Evenimente speciale

Festivalul coral internațional Pastorala-ediţia a XVIII-a, văzut prin ochii unui specialist

Ziarul de Vrancea
19 iul 2018 1646 vizualizări

 În perioada 6-8 iulie 2018, a avut loc la Focşani, cea de-a XVIII-a ediţie a Festivalului Coral Internaţional Pastorala, care anul acesta a fost dedicat marii sărbători naţionale – Centenarul Unirii Mari.

 

Un demers deosebit de inedit şi impresionant l-a constituit  iniţiativa organizatorilor de a realiza în mod simbolic, prin intermediul cântului  coral – o reîntregire a ceea ce a însemnat România Mare, a anului 1918, invitând coruri şi personalităţi muzicale din toate provinciile istorice ale  României Mari: Transilvania, Moldova, Ţara Românească, Bucovina de Nord şi Moldova de peste  Prut. 

  Festivalul s-a desfăşurat în contextul Zilelor Municipiului Focşani, sărbătoare ce a îmbrăcat în veşmânt de sărbătoare vechiul oraş cu profunde rezonanţe istorice. 

Festivalul Coral Internaţional Pastorala a fost organizat sub egida Municipiului Focşani, Preşedinte de Onoare fiind  Primarul Municipiului Focşani – Cristi  Valentin Misăilă, un adevărat om de cultură care s-a implicat în organizarea Festivalului desfăşurat anul acesta sub semnul Centenarului Marii Uniri, a Coralei Pastorala condusă de dirijorul prof. dr. Dumitru Săndulachi şi a „Ateneului PopularMr. Gheorghe Pastia” –  Director  Valentin Gheorghiţă.                                                                                 

    În juriul de onoare al Festivalului au  fost invitaţi reprezentanţi ai culturii muzicale: Constantin Arvinte – compozitor, dirijor, Voicu Enăchescu –  preşedintele Festivalului, dirijorul şi fondatorul Corului de Camera Preludiu, preşedintele ANCR, prof. Aneta Arvinte – membru fondator al Corului Madrigal - Marin Constantin, Ion Pellearcă – compozitor,  prof. univ. dr. Mariana Popescu – compozitor, muzicolog, prof. Alina Pârvulescu – secretar general ANCR.   

      Timp de trei zile, oraşul Focşani a devenit o capitală a muzicii, în locurile importante ale oraşului răsunând vocile celor şase coruri invitate: Capela Corală Academică Doina a Filarmonicii Naţionale din Chişinău – Republica Moldova, Corul Dragoş Vodă din Cernăuţi – Ucraina,  Corul Ars Nova – Piteşti, Corala Universitarilor Clujeni, Corul Ştefan Andronic din Vulturu (Vrancea), Corul Pastorala din Focşani.

   Debutul Festivalului a avut loc în Piaţa Unirii, situată pe vechiul hotar dintre Ţara Românească şi Moldova, unde este păstrată Borna de hotar.

    Pe acest loc cu o mare încărcătură emoţională, corurile au interpretat vechi cântece patriotice. În jurul Obeliscului Unirii (realizat de Ion Jalea)   s-a cântat  Hora Unirii, membrii corurilor prinzându-se într-o imensă  horă.

  De fapt, în toate acţiunile corurilor invitate a predominat ideea de românism, acestea interpretând lucrări corale de rezonanţă istorică, predominând lucrările inspirate de evenimentul unirii provinciilor istorice româneşti: Pui de lei  - I. C. Brătianu, Voinţa neamului – I.C. Danielescu, Treceţi batalioane române Carpaţii, Sus, inima români – N. Oancea, Trăiască România -  A.L.. Ivela, Pe-al nostru steag – C. Porumbescu.

       

 

      Parada corurilor participante a urmat un traseu  care a condus la noua construcţie a Catedralei Ortodoxe Naşterea Maicii Domnului şi Sfânta Cuvioasa Parascheva, ridicată în memoria celor ce au înfăptuit Unirea de la 1959,  unde s-a cântat Tatăl nostru, fiind întâmpinaţi şi binecuvântaţi de Parohul viitoarei Catedrale – Preotul   Florentin Răuţă.   

