Jurnalism cetatenesc

Valorile istorice ale pioneratului aviației vrâncene și românești *Sărbătorim 110 ani de la primul zbor pe aerodromul din Focșani

Ziarul de Vrancea
11 iun 2022 1107 vizualizări

 La sfârșitul acestei săptămâni, în zilele de vineri și sâmbătă, în Piața Unirii din Focșani va avea loc o amplă manifestare aeronautică ce va marca „Valorile istorice ale pioneratului aviației vrâncene și românești” de peste 100 de ani.

 Sâmbătă dimineață după ora 10,00, în funcție de evoluția vremii, la Aerodromul din Focșani va fi organizat un miting de aviație. Elevii interesați de această nobilă și senzațională profesie – AVIAȚIA - sunt așteptați pe aerodromul nostru din Poarta Focșanilor.

Redăm mai jos cele mai importante realizări românești din istoria aeronautică

*  Primul planor acrobatic românesc a fost OP-1 proiectat de Ovidiu Popa, maestru al sportului și construit în anul 1951 în atelierele școlii de zbor fără motor de la Sînpetru, unde autorul funcționa și ca intructor de zbor.

  Cu anvergura de 11,78 m suprafața portantăde 10,7 mp și greutatea totală de 320 kgf, avea o viteză descendentă minimă de 0,85 m/s, finețea 25 la 80 km/h și viteza maximă admisibilă în picaj400km/h.

* Primul planor românesc complet metalic a fost IS-28 B, construit în 1973 la Întreprinderea de Construcții Aeronautice Brașov, după proiectul ing. Iosif Silimon. A fost un biloc tandem cu anvergura de 17 m, suprafața portantă 18,24mp, greutatea  totală de 570 kgf, finețea32, viteza descendentă minimă 0,70 m/s. Aparatul avea profil laminar, aripa prevăzută cu valeți Fowler și frâne aerodinamice DFS iar ampenajul în formă de T.

* Primul motoplanor românesc IS-28 M-2, biloc, cu locurile alăturate, proiectat de inginerul iosif Silimon, a fost fabricat în anul 1977 la Întreprinderea de Construcții Aeronautice(ICA) din Brașov. Echipat cu un motor Limbach SL 1700-EI de 68CP, are o greutate maximă de 760 kgf și poate zbura cu viteza de 180km/h. Cu acest motoplanor pilotul american Hal Laweance a străbătut, între 15 august și 4 octombrie 1978, 15 000 mile trecând în 300 ore de zbor prin 48 de state ale Americii. Cu trei motoplanoare IS-28M-2 piloții australieni William Schoon și Bert Person au străbătut distanța de 22 000 km dintre Brașov și Townsville din Australia în 154 de ore, zburând cu viteza medie de 143 km/h.

  Anterior, Silimon, împreună cu Barboș și Berețan au mai realizat un motoplanor la care au avut multe greutăți cu axul lung de transmisie de la motor la elice, ca și motorul cu doi cilindri opuși de 700cm3 construit de el. În 1982 a zburat și la Focșani.

*  Primul avion de concepție și construcție românească cu tren escamotabil a fost avionul de vânătoare IAR-80 cu motor IAR-K-14-1000 de 1000 CP construit în 1939 și care avea o viteză maximă de 510 km/h.Interesant este că primul brevet de invenție pentru avion cu aterizor escamotabil  „pentru  reducerea rezistenței la înaintare”cum arătau autorii, a fost brevetul francez nr. 32031 acordat fraților Felix și Louis Temple la 2 mai 1857.

 Av. MMP(r) Cernei  Ion – A.R.P.I.A.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.