Jurnalism cetatenesc

Omagiu valorilor aeronautice – 2020 Celebrarea a șase ani de la de la constituirea Fundației V.R.I.A și 10 ani cu A.R.P.I.A - Focșani

Ziarul de Vrancea
25 oct 2020 1222 vizualizări

Pe 10 noiembrie 2020 vom celebra șase ani de la Constituirea Fundației V.R.I.A (valori românești ale istoriei aviației) și Vrancea Eroică – 145 de ani de la nașterea ,,Reginei Maria”. Deși condițiile din acest an ,,2020” au fostnafavorabilerealizării acelor mult-dorite ,,mitinguri de aviație”, aviatoriivrânceni, precum și toți ceilalțiaviatori din România sunt pregătiți ca înorice moment săevolueze pe cerulpatriei, respectiv al Focșaniului cu multădăruireșiprofesionalismpentru a realizaoricemisiune de zbor, indiferent de complexitatea lor, care săvăîncânteinimile.

Înlunamai a anului 1949 pe aerodromul din ,,PoartaFocșanilor – Sud” a fost  dislocat de la Tecuci (unde funcționa școala de aviație Aurel Vlaicu Nr. 1 comandată de maiorul vrâncean Aviator Andrei Popovici primul grup de piloți instructori condus de Mr. Av. Florin Suceveanu și instr. Stelian Popescu pe avioane IAR-27, IAR-39, IAK-18, IAR-80 și celebrul bombardier IAR-81 ce a adus dezastru inamicilor.

Formându-se la Focșani – Șc. mil. de aviație ,,Aurel Vlaicu” Nr. 2 care aveamisiunea de a perfecționa piloți militari de vânătoare și bombardament care își avea sediul între Clădirea Elena Doamna și Vama Focșani (unde exista arhiva pentru toată documentația de zbor) de la Focșani și Tecuci.

Pe 26 mai 2020 s-au împlinit 102 ani de existență a Școlii Vrâncene de Pilotaj remarcându-se cele 4 aerodroame de zbor: Focșani – Sud, Jorăști – Nord, Mircești și Bizighești – Tisița (principale repere strategice de zbor).

Strategia de apărare antiaeriană a favorizat Conceptul Militar de modernizare continuă a aeronauticii românești. Între 1930-1938 aviatorii români s-au pregătit după modelul piloților germani. Totodată, reamintim că pe 10 martie 2020 s-au împlinit 10 ani de la Constituirea A.R.P.I.A – Focșani.

Astăzi, Școala Militară de Aplicație a Forțelor Aeriene ,,Aurel Vlaicu” de la Boboc e într-un continuu proces de modernizare și formare a piloților și maieștrilor militari.

În acest an 2020 în care masca și distanțarea socială fac regula deplasării prin spațiile aglomerate, modificându-ne comportamentul spre o mai mare prudență suntem încrezători că virusul nociv va dispărea.

De la începutul acestui an au plecat spre escadrila de la cer M.M.Pr (r) Rusu Iordache, Comandor Mereuță Anghel (comandant al escadrilei întâia la IAR 823), Comandor Niță Aurel (un foarte bun aviatorși redactor al revistelor Aripi Buzoiene, Origini și Buzăul Eroic) și M.M.P(R) Olteanu Constantin, cpt. comandor Voicu Gheorghe, plt. Aj. Voinescu.

Dumnezeu să-i odihnească în pace!

Sperăm că pe 10 noiembrie 2020 să ne putem întâlni sănătoși pentru a fi prezenți pe platoul din fața monumentului de aviație cu toate regulile și condițiile ce ni se impun.

Atunci vom celebra cei 10 ani cu A.R.P.I.A – Focșani, 6 ani cu V.R.I.A – Focșani și 91 de ani (pe 20 octombrie 2020) pe care-i va aniversa și M.M.P.(R) Ivănescu Stan.

