Brand voice

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi:Cum să ai grijă de rinichii tăi

Viorel Ciurea
18 iun 2021 1315 vizualizări

O dietă sănătoasă și apă din belșug sunt repere pentru o nutriție adecvată. Dar modul în care corpul tău elimină deșeurile este la fel de important ca ceea ce intră în sistemul tău. Rinichii tăi sunt responsabili pentru îndepărtarea deșeurilor din corp - împreună cu alte acțiuni cruciale. Și, deși de obicei focusul este pe sănătatea altor organe - cum ar fi inima și ficatul –învățând cum să avem grijă de rinichii noștri, poate fi o piatră de temelie pentru o sănătate optimă.

Rinichii tăi îndeplinesc o varietate de sarcini critice pentru existența ta:

Rinichii reglează enorm de multe funcții cheie pentru a vă menține sănătatea întregului corp. De aceea, sănătatea rinichilor este crucială pentru a vă menține corpul în funcțiune la performanțe maxime.

Haideți să învățăm în continuare despre modul în care funcționează rinichii, modul în care se conectează vitamina D cu sănătatea rinichilor și cum să vă îngrijiți rinichii - inclusiv combustibilul de care au nevoie pentru o sănătate optimă.

CUM FUNCȚIONEAZĂ RINICHII

Strânge pumnul. Aceasta este aproximativ dimensiunea rinichiului tău. Te-ai născut cu doi rinichi localizați în partea din spate a abdomenului, chiar sub cutia toracică pe fiecare parte a coloanei vertebrale. Au dimensiuni ușor diferite. Rinichiul drept este mai mic și stă mai jos pentru a face loc ficatului.

Pentru a simplifica excesiv modul în care funcționează rinichii, luați în considerare acest lucru: sângele intră în rinichi și este filtrat, sângele bun revine apoi în sistemul circulator prin vena renală și deșeurile sunt expulzate prin ureter în vezică.

O privire mai profundă începe cu o discuție despre anatomie. Rinichii tăi conțin milioane de unități funcționale numite nefroni. Un nefron este unitatea structurală și funcțională a rinichiului. Aceștia filtrează plasma din sânge pentru a produce urină, în timp ce, de asemenea, reabsorb apa, sodiul și glucoza înapoi în sistemul circulator.

Fiecare nefron conține un corpuscul renal (componenta de filtrare a sângelui a rinichiului) și un tubul renal (un sistem secundar de colectare a sângelui filtrat). Sângele trece mai întâi în corpuscul renal și intră într-un spațiu de filtrare numit glomerul. Glomerulul are o barieră specială care menține celulele sanguine, proteinele și moleculele mai mari în sânge, permițând în același timp apei, ionilor și moleculelor mai mici să iasă din sânge. Acesta este primul pas în crearea urinei.

În acest moment, urina în formare are în componență cea mai mare parte a apei și a electroliților care erau în sânge. Tubul renal mută majoritatea apei, electroliților și a altor substanțe nutritive înapoi în sânge. Lasă în urmă niște apă, uree și alte produse reziduale.

Acesta este unul dintre motivele pentru care a te hidrata este important. Fără suficientă apă, devine anevoioasă funcția rinichilor de a filtra totul.

După ce filtrarea este completă, sângele iese din rinichi prin vena renală înapoi la inimă. Deșeurile și toxinele extrase din fluxul sanguin sunt trimise prin ureter în vezică pentru urinare.

RINICHII SUNT MULT MAI MULT DECÂT UN FILTRU

Echilibrul în viață este crucial, iar rinichii contribuie la echilibrul sistemului circulator. Rinichii ajută la reglarea volumului de lichid extracelular, important pentru a menține fluxul de sânge către organele vitale.

Exemple de fluide extracelulare sunt lichidul interstițial, plasma sanguină și limfa. Rinichiul controlează, de asemenea, osmolaritatea sau concentrația osmotică și concentrațiile de ioni, asigurându-se că fluidele extracelulare nu devin prea diluate sau concentrate. Osmolaritatea este esențială pentru transportul adecvat al fluidelor, deoarece este un mecanism care permite fluidelor extracelulare să treacă printr-o membrană în alta.

Acest lucru asigură niveluri consistente de ioni cheie - inclusiv sodiu, potasiu și calciu. Rinichii vă ajută și la reglarea nivelului pH-ului plasmatic din sânge, ceea ce împiedică sângele să devină prea acid sau bazic.

