Brand voice

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi: Cum putem scăpa de dependența creată de alimentele nesănătoase?

Viorel Ciurea
28 iul 2021 1030 vizualizări

Atunci când treci pe lângă un restaurant, o patiserie sau un loc care servește unul dintre felurile tale de mâncare preferate, este greu să îți controlezi dorința de a gusta acel aliment.

Aceast scenariu se întâmplă tuturor, chiar dacă tocmai ai mâncat. Asta pentru că toată lumea are legături emoționale puternice cu diferite alimente. Face parte din viața de zi cu zi într-o lume plină de potențiale dependențe alimentare. Da, sunt reale, iar dependențele alimentare sunt greu de depășit.

Dar cum îți poți da seama că ești dependent de o mâncare sau de o băutură?

Haideți să aflăm împreună cum alegerile voastre cele mai gustoase, se înregistrează în mod constant în memorie și ce cauzează dependența de alimente.

Ce reprezintă de fapt această dependență?

Vă plac la nebunie o varietate de alimente. Și nu toate sănătoase din păcate…de fapt, de cele mai multe ori, această dependență pe care o avem, este pentru alimente nesănătoase.

S-a demonstrat științific că dependența de alimente este o problemă de zi cu zi pe care o întâmpină majoritatea oamenilor. Deci, dacă ai de-a face cu asta, să știi că nu ești singur.

Cauza dependenței de anumite alimente ar putea părea că începe în stomacul tău. Dar dependența de alimente începe de fapt încreierul tău. Asta pentru că el știe că alimentele sau băuturile pline de grăsimi, zahăr sau sare sunt cele care îi stimulează cel mai mult plăcerea.

Studiile au legat substanțele chimice eliberate în creier atunci când mâncați anumite alimente cu cele care sunt eliberate în prezența unui drog care creează dependență. Substanța cea mai responsabilă de aceasta se numește dopamină.

Acest fapt face ca dopamina să fie, probabil, una dintre substanțele chimice cele mai importante din corpul vostru. Este un mesager între celulele din creier (cunoscut și ca neuro-transmițător). Iar dopamina joacă un rol direct în modul în care vă deplasați, învățați și digerați informațiile - și digerați și alimentele. Această substanță chimică cerebrală este cea care vă face să vă ridicați și vă ajută să rămâneți hotărât să abordați orice aveți în față.Dar joacăun rol cheie în dependența de alimente și poftele pe care le manifestăm.

Iată cum funcționează dopamina cu pofta de mâncare și dependența față de anumite alimente: La scurt timp după ce mâncați anumite alimente, acest mesager chimic își face apariția. Dopamina crește stimularea centrelor de recompensă ale creierului. Și creierul tău începe să își dorească să declanșeze această senzație din nou și din nou.

Asta pentru că creierul tău tânjește după aceste experiențe plăcute și pline de satisfacții. Și anumite alimente sunt o modalitate prin care creierul tău își poate alimenta acest lucru.

S-au făcut studii referitor la acest lucru și pe șoareci, studii în care șobolanii au fost hrăniți cu diete bogate în junkfood și gustări nesănătoase, subiecții au adoptat un comportament similar cu cel al consumatorilor obișnuiți de droguri. Șobolanii doreau mai multă hrană care să nu le facă bine din punct de vedere nutrițional pentru a se simți ușurați de dorința creierului de a avea cât mai multă dopamină. Șobolanii chiar au refuzat să mănânce alimente mai sănătoase odată ce s-au obișnuit cu alimentele bogate în zahăr, grăsimi, sare și carbohidrați. Studiul din 2009 a arătat că șobolanii au ajuns chiar să moară de foame pentru a aștepta mâncarea nesănătoasă pe care poate că nu le-ar mai fi servită.

Acesta este un exemplu uimitor. Poate că vă întrebați care sunt alimentele și băuturile declanșatoare al acestui proces de creare a dependențelor alimentare nesănătoase? Din păcate, sunt multe.

Care sunt alimentele care provoacă dependență?

De obicei sunt cele mai bune la gust. Un cercetător în domeniul dependenței de alimente și-a prezentat rezultatele într-un studiu recent. Rezultatele au arătat că alimentele procesate cu un conținut mai mare de grăsimi și glicemic au fost „cel mai frecvent asociate cu comportamente alimentare de tip dependență”. Iată câteva dintre cele mai dependente alimente:

PIZZA: Desigur, această combinație delicioasă de carbohidrați, sare și grăsimi este aproape de vârful listei. Probabil că v-ați întrebat: „Câte felii ar trebui să mănânc?” Răspunsul este, doar una. Dar pizza este greu de rezistat. Este nesănătoasă, deoarece de obicei este umplută cu ingrediente procesate. De asemenea, are mai multe grăsimi pe mușcătură decât majoritatea meselor sănătoase. Combinați asta cu sarea și aveți o rețetă perfectă pentru o inundație de dopamină care vă conduce spre a mai mânca o altă felie. Tu știi că nu ai nevoie de ea, dar creierul tău o vrea.