În toamna 1959, Ivănescu Stan s-a mutat cu școala de la Tecuci la Boboc. Aici a explodat IAK-11, PO2, LI2 – Șef Mr. Pârâianu (colegi Ciucu Panaite, Pancă). În 1960 – escadrila 6 (Mig 15 – Șef tehnic Cacoveanu, Stoianu, Jenică, Hegbeli).

Personalități ale Aviației Vrâncene

Maistru Militar Principal Aviator (R) Ivănescu Stan celebrat la 91 de ani, a cărui întreagă carieră militară se identifică cu o parte semnificativă a pionieratului aviației vrâncene.

Parcă predestinat aviației, M.M.Pr Ivănescu Stan locuiește în Focșanipe str. Aviator Muntenescu nr. 20.

S-a născut pe 20 octombrie 1929 în comuna Stâlpeni, sat Rădești, jud. Argeș, (în pitoreasca zonă Muscel. Școala Gimnazială a făcut-o în satul Rădești. În luna noiembrie 1949 a fost recrutat în armată la Regimentul 32 Mircea cel Bătrân din Zalău până în 1951, unde i s-a și insuflat dragostea pentru aviație făcând un curs de câteva luni. Astfel, în 1951 a dat examen la Sibiu unde a fost admis și a stat trei luni, după care a fost mutat la Școala Millitară de Aviație Mediaș. Pe 3 mai a fost repartizat ca sergent reangajat la Școala de Ofițeri naviganți Nr. 2 Focșani făcând dovada unei bune pregătiri profesionale ca mecanic de aviație.

În toamna 1959, Ivănescu Stan s-a mutat cu școala de la Tecuci la Boboc. Aici a explodat IAK-11, PO2, LI2 – Șef Mr. Pârâianu (colegi Ciucu Panaite, Pancă). În 1960 – escadrila 6 (Mig 15 – Șef tehnic Cacoveanu, Stoianu, Jenică, Hegbeli).

A zburat cu Mr. Titi Stoica, comandor Tătăranu  - se întâmpla frecvent de se spărgeau chiuloasele motoarelor la IAK-18. L-a avut comandant pe Colonel Greaca care ajunsese să fie comandant la Focșani unde a zburat cu Mig 15  pe pista naturală în 1957-1958, apoi în ianuarie-aprilie 1957 a explodat Migul 15 la Siliștea Gumești, jud. Teleorman.

În 1958 au plecat rușii. Hangarul metalic capturat de la ruși după război a fost adus de la Tecuci și montat la Focșani.

Aviația Vrânceană, piatra de temelie a pioneratului școlii românești de aviație

Pe frumoasa vale a Milcovului de la Focșani, pe o suprafață de aproximativ 100 ha este situat Aerodromul Focșani, actualmente în stare de conservare, unul dintre cele mai bune și eficiente aerodromuri din țară, cu pistă de zbor naturală care permite scurgerea rapidă a apei prin straturile freatice ale solului favorizând astfel zborul chiar și după 30 e minute de ploaie torențială.

Tot de pe acest aerodrom au mai decolat avioane utilitare, elicoptere, avioane sanitare, (AVIASAN), care-i transportau pe bolnavi. Erau planoare și motoplanoare, deltaplane care făceau mitinguri aviatice cu acrobații și parașutism.

Prin anii 1970-1971, a existat o școală civilă de aviație care ulterior a trecut în cadrul școlii Militare Aurel Vlaicu, de la Bobocu, dar care a constituit un grup-școală, legătură ce a dus ulterior la formarea Escadrilei a IX-a.

Aviația Vrânceană celebrată după 50 de ani, 1970-2020

Astăzi când ne luptăm cu acest dușman, COVID-19, doctorii, militarii, polițiștii, pompierii și oricare dintre noi care luptă pentru a salva vieți omenești sunt adevărați EROI (sacrificându-și viața)

,,Ei sunt ai națiunii române și fiecare dintre noi, indiferent de rang și poziție socială are o datorie morală față de ei! Fiecare dintre noi și toate Instituțiile Statului Român!” după cum sublinia General-Maior  (r) prof. univ. dr. Visarion Neagoe, președintele asociației naționale ,,Cultul Eroilor Regina Maria” referitor la Conservarea și Edificarea memoriei istorice a românilor.

