Evenimente speciale

19 ani de 112 în România | Peste jumătate din apelurile făcute de vrânceni anul trecut la 112 nu reprezentau urgențe

Ziarul de Vrancea
12 feb 2023 962 vizualizări
Foto:arhiva ZdV.Credit foto:stiri.tvr.ro
Foto:arhiva ZdV.Credit foto:stiri.tvr.ro

În anul 2022, în județul Vrancea, mai mult de jumătate dintre apelurile recepționate la Serviciul de urgență nu au fost urgențe. Este vorba despre 93.016 (53,45%) de apeluri în care cetățenii au solicitat informații sau au semnalat situații care nu sunt de competența Serviciului 112 și pentru care nu era necesară intervenția agențiilor specializate de intervenție (Ambulanță, Poliție, Pompieri, SMURD, Jandarmerie, Salvamont). O singură persoană din județul Vrancea a apelat abuziv numărul 112 de 5.031 de ori în anul 2022, fără a le comunica operatorilor 112 date despre vreo urgență sau le-a adresat cuvinte jignitoare.

Numărul total al apelurilor în anul 2022, în județul Vrancea, a fost de 174.009, iar dintre acestea doar 80.993 de apeluri (46,55%) au fost urgențe și au fost de competența agențiilor specializate de intervenție. Cele mai multe apeluri au reprezentat urgențe medicale și au fost transferate către Ambulanță – 57.046 (45,16%). De asemenea, către ISU-SMURD au fost transferate 24.648 (19,51%), către Poliție - 33.738 (26,71%), către Jandarmerie - 8.635 (6,84%) și către alte agenții - 2.240 (1,77%).

Sunt multiple situațiile în care, pentru gestionarea unui caz, este necesară intervenția colaborată a mai multor agenții.

La nivel național, numărul unic de urgență 112 este apelat, în continuare, de la an la an, tot mai responsabil. În cele mai multe județe ale țării, peste jumătate dintre apeluri au reprezentat urgențe reale. În anul 2022, operatorii STS au preluat 10.248.377 de apeluri. Urgențele au reprezentat 57,82% din numărul total al apelurilor recepționate. Diferența de 42,18% au fost non-urgente.

***

 În fiecare an, la data de 11 februarie este marcată Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112, număr unic pentru cele 27 de state membre ale Uniunii Europene, la care sună cei care au nevoie de ajutorul agențiilor specializate de intervenție. În România, Sistemul național unic pentru apeluri de urgență a fost înființat în urmă cu 19 ani și este administrat de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).

Este esențială apelarea 112 cu responsabilitate doar în situații de urgență.

Informații utile privind apelarea Serviciului de urgență 112 pot fi consulate accesând pagina: https://www.sts.ro/ro/intrebari-frecvente-112.

 Îmbunătățirea calității serviciilor oferite cetățenilor și agențiilor de intervenție reprezintă pentru STS o prioritate permanentă.

Informații transmise de Biroul de Presă al STS

Citiți și:Ziua Europeană a Numărului de Urgenţă 112. STS: Serviciul 112, de 19 ani în România. În 2022, numărul apelurilor într-o limbă străină a crescut cu 16%

Operatorii STS au preluat anul trecut 10.248.377 de apeluri (cu 90.000 mai puţine decât în 2021), dintre care urgenţele au reprezentat 57,82%, informează Serviciul de Telecomunicaţii Speciale.

În 2022, numărul apelurilor de urgenţă preluate într-o limbă străină a crescut cu 16% faţă de anul precedent. S-au înregistrat 24.383 de astfel de apeluri faţă de 20.944 în 2021. Numărul apelurilor la 112 procesate în limba ucraineană şi rusă a crescut la peste 1.000 în 2022 faţă de 2021, când au reprezentat mai puţin de 50 de cazuri.

"Anul trecut, operatorii STS ai Serviciului de urgenţă 112 au gestionat urgenţe în diferite limbi străine, au oferit sprijin de traducere pe timpul interviului şi al intervenţiei pentru îngrijiri medicale de urgenţă, operaţiuni de căutare şi salvare în zonele montane din apropierea graniţei sau în colaborarea cu autorităţile locale şi cele din ţările vecine. Fiecare operator stăpâneşte cel puţin o limbă de circulaţie internaţională, printre care amintim engleză, franceză, spaniolă, ucraineană, maghiară, italiană, germană, turcă, rusă, greacă şi bulgară", informează STS.

