Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE:Cat va costa taxa de autostradă

Ziarul de Vrancea
24 nov 2013 1159 vizualizări
Ministrul Dan Şova estimează un nivel de trei euro pentru o sută de kilometri pentru porţiunile de autostradă finalizate în 2017

Taxarea autostrăzilor din România ar putea începe după finalizarea centurii sud a Capitalei, unde lucrările vor fi derulate în intervalul 2014-2017, a anunţat ieri ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova. Taxă va fi plătită pe traseul Piteşti - Constanţa, având un nivel de trei euro la suta de kilometri, a arătat ministrul. Acelaşi nivel de taxare a fost estimat şi pentru autostrada Comarnic - Braşov, care ar putea fi finalizată în 2016-2017. "Calculele de taxare s-au făcut numai pentru Comarnic - Braşov. Dincolo, la centura de Sud, proiectul este scos direct ca având concesiune de la Piteşti până la Constanţa, deci concesionarul trebuie să construiască centura Sud, care are 48 de kilometri, şi ia în concesiune de la Piteşti la Constanţa. Prima etapă din concesiunea Piteşti - Constanta cu construcţie centura Sud este reabilitarea a peste 30 de kilometri de pe autostrada Bucureşti - Piteşti. Acolo va intra cu taxă de la Piteşti până la Constanţa, în acelaşi regim, 3 euro pe suta de kilometri", a spus Şova la ProTV.
Premierul Victor Ponta a anunţat în august că şoferii care vor circula pe autostradă între Piteşti şi Constanţa vor fi obligaţi să achite o taxă, iar din banii astfel colectaţi vor fi acoperite costurile de modernizare a centurii de sud a Capitalei.
În primăvara acestui an, Şova, declara că tronsoanele de autostradă Comarnic-Braşov şi Craiova-Piteşti, precum şi centura sud a Bucureştiului vor fi taxate după intrarea în exploatare, iar cuantumul taxei se va baza pe un calcul de 3 euro pe suta de kilometri.

"Taxa pe autostradă" va merge la autostrăzi?

Pe de altă parte, Dan Şova nu ştie deocamdată cât va genera acciza de 7 eurocenţi la litrul de carburant, dar spune că şi-ar dori ca din suma colectată să fie finanţate doar autostrăzile, nu şi drumurile naţionale. "Nu ştiu eu cel puţin, nu am idee la acest moment, care va fi suma colectată din aceşti 7 eurocenţi. Sunt mai multe discuţii. Dorinţa este să se finanţeze fie autostrăzi, alţii susţin să se finanţeze autostrăzi şi drumuri naţionale. Dacă mă întrebaţi, ca opinie personală, eu aş vrea să finanţeze numai autostrăzi", a spus Şova.  El a arătat că taxa va intra în buget, iar intenţia politică este că din ea să fie finanţate integral autostrăzi sau autostrăzi şi drumuri naţionale, discuţiile legate de acest aspect fiind tehnice. Şova a precizat că nu este în măsură să ofere garanţii legate de utilizarea banilor.
Acciza va fi introdusă la litrul de benzină sau motorină, banii astfel colectaţi urmând să fie vărsaţi într-un fond special destinat investiţiilor în infrastructura rutieră.