   A urmat un moment dedicat  poetului naţional  Eminescu, în faţa statuii „poetului nepereche”, în care corurile au cântat emoţionante lucrări pe versuri de Eminescu: Sara pe deal – Vasile Popovici, Pe lângă plopii fără soţ – Marius  Cuteanu,  Mai am un singur dor – Guillhelm Şorban. Momentul Eminescu a fost completat cu o mare sensibilitate, de către actriţa Paula Grosu  care a recitat versuri de Mihai Eminescu.

    Prima seară a Festivalului s-a încheiat  cu recitalurile  din Piaţa Teatrului Maior Gheorghe Pastia, susţinute de Corul Ştefan Andronic din Vulturu, Corul Ars Nova din Piteşti, Corala universitarilor clujeni, Corul Dragoş Vodă din Cernăuţi şi Corala Pastorala din Focşani.

      Cea de-a doua zi a Festivalului a început  la Primăria din Focşani unde  dirijorii, membrii juriului şi reprezentanţi ai corurilor au fost primiţi de către Primarul Municipiului Focşani Cristi  Valentin Misăilă  care le-a adresat un cuvânt de salut, urmând apoi o conferinţă de presă.

     Corurile s-au îndreptat înspre Mausoleul de la Mărăşeşti, unde prin cântul lor au adus un omagiu eroilor neamului. În incinta Mausoleului s-au interpretat lucrări religioase, urmând recitalul individual al corurilor desfăşurat în faţa Mausoleului,  urmat de momentul realizat de corurile reunite care au intonat Deşteaptă-te române, Imnul eroilor, Pui de lei, Eroii de la Mărăşeşti, Limba noastră. Au fost  momente  de trăire emoţională înălţătoare, greu de exprimat în cuvinte.

 Seara celei de-a doua zile a Festivalului  a constituit punctul central,   prin concertul susţinut în frumoasa sală a Teatrului Maior Gheorghe Pastia, urmat de festivitatea de premiere.

      Corul de cameră Ars Nova din Piteşti,  cor de tradiţie, cunoscut în competiţiile naţionale şi internaţionale (înfiinţat în anul 1970 de către regretatul dirijor Gh. Gomoiu), sub conducerea din anul 2016  a tânărului dirijor Radu Titi, a interpretat  D.G. Kiriac – Am umblat pădurile, Al. Paşcanu – Chindia, Dariu Pop – Suita din Ţara Oaşului.

   Din Bucovina de Nord, a venit la această prestigioasă manifestare  Corul Popular „Dragoş Vodă” din  Cernăuţi, înfiinţat în anul 1992. Corul este condus de dirijorul Caulea Dumitru, absolvent al Conservatorului de Stat din Chişinău, care a urmat studii muzicale în România,  fiind  licenţiat al Universităţii Naţionale de Muzică  din Bucureşti – specializarea canto academic.

    Corul a emoţionat prin patosul interpretării lucrărilor corale patriotice: Trezeşte-te române!, Aveam o ţară mare, şi prin lucrările inspirate din folclor: Trecui valea, Ionel băiat frumos.

     Corala Universitarilor Clujeni, înfiinţată în anul 1977, în cadrul Universităţii Babeş – Bolyai,  s-a constituit iniţial pe un nucleu alcătuit din foştii membri ai corului studenţesc din anii 1950 – 1960.

 Corala, constituită în prezent din 50 de membri: universitari, cadre din învăţământ şi alţi iubitori de muzică a susţinut numeroase concerte în ţară şi în străinătate,  fiind apreciată  pentru pasiunea  cu care propagă cântul coral, din dorinţa de a contribui „la educarea muzicală şi socială” a unui număr cât mai mare de spectatori . 

   Corala dirijată de prof. Doina Miclea, are în palmares  peste 90 de lucrări de o mare varietate repertorială. În Festival, corala a impresionat prin interpretarea: Marius Cuteanu – Rugăciune, L. van Beethoven – Imnul nopţii (aranjament Vasile Teodorescu – Iaşi, Tudor Jarda – Foaie verde de măr dulce, Binecuvântea-ză, Doamne, România – pe o temă din Rapsodia a II-a de George Enescu. 