Din totalul de 10.248.377 de apeluri preluate anul trecut, 42,18% au fost non-urgente, reprezentând: solicitări de informaţii privind traficul rutier sau mersul trenurilor, comenzi de taxi şi livrări de mâncare, sesizări privind pensiile sau diverse servicii de stat, precum şi alte solicitări pentru care nu era necesară intervenţia de urgenţă a echipajelor specializate.

În cadrul formularelor de feedback, peste 95% din cei intervievaţi s-au declarat mulţumiţi de interacţiunea cu operatorii STS şi au precizat că au încredere să apeleze 112.

Numărul apelurilor non-urgente a crescut cu aproximativ 1,5 puncte procentuale faţă de anul 2021, dar a scăzut cu peste un punct procentual faţă de anul 2020. Cele mai multe dintre cazurile de urgenţă recepţionate anul trecut au fost transferate către Ambulanţă (51,36%), urmată de Poliţie (23,35%), ISU-SMURD (18,05%), Jandarmerie (5,12%) şi alte agenţii (2,11%).

Judeţele cu cel mai ridicat procent de cazuri de urgenţă raportat la numărul total de apeluri înregistrate sunt: Bucureşti-Ilfov - 66,41%, Alba - 66,24%, Cluj - 66,16%. Judeţele cu cel mai ridicat procent de apeluri non-urgente raportat la numărul total de apeluri înregistrat la respectivul Centru 112 sunt: Gorj - 64,86%, Mureş - 58,03% , Covasna - 55,70%.

STS reaminteşte că a adăugat noi facilităţi aplicaţiei mobile Apel 112, iar în prezent poate fi utilizată atât în limba română, cât şi în limbile engleză, franceză, germană, maghiară şi ucraineană.

VIDEO:STS - Serviciul de Telecomunicaţii Speciale

Cazuri deosebite

Printre cazurile gestionate de operatorii Serviciului de urgenţă 112 se numără şi cel al unui refugiat ucrainean care în luna octombrie a încercat să intre în România şi s-a rătăcit în zona muntoasă din judeţul Suceava în întuneric, ploaie şi vizibilitate redusă.

"Panicat de animalele sălbatice din pădure, persoana a cerut ajutor la 112 unde a transmis că nu poate da indicii despre locul unde se află. A menţionat că este o zonă abruptă şi a reuşit să dea un punct de reper: un marcaj de pe unul dintre copaci. Operatorul STS a intermediat, în limba ucraineană, întreaga comunicare dintre persoana rătăcită şi echipajele de salvatori. Pentru a facilita operaţiunea contratimp de căutare şi salvare, operatorul STS a transmis apelantului pe telefonul mobil şi un link de localizare - HTML5 Geolocation. Bărbatul a fost localizat şi, în cele din urmă, găsit şi salvat", se arată în comunicat.

Un alt caz este cel al unei tinere de 19 ani care a venit în România împreună cu soţul - refugiaţi din calea războiului. Au trecut frontiera, au ajuns la Tulcea, dar tânăra a căzut într-o capcană întinsă chiar de soţul ei: acesta a dat-o pe mâna traficanţilor de persoane, transmite STS.

"Femeia a reuşit să obţină un telefon mobil şi să sune la 112. Operatorul STS a înţeles urgenţa momentului, imediat a alertat autorităţile responsabile şi a intermediat dialogul în limba ucraineană dintre apelantă şi reprezentanţii agenţiilor specializate. În cele din urmă, tânăra a fost găsită şi salvată", menţionează sursa citată.

Pe 11 februarie, în fiecare an, se marchează Ziua Europeană a Numărului de Urgenţă 112, număr unic pentru cele 27 de state membre ale Uniunii Europene la care sună cei care au nevoie de ajutorul agenţiilor specializate de intervenţie: Ambulanţă, Pompieri, Poliţie, Jandarmerie. În România, acelaşi număr este apelat şi pentru Salvamont.

Text informații:stiri.tvr.ro 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.