15 bănci au fost amendate cu peste 500.000 de lei pentru practici comerciale incorecte
La una dintre bănci, la orice formă de publicitate, nu erau prezentate date privind rata dobânzii, durata creditului, dobânzii anuale efective (DAE), valorii totale plătibile de către consumator și valoarii ratelor lunare
ANPC a amendat 15 bănci cu sume totalizând peste 500.000 de lei pentru practici comerciale incorecte în ceea ce privește activitățile de publicitate, solicitându-le totodată să înceteze aceste practici, să corecteze contractele deja încheiate, să restuie sumele încasate fără temei legal și să își suspende campaniile publicitare pentru a intra în legalitate. Controlul la cele 15 bănci a fost făcut în perioada 28 august – 6 octombrie și a vizat respectarea prevederilor legale privind modalitățile sau mijloacele de desfășurare a activităților de publicitate. Cele 15 bănci sunt Raiffeisen Bank, Piraeus BANK, BCR, Bancpost, UNICREDIT, Credit Europe, CEC BANK, OTP BANK, BRD, GARANTI BANK, ALPHA BANK, ING, LIBRA INTERNET BANK, Banca Transilvania și Leumi Bank. În cazul Alpha Bank au fost constatate nereguli la mai multe tipuri de credite, printre care nemenționarea în orice formă de publicitate printr-un exemplu reprezentativ a ratei dobânzii, duratei creditului, dobânzii anuale efective (DAE), valorii totale plătibile de către consumator și valoarea ratelor lunare, precum și faptul că nu era furnizată consumatorului informația privind faptul că-a posibilele fluctuații ale ratei de schimb valutar ar putea afecta suma ce trebuie plătită. La Credit Europe, au fost vizate, printre altele, pliantele ”Tot ce vrei la un card distanță” și "Trăiește cum îți place” și ”Cu Ferrari Card ai 2 rate pe orice circuit de shopping", reproșurile vizând în principal absența oricărei mențiuni referitoare la rata dobânzii. În cazul altor produse și servicii oferite de bancă s-a constatat că deformează comportamentul economic al consumatorului mediu. În cazul Unicredit, au fost vizate mai multe pliante publicitare referitoare la credite imobiliare, care nu cuprindeau informații referitoare la contractele de credit sau consemnau ca avantaj comision 0% la rambursarea anticipaată, deși acesta este legiferat deja. La Bancpost controlul ANPC a relevat că în unele cazuri un tip de serviciu este valabil pentru o perioadă limitată, ulterior fiind însă extins, dar și că în cazul dobânzii la un credit nu se specifică dacă aceasta este fixă sau variabilă. La Bank Leumi, s-a constat că aplicarea unui comision lunar de administrare la valoarea totsală acreditului reprezintă o încălcare a prevederilor legale, fiind decisă restituirea sumelor încasate fără bază legală. La Banca Transilvania, echipa de control a constatat abateri la contractele pentru carduri de credit, precum diferențe dintre tarifele înscrise în pliantele publicitare și cele din contracte sau înscrierea cu caractere foarte mici și într-un loc puțin vizibil a unor infiormații importate pentru consumator. În cazul BCR, publicitatea pentru un credit pentru achiziționarea unei locuințe nu avertiza cu privire la variația indicelui de referință, la fluctuația veniturilor proprii. De asemenea, au fost constatate deficiențe în conținutul mai multor contracte de credit. La publicitatea unor credite imobiliare de la BRD, inspectorii ANPC au constatat că erau menționate avantaje care de fapt nu existau. Neregulile găsite la Garanti Bank sunt cele din campanii și pliante publicitare, care anunțau facilități pentru creditele de nevoi personale cu ipotecă și fără ipotecă, deși în realitate se referă doar la cele fără ipotecă cu dobăndă fixă standard. De asemenea, au existat și omisiuni considerate înșelătoare de inspectorii ANPC.