     Corul de cameră Pastorala, gazda Festivalului, a fost fondat în anul 1977,  de către prof. dr. Dumitru Săndulachi, un adevărat animator al culturii şi un creator de şcoală a cântului coral în Vrancea. A format un  număr impresionant  de corişti care au devenit pasionaţi ai cântului coral,  corul având  o paletă  repertorială  de peste 200 de lucrări, fiind laureat al unor concursuri naţionale şi internaţionale.

      Pastorala  a interpretat:  Ştefan Andronic – Rugăciune,  Tudor Jarda – Cântecul  şi jocul miresei,  Erasmus Vidmann – Wohlauf ihr gäste, Irina Odăgescu – Cântând plaiul Mioriţei,  G. Verdi – Coro dei schiavi.   

 Cel mai tânăr cor din Festival, Corul mixt Ştefan Andronic din Vulturu, Vrancea,  a fost fondat în anul 2014,  de către prof. dr. Dumitru Săndulachi, la iniţiativa  primarului Nicuşor Păcuraru. Într-o perioadă în care exodul din lumea satului a condus la dispariţia multor formaţii, Corul Ştefan Andronic  din Vulturu  reprezintă  un adevărat exemplu în ceea ce priveşte revigorarea cântului coral în lumea satului.  Repertoriul corului este de 20 de piese. În Festival au interpretat: Nicolae Şerban – Hai să-ntindem hora mare, Ajo mama – Cântec popular indonezian, Timotei Popovici – S-a dus cucul de     p-aici, A. Bena – La fântână, Tudor Jarda – Foaie verde de măr dulce.

  Capela  Corală AcademicăDoina” a Filarmonicii Naţionale din Chişinău – Republica  Moldova, dirijată de Ilona Stepan,  a  prezentat un concert – adevărat model de  măiestrie în arta corală.  Înfiinţat în anul 1930, Corul Filarmonicii din Chişinău are în palmares o activitate concertistică de excepţie, cuprinzând un repertoriu vast, pornind de lucrări vocal – simfonice  până la miniatura corală. Din anul 2013, Ilona Stepan  a devenit prim - dirijor al formaţiei. Absolventă a Academiei G. Musicescu din Chişinău, Ilona Stepan  a urmat studii post - universitare la Conservatorul din Cluj.

      Repertoriul prezentat a demonstrat întreaga paletă interpretativă a unui cor care jonglează cu tehnica vocală. În partea a II-a Doamne, buzele meleConcertului nr.1 de Gavriil Musicescu  s-a realizat o interpretare de o mare expresivitate, prin omogenizarea vocilor într-un pianissimo abia perceptibil.  Pe aceeaşi linie a expresivităţii s-a înscris Mioriţa de Paul Constantinescu.

    În  Arde pământul de Vasile Zagorski, corul a surprins prin  supleţea  interpretării.  În cele trei coruri din Cantata De la Tiras  la pân’ la Tisa  aparţinând compozitorului Tudor Chiriac, corul a pus în evidenţă frumuseţea şi măiestria tratării modale prin cantabilitate. Punctul culminant al concertului l-a constituit Ciocârlia,  prelucrare de Ion Enache, realizată   într-o tehnică cvasi - instrumentală.

    Concertul de la Teatrul Maior „Gheorghe Pastia”   s-a încheiat cu festivitatea de premiere a corurilor, prin oferirea trofeului Festivalului şi a diplomelor de participare.

     În cea de a treia zi  Festivalului, corurile au  participat la slujbele religioase de la cinci biserici din Focşani, susţinând recitaluri de muzică religioasă.  A urmat Serata muzicală sub deviza – „Unirea face puterea”,   care a constituit încă un prilej de comuniune muzicală, prin interpretarea unor piese corale patriotice.

       Cele trei zile ale  Festivalului Coral Internaţional „Pastorala”  au constituit cel mai frumos prilej de cinstire  a Centenarului Marii Uniri. Prin dialogul  muzical al corurilor s-a demonstrat încă o dată  faptul că cei care îşi unesc glasurile pot vibra la unison, muzica fiind mijlocul ideal de unire a spiritelor. 

Prof. univ.dr. Mariana Popescu  compozitor, muzicolog, Membru în Consiliul Director al  niunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România

 

  


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.