflaţiei se va situa la nivelul de 3,3% la finele anilor 2014 şi 2015, concomitent cu o evoluţie a ratei medii anuale a inflaţiei în apropierea ţintei staţionare multianuale", se arată în comunicatul detaliat al BNR transmis după şedinţa Consiliului de Administraţie pe probleme de politică monetară. Rata anuală a inflaţiei a scăzut în martie la 1,04%, de la 1,55% în decembrie 2013. Totodată, rata medie anuală a inflaţiei a coborat la 2,8% în martie, de la 3,2% în luna precedentă, iar rata medie anuală a inflaţiei determinată pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum (indicator relevant pentru asigurarea comparabilităţii la nivel european şi evaluarea procesului de convergenţă cu Uniunea Europeană) a fost de 2,3%, comparativ cu 2,6% în februarie.

Patronat: Modul prin care statul joacă neonest este fiscalitatea

Statul ar trebui văzut ca un jucător în economie care să se supună reglementărilor concurenţiale, principalul mod prin care acesta joacă neonest fiind fiscalitatea, a declarat la Mediafax Talks about Competition, Adrian Manolache, membru în Consiliul Director al Confederaţiei Patronale Concordia. "Trebuie să privim lucrurile realist. În economie, statul nu este nici arbitru, nici jucător, ci predator. Modul prin care statul joacă neonest în economie este fiscalitatea. Aceasta afectează capitalul şi munca. Tendinţa este de utilizare a practicilor fiscale prea puţin fundamentate pentru a se finanţa, fără să identifice alte măsuri", a arătat Manolache. El a dat ca exemplu taxa pe stalp, al cărui impact este estimat de Concordia la 1,1 miliarde euro. "Fiscalitatea este o formă continuă de expropriere, pe care mediul de afaceri o înţelege şi o acceptă, dar să o vedem şi în utilitatea publică. Nu vedem investiţii în infrastructură, învăţămant. În momentul în care fiscalitatea este orientată doar spre funcţionarea statului, este clar ca statul joacă un rol neloial", a mai spus Manolache. La randul său, Valentin Mircea, expert în concurenţă, apreciază că statul roman interferează cu economia de piaţă mult şi nepermis.

Înmatriculările noi de autoturisme au scăzut cu 6,3%

Înmatriculările noi de autoturisme au scăzut cu 6,3% în primul trimestru din acest an, de la 64.299 unităţi la 60.272 de unităţi, se arată într-un comunicat de presă al INS, care foloseşte date furnizate de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculări Vehicule (DRPCIV). Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au scăzut cu 6,5% în primele trei luni, iar cele pentru transportul mărfurilor au crescut cu 3,7% faţă de perioada similară din anul precedent. Pentru categoria mopede şi motociclete s-a înregistrat o scădere de 4,9% comparativ cu perioada ianuarie-martie 2013, iar pentru autobuze şi microbuze a fost consemnat un declin de 27,2%. În aceeaşi perioadă, înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul mărfurilor au înregistrat creşteri la categoriile autotractoare (44%), respectiv remorci şi semiremorci (11,6%) şi scăderi la autocamioane (-6%). Faţă de ultimul trimestru al anului trecut, în primele trei luni din acest an înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au scăzut cu 16,3%, iar cele pentru transportul mărfurilor au coborat cu 4,9%. Datele se referă la vehiculele noi sau de ocazie, dar nu includ reînmatriculările datorate schimbării proprietarului prin vanzare.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.