Orașul Mărășești

Turul Marasestiului

Valentin Muscă
8 oct 2007 1047 vizualizări
Ruinele uneia din cele mai mari intreprinderi de pe fosta platforma industriala a Marasestilor a fost rasa cu buldozerul.

Adio Fabrica de sticla

Cumparata de oameni de afaceri libanezi, prin intermediul Remat SA Calarasi, fosta Fabrica de sticla a disparut din peisajul urbanistic local. Cu ea si cei 5000 mp, tinta de fapt a achizitiei afaceristilor libanezi care, cumparind fierul vechi al fabricii, au pus mina in primul rind pe o importanta suprafata tocmai linga soseaua E85, un loc unde preturile vor exploda in urmatorii ani. Investitia libanezilor se va dovedi o adevarata mina de aur, exploatata insa, nu de localnici, nici macar de vrinceni, ci de General Metal SAL "" Holding, cu sediul in Beirut. Oficial, nimeni nu cunoaste ce destinatie vor da libanezii acestui teren, atita timp cit nu se stie daca au fost sau nu clauze la contract, iar daca au fost, care sint acelea. (V. M.)


Seminar despre etnii


Scoala nr. 2 din Marasesti a organizat la sfirsitul saptaminii trecute un seminar original despre strainii din tara noastra, cu titlul "Etnii semnificative din Romania". Alaturi de marasesteni au participat invitati din partea Inspectoratului Judetean de Politie si Inspectoratului Scolar. Prin interventiile participantilor s-a incercat sensibilizarea celor prezenti cu privire la importanta etniilor in istoria Romaniei. Au fost prezentate figuri ridicate din mijlocul diasporei evreiesti, grecesti, armenesti, despre migratiile succesive de italieni, dar s-a vorbit si despre situatia romanilor ca etnie in tarile occidentale. Pentru a intelege mai bine bogatia spirituala a acestor etnii, seminarul a fost completat de o degustare de bucate apartinind etniilor care locuiesc in Romania. Experienta poate fi repetata si in alte orase din judet pentru a arata in primul rind elevilor locul si rolul etniilor in echilibrul social al unei natiuni. (V. M.)


Piata orasului va fi demolata

se pare ca marasestenii au ajuns la mina lui Tutoi pentru a amenaja o piata provizorie, pe terenul de linga benzinarie


Astazi, alesii locali din Marasesti vor decide asupra viitorului pietei agroalimentare din oras. In sedinta extraordionara, consilierii vor vota da sau nu pentru proiectul noii piete, precum si pentru soarta comerciantilor pe perioada desfasurarii lucrarilor de constructie. Aceasta in contextul in care, in timpul iernii, nu va fi deloc usor pentru negustorii marasesteni sa-si desfasoare comertul in plina strada, deoarece urmeaza sa fie demolate toate cladirile vechii piete. "Vom vota in primul rind trecerea din domeniul public in cel privat a actualei piete pentru a putea demara proiectul de constructie a unui obiectiv modern, necesar pentru localitatea noastra. Vor fi dezafectate nu doar cladirile de dinainte de 1989, dar si cele ridicate din 1990 pentru a face loc noii investitii. O problema dificila este locul pe care va trebui sa-l gasim pentru comerciantii din orasul nostru, dat fiind ca iarna se apropie, iar spatiu disponibil nu prea aveam", ne-a spus consilierul local Virgil Raileanu. Inseamna ca negustorii vor avea de trecut o iarna lunga, deocamdata in strada, atita timp cit spatii disponibile nu prea sint. Salvarea ar putea veni de la omul de afaceri Tutoi, a carui benzinarie se gaseste chiar in centrul orasului si care ar putea inchiria o oarecare suprafata pentru o piata provizorie. Daca nu, negustorii marasesteni nu au decit sa-si ridice citeva colibe in fata Bisericii sau in fata Casei de Cultura pentru ca alt loc liber nu prea exista in apropiere. (Valentin MUSCA)


Scriitorul Mircea Novac vine la Marasesti


u este unul din cei mai cunoscuti autori romani de lucrari de calatorie, cunoscut insa prea putin in Vrancea


