Evenimente speciale

Pictorul focșănean Liviu Nedelcu expune săptămâna aceasta la București - „Image on the Edge”

Ziarul de Vrancea
13 sep 2021 1917 vizualizări

Expoziția personală a lui Liviu Nedelcu „Image on the Edge”, curatoriată de Magda Cârneci, istoric și critic de artă, se deschide marți, 14 septembrie, la 18:30 la Galeria Senat a Uniunii Artiștilor Plastici din România din cadrul Combinatului Fondului Plastic din București.

Citiți în continuare ce spune istoricul și criticul de artă Magda Cârneci despre lucrările din expoziția personală pe care pictorul Liviu Nedelcu, fostul director al Centrului Cultural Vrancea, care trăieşte şi lucrează în Focşani, o va deschide marți, 14 septembrie la București.

„Așa cum scriam și altădată, debutând în siajul optzecismului vizual, arta lui Liviu Nedelcu a manifestat de la început o opțiune profundă pentru direcția neoexpresionistă din cadrul acestuia: o direcție marcată, cum se știe, de o atracție pentru gestualisme puternice, bruște, și o preferință pentru culorile tari, la limita țipătului, în interiorul unui figurativism simplificat. Dar față de realismul dur, schematic al congenerilor săi neoexpresioniști, Nedelcu a ales sublimarea treptată a enormei energii vizuale implicate, într-o direcție mai degrabă nonfigurativă, abstractizant-informală a construcției imaginii.

Compozițiile sale sunt ample descărcări gestuale abstracte, de o remarcabilă și rafinată forță cromatică. Impulsivă pe cât controlată, pictura aceasta etalează o expresivitate acută și dezinhibată, ce incorporează vorace mici aluzii realiste și scrisuri într-un turbion eliberator, atât pentru pictor, cât și pentru privitor. În datele ei de fond, pictura lui Liviu Nedelcu mi se pare că se plasează, cu propria ei originalitate, într-o familie artistică în care i-ar avea alături pe câțiva pictori remarcabili precum Gheorghe I. Anghel, Corneliu Vasilescu, Petru Lucaci sau Vasile Tolan. O familie care nu conține, precum se vede, doar optzeciști, ci ilustrează o direcție importantă și în continuare fertilă din pictura românească a ultimilor 30-40 de ani.

Față de fazele sale creative anterioare, ceea ce ne arată actuala expoziție din Sala Senat a UAP din București este o neașteptată ieșire în spațiu. O spectaculoasă rupere a bidimensionalității pânzei pictate pentru a lua cu asalt tridimensionalitatea. Părțile de caroserii auto – niște ready-made-uri pictate, repictate – sunt tot atâtea prilejuri pentru descărcări gestualiste și cromatice la limita excesului: nu știi dacă deformările lor sunt datorate unor accidente întâmplate în realitate sau sunt datorate energiei creative a artistului, care spulberă pur și simplu cadrele în care s-a lăsat cuprins până acum.

 Așa cum observam și altădată, a te posta în fața lucrărilor lui Liviu Nedelcu e ca și cum ai asista la o explozie nucleară cromatică: dezlănțuită, energizantă, eliberatoare. Gestualitatea artei lui - ieșită acum în spațiu și concretizată obiectual sub forma unor simili-scupturi - induce un ritm șamanic în simțuri, aparent la limita haosului. Prin culori sălbatice și forme diforme care își strigă forța și provoacă adrenalina vizuală, un tot compozițional spectaculos eliberează în fața noastră o intensă, enormă energie vitală și psihică, care spune ceva dramatic, poate chiar apocaliptic, despre epoca pe care acum o trăim. Pare că artistul a descoperit expresivitatea distrugerii revoluționare: o forță copleșitoare, cu care va trebui să combatem sau să ne obișnuim.” (Magda Cârneci)

Liviu Nedelcu (b. 1962, Bacau, Romania) trăieşte şi lucrează în Focşani.

Este președintele Filialei Vrancea a Uniunii Artiștilor Plastici din România , în 2020 a fost distins cu Ordinul Meritul Culturel în Grad de Cavaler de către Președintele României domnul Klaus Iohannis în 2019 a obținut Premiul Senatului Uniunii Artiștilor Plastici din România pentru Pictură.

 Magda Cârneci

Este scriitoare și critic de artă. Membră a celebrei generații literare '80, ea a fost și unul dintre teoreticienii postmodernismului în spațiul românesc. Din 1990, ea s-a implicat în viața politică și culturală post-comunistă. A fost directoarea Institutului Cultural Român din Paris între 2006 și 2010. În prezent redactor șef al revistei Arta și președinte PEN Clubului Român și a Grupului pentru Dialog Social.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.