Brand voice

VIDEO!!! Cum se face infrastructura în comuna aflată mereu sub alertă pentru alunecările de teren

Ziarul de Vrancea
30 mar 2016 3135 vizualizări
La Gura Caliţei, alunecările de teren fac parte din specificul cotidian u e de ajuns câteva zile cu ploi torenţiale pentru ca pământul să o ia la vale u principalele preocupări ale administraţiei locale s-au axat tocmai din acest motiv pe infrastructură, pentru a nu lăsa oamenii izolaţi de lume şi fără ajutor u Primarul Nicolae Ţandară spune că şi-a propus să pună bazele unei administraţii „altfel” la Gura Caliţei

Get your own valid XHTML YouTube embed code

 

Locuitorii comunei vrâncene Gura Caliţei ştiu cel mai bine ce înseamnă să o ia pământul la vale!

 

Gura Caliţei, comuna în care pământul o ia la vale ori de câte ori plouă!


La propriu! Pentru că alunecările de teren care schimbă constant faţa localităţii, întinsă pe aproximativ 4.700 de hectare, sunt aici la ordinea anotimpurilor. E destul chiar şi o săptămână mai ploioasă... Poate şi de aceea, principala grijă a administraţiei locale din zonă a fost de a pune pe primul loc infrastructura stradală, astfel încât oamenii, indiferent unde stau aceştia, să nu rămână izolaţi de restul lumii.
 

Drum anti-izolare în satul Raşca
 

Principala preocupare a edilului Nicolae Ţandără a fost infrastructura, pentru a nu pune în pericol vieţile oamenilor

 Tocmai din cauza specificului terenului, zona are nevoie mereu de ample lucrări de reamenajare, iar proiectele nu sunt dintre cele mai ieftine. În satul Raşca, investiţia pentru construcţia unui sector de drum de 3.5 km a costat circa 52 de miliarde vechi. În proiect sunt prevăzute lucrări de consolidare, modernizare şi asfaltare, iar proiectul va fi derulat până la finele anului 2017.„Având în vedere că la nivelul comunei noastre, în anii anteriori a fost instituită de două ori, prin ordin al prefectului, starea de alertă pentru alunecările de teren, am considerat că este necesară intervenţia şi realizarea acestei lucrări pentru modernizarea infrastructurii, întrucât aceşti cetăţeni din zona de deal erau în imposibilitatea de a se deplasa spre centrul comunei, spre spitale, spre primărie”,spuneprimarul Nicolae Ţandără,care îşi aminteşte cât de dificil era pentru cei 160 de locuitori din Raşca chiar şi simpla aprovizionare cu cele necesare traiului zilnic. Astăzi, zona este deservită zilnic inclusiv de un microbuz şcolar pentru transportul celor 20 de elevi din zonă la unităţile de învăţământ. 
 

Intervenţii efectuate cu ajutorul ISU
 

În trecut, nu de puţine ori, pentru a putea ajunge cu Salvarea la intervenţii în Gura Caliţei, s-a apelat de multe ori la echipaje ale ISU, din pricina drumurilor impracticabile. Iar acesta este un exemplu fericit, pentru că adevărate tragedii s-au consumat la Gura Caliţei „Acum câţiva ani, în satul Peletic am avut o persoană care a ars în casă din cauza faptului că infrastructura nu a permis accesul maşinilor de pompieri şi ambulanţă”,spune primarul, care ar vrea să facă din siguranţa oamenilor o prioritate.
 

