Brand voice

Învățare prin joc, lectură și experimente pentru 460 de copii din Vrancea,  la Atelierele de Vară

Ziarul de Vrancea
2 sep 2019 1755 vizualizări
 Vrancea - al doilea județ ca număr de Ateliere organizate - devine Capitala Educației Timpurii

Focșani, 2 septembrie 2019. Asociația OvidiuRo, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Vrancea, anunță încheierea Atelierelor de Vară Șotron 2019 - un modul educațional implementat pe perioada vacanței de vară la nivel național și adresat copiilor de 3-6 ani din comunități defavorizate. În Vrancea, 36 de Ateliere Șotron susținute de peste 90 de profesori - voluntari din județ au avut loc în lunile iulie și august, cu un total de 460 de copii - majoritatea din medii rurale și urbane defavorizate - care au beneficiat de două săptămâni de învățare prin joc, lectură și experimente, la grădiniță. Vrancea este al doilea județ ca număr de Ateliere susținute vara aceasta, după Alba.

La nivel național, 6000 de copii au beneficiat de Atelierele Șotron vara aceasta, în cadrul a 480 de Ateliere organizate în 37 de județe. Proiectul a fost posibil cu participarea voluntară a aproximativ 1200 de profesori de învățământ preșcolar – care au organizat Ateliere în satul/cartierul lor sau care s-au deplasat într-o altă comunitate. Proiectul a fost implementat cu suportul Grupului Fildas-Catena, Raiffeisen Bank și GlaxoSmithKline România.

Vrancea, Capitala Educației Timpurii

În continuarea Atelierelor, săptămâna aceasta are loc la Focșani conferința regională și de bune practici „Educație timpurie de calitate pentru fiecare copil”, la care participă și Betsy Grob (SUA), specialist în educație timpurie. Evenimentul face parte din calendarul de activități în cadrul proiectului, Vrancea, Capitala Educației Timpurii. Proiectul își propune ca, printr-un set concentrat de intervenții, să aducă educația timpurie pe agenda publică și să susțină, astfel, creșterea calității educației preșcolare pentru toți copiii. Acțiunile se desfășoară în parteneriat cu Inspectorarul Școlar Județean Vrancea, Consiliul Județean Vrancea, Primăria Municipiului Focșani și cu Facultatea de Psihologie și Științele Educației, filiala Focșani a Universității din București. Vrancea este al treilea județ-capitală a educației preșcolare, după Maramureș (2018) și Dâmbovița (ianuarie – iunie 2019).

„Faptul că am reușit să aducem Capitala Educației Timpurii în Vrancea, alături de OvidiuRo, este o provocare pe care o acceptăm cu bucurie. Ca și până acum, voi susține fiecare profesor și voi încuraja fiecare activitate care ne aduce mai aproape de educația de calitate – pe care suntem datori, ca dascăli, să le-o oferim copiilor." a declarat prof. Dorin Cristea, Inspector Școlar General, Inspectoratul Școlar Județean Vrancea.

„Suntem mândri de profesorii care au organizat anul acesta un Atelier de Vară în Vrancea, le mulțumim pentru mobilizare și pentru tot ce le-au oferit copiilor, pe perioada vacanței; totodată, îi încurajăm să facă tot ce le stă în putință pentru a maximiza noul curriculum pentru educație timpurie, astfel încât fiecare copil să fie cât mai bine pregătit pentru școală." a declarat prof. Aurel Șelaru, Inspector Școlar General Adjunct, Inspectoratul Școlar Județean Vrancea.

Tema Atelierelor Șotron din acest an a fost Lumea vie – plante și animale, iar în fiecare zi copiii și profesorii au explorat prin activități integrate ceea ce ne înconjoară, de la firul ierbii până la stele. În ateliere s-au aplicat multe elemente din noul curriculum pentru educație timpurie, recent aprobat. Obiectivul Atelierelor a fost acela de a crea o comunitate de învățare cu scopul de a dezvolta autonomia în învățare a copiilor, de a încuraja cooperarea, de a aprofunda cunoștințe și, de asemenea, pentru a le deschide poarta spre cunoaștere acelor copii care nu au alte experiențe de învățare pe timpul verii.

Maria Gheorghiu, Cofondator Asociația OvidiuRo: „Vrancea preia ștafeta de Capitală a Educației Timpurii într-un moment – cheie pentru educația preșcolară din România: avem un curriculum nou, care stabilește cadrul pedagogic pentru dezvoltarea copiilor de la naștere până la 6 ani. Primii ani de viață ai copiilor reprezintă o perioadă critică de dezvoltare în care se construiește fundația pentru competențele cheie. Vrem să ne asumăm un rol activ și constructiv în județul Vrancea și vom co-organiza aici numeroase întâlniri de lucru locale dar și traininguri și ateliere regionale centrate pe modalități practice de implementare a noului curriculum, precum și pe dezvoltarea limbajului, a comunicării și a premiselor citirii și scrierii. 

Aș vrea să le felicit pe toate educatoarele din Vrancea care vara aceasta au organizat un Atelier Șotron Faptul că Vrancea este al doilea județ, din cele 37, ca număr de Ateliere, ne dă încredere că suntem exact unde trebuie să fim – acolo unde primii care pot genera o schimbare, profesorii, sunt pregătiți și dispuși să ni se alăture."