În cele din urmă, rinichii produc hormonul eritropoietină (EPO). EPO joacă un rol în producția de celule roșii din sânge. Acționând ca un scut, EPO protejează celulele roșii din sânge în copilăria lor și, la rândul său, stimulează celulele stem din măduva osoasă pentru a crește producția de celule roșii din sânge. Deoarece celulele roșii din sânge transportă oxigenul din plămâni către restul corpului, este important să se mențină un nivel adecvat de EPO pentru a menține producția sănătoasă de noi celule roșii din sânge.

VITAMINA D ȘI SĂNĂTATEA RINICHILOR

Vitamina D este adesea numită „vitamina soarelui”, deoarece poate fi produsă în pielea voastră ca răspuns la lumina soarelui. Rinichii joacă un rol cheie în transformarea vitaminei D într-un nutrient util pentru organism. Oamenii obțin vitamina D din două locuri: expunerea la radiația ultravioletă B a soarelui și din dieta lor - alimente și suplimente.

Rinichii scot vitamina D din sânge, care este apoi trimisă la sistemul osos. Dar vitamina D este importantă din mai multe motive. Un exemplu este modul în care ajută la reglarea cantității de calciu și fosfat din corpul vostru pentru a menține niveluri sănătoase și normale. Mai exact, vitamina D ajută la susținerea absorbției sănătoase a calciului din intestine. Și atunci când corpul vostru are niveluri optime de calciu, acesta poate menține sănătos oasele, dinții și mușchii.

Prin intermediul vitaminei D, puteți vedea de ce a învăța cum să vă îngrijiți rinichii beneficiază și alte organe și sisteme cheie din corpul vostru.

SFATURI CUM SĂ AVEM GRIJĂ DE RINICHII NOȘTRI

Ați aflat cum funcționează rinichii. Acum, să analizăm cum puteți sprijini o sănătate optimă a rinichilor. Grija pentru rinichi poate avea beneficii care se suprapun pentru restul corpului. Și schimbările simple ale stilului de viață parcurg un drum lung pentru a promova sănătatea rinichilor și pentru a vă îmbunătăți bunăstarea generală.

  1. Hidratează-te.

Apa este vitală pentru o stare de sănătate bună și cu siguranță vă ajută cu sănătatea rinichilor. Consumul de minim 2 litri de apă pe zi vă ajută rinichii să aibă lichidul necesar pentru a elimina excesul de sodiu și toxinele din sistem.

Cei minim 2 litri de apă pe zi nu reprezintă o recomandare. De fapt, volumul exact de apă pe care trebuie să îl consumi, depinde de sănătatea și stilul tău de viață. Un indicator bun că bei suficientă apă este urina de culoare galben pal. Dacă urina este prea întunecată, poate fi un semn de deshidratare. Prea limpede poate însemna că bei prea multă apă.

  1. Monitorizați tensiunea arterială.

Rinichii joacă un rol important în reglarea tensiunii arteriale. Orice lucru mai mare este considerat a fi tensiunea arterială crescută. Sistemul circulator și rinichii lucrează împreună pentru a vă menține sângele curgând la un nivel uniform și sănătos. Discutați cu medicul dumneavoastră sau cu furnizorul de servicii medicale dacă aveți îngrijorări cu privire la tensiunea arterială.

  1. Mențineți nivelurile normale și sănătoase de zahăr din sânge.

Menținerea nivelului glicemiei din sânge într-un interval normal și sănătos vă ajută să vă mențineți rinichii și sănătatea generală. Rinichii lucrează deja din greu, filtrând substanțele nutritive din sânge înapoi în corp și eliminând toxinele. Așadar, veți menține rinichiifuncționând fără probleme, menținând nivelurile sănătoase de zahăr în sânge.

  1. Exerciții fizice și rămâneți activ.

Deși nu vă puteți flexa rinichii, îi puteți susține mergând, înotând sau mergând cu bicicleta 150 de minute pe săptămână. Orice - de la drumeții în pădure până la dans - vă poate ajuta să rămâneți mai aproape de greutatea ideală și să evitați să vă supărați rinichii. A fi supraponderal poate crește tensiunea arterială, ceea ce este rău pentru rinichi. Dar exercițiile fizice regulate sunt bune pentru talie și pentru starea generală de sănătate.

  1. Mănâncă o dietă sănătoasă.

Dieta și exercițiile fizice merg mână în mână pentru o sănătate bună. Dar dacă vrei cu adevărat să arăți rinichilor tăi că îi iubești, vei mânca o dietă săracă în sodiu. Excesul de sodiu din sistemul vostru este dificil de filtrat pentru rinichi. Luați în considerare o dietă bogată în legume proaspete, fructe, pește și cereale integrale. Evitați alimentele care afectează rinichii, cum ar fi carnea procesată, lactatele excesive și mesele procesate și dulciurile.

