Pasarile de balta si politicienii pun piedici soselei de centura din Adjud
Primaria municipiului Adjud si Agentia pentru Protectia Mediului au organizat ieri la Casa de Cultura Adjud o dezbatere publica pentru evaluarea impactului asupra mediului si de emitere a acordului de mediu pentru proiectul "Varianta de ocolire Adjud". Centura municipiului de pe Trotus ar trebui construita prin Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADR) in urma unui proiect ISPA, la care va contribui si statul roman cu 25% din suma. Investitia costa peste 18 milioane de euro si ar trebui finalizata in patru ani. Centura de ocolire, care va avea aproape 4,6 kilometri, se va realiza prin partea vestica a orasului, pornind din DN 2, de la podul peste Trotus si incheindu-se linga statia meteo, la iesirea spre Bacau, cu iesire in E 85. Ieri, o echipa de specialisti de la firma Consitrans SRL, condusa de inginerul Cristian Barnuciu, a prezentat studiul de fezabilitate realizat si impactul pe care aceasta investitie il va avea asupra mediului. Potrivit proiectantilor, varianta de ocolire face parte dintr-un "lot" de 12 proiecte ale CNADR privind tot atitea centuri ocolitoare din tara. In functie de valoarea lucrarii si de punctajul obtinut in urma avizarii vor fi selectate anul acesta de catre ISPA doar sapte proiecte pentru a fi finantate. "Noi am propus trei variante ale proiectului si a fost selectata varianta de semirezistenta care cuprinde 4 benzi de circulatie. Trebuia sa intram cu ea la avizare inca din luna februarie, dar mai asteptam sa fim chemati pentru avizare. Sa speram ca vom selectati anul acesta si, daca vor fi urmati toti pasii normali, atunci anul viitor ar putea fi demarate lucrarile", ne-a declarat reprezentantul Consitrans. Potrivit aceleiasi surse, pentru asigurarea unor spatii laterale de cite 26 metri de o parte si de alta a soselei vor fi expropriate 26 ha de teren din care14 ha apartinind unor persoane private, iar diferenta fiind in domeniul public al Primariei Adjud.
Stircii si egretele, motiv de aminarea proiectului
Studiul contine 12 volume si a fost structurat pe mai multe paliere. Cel care priveste biodiversitatea a dat cele mai mari batai de cap inginerilor proiectanti. Desi CNADR a comandat acest studiu de fezabilitate inca de anul trecut, el nu a putut fi finalizat decit luna trecuta deoarece au aparut citeva informatii noi legate de speciile de pasari protejate aflate in zona. S-a aflat ca viitoarea linie de centura a Adjudului se afla la marginea unui areal de 22.000 de hectare unde vietuiesc trei specii protejate de pasari: stircul rosu, stircul galben si egreta alba. Specialistii spun insa ca pasarile nu sint in pericol, ele nefacindu-si cuiburi in zona. "Alte probleme de mediu nu vor fi pe perioada exploatarii investitiei, doar pe perioada executiei, dar pentru acestea au fost propuse masuri la amenjarea de santier. Aceste elemente noi legate de biodiversitate ne-au tinut insa in loc cu elaborarea studiului cam vreo 3-4 luni", a precizat Cristian Barnuciu.
Armencea, dezamagit de centura Adjudului
Descurajare mare in tabara Primariei Adjud. Dupa ce a cerut lamuriri concrete cu privire la data inceperii lucrarilor, primarul Constantin Armencea a amenintat ca in acest ritm va bloca soseaua E85. "Pentru mine artera care desparte Adjudul in doua este doar strada Republicii. O inchid intr-o zi pentru reparatii si sa vedem ce se intimpla cu traficul. Eu de sapte ani tot astept sa se rezolve acesta problema", a spus Armenecea la intilnirea de ieri. Edilul a adaugat ca drumul european afecteaza nu numai imaginea orasului ci si structura de rezistenta a blocurilor si reteaua de alimentare cu apa si canalizarea. "Orice om care merge pe trotuar simte vibratiile cind trece un camion de mare tonaj. Tevile de la reteaua de apa si canal sint si vechi si cu traficul greu se sparg mai des. Nu mai luam in calcul poluarea aerului si poluarea fonica a cetatenilor", ne-a declarat gospodarul Adjudului. Social-democratul Constantin Armencea crede ca tergiversarea avizarii favorabile vine si pe filiera politica. "Sint descurajat pentru ca a coborit dosarul de pe pozitia a saptea. O sa incerc si politic. Mi se pare corect sa fie in primele pozitii, inainte de Tirgu-Frumos. Urmeaza avizarea finala dupa care proiectarea", spune primarul, care este la al doilea Studiu de Fezabilitate. Pentru construirea centurii, primaria ar trebui sa exproprieze 14 familii. Centura va masura 4, 64 de kilometri, cu 1,5 mai mult decit artera ce traverseaza orasul. (D. GANEA, D. GIRLEANU)