Scrisoarea de intenţie
Din ce în ce mai des, obţinerea şi ocuparea unui loc de muncă este condiţionată de prezentarea de către candidat a unui Curriculum Vitae (CV). Acest instrument este de fapt, o anexă a unei scrisori care este cunoscută sub mai multe denumiri: de prezentare, de introducere sau de intenţie, scrisoare care anunţă de fapt existenţa CV-ului.
Această scrisoare este personalizată, deci nu tipizată sau cu o structură standard. Ea prezintă numai acele informaţii cu caracter mai general despre persoana care sunt în acord direct cu cerinţele postului. Pentru fiecare CV pe care doreşti să-l trimiţi trebuie să ai pregătită o scrisoare de prezentare. Deoarece, în mod obişnuit angajatorii sau specialiştii în recrutarea de personal citesc toate scrisorile de prezentare dar nu şi toate CV-urile, informaţiile din scrisoare trebuie formulate într-un stil direct şi personal cât mai atractiv, pentru a produce o impresie puternică, stimulându-le interesul de a afla mai multe amănunte despre tine în cuprinsul CV-ului. De asemenea, un posibil avantaj ar putea fi acela ca o scrisoare de prezentare bine concepută şi atrăgătoare, poate să micşoreze adesea atenţia angajatorului faţă de CV şi acesta să te treacă direct pe lista de interviu. Chiar dacă nu este standardizată, orice scrisoare de prezentare, indiferent de cine şi cum este redactată, trebuie să raspundă în principal la 4 întrebări :
1.Cum v-am cunoscut ?
Explică motivul expedierii scrisorii, arătând postul sau domeniul vizat şi de unde ai aflat despre postul vacant sau despre angajator.
Exemple:
- Referitor la anunţul dvs. din ziarul.....apărut la data de... în care oferiţi un post vacant de....
- Vă scriu deoarece am aflat de la ...că aveţi un post vacant de...
2. De ce vă scriu ?
Explică de ce eşti interesat în mod deosebit de acest angajator şi de respectivul post.
Exemple:
- Imi exprim dorinţa de a ocupa acest post, deoarece corespunde pregătirii mele de ....
- Sunt interesat de acest post deoarece pregătirea mea de..... corespunde cerinţelor dumneavoastră de....
3. Ce pot să vă ofer ?
Menţionează una-două din calificările tale pe care le consideri de maxim interes pentru respectiva organizaţie, fără a încerca să anticipezi punctul lor de vedere. Dacă ai experienţa sau pregatirea de specialitate, menţionează acest lucru.
Exemple:
- Calificarea mea în... şi experienţa de...pot satisface exigenţele...
- Experienţa profesională în acest domeniu, de ...ani şi rezultatele pe care le-am avut în acest domeniu, corespund...
(se vor sublinia competenţele profesionale şi calităţile personale care corespund cu cerinţele postului).
4. Ce-ar fi să ne cunoaştem ?
Fă referire la CV- ul anexat scrisorii de prezentare şi încheie sugerând o posibilă invitaţie de participare la interviu. Inchiderea finală să nu fie vagă, ci să ceară un răspuns precis din partea angajatorului.
Exemple:
- Aş fi bucuros să ne putem întâlni, atunci când consideraţi dv., pentru a vă oferi mai multe amănunte despre...
- Anexez CV şi sper să ne putem întâlni la un interviu.
Reguli Generale pentru întocmirea scrisorii de prezentare
- se foloseşte coala albă format A4, de bună calitate
- este recomandabil să fie scrisă de mână
- trebuie adresată întotdeauna unei persoane anume (directorului, managerului de personal, specialistul în recrutare, persoanei de contact menţionată în anunţul prin care se comunică postul liber, etc.)
- conţinutul scrisorii diferă în funcţie de destinatar şi cerinţele postului
- scrisoarea trebuie să fie concisă, prezentată în fraze simple şi să nu depăşească o pagină
- aspectul estetic este foarte important; încadrarea în pagină să fie corectă, iar scrisul îngrijit, inteligibil şi natural
- cei care nu au experienţă profesională, vor pune accent pe calităţile personale care pot compensa lipsa acesteia
- nu se menţionează probleme personale
- nu se reiau toate informaţiile din CV şi în mod special, aceste informaţii nu trebuie să se contrazică
- trebuie să fie datată şi semnată de cel care o prezintă
- la sfârşit se precizează anexarea C.V.-ului
sursa: www.vrancea.anofm.ro