DULCIURILE: ciocolata, prăjiturile, tortul și înghețata sunt pline de zahăr și grăsimi, care vă pot convinge cu ușurință creierul că aveți nevoie de mai mult. Compensarea mâncărurilor sărate cu un desert dulce este obișnuită. Dar nu este o alegere sănătoasă. Aceste zaharuri vă pot ajuta să luați o decizie nesănătoasă în felul principal și să vă determinați să mâncați excesiv atunci când nu mai este nevoie. Și veți obține o mulțime de calorii, grăsimi și zahăr cu care corpul vostru nu are ce face.

MÂNCĂRURI PRĂJITE: din ceea ce știți deja, nu există nici o surpriză aici. Cartofii prăjiți și chipsurile de cartofi sunt sărate și de obicei coapte sau prăjite în uleiuri care nu-ți fac bine de loc din punct de vedere al sănătății corpului sau creierului. Uneori sunt rețeta perfectă pentru luarea de deciziine sănătoase dar amăgitoare pentru creier.

Așa cum este cazul tuturor lucrurilor din viață, a avea aceste alimente în moderație este esențial. Dacă aveți de gând să luați un pahar de vin roșu la cină pentru sănătatea inimii, luați unul, nu patru. Dacă decizi să trișezi o zi pe săptămână, încearcă să rămâi la o zi și să nu faci din asta 4 zile.

Și evitați să țineți alimentele de genul ăsta în casă.

Ce credeți referitor la băuturile carbogazoase?

Băuturile răcoritoare sunt la fel de dependente ca alimentele grase și sărate și dulci. Iar consumul lor are o corelație directă cu efecte negative nutriționale și de sănătate, precum și cu creșterea în greutate. Un studiu din 2007 a descoperit o legătură clară între consumul de băuturi răcoritoare și aportul crescut de energie - cu alte cuvinte, obținerea mai multor calorii decât ai nevoie pe zi. Consumul acestor băuturi a fost, de asemenea, asociat cu un aport mai mic de calciu și alți nutrienți. Băutorii de băuturi carbogazoase dulci sunt, de asemenea, expuși unui risc mai mare de probleme medicale în viață.

Deci, de ce sunt este atât de atrăgătoare? Ei bine, nu este atât de greu de descifrat. Băuturile răcoritoare non-dietetice sunt umplute cu o cantitate serioasă de zahăr. Și uneori împerechează dulceața cu niveluri ridicate de cofeină.

S-ar putea să contracarați cu „Dar ce zici de băuturile dietetice?” Rezultatele cercetărilor arată că băuturile răcoritoare dietetice pot contribui și la creșterea în greutate. Îndulcitorii artificiali sunt concepuți pentru a crea reacții similare în creier ca zahărul normal. Și un studiu sugerează că cei care consumă în modregulat îndulcitori artificiali le crește mai mult dorința de dulciuri. Evident acest lucru poate duce la creșterea în greutate și probleme de sănătate.

Cum să controlăm această dependență de alimente nesănătoase

Aceasta este partea cea mai grea. Totuși, nu trebuie să vă simțiți vinovați pentru o poftă bruscă de un anumit aliment. Se întâmplă tuturor. Și să te controlezi prea mult în legătură cu aceste pofte nu este un mod productiv de a face față dependențelor alimentare. Înțelegerea cauzelor acestor dependențe este primul pas, dar există mai multe lucruripe care le puteți și trebuie să le faceți.

Începeți planificând din timp pentru a afla cum să vă gestionați alimentația. Sfatul expertului este destul de simplu: luați-o înaintea acestor dorințe necontrolabile. Asta înseamnă să vă aruncați alimentele nesănătoase din casă și să vă aprovizionați cu opțiuni mai sănătoase.

Din fericire, îți poți păcăli și poftele. Dacă doriți un dulce, urmați calea zahărului natural și mâncați fructe. Dacă sunteți în căutarea pentru ceva mai plin, planificați o masă pe care știți că o va satisface - începând cu fibrele și proteine sănătoase, folosind condimente, este un bun început.

Un plan de pregătire a meselor pentru cei care se confruntă cu dependența alimentară presupune distanțarea meselor pe tot parcursul zilei - de la patru la cinci ore între mese. Ar trebui să includeți fructe și legume proaspete încât mai multe gustări și mese.

Cu toate acestea, puteți rupe ciclul dependenței alimentare. Este nevoie de concentrare, determinare și planificare zilnică. O rutină zilnică ideală ar putea fi ceva de genul:

Un bun început: alimentele sănătoase s-ar putea să nu aibă aceeași cantitate de influență în banca de memorie ca și alimentele care crează această dependență.

Dar există încă înlocuitori. De exemplu, alimentele pentru micul dejun care ar putea fi incluse pe listă includ ouă, granola, banane și căpșuni. Sigur, s-ar putea să dureze ceva mai mult timp pentru a le pregăti, dar asta sună ca un început gustos în loc de o cafea plină de zahăr sau o brânzoaică.

Includeți alimente proaspete: găsiți timpul pentru fructe și legume.