BERD şi BM, interesate să finanţeze autostrada Comarnic-Braşov

Constructorul autostrăzii Comarnic - Braşov va fi desemnat în decembrie, iar de finanţarea proiectului s-au arătat interesate BEI, BERD şi Banca Mondială, a mai anunţat ieri Dan Şova. "La precedentele două încercări s-a făcut o greşeală foarte mare, anume s-a negociat contractul cu toţi, cu constructorii - asta e negocierea competitivă, negociezi contractul cu constructorii – şi repartizarea riscurilor fără să cheme la masă potenţialii finanţatori. Noi am chemat la masă toate băncile finanţatoare care şi-au manifestat interesul inclusiv instituţiile financiare internaţionale BEI, BERD, Banca Mondială, care şi-au manifestat interesul de a finanţa, parţial, normal, această autostradă, deci de a face parte din creditul sindicalizat care va finanţa autostrada", a afirmat Şova.
Pentru tronsonul de autostradă Comarnic - Braşov, ofertele pentru preselecţie la dialog competitiv au fost depuse în februarie, pe listă fiind înscrise compania China Communications Construction şi asocierile Spedition UMB-Tehnostrade, Vinci - Strabag - Aktor şi Impregilo - Salini. La începerea etapei dialogului competitiv, în perioada mai-iunie, China Communications Construction a anunţat că se retrage. Constructorii autostrăzii vor fi desemnaţi la 9 decembrie, ulterior fiind posibile şi contestaţii.
Costul de construcţie al autostrăzii este în jur de 1,2 - 1,3 miliarde euro, iar lucrările vor începe în luna aprilie a anului viitor şi ar putea fi încheiat în 2016 sau 2017. Pe de altă parte, Şova a afirmat că la sfârşitul lui 2014 ar putea începe construcţia autostrăzii Sibiu - Braşov, iar un an mai târziu şi lucrările pentru Sibiu - Piteşti, proiectele având nevoie de actualizarea studiilor şi a indicatorilor. Construcţia ar putea dura 3 ani - 3 ani şi jumătate în cazul primei, respectiv 2 ani şi jumătate pentru cealaltă.

Ministrul Economiei:
Nimic din ce vom semna cu China nu va încălca acordurile României cu UE

Niciunul dintre acordurile pe care România le va încheia cu partea chineză, cu ocazia Forumului Economic China - Europa Centrală şi de Est de la Bucureşti, nu va încălca acordurile pe care le avem cu Uniunea Europeană, a afirmat ier ministrul Economiei, Andrei Gerea. "În toate acordurile pe care noi le facem şi le semnăm cu China sunt menţionate foarte clar toate elementele care ţin de apartenenţa României la Uniunea Europeană. Adică nimic din ceea ce se va semna sau se va discuta nu va încălca principiile şi acordurile semnate de România cu Uniunea Europeană", a declarat Gerea.
Afirmaţia a fost făcută în contextul informaţiilor referitoare la o circulară transmisă de Bruxelles celor 28 de state membre ale UE prin care sunt stabilite două obiective majore privind relaţiile cu China. Potrivit RFI, primul obiectiv este ca orice negociere bilaterală cu această ţară să nu treacă peste liniile directoare de negociere stabilite la nivel comunitar, iar al doilea obiectiv este ca statele membre să informeze Bruxellesul în legătură cu eventualele acorduri încheiate cu China.

Peste 1 milion de console Xbox One vandute în cateva ore

Microsoft a vândut peste 1 milion de console Xbox One în mai puţin de o zi de la lansarea pe piaţă în 13 ţări şi a depăşit vânzările înregistrate în prima zi de versiune precedentă, Xbox 360, marcând un nivel record pentru companie. Xbox One a intrat la vânzare în Australia, Austria, Brazilia, Canada, Franţa, Germania, Irlanda, Italia, Mexic, Noua Zeelandă, Spania, Marea Britanie şi Statele Unite. Compania a tăiat de pe lista iniţială opt ţări, din caua unor probleme de producţie.
Sony a anunţat duminica trecută că a vândut peste 1 milion de console PlayStation 4 pe piaţa Nord Americană, în prima zi de la lansare. PlayStation 4 va intra la vânzare în 30 de ţări din Europa şi America Latină, pe 29 noiembrie, iar în Japonia pe 22 februarie.
Cele două companii concurează pentru atragerea pasionaţilor de jocuri, în încercarea de revigorare a pieţei consolelor care a scăzut cu 32%, la 13,3 miliarde de dolari, în perioada 2008-2012, potrivit companiei de analiză a pieţei NPD Group. Ambele companii oferă console cu grafică îmbunătăţită şi mai multe funcţii de entertainment. Xbox este comercializată la 499 de dolari, iar PlayStation 4 la 399 de dolari.

