Clientii creditelor, trasi in piept de banci
Inspectorii Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor au descoperit ca una din doua institutii bancare sau nebancare nu respecta drepturile consumatorilor. Recent, conducerea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a facut cunoscute numele firmelor de creditare controlate si sanctionate in perioada 10-20 aprilie 2007, spre deosebire de OJPC Vrancea care a transmis un comunicat de presa sec, fara prea multe date relevante. Programul tematic al ANPC a vizat respectarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea
contractelor de credit si de leasing. Astfel au fost verificati 129 operatori economici, constatindu-se abateri de la normele legale in vigoare la 85 dintre acestia. In judetul Vrancea au fost verificati 10 operatori, din care la 5 s-au constatat nereguli grave. Deficiente au fost constatate si pe linia informarii corecte si complete in cadrul contractelor preformulate (scris ilizibil, informatii incorecte, informatii lipsa sau care lasa loc la interpretari, neacordareadreptului consumatorilor de a renunta la contract in cazul unei modificari unilaterale a contractului care nu convine, de exemplu modificarea nivelului dobinzilor sau comisioanelor, in ofertele de creditare, lipsa autorizatiilor obligatorii in cazul unei case de
amanet din Focsani etc.). S-a dispus oprirea temporara a prestarilor de servicii pina la intrarea in legalitate si s-au aplicat 5 sanctiuni. Printre unitatile cu abateri din Vrancea, se numara Cooperativa de Credit "Putna" Focsani, Cooperativa de Credit "Podgoria" Panciu si Casele de Amanet "Vic" si Eurorik Impex SRL Tulnici, cu sediul in Focsani.
Secretele unui contract de credit
Inspectorii atrag atentia consumatorilor asupra conditiilor de creditare oferite de unele firme sau banci. La Cooperativa de Credit "Putna", de exemplu, contractul prezentat ofera o dobinda fixa pe intreaga perioada de derulare, cu toate acestea exista o mentiune stipulata in contract: "DAE (Dobinda anuala efectiva - n.r.) poate fi schimbata in conditiile modificarii ratei anuale a dobinzii...". Anexa nr. 3 la contractul de credit, care cuprinde Conditii generale de creditare, este tiparita cu fonturi foarte mici, in
contractele incheiate pina in luna februarie fiind greu lizibile. Aceasta desi informarea completa, corecta si precisa asupra conditiilor de acordare a creditului, taxelor, dobinzilor, comisioanelor, garantiilor, penalitatilor, ratelor etc. este obligatorie conform Legii 289/2004. De asemenea, nu este mentionata in
contract "posibilitatea denuntarii unilaterale, cu un preaviz de 30 de zile" a contractului. La Cooperativa "Podgoria" Panciu, in contractul de credit se mentioneaza dobinda anuala, fara a se preciza daca este fixa sau variabila. Nu este stipulata nici o mentiune care sa acorde consumatorilor dreptul de a renunta la servicii, fara costuri suplimentare, in cazul in care este nemultumit de noul nivel al dobinzii.
Dedesubturile unor case de amanet
La cele doua case de amanet din Focsani, detinute de Leriov SRL si Eurorik Impex SRL Tulnici, OPC a constatat o informare incorecta a consumatorilor: la exterior este afisat un comision de
0,5 - 0,8% pe zi, desi in incinta unitatii si in continutul contractului este mentionat clar comisionul de 0,8 % pe zi. Din verificarile efectuate, a rezultat faptul ca se aplica un comision de 0,8 % pe zi aproape in toate cazurile, operatorul declarind ca doar pentru sume mari negociaza comisionul. "Nu se precizeaza nicaieri in forma scrisa, clar, fara echivoc, in ce conditii se stabileste comisionul; in contract nu exista o mentiune asupra procedurilor de solutionare a litigiilor intre parti. Din contract nu reiese in mod
clar daca acest comision este perceput in avans sau la incheierea contractului, din declaratiile operatorului si din contractelefinalizate prezentate a rezultat ca sint posibile ambele variante,
fara mentionarea in clar a conditiilor in care este impusa una sau alta dintre variante, sau mentionarea posibilitatii consumatorilor sa- si exprime optiunea in acest sens", sint concluziile formulate deinspectori. ANPC recomanda consumatorilor de servicii financiare sa fie atenti la toate clauzele inserate in contractele de credit sau leasing, sa solicite operatorilor informatii complete despre produsul financiar ce urmeaza sa fie contractat, si sa se asigure ca in contracte sint mentionate clar toate taxele, comisioanele, dobinzile pe care consumatorul trebuie sa le achite. "Totodata, informam consumatorii ca au dreptul sa solicite operatorului economic un formular de contract, pentru a fi studiat inainte de
finalizarea creditului", se arata in comunicatul de presa al ANPC. (Doina GANEA)