Activitățile din cadrul Atelierelor au fost susținute cu materiale educaționale puse la dispoziție de OvidiuRo (de la numeroase cărți ilustrate de ficțiune sau non-ficțiune la hărți, lupe, magneți, kituri de germinare și de igienă sau cărți pentru copii, acasă), materiale ce au rămas în grădinițe și vor fi folosite de copii, în noul an școlar. De asemenea, profesorii au participat la cel puțin unul din trainingurile regionale, județene sau locale dedicate Atelierelor, susținute de trainerii și profesorii-formatori OvidiuRo în lunile iunie și iulie.

Anul acesta, Atelierelor li s-a adaugat un modul de științe și experimente - Povești de Vară sub Lupă, o continuare a proiectului lansat în 2018 de OvidiuRo cu susținerea Raiffeisen Bank – Povești sub Lupă, care s-a bucurat de un impact major - aducând numeroase cărți și resurse centrate pe experimente sau matematică în grădinițe defavorizate și formând profesori în activități de predare prin STEM[1].

Scurt istoric al intervențiilor în județul Vrancea:

În primăvara acestui an OvidiuRo, în parteneriat cu ISJ Vrancea, a lansat programul național de încurajare a lecturii în grădinițe – Fiecare copil merită o poveste. În cadrul proiectului, în 8 grădinițe din cele mai defavorizate comunități din Vrancea au fost amenajate centre de bibliotecă (GrădiBiblioteci), iar până la finalul anului, 1250 de copii din mediul rural din județ vor primi Prima Carte pentru acasă. De asemenea, mai multe formări în tehnici de predare centrate pe dezvoltarea limbajului și întâlniri de lucru au avut loc în această primăvară la Focșani, pentru profesorii de învățământ preșcolar, directorii, profesorii debutanți, profesorii care au primit o GrădiBibliotecă și pentru bibliotecarii din județ.

Anul trecut, pentru creșterea ratei de cuprindere în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate, OvidiuRo a implementat programul de granturi Hai la grădiniță! în localitatea Chiojdeni. Tot în 2018, trei grădinițe din comunități rurale fără resurse educaționale au primit câte un centru de lectură și științe Povești sub Lupă.

De asemenea, începând din anul 2014 au fost organizate organizat Ateliere de Vară Șotron în numeroase localități defavorizate. OvidiuRo a continuat cu mai multe caravane de lectură în zonele rurale sărace: Caravana Fiecare Copil în Grădiniță 2016, Caravana Poftă de carte 2017 și Caravana Fiecare Copil Merită o Poveste 2018.

Intervențiile OvidiuRo pentru creșterea calității educației preșcolare în județul Vrancea au început în anul 2014 cu implementarea programului pilot Fiecare Copil în Grădiniță în localitatea Tîmboești. Programul a fost transformat în program național prin Legea nr.248/2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor din familii defavorizate, moment în care am susținut, în colaborare cu instituțiile județene, sesiuni de informare cu directorii de școală, primarii și asistenții sociali din județ, cu scopul diseminării precedurilor de implementare.

Despre Asociația OvidiuRo

Misiunea Asociației OvidiuRo este ca fiecare copil sărac să beneficieze de educație timpurie de calitate și să devină, astfel, un membru activ al societății românești.

Începând cu anul 2010, OvidiuRo a implementat, în parteneriat cu Ministerul Educației, programul pilot Fiecare Copil în Grădiniță (FCG). Programul încuraja accesul și prezența la grădiniță a copiilor din familii defavorizate printr-un set de intervenții având ca mecanism central tichetul social pentru grădiniță, în valoare de 50 de lei/lună, condiționat de prezența zilnică. La finalul anului 2015, eficacitatea programului pilot a determinat Parlamentul României să extindă mecanismul (stimulentul educațional) la nivel național, prin Legea nr. 248/2015.

Odată cu intrarea în vigoare a Legii Fiecare Copil în Grădiniță, în februarie 2016, OvidiuRo a continuat să fie prezent la firul ierbii, în cele mai sărace comunități, unde una din cele mai întâlnite probleme identificate a fost lipsa cărților și a resurselor educaționale de calitate din grădinițele rurale. Au urmat așadar o serie de proiecte care au adus cărțile și literația mai aproape de copii, părinți și profesori: caravane de citit (Caravana Fiecare Copil în Grădiniță 2016, Caravana Poftă de Carte 2017, Caravana Fiecare Copil Merită o Poveste 2018), Ateliere de Vară sau centre de lectură și științe Povești sub Lupă, toate susținute de formări pentru profesorii - voluntari participanți la proiecte.

În septembrie 2018, OvidiuRo a lansat Fiecare copil merită o poveste – un program pilot de stimulare a lecturii în grădinițe și acasă și de dezvoltare a vocabularului, ce aduce o serie de intervenții deja testate și care s-au dovedit a fi necesare și de impact, astfel încât copiii din medii rurale și urbane defavorizate să aibă șansa unui start corect la școală: (1) 500 de centre de bibliotecă adaptate vârstei preșcolare (2) formarea unui număr de 35.000 de profesori în metode de dezvVranceaare a comunicării orale și a premiselor citirii și scrierii folosind cărți ilustrate, inclusiv un kit de literație pentru fiecare profesor și (3) distribuirea a 100.000 de cărți ilustrate pentru copiii din mediul rural, prin proiectul „Prima mea Carte". Programul va ajunge, până la finalul acestui an, în fiecare dintre județele țării.

[1] STEM este un curriculum bazat pe ideea de educare a copiilor cu ajutorul a patru discipline diferite: știință, tehnologie, inginerie și matematică – într-o abordare interdisciplinară și aplicată.

În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.