Jurnalism cetatenesc

Aviația Militară Română la 25 octombrie 1944

Ziarul de Vrancea
25 oct 2020 936 vizualizări
Foto:resboiu.ro
Foto:resboiu.ro

În momentul înfăptuirii actului istoric de la 23 august 1944, sarcinile primordiale ale guvernului de uniune națională au constat în concentrarea eforturilor pentru eliberarea de sub ocupația hortysto–hitleristă a părții de nord vest a țării,anularea dictaturii fascist de la Viena din 30 august 1940,democratizarea vieții publice și reglementarea raporturilor politico-militare ale statului român cu țările coaliției națiunilor unite. 

În ceea ce privește contextul politico-militar internațional din toamna anului 1944, acