Evenimente speciale

Cântec de prieten.Închinat vrednicului confrate vrâncean Culiţă Ioan Uşurelu

Ziarul de Vrancea
6 oct 2024 2287 vizualizări

Şi cu ce zvon  de sonuri să-ncepi  să amăgeşti  bătăile de gong  al orologiului solar ce-şi  deapănă încet şi limpezit lumina celor opzeci  de salve închipuite ca o canonadă celestă, nedesluşită la chip şi la ursire? Adevărat şi totodată, fabulos, de-onor înalt şi de lumină lină statu(r)a de cânt şi  împlinire a bardului  celui  de la Vrancea,  pre numele său  vrednic  de cinstire  Culiţă  Ioan Uşurelu,  cel  pre(a)ursit de  blândul  Semn  Ceresc  să penduleze neostoit, cu hărnicie,  pe drumul  fără de istov al  groaselor  porecle,  (negreşit, nobiliare!) de mocan şi de  boghiţar , ambele  migălite atent  de Marele Arhitect  sub proiecţia unui  destin singular,  pe “şuşaua” de aur a literaturii române…  

Cum să vă spun… M-am pomenit,  într-un septembrie băcăuan  de culoarea oftatului  “marca”  Bacovia, că vine spre mine uşurel  şi mă  îmbrăţişează cu  toată bunătatea  zâmbetului  său istovit de sinceritate,  oferindu-mi,  cu autograful de rigoare, nişte (în)semne de carte-cărţoaie, din celea care se pritocesc  greu  şi se nasc , mai apoi, în (din) durere, numai  prin luminatele  odihni de-ncântare  ale conacelor dintre vii, adesea  asemuite hanurilor cu Ancuţe fără  vârste şi cu Haramini de bejanie  întreruptă doar de durutul  istoriei.  Adică, poveste bătrână,  prăpădită  fără nume şi  răstignită pe hăţaşurile Mioriţei  neduse, încă, la ORACA  sau  împuşcate la Vadu-Roşca,  pentru împotrivire la colhozul  preafericitului dr. Petru Groza… Trec peste zâmbete surde şi  memorie  ruginită de amintiri (s)muncite şi  fac aici vorbire cu trimiteri la volumul   intitulat “Generaţii – Dialoguri  necesare” – care m-a convins/surprins prin tehnica  metamorfozărilor  împlinirii de sine.  Ştiindu-l  tare la voroava lui Voltaire, i-am răspuns şi eu cu ce-am avut  la-ndemână,   c-un pocnet de mirare nestăpânită, tradusă, pe loc, într-o şugubeaţă  zicere telefonică:  “Alo, Alo!/ N-aţi văzut un cal maro/ Îmbrăcat în kimono,/ Făcând baie-n lavabo/  Şi citind pe Salambo,/ Recenzat de Carlo Bo?” Şi, astfel,  l-am recunoscut, îndată,  pe mai vechiul meu prieten Nicolae Ruşitoru,   cel deghizat  în profesor muritor de foame,  pentru a nu fi recunoscut de  narodnaia meliţia,  după  ce l-au zăpsit “sursele” că era  neam de ceteţ  bisericesc  şi că putea ascunde, oricând, printr-un  colţ de fânărie, sub un lin sau sub o curătoare ,  faima  zapisului  din vremea  lui  Calistrat  Callimachi,  care dovedea, negru pe alb, că dom’ profesor se trage din neam de “moşinaşi”, ceea ce-ar fi putut  să-i cam dăuneze la  dosar.  Pentru că nu minte  domneasca  ANAFORA`,   atunci  când   cuvântă,  crăieşte,  cum că  “… încă mai înainte de venirea Râmlenilor în părţileacestea  în zilele Împăraţilor Traian şi Dometian  pământul  Daciei au fost lăcuit de norodcum şi după ce au intrat substăpânirea Râmlenilor nu puţin norod de lăcuitori pătimea după vreme de năvăliri despre neamuri străine şi dintru aceastăpricină unii năzuiau în părţile munţilor fiind locuri tari spre a se putea apăra… Şi  pământul acesta  au fost deapururea  lăcuitşi mai ales în părţile munţiloracestea din istoricii cei mai vestiţi se dovedeşte… pentru  au fost locuri tari şi pentru bărbăţialăcuitorilor singuri erau stăpânitori slobozi pre aceste locuri…”…  Aşadar, să ne minunăm!…  Ne-a bucurat revederea!  Nu ne-am mai văzut de pe vremea când se bea vinul cu … burta!  Trei lei burta… şi condiţia – obrazul – să returnezi, măcar, butoiul, dacă nu puteai să plăteşti… Cam ăştia erau nepoţii  Babei Vrâncioaia!  După ce ne-am cercetat, cu luare aminte, ne-am amintit, cu rândul,  cum umblam cu buzunarele  pline de cioburi  şi  de vârfuri de săgeţi  culese , pe dealuri,   la Nacu, de berea  cea bună şi rece din hanul de la Obrejiţa, atunci când nu dam la peşte în balta de peste drum, de cum puţeau cizmele lui Suvorov (de te trăsnea!),  când  dădeam să mergem  la cramă, la Cândeştii  lui nea  Avram  sau pe Dealu Tojanului, la haiducul  Bahnă, ca să-l bem de-o merge-o moară şi să ne-nveţe să zicem, pe de rost, repede şi gâjâit,  Rapangaliţa  sau  Bidineaua,  după caz. Și după  preacinstitele obraze însoţitoare, cu urechi ciulite,  mai mult  sau mai puţin subţiri, ce ni s-or nimeri  alături,  la spartul chefului,  pe la chindie. Pudibonderia,  chestie de atitudine!  Apoi, prietenul  meu  s-apucă  să-mi  spună de  Măriuca Zaharia şi de Ecaterina de la Jii, de zbaterile disperate ale tinereţilor  îngropate în unda  însângerată a Zabalei,  unde  păunaşii codrului  erau cel mai adesea,  înveşniciţi  la ceruri   şi convinşi  s-adoarmă  pentru neam şi  pentru ţară cu  argumentele  calibrului 7,62.  