Povestea Podului de la Plopu
 

Podul de la Plopu, un proiect de care primarul este foate mândru, catalogându-l chiar ca una dintre cele mai importante lucrări de infrastructură ale localităţii

 Nu mai puţin de şapte poduri au fost construite în comună pentru a face drumurile tranzitabile. Un proiect chiar a fost iniţiat cu mult înainte ca problema să apară. Şi nu pentru că primarul ar fi fost vizionar, ci pentru că, aşa cum ne-a spus chiar el, cunoaşte foarte bine specificul zonei.„În această zonă am avut mari probleme cu alunecările de teren. În primăvara anului 2014, podeţul care era înainte, practic o cale de acces, a fost luat de ape, iar cetăţenii satului Plopu au rămas izolaţi. Cunoscând foarte bine caracteristicile zonei, m-am încăpăţânat şi am iniţiat acest proiect cu mult înainte de a apărea acea alunecare de teren. Iar la momentul când a apărut alunecarea eram pregătit şi aveam toată documentaţia aferentă acestei lucrări. Era semnat chiar şi contractul cu constructorul şi aveam banii la bugetul local.A trebuit doar dispoziţia de începere a lucrărilor. Podul de la Plopu a fost construit pe parcursului anului 2014, proiectul de hotarâre de CL a fost iniţiat de mine la data de 31 martie 2013, înainte de a apărea acele alunecări de teren. Cred că este una dintre cele mai importante lucrări de infrastructură ale localităţii noastre, făcută din bugetul local”,spune primarul Ţandără. Mai ales dacă e să ţinem cont că tot la nivelul satului Plopu a fost depus un proiect pentru asfaltarea a 3,7 km de drum comunal. Proiectul este depus la Ministerul Fondurilor Europene şi se speră ca în curând această comunitate să beneficieze de infrastructură pe măsura aşteptărilor. Podul, însă, e aproape gata. Se mai lucrează la câteva gabioane, iar în maxim două luni lucrarea ar trebui finalizată.
 

Asfaltare până la limita cu Poiana Cristei



Deşi cu venituri mici la bugetul local, La Gura Caliţei se pregătesc noi investiţii pentru a da o nouă faţă comunei

Printr-un proiect iniţiat în 2014, prin Grupul de Acţiune Locală (GAL), a fost asfaltat în satul Poenile, sat cu 400 de locuitori şi 160 de gospodării,  un sector de drum comunal de circa doi km. Lucrarea este aproape de finalizare, în curând urmând a avea loc recepţia. Însă munca nu se termină aici. S-au creeat premisele ca pe parcursul acestui an, tot prin accesarea unor fonduri europene, să se continue acest sector de drum, astfel încât asfaltarea să ajungă până la limita cu Poiana Cristei. Valoarea proiectului de asfaltare prin GAL de la Poienile este de 198.000 de euro, în timp ce proiectul şi studiul de fezabilitate au fost plătite din fondurile administraţiei locale, circa 70 - 80.000 de lei, acestea  reprezentând cheltuieli neeligibile.

Există loc şi de mai bine! Pentru o administraţie „altfel”

Învinuit de unii că a început lucrările de infrastructură din zona de deal, pentru vreun interes anume, primarul spune că e doar o simplă chestiune de calcul: Nu poţi ţine oamenii izolaţi.„Se pune problema de ce am început cu aceste lucrări de investiţii de la deal, mai sus de Gura Caliţei. Am început cu zonele din deal pentru că, potrivit experienţei mele, la nivelul anilor 2013, 2014 au fost nenumărate probleme cu alunecările de teren şi nu aveam voie să las oamenii să stea izolaţi, aşa cum a fost cazul celor de la Plopu, unde toată zona a fost distrusă. A dispărut o platformă a drumului de circa 20 de metri şi oamenii au stat izolaţi circa trei săptămâni, obligându-ne în acest fel să intervenim de urgenţă. La fel s-a întâmplat şi la Raşca, unde platformele de drum au fost distruse. Şi acesta a fost principalul motiv pentru care am considerat că investiţiile trebuie făcute din zona de deal. Vorbesc unii că nu mă interesează satul Gura Caliţei, dar vă invit în sat să vedeţi investiţiile care urmează să se desfăşoare la nivelul satului Gura Caliţei şi a cătunelor adiacente. Am încerca  pentru fiecare comunitate mai importantă a comunei să facem câte o investiţie, raportată la necesităţile acesteia.  Nici pe departe nu poate fi vorba de un grad de mulţumire, pentru că mai sunt probleme”,spune primarul. Acesta a dat exemplul cătunului Groapa Tufei, o comunitate cu circa 30 de familii a căror situaţie este foarte dificilă pentru că nu există drum de acces aşa cum ar trebui, ci doar un podeţ. Aici nu se poate ajunge nici cu microbuzul şcolii pentru a prelua copiii. Iar la Groapa Catrinei, în urma unei alunecări de teren de anul trecut, aproape toată comunitatea respectivă a fost pusă în pericol. Acolo a fost construit cu oamenii de la Ordonanţa 416 un podeţ în aşa fel încât să se poată circula, dar este departe de ceea ce ar trebui să existe "ca la carte". Însă, spune priamarul cu amărăciune, comunitatea este sărăcă, iar la buget nu se strâng sume foarte mari de bani.
 