Obișnuința de a include legume și fructe în cel puțin două mese pe zi este un început bun. Asta te va ajuta să apelezi regulat la fructe și legume. A face din acest lucru un obicei vă va ajuta în lupta împotriva dependențelor alimentar enesănătoase.

Gândiți-vă un pic: înțelegeți-vă poftele și încercați să vă planificați din timp mesele. Dacă știți că vă plac mâncărurile prăjite, găsiți o opțiune mai sănătoasă - poate cartofi dulci la cuptor în loc de cartofi prăjiți. A face o alegere sănătoasă mai convenabilă vă poate ajuta să vă scurtcircuitați pofta înainte ca acestea să vă controleze.

Învață să-ți păcălești creierul: dopamina poate fi eliberată și de alimente care îți aduc beneficii stomacului și sănătății pe termen lung. De fapt, alimentele sănătoase, cum ar fi spanacul, pepenele verde, avocado și chiar tofu, pot oferi răspunsuri neurologice satisfăcătoare. Dacă sunteți în căutarea unor alternative pentru gustări grase sau sărate, morcovi și hummus, la fel ca untul de arahide și feliile de mere.

Poți câștiga această bătălie

Depășirea dependenței alimentare poate fi un proceslung și dureros. Trebuie să o faceți masă cu masă și zi de zi. Dar există speranță. O poți face. Iar atitudinea ta este o parte critică a bătăliei. Știi că poți să o faci. Și apoi începe să faci acțiuni mici și să te bazezi pe ele.

Marcați acest articol ca un memento al științei din spatele dependențelor alimentare, modul în care acestea apar și un ghid pas cu pas pentru a le depăși.

Începeți prin identificarea factorilor declanșatori și apoi faceți substituții sănătoase. În curând vei avea puterea să spui nu poftelor tale. Deoarece vei descoperi alternative sănătoase care îți plac și vei înțelege, de asemenea, calea periculoasă pe care o pot crea alimentele nesănătoase.

Articol tradus , compilat și adaptat de Viorel Ciurea

Referințe

“6 Ways to beat your food addiction.” Prevention.com

“Are you Addicted to Diet Soda?” Shape.com

“Artificial sweeteners: sugar-free, but at what cost?” health.harvard.edu

“Do healthier foods and diet patterns cost more than less healthy options? Ncbi.nlm.nih.gov

“FAA Food Plan” FoodAddictsAnonymous.com

“Food Addiction signs and treatment.” WebMd.com

“Junk food turns rats into addicts.” ScienceNews.org

“Quiz: Are you Addicted to Food?” ABCNews.com

“Soft Drinks and Disease.” hsph.harvard.edu”

“The 10 Most Addictive Foods and How to Stop Eating them.” Health.com

“The Effects of Soft Drink Consumption on Nutrition and Health: A Systematic Review and Meta-Analysis.” ncbi.nlm.nih.gov

“What is Dopamine.” ScienceNewsForStudents.org

“What is the Evidence for “Food Addiction” ncbi.nlm.nih.gov

“Which Foods May Be Addictive? The Roles of Processing, Fat Content and Glycemic Load.” Journals.Plos.Org

Pentru a obține informații despre suplimente sau nutriție celulară de calitate farmaceutică, vă rugăm să ne contactați:

Tel/WhatsApp: 0722243496

e-mail: revolutieinsanatateata@gmail.com

Citiți și:ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi, despre beneficiile pentru sănătate ale unei hidratări corespunzătoare;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi:Cum să ai grijă de rinichii tăi;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi: Vitamina D și imunitatea- Cum ne ajută vitamina D, sistemul imunitar;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi: Ce se întâmplă cu imunitatea noastră pe măsură ce îmbătrânim?;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi: Stresul și impactul negativ pe care acesta îl are asupra imunității;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi: O viață trăită conectat cu prezentul reprezintă o viață sănătoasă!;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi: De ce este important să cunoașteți istoria de sănătate a familiei voastre;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Tablete, capsule, injecții – Care este cea mai bună formă de supliment?;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi: Dieta și sănătatea creierului;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi: Cum se face curățenie în celulele noastre;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi, 7 surse ascunse de microbi/bacterii în jurul nostru;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Învață ce tip de corp ai, ce să mănânci și exerciții sunt recomandate;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi, un ghid pentru alimentele ce vin în sprijinul sistemului imunitar;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi, despre secretele sistemului imunitar. Eroii neștiuți care ne păzesc sănătatea;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi, despre sistemul imunitar, gardianul sănătății tale!;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi, despre înțelegerea importanței pentru sănătate a probioticelor;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi, despre cum putem înlocui 6 alimente greu de digerat;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea. Haideți să învățăm despre acizii grași esențiali Omega-3 și Omega-6;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea. Astăzi, despre cum să avem un păr sănătos;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea. Astăzi, 19 obiceiuri sănătoase pe care să le integrăm în familia noastră;

ZdV te ajută să-ți prețuiești și să-ți menții sănătatea! Astăzi, 38 de lucruri fascinante despre creierul tău


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.