Scriitorul originar din Marasesti va fi invitatul de onoare al "Salonului scriitorilor vrinceni de pretudineni", care va avea loc la inceputul lunii noiembrie la Casa de Cultura "Emanoil Petrut". Cunoscut si recunoscut pe plan national ca unul din cei mai prolifici autori de lucrari care descriu calatorii pe marile si oceanele lumii, Mircea Novac va lansa la Marasesti lucrarea autobiografica "Destinul unei vieti" (2007). Jurnalist cu vechi stagii in perioada de dinainte de 1989, autor a peste 20 de lucrari inspirate din calatoriile sale pe marile si oceanele lumii, Mircea Novac este, ca si alti scriitori vrinceni, un mare necunoscut. Aceasta in ciuda faptului ca lucrarile sale au aparut inainte si dupa 1989, in mari edituri din tara si in tiraje de mii de exemplare. Lucrari precum "Comoara din adincul marii", "Polar la Ecuator" (Ed. Albatros, 1977), "Am fost la capatul pamintului" (Ed. Dacia, 1983), (Ed. Ion Creanga), "Ratacind printre necunoscut" (Ed. Albatros, 1986), "Pe mari si oceane" (Ed. Ion Creanga, 1987), "Haituiti in marile sudului" (Ed. Argus, 1996) au creat din Mircea Novac un scriitor apreciat pentru genul abordat. "Nu este pentru prima data cind scriitorul Mircea Novac este invitatul nostru. De altfel este si cetatean de onoare al orasului. Ne mindrim cu originile sale marasestene, iar faptul ca a ales sa lanseze cea mai recenta lucrare la «Salonul scriitorilor vrinceni de pretutindeni» ne onoreaza. Din nefericire, marii scriitori vrinceni in viata, recunoscuti pe plan national, sint mai putin cunoscuti de vrinceni, pentru ca nu beneficiaza de o promovare sistematica pe plan local", ne-a spus Constantin Ghinita, directorul Casei de Cultura. (V. MUSCA)


Marasestii vor modernizare

Cu conditia ca proiectele privind extinderea canalizarii si a statiei de epurare sa primeasca finantare nerambursabila


In 17 ani de tranzitie, Marasestii au ajuns la stadiul de localitate rurala, toata infrastructura injghebata de comunisti fiind efectiv jefuita de imbogatitii tranzitiei. Realizind acest lucru, dar mai ales apropierea alegerilor locale din 2008, primarul Emilian Brasovi si alesii locali au aprobat mai multe proiecte prin care se incearca, in ceasul al XII-lea, urbanizarea localitatii cu finduri europene si nu numai. Doua din aceste proiecte vizeaza extinderea retelei de canalizare si modernizarea statiei de epurare, componentele clasice ale urbanizarii. Statisticile privind infrastructura actuala a orasului dau o imagine jalnica despre o localitate vinduta efectiv la fier vechi dupa anul 1989. Din cei aproape 80 de kilometri ai retelei de strazi, din care doar o parte asfaltata, reteaua de apa se intinde doar pe 22 de kilometri, iar cea de canalizare pe mai putin de 15 kilometri. Asta inseamna ca procesul de urbanizare a localitatii este procentual la mai putin de 1/4 din suprafata, in stadiul actual Marasestii nemeritind statutul de oras. O localitate urbana presupune in primul rind retea de strazi asfaltata, apa potabila si retea de canalizare cu statie de epurare. Daca proiectele propuse de autoritatile locale vor primi finantare, drumul spre urbanizarea localitatii ar putea fi deschis. Chiar cu un primar PSD-ist, bugetul alocat Marasestilor de Consiliul Judetean pentru 2007 este unul de rusine si denota o lipsa de viziune a celor care conduc adminsitratia judeteana si un dispret cras la adresa locuitorilor acestui oras. Ne-am putea pune intrebarea, de ce alesii marasesteni au asteptat pina in ultimul ceas ca sa demareze aceste proiecte de modernizare, intrucit problemele sint cunoscute, iar solutiile erau aceleasi, si ieri, si azi, ca si politicienii care fac politica la Marasesti din 1990? Cu siguranta, nu teama de alegerile locale din 2008, ci constiinta lor de politicieni mioritici! (Valentin MUSCA)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.