Nea Nicuţă, baladistul de la Paltin,  îşi convoca auditoriul  ad-hoc  şi ne băga în legendă,  lui Culiţă  îi plăcea să se deghizeze în prea haiducul  Bahnă,(îi şi stătea!),  eu  mă băgam în seamă,  cam cu fereală,  drept  tovarăşul său de arme  şi-mi  negociam, c-un oier abraş,   ceasul  rusesc  (tocmai   primit drept  premiu  literar),  pe-o căciulă ţurcană,  frigeam caş pe jar, dădeam cep la  burduşel de fetească  galbenă  şi mama  Maria, centenara ,  povestea , s-audă  tot  natu’,  cum s-a-ntâmplat  să cadă  brigandul  sub zaplazurile  căsuţei  sale, în tunet  de  puşcoace funerare:   “Slobzea  el,  slobozeau  şi  jândarii, iar slobozea  el (din puşcoci, vezi  bine!),   slobozeau  şi  jândarii… şi-o ţineam tot aşa,  ascultând, “la sursă”, cântecul  cel cu Mioara,  în care  năpăstuitul şi crucificatul  pe osia  amărăciunilor fără de număr ale  neamului  românesc  era, negreşit,  baciul vrâncean – adică,  fratele de cruce,  prin mii de ani, cu bunul  meu  prieten  Culiţă Uşurelu, “psaltul”  de la catedră,  convins  de amăreala  deznădejdilor  înecate  tot  în cerneala  unor ziceri  numai de  el ştiute şi suspinate amarnic  în Singurătatea  scrisului cu care l-a robit Domnul.  Şi-o ţineam aşa până la amurgit,  când,  musai, trebuia  pomenit  în purluiala dondănitului  nostru  şi  osebitul  vlăjgan Temelie, cel ce juca, la zaiafet, cu masa ţinută-ntre  dinţi. Bădia cu pricina ar fi fost  o  variantă de uscat a băltăreţului  Terente  cel  preagospodar,  pomenit  în veci  în patria  lui Codin istratianul, ot  Brăiliţa.   Iată-l, aşadar, în toată măreţia sa  voievodală  pe vrednicul  domn Trandafir  din sufletul meu,  cel care-şi  făcea saltul calitativ de la costumul “pe puncte”  sau cumpărat la Taica Lazăr  şi purtat de către învăţătorul anilor cincizeci – şaizeci, ,  cu demnitatea  foamei  parşiv muiată-n ritmuri săltăreţe de kazacioc şi de katiuşă  (vezi  Joia  tineretului  de la căminul cultural!), la lodenul  prevestitor de senioriale demnităţi,   în singurătatea  canţelariei  şcolare, cufundată  în podele  date cu gaz şi  mirosind a prăvălie sătească, populată cu gazete de perete şi colţ organizatoric, obligatoriu. Şi, mai dihai,  cu icoanele lor (de partid şi de stat) atârnate şui, spânzurate în alb-negrul  unei atmosfere   neîncălzite cu anii (sau  cu surcele de bogdaproste de la şcolerii miloşi)),  în timpul  mult aşteptatului  dezgheţ  de după Ana, Luca şi cu Dej, cei ce-“au băgat spaima-n burgheji”…  Nicio grijă, vor apărea, inevitabil, twist-ul, nechezolul  , învăţământul politico-ideologic , fâşul de contrabandă şi pantalonii de tergal pe care, prin anii ’60 şi-un pic, dascăl  fiind, ţi se făcea o favoare şi puteai  să-i cumperi  şi-n rate, da’ nu mai mult de două perechi, că bătea la ochi! Şi puteai fi băgat  la chiaburi! Tocmai se auzise  la Europa Liberă, spuneau unii,  că-ntr-o  ţară comunistă  fusese  împuşcat  în piaţa publică un nene prins c-ar fi avut  în debara  vreo  trei perechi  de  pantofi  peticiţi, nedeclaraţi  la partid … Îl revăd, prin ani, pe cel cu nume de sfinţi,  mai întâi  flăcăoaş  cam şturlubatic, cu dedulciri  la cele bucoavne buiestre, purtător de plete domneşti cât pop-rock-ul  zurbagiilor de Beatles(i) electronici , daţi cu odicolon din “bobetă” de nailon  şi  recent apăruţi  pe meniurile tranzistorului Electronica (în trei butoane!),  cu perciunii-pişcot marca Tom Jones,  cel cu Delilah  lui, cu tot…  Mai “trecu” anii şi maturizarea  cizelată, inevitabil,  prin rafturi grele de biblioteci fecunde,   ne-nfăţişează  în cadră cu ştaif,  scornită  la pozograf  poznaş,  un tânăr  nonconformist,  purtător de barbă  castristă,  asortată la sacou de satin şi  pantaloni de velur, evazaţi (şi-n picioare cu bascheţi chinezeşti),  fapt ce dădea, precis, fiori inspectorilor de la cadre care-l  priveau cu multă  luare aminte şi  clătinau din cap cu dezaprobare, gândindu-se  că   to’aşu’ profesor nu se va mai face bine niciodată… Şi când te gândeşti (gândeau ei!) că  „băietu’  ista” stă în mijlocul elevilor, citeşte şi comentează cărţi drăceşti  ascunse în buzunarele hanoracului  său de doc  gălbejit,  dând bătaie de cap până  şi „organilor” care-l  expediaseră, probabil,   în grija  Cooperativei  “Ochiu’  şi Urechea”…  Ba mai mult, se zvonea  printre  “purtătorii de cuvânt” c-ar fi având  şi porniri scriitoriceşti, total nepotrivite momentului,  că  însăila şi  poezii,  aşa  şi pe dincolo…,  semn de degenerescenţă  biologică, băi tovilor! P(ă)isdaiseama?  A se vedea “cazu’ ” Eminescu, ce dracu’!  Cam tot în vremea aceea,  zeloşii miliţieni din Târgul Ocnei  îl tundeau de plete, în centrul oraşului,  pe flăcăoandrul  Dan Sandu  şi-i tăiau, cu foarfeca,  evazaţii din piele de drac,  pentru a-i scoate  din cap ideile că “s-ar crede în Franţia”!  Chiar aşa i-au şi spus! …                                                        

Talent înnăscut (of, mămucă, of!), efort  peste efort şi sisifică muncă de felah egipţian pe maluri de Nil, putem spune.  ‘Nalt la stat, mare la făptură şi la scriitură, dom’profesor cel purtător licit de baltag literar şi de  călimări încăpătoare  la brăcinarele harului său aparte,  rămâne în veşnicia toposului cultural vrâncean  maestrul de ceremonii  incontestabil  care şi-a făcut troiţă încă din timpul  vieţuirii pământeşti, topind în herbul său  măestru  dulceaţa şfichiului de bici atent  agrementată/ argumentată   cu pulberea de stele  generos  presărată,  şi nu ca din greşeală,  pe osatura  singularului GPS  cu care l-au hutuchit  în lumea cea lumească  nebunele de ursitoare, arzoaicele  prevestitoare de aprigi  izbânzi literare. Şi iată-l, astfel, uşurel  înscăunat  în Olimpul spiritelor fără de tăgadă:  pedagog  cu  nevoinţă,  dascăl cu simbrie costelivă,  poet damnat, prozator cu ochean – caleidoscop, dramaturg  de nevoie,   fugar fugărit  de (ne)prieteni  cu târnul  (dez)nădejdii  prin cele cotloane şi unghere  ale  ogrăzii  literare,  eseist  şi moralizator  fără scăpare,  şef de revistă,  general  generos  în armia gradaţilor- confraţi  autentici  şi blând-punitiv  cu  răcanii culturii române daţi, zor-nevoie,  în strechea  scrisului de trei parale,  adică, tot ce-i lipsea  unui ”pui  golaş de ciocârlie”, ca să devină  un incorigibil SINGURATIC  înscris,  fără  scăpare,  pe orbita  unei  lumi agonice, răstignite şi ea pe crucea speranţei  şi a incertitudinii  vestitoare de piscuri.  Îi adună pe toţi  şi nu îi dezbină.  Îi împacă  şi-i  împărtăşeşte cu sfânta  lacrimă a concordiei. Scoate revista  şi sponsorizează  en tipărituri pe banii săi leşinaţi  de foame, sub formă de  pensie deloc  nesimţită.   Parcă-l văd pe trupeşul  şi gureşul  confrate, paralizat, pe jumătate, de fiorul indicibil al emoţiunii  lirice care-l  caracterizează, la zile de mare festin literar,  cel mai adesea, trecând,  mai  apoi,  la concreteţuri  lucide, adevărate drame de idei altoite blajin, sub forma  dialogului serios  sau  de-a surda,   pe bruma  logos-ului  divin înfăţoşat nouă  cu chip de pui de om recent  ieşit în lumea  bună-rea,  de unică folosinţă,  adesea  purtătoare  in nuce de biruinţi  numai  de noi bănuite… Poate şi pentru  faptul  că  Magistrul  de la Cotul Carpaţilor vine,  cu sau fără de voire, din cartea de cetire a neamului,  ştiuta şi neştiuta  carte cu râmleni,  cu dachi şi cu dochii, cu slavoni şi cu komani,  cu kogai  şi cu răzeşi…  Cuvintele sunt la el!

