Jurnalism cetatenesc

Jocul „Alo, Firma Curățenie SRL?” Sau de ce să îi implicăm pe copii în treburile gospodărești

Ziarul de Vrancea
11 sep 2017 229 vizualizări

Pentru mulți părinți, implicarea copiilor în curățenia casei este un lucru dificil, pentru că adeseori ei nu cooperează. Poate ați observat că atunci când erau mici, încă de pe la 2 ani, copiii ne ajutau fără să îi rugăm, pentru că simțeau instinctiv nevoia de a contribui și pentru că doreau să facă și ei lucruri pe care le fac oamenii mari. La un moment dat, mulți copii se opresc din a ajuta la curățenie, motivul principal fiind acela că noi, părinții, le cerem să o facă singuri. Iar orice lucru care „trebuie” făcut, mai ales în timp ce părinții fac altceva (ceva ce aleg ei, după părerea copilului), este perceput de acesta ca fiind făcut în izolare. De aici repulsia pentru curățenie. În acest articol aș vrea să vă dau niște idei legate de cum să îi luăm pe copii alături de noi atunci când vrem să facem ordine și de ce implicarea lor în curățenie e importantă pentru dezvoltarea lor emoțională. Tot în acest articol vă voi spune câteva lucruri despre aspiratorul Handy Duo de la Dirt Devil și voi insera un filmuleț cu copiii mei în care ei folosesc jucăria magică pentru a face curățenie.

 A face ordine nu trebuie să fie un lucru serios! Să lăsăm suficient timp pentru a face curat și a ne juca în timpul curățeniei!

Ați observat cum la grădiniță educatorii au în fiecare zi un ritual de a strânge jucăriile? Ei știu că acest clean up time este și el important, la fel ca joaca copiilor. Copiii strâng jucăriile cu drag, fiindcă sunt împreună și fiindcă au sentimentul de contribuire la binele colectiv. De aceea, recomand ca și noi acasă să avem de 3-4 ori pe săptămână niște momente în care facem curățenie ÎN FAMILIE. Este important să avem suficient timp la dispoziție, pentru a îmbina jocul cu ordinea. Făcutul curățeniei nu trebuie să fie serios. În timp ce strângem jucăriile, păpușile se întâlnesc cu prietenele lor în cutia cu părăuși, iar mașinile se mai ciocnesc unele cu celelalte în timp ce le ducem în garajul lor. Dacă îi grăbim pe copii în timpul curățeniei, ei nu vor mai avea timp să își exerseze aptitudinile de organizare și planificare (cu ce încep să fac ordine, unde pun jucăriile, unde la laveta cu care șterg masa etc), pe care le pot exersa într-un mod spontan și natural în timpul jocului.  Iar aceste aptitudini le servesc mai târziu în organizarea și sistematizarea temelor, a proiectelor de la școală și mai apoi de la facultate.

Un joc pe care îl putem face cu copiii de 5-6 ani la momentul curățeniei este ca noi să fim un client care sună o firmă de făcut curățenie. Iată cum ar putea avea loc conversația

– Bună ziua, am sunat la firma Curățenie Lucitoare SRL? întreabă părintele.

– Da, noi suntem, răspunde copilul.

– Fiți amabil, am casa plină de firimituri și vase nespălate. Praful e neșters, păienjenii sunt prin colțuri, jucăriile pe peste tot. Mă puteți ajuta?

– Sigur!

– Dar ce aparate aveți de curățenie? Că trebuie să veniți cu de toate!

– Păi avem burete și detergent pentru spălat vasele, avem un aspirator pentru firimituri și pânze de paianjen, iar jucăriile le strângem noi.

– Bine! Asta îmi place. Și eu ce să fac în timp ce ei voi faceți curat: să mănânc cireșe și să scuip sâmburii pe jos, sau să stau pe telefon, sau să vă ajut?

Aici copiii vor răspunde ce vor ei. Dacă inițiem acest joc iar ei vor să îl joace, atunci noi ne vom mira de cât sunt ei de buni și cât de strălucitoare rămâne oglinda după ce o șterg împreună cu ultimele lavete super-performante apărute pe piață.