Bulgaria vrea să construiască un nou reactor nuclear la Kozlodui

Bulgaria ar putea semna un contract cu Westinghouse, filiala americană a companiei japoneze Toshiba, pentru construcţia unui nou reactor la centrala nucleară de la Kozlodui, a declarat ieri ministrul Economiei şi Energiei, socialistul Dragomir Stoinev. "Contractul ar putea fi semnat înainte de sfârşitul anului viitor, iar lucrările de construcţie să fie lansate la începutul lui 2016", a spus Stoinev la postul public de radio BNR, la încheierea unei vizite în Statele Unite.
Este vorba de construcţia unui reactor de tipul AP 1000 al Westinghouse, la centrala Kozlodui, care funcţionează în prezent cu două reactoare ruseşti de tipul VVE, cu o capacitate de 1.000 de MW fiecare. Patru reactoare sovietice de 440 de MW fiecare au fost închise în 2002 şi 2006 din motive de siguranţă, la presiunea Uniunii Europene. "Reactoarele AP 1000 includ cea mai modernă tehnologie existentă, din punctul de vedere al siguranţei. Această tehnologie este indispensabilă pentru Bulgaria. O mare parte din finanţare va fi oferită de banca de import-export a Statelor Unite", a spus ministrul.
Bulgaria, dependentă în privinţa energiei aproape în totalitate de Rusia, vrea să îşi diversifice sursele de aprovizionare.

O bancă, investigată după ce preşedintele a fost filmat când cumpăra cocaină

Ministrul britanic de Finanţe George Osbourne a dispus o investigaţie la Co-operative Bank din Manchester, după ce compania mamă a cedat controlul băncii deţinătorilor de obligaţiuni, iar fostul preşedinte al acesteia, Paul Flowers, a fost filmat în timp ce cumpăra cocaină şi a fost arestat.
Co-Operative Group, compania mamă a Co-operative Bank, a cedat controlul băncii deţinătorilor de obligaţiuni, luna trecută, pentru acoperirea unui deficit de capital în valoare de 1,5 miliarde de lire sterline (2,4 miliarde dolari). Actualul preşedinte al bănciii, Len Wardle, a demisionat în această săptămână. Investigaţia, declanşată conform noii legi Financial Services Act, nu va începe până nu este clar că nu va prejudicia orice fel de acţiune a autorităţilor, precum ancheta poliţiei sau posibile anchete ale instituţiilor de reglementare, a precizat Trezoreria. Flowers, în vârstă de 63 de ani, a fost arestat acum două zile, după ce a fost filmat cumpărând cocaină, de către angajaţi ai unei publicaţii britanice.

Companie, amendată cu 1 milion de dolari pentru moartea unor vulturi

Divizia de energie eoliană a companiei Duke Energy din SUA a acceptat plata unei amenzi de 1 milion de dolari, din cauza morţii unor păsări protejate, în cadrul primului caz de acest tip instrumentat de Departamentul de Justiţie. Duke Energy Renewables a pledat vinovată, recunoscând că a încălcat o lege care protejează păsările migratoare.
Compania a fost acuzată că a ucis 14 vulturi aurii şi zeci de alte păsări la două proiecte eoliene din Wyoming, din 2009. Conform acordului de închidere a investigaţiei, compania va plăti amenda mai multor grupuri de protejare a mediului. Duke Energy Renewables trebuie şi să aplice un plan care să evite moartea altor păsări, în viitor.
Duke Energy Renewables a recunoscut că a ştiut încă de la construcţia proiectelor că acestea vor provoca moartea unor păsări, a declarat Robert G. Dreher, procuror adjunct la divizia de protecţie a mediului şi resurselor naturale din cadrul Departamentului de Justiţie.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.