  1. Nu fuma.

Există o mie de motive pentru a renunța la fumat. Iată încă unul: nicotina este dăunătoare pentru tensiunea arterială și, prin urmare, dăunătoare pentru sănătatea rinichilor.

ȘTIAȚI CĂ?

ÎNCEPE SĂ AI GRIJĂ DE RINICHII TĂI CHIAR ÎNCEPÂND DE ASTĂZI

Un stil de viață axat pe sănătatea rinichilor este excelent pentru sănătatea totală a corpului. O dietă echilibrată combinată cu exerciții fizice este esențială pentru menținerea sănătății rinichilor. Și, în timp ce vă ocupați de nevoile rinichilor voștri, ajutați și celelalte sisteme din corpul vostru. Ce este bun pentru rinichi ajută și sistemul digestiv, inima și sistemul imunitar.

Corpul uman este complex și integrat - rinichii joacă un rol major în susținerea sănătății voastre generale. Rinichii voștri sunt organe foarte complexe, care vă ajută să vă mențineți sănătatea corpului. Făcând pași mici în direcția mențineriiunei tensiuni arterială sănătoasă, în intervalul normal, vă puteți ajuta și rinichii să funcționeze corect.

*Aceste informații sunt prezentate doar în scopuri educaționale și nu sunt destinate diagnosticării sau prescrierii pentru orice condiție medicală sau psihologică, nici pentru a preveni, trata, atenua sau vindeca astfel de afecțiuni. Informațiile conținute în acest articol nu au ca scop înlocuirea unei relații personale cu un medic sau cu un medic specialist calificat. Prin urmare, aceste informații nu sunt intenționate ca sfaturi medicale, ci mai degrabă o împărtășire a cunoștințelor și a informațiilor bazate pe cercetare și experiență. Vă încurajăm să vă faceți propriile decizii referitor la sănătatea dv., pe baza parteneriatului cu un profesionist calificat în domeniul sănătății.

Articol tradus, compilat și adaptat de Viorel Ciurea

Referințe

https://med.libretexts.org/Bookshelves/Anatomy_and_Physiology/Book%3A_Anatomy_and_Physiology_(Boundless)/24%3A__Urinary_System/24.2%3A_The_Kidneys/24.2D%3A_Nephron_Parts_and_Histology

https://www.niddk.nih.gov/health-information/kidney-disease/kidneys-how-they-work.

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/

https://www.nhs.uk/live-well/healthy-body/keeping-your-kidneys-healthy/

https://www.karger.com/Article/Abstract/13440

https://www.proteinatlas.org/humanproteome/tissue/kidney

https://www.mdpi.com/2075-4418/6/1/2

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24348156/

https://www.cancer.net/cancer-types/kidney-cancer/statistics

https://www.livescience.com/52047-kidneys.html

https://www.kidney-international.org/article/S0085-2538(15)50850-8/fulltext

Citiți și:ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi: Vitamina D și imunitatea- Cum ne ajută vitamina D, sistemul imunitar;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi: Ce se întâmplă cu imunitatea noastră pe măsură ce îmbătrânim?;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi: Stresul și impactul negativ pe care acesta îl are asupra imunității;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi: O viață trăită conectat cu prezentul reprezintă o viață sănătoasă!;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi: De ce este important să cunoașteți istoria de sănătate a familiei voastre;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Tablete, capsule, injecții – Care este cea mai bună formă de supliment?;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi: Dieta și sănătatea creierului;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi: Cum se face curățenie în celulele noastre;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi, 7 surse ascunse de microbi/bacterii în jurul nostru;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Învață ce tip de corp ai, ce să mănânci și exerciții sunt recomandate;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi, un ghid pentru alimentele ce vin în sprijinul sistemului imunitar;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi, despre secretele sistemului imunitar. Eroii neștiuți care ne păzesc sănătatea;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi, despre sistemul imunitar, gardianul sănătății tale!;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi, despre înțelegerea importanței pentru sănătate a probioticelor;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi, despre cum putem înlocui 6 alimente greu de digerat;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea. Haideți să învățăm despre acizii grași esențiali Omega-3 și Omega-6;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea. Astăzi, despre cum să avem un păr sănătos;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea. Astăzi, 19 obiceiuri sănătoase pe care să le integrăm în familia noastră;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi, 38 de lucruri fascinante despre creierul tău

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.