 Putem împărți curățenia camerei în câteva mini-proiecte

Copiii se simt copleșiți când aud îndemnul nostru: „Fă-ți curat în cameră!” Pentru ei pare un proces fără sfârșit. Îi putem lua din dificultate propunându-i copilului ca el să strângă caietele și cărțile, iar noi jucăriile. Unuil șterge praful, celălalt face patul. Aș vrea să reiterez importanța dereticării în casă împreună. Copiii se simt dezavantajați dacă părintele face ceva ce îi place sau vorbește la telefon, iar ei fac curat.

Beneficiile implicării copiilor la curățenie

Studiile arată că acei copii care au participat la treburile gospodărești începând cu vârsta de 3 ani au avut mai multe șanse de succes în viața de adult. Succesul a fost evaluat în termeni de absolvire a facultății, atingerea obiectivelor de carieră și relații bune cu familia și prietenii. Studiile au deminstrat că până și scorul IQ are o corelație mai mica cu succesul decât reponsabilizarea copiilor cu treburile gospodărești.

Copilăria este o perioadă în care neuroplasticitatea este la perioada ei maximă, când procesul de învățare realmente schimbă anatomia funcțională a creierului. Experiențele de a atinge și a manipula lucruri cu mâinile (aranjarea legumelor și a fructelor în bol, punerea mesei, sortarea șosetelor) și cele de aplicare a matematicii în lumea reală (măsurarea făinii pe care o punem la clătite, descifrarea rețetelor, umplerea stropitorii cu apă) sunt vitale pentru înțelegerea de mai târziu a conceptelor abstracte de matematică. În cartea ei The Well Balanced Child: Movement and Early Learning), Sally Goddard Blythe spunea că aceste mișcări fizice ale corpului sunt strâns legate de dezvoltarea abilităților creierului necesare cititului și scrisului.

Un alt beneficiu al curățeniei împreună este acela că acest proces ne oprește și pe noi, și pe copii din ritmul accelerat al vieții cotidiene, întrerupând efectele ecranelor care ne prind și ne grăbesc pe care le au asupra creierului nostru.

Alte reguli pentru (pre)adolecenți

În omentul în care copiii au devenit pre-adolescenți iar noi avem garanția că știu să își facă curat în camera, este timpul să ne retrage, Este normal ca adolescenții să aibă nevoie de un colt al lor în care să aibă intimitate și în care să aibă control. Hainele de pe popdea, CD-urile împrăștiate și șosetele murdare lăsate în mijlocul camerei reprezintă declarația lor de independență. Le vom reaminti că vrem să facem curățenie împreună cu ei, dacă vor. Însă eu, personal, am ales ca la adolescență, să nu duc o luptă de putere pentru curățenia din camera copiilor mei. Îmi doresc să mă concentrez pe alte aspecte din viața lor pe care le găsesc importante. Va trebui să avem încredere că, dacă le-am insuflat de mici dragostea pentru curățenie și abilitățile de a o face, la un moment dat și le vor scoate din cufărul cu abilități pe care l-au meșterit și adunat când erau mici, alături de noi.

În final, a face ordine împreună ne unește pe noi și pe copiii noștri. Avem nevoie să nu mai privim curățenia ca pe o treabă care ne împovărează, ci ca pe un lucru care ne aduce împreună. Ca pe niște momente în care ne oprim din graba zilnică și practicum mindfulness-ul. Ca pe momente în care punem muzică pe telefon și dansăm în timp ce facem ordine, sau numărăm câte jucării strângem și câte haine împăturim până se sfârșește cântecul.

Otilia Mantelers

Otilia Mantelers este de origine din Focşani, mamă a trei copii şi specialistă în parenting. Străbate ţara de la un capăt la altul, vorbind mămicilor cu exemple din experienţa sa, dându-le sfaturi despre “profesia” de părinte si nu numai.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.