Recomandări pentru vrâncenii care vor să-și cumpere mașini second-hand
Suspendarea programului Rabla a redus aproape la jumătate interesul românilor pentru achiziția autoturismelor noi, conform datelor statistice centralizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile. În aceste condiții, tot mai multe persoane care doresc să-și schimbe mașina se îndreaptă spre piața de autovehicule rulate.
Vrâncenii care doresc să-și cumpere o mașină second-hand trebuie să aibă în vedere câteva aspecte pentru a nu se păcăli. Spre deosebire de furnizorii autorizați, samsarii din târgurile auto nu dau garanție și, mai mult, recurg la tot felul de trucuri pentru a-și vinde cât mai bine „marfa”.
O mașină la mâna a doua poate fi o alegere foarte bună pentru cei care nu au bani suficienți ca să-și achiziționeze una nouă. Dar, cumpărătorul trebuie să fie atent și să o verifice înainte de a o achiziționa pentru a evita suprizele neplăcute și costurile suplimentaree
În primul rând, atunci când vrea să achiziționeze o anumită mașină, cumpărătorul trebuie să se interseze de istoricul acesteia. Istoricul oferă date despre data fabricării, țara de proveniență, numărul de proprietari, dacă a fost întreținută corespunzător sau dacă are probleme tehnice.
Pentru a obține date despre istoricul unei mașini sunt platforme specializate, online, unde informațiile sunt căutate în funcție de VIN – seria de sașiu. Eventualul cumpărător află, astfel, dacă mașina a fost accidentată, câți kilometri avea la diferitele inspecții periodice sau dacă a fost declarată daună totală.
O altă verificare importantă este legată de numărul de kilometri rulați. Specialiștii spun că o mașină rulată cu 150.000 km reali, dar întreținută corect, poate fi mai bună decât una care are, conform anunțului, 80.000 km, dar care are volanul ros și pedalele tocite.
Pentru a evita o înșelăciune, se recomandă achiziționarea mașinii de la firme de vânzări auto rulate serioase care fac verificări complete și oferă garanții.
Un test-drive te scapă de surprize neplăcute
Un test drive, la achiziția unui autovehicul second hand este foarte important deoarece șoferul poate să observe anumite lucruri pe care nu are cum să le vadă la un vehicul staționat. De la sunetul motorului, la felul în care răspund comenzile, ușurința cu care frânează etc. În plus, n-ar fi rea nici o vizită pentru verificare într-un service auto. Un mecanic cu experiență poate observa detalii pe care tu nu le vezi – scurgeri de ulei, suspensii uzate, probleme electrice.
Exteriorul mașinii poate oferi informații despre felul în care a fost rulată sau despre calitatea reparațiilor și a lucrărilor de întreținere. Aici se recomandă verificarea îmbinărilor, a vopselei, a semnelor de rugină, sau urmele unor reparații făcute în grabă. O caroserie „cosmetizată” poate ascunde mai mult decât un defect vizual.
Specialiștii mai recomandă vizualizarea cu atenție a interiorului, scaune, volan, tapițerie, bord. Cumpărătorul trebuie să verifice dacă toate funcțiile merg, de la aerul condiționat, la geamurile electrice, navigație, la lumini și senzori de parcare. Un interior bine păstrat spune multe despre cum a fost întreținută mașina în general.
Verificarea actelor este o etapă deosebit de importantă. Cumpărătorul trebuie să verifice cartea de identitate, talonul, ITP-ul valabil, contractele de vânzare-cumpărare anterioare (dacă e cazul). Foarte important este de văzut dacă numele vânzătorului corespunde cu cel din acte. Sunt de evitat șmechriile de genul „e pe numele verilor din Germania” pentru că pot apărea probleme legale sau taxe neachitate.
Achiziția unui autovehicul presupune o decizie importantă și o sumă consistentă de bani. Drept urmare, ar fi de dorit ca viitorul cumpărător să-și ia un timp de gândire și să nu se pripească, chiar dacă mașina pare de vis. Este bine să compare cu alte oferte, să ceară sfatul unor prieteni cunoscători sau a unor mecanici
De asemenea, se recomandă să pună cât mai multe întrebări vânzătorului pentru a-și face o imagine cât mai corectă despre mașina pe care o va cumpăra. Alegerea trebuie să fie făcută la rece, informat, iar nu sub presiune.