Eroismul, rațiunea și voința spirituală a poporului român va învinge cu siguranță în fața oricărui dușman.

Notă: La mulți ani, Dl. M.M.P(r) Ivănescu Stan care pe 20 octombrie 2020 împlinește frumoasa vârstă de 91 de ani! Colectivul Aviatorilor Vrânceni, A.R.P.I.A – Focșani îi dorește sănătate și La Mulți Ani!

,,Când zorile abia încep s-apară,

Pășesc pe promenada de afară,

Deschid cabina aparatelor nenumărate,

Pornind motorul trăim clipe minunate.

 

Remarcați pe albastre zări,

Avem mari aviatori

Generalii Rus, Stan, Mereu

Trec ușor ,,momentul greu”

 

Șefi ai școlii excelente,

Fără de evenimente.

Sufletiști o viață-ntreagă,

C-AVIAȚIA le-a fost dragă.

 

Chiar de zboru-l încheiară

În cariera militară,

Cu sacrificii, firesc,

Aici mulți se regăsesc...

 

Cu cinste unde-au fost duși

NICULESCU, VĂETUȘ:

Cu strădanii, oboseală,

Și-n Angola au făcut școală.

 

Maistrul DICU și mulți alții

Au pierit la inundații...

În zbor și TOPOLICEANU

Cu durere a-ncheiat anul,

Cu sechele a scăpat BANU!

Pentru JIANU, MIRCEA, HUCI,

Doamne, auzi a noastre rugi!

 

La Focșani, odinioară,

De zbor exista o școală.

Au dascăli excelenți,

Pregătind zeci de studenți.

Astăzi, cadre se regăsesc...

 

Promovate pe-ndelete

Zburătoare au fost și fete.

Cam pe la virajul doi

Zburau CIOB cu BUZOI

CHIRICĂ și cu ANDREI

Erau la virajul trei.

 

Cu 823-ul, CĂȘERIU

L-a speriat pe DUMITRIU

Că terenul se înmoaie

Și-a lovit cu trenul o oaie.

 

Comandori cu experiență

ENACHE, STOIAN, GRECU, NICOLAE,

PAIU, NIȚĂ, LAZĂR, STRUȚ, RĂDUȚĂ,

ROTARU, ȘUKI, CALENCIUC, BĂLAN,

MEREUȚĂ   VĂETUȘ

Răscolit de timp, mi-e dor

De colegii de la zbor:

SĂNDEL PETREA, comandor

Șef la întâia, tinerel.

A doua avea, la fel,

Pe BAȘTUREA IULIAN

Azi comandor-căpitan.

DAVID, bun cronometror,

Aduna pietre de zor

Pentru foile de zbor.

Mai oprea din vânt EȘANU

C-altfel mai zburam la anul...

 

Decola ,,sonda”-n urcuș

Cu CEUCĂ, VĂETUȘ;

Pân-la start plecam pe val

Trăgând cele două cale,

BUSI, SAVA și CERNEI

Pentr-un zbor cu 823

 

Neschimbat și-n bună stare

E platoul de-adunare

Cu o troită – pururi slava –

Apoi ,,Vulturul” lui SAVA/

Iar în față un drapel

Ce ne-așteaptă la ,,Apel”.

 

Pentru orice echipaj

NEGREA găsea un bruiaj,

ZĂNCESCU alerga prin grâu

Dezbrăcat până la brâu,

Iar MITRUȚ lângă un pom ,

Mai cioplea un avion,

Dar zborul mergea ,,beton”

La Focșani pe aerodrom!”

 

A consemnat M.M.P.(r) Cernei Ion, membru A.R.P.I.A Focșani, membru A.N.C.E – ,,Regina Maria” Vrancea Eroică, inițiator V.R.I.A (Valori românești ale istoriei aviației) – Focșani – 16-25 octombrie 2020. Tel:0729002010


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.