Lacu Baban, un proiect de viitor
 

Cu toate acestea, în 2015 a fost accesat un proiect pentru circa 6 km de drum comunal în satele Plopu şi Lacul Baban, privind modernizarea, consolidarea şi asfaltarea acestor drumuri. Proiectul a fost declarat eligibil, iar în următoarea perioadă de timp trebuie să se facă vizita în teren. Se speră că pe parcursul acestui an să se semneze contractul de finanţare şi să înceapă lucrările la acest tronson de drum, care ar însemna un pas înainte pentru cele două sate.
100.000 de euro pentru canale şi şanţuri
În aceste zile la Gura Caliţei este în desfăţurare o amplă lucrare de construcţie de şanţuri şi parcări. „Am considerat că este necesară construcţia acestor şanţuri pentru că ori de câte ori existau precipitaţii mai abundente riscam ca cetăţenii acestui sat să fie inundaţi. După finalizarea proiectului de circa 100.000 de euro, din bugetul local, vom căuta să ne extindem cu proiectul şi în satul Brânzari unde, de asemenea, există probleme cu inundaţiile”, ne-a spus edilul de la Gura Caliţei. Şi tot în comună este în derulare un proiect pentru amenajarea, consolidarea şi modernizarea unei uliţe vicinale pentru un sector de drum de 3,2 km, cu o valoare destul de mare pentru că zona în cauză este supusă alunecărilor de teren, iar drumul foarte îngust. Se vorbeşte de nu mai puţin de 66 de miliarde de lei vechi.  Un alt proiect a cărui finanţare urmează a fi supusă aprobării CL este acela al unei uliţe vicinale de circa 700 m, cu şanţuri pentru colectarea apei. „Suntem departe de a fi mulţumiţi cu investiţiile pe care le-am făcut. Gura Caliţei fiind şi centru de comună avem, de exemplu, nevoie de o bază sportivă. Sunt destui tineri care au nevoie de mişcare, de sport. Dar nu puteam să punem carul înaintea boilor şi să facem o bază sportivă şi să lăsăm drumurile în plan secund”, spune primarul. Dar este un bun punct de plecare, pentru că Nicolae Ţandără şi-a propus ca proiect de viitor crearea unei baze sportive pentru tinerii din comună.  (Maria BRATU)
 


Gura Caliţei (în trecut, Lacu lui Băban) este o comună formată din satele Bălăneşti, Cocoşari, Dealu Lung, Groapa Tufei, Gura Caliţei (reşedinţa), Lacu lui Baban, Plopu, Poenile, Raşca şi Şotârcari. Comuna are aşadar 10 sate întinse pe 16 kilometri, având nu mai puţin de 2500 de suflete. Comuna se află în zona colinară central-sudică a judeţului, de-a lungul văii râului Râmna. Este traversată de-a lungul acestei ape de şoseaua judeţeană DJ204P, care o leagă spre sud-est de Dumbrăveni (unde se termină în DN2) şi spre vest de Dumitreşti. După inundaţiile şi alunecările de teren din 1970, reşedinţa comunei s-a mutat la Gura Caliţei, iar comuna a luat numele satului de reşedinţă.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.