De-a călare pe galopul celor opt decenii  de „majorat”  cu care s-a pricopsit fratele meu  mai mare, cu amurgul anilor vălurit în plete,  C.I. U.  lapădă amintiri, scutură stejarul  poruncilor  viguroase, împarte dulci anateme pe fruntea celor cu două ciubote-n  picioare şi cu una trasă pe cap, semnează, autorizat,   cerificate de talent (acolo unde e cazul! ), se-nluminează de unul singur când se vede căzut  şi, părelnic, astrucat sub ţărâna indiferenţei,  se-nchină  crucilor din ţintirim purtătoare de pasere-suflet  şi  crescute nefiresc  sub formă  de moşi-strămoşi  (ne)răzbunaţi  pentru  îngenuncherile lor.  Şi toate  acestea,  sub pecetea  unui Tragism  pe care-l  plineşte  ca Destin, inevitabil,  numai Omul  pământului  încrustat  pentru  eternitate  cu  amărăciunea   propriilor rădăcini  identitare.

 Şi-am cutezat  aceste vorbe noduroase eu,  gândindu-mă  să-mi  frâng  sireapa himeră a condeiului  pe muchea  de genunchi  a  scrisului  nedat  păcatelor mai mult  sau mai puţin  închipuite!  Drept  pentru care depun,  în veci,   mărturie:

 “O, brad  frumos…”

glasuri de copii  desenate

discret

pe  gheaţa  ferestrei,

analfabeţi  pionierii ghicind în cafea

(“e  ger cumplit, e  drumul  greu

DESIGUR 

Somnul  făcut  ţăndări  la

primul cânt de cocoş –

veţi  zice

primul amurg scuipându-şi  în sân:

 (“mai  daţi-i dracului, că prea mănâncă!”) – ei, pensionarii, vezi bine!...                       

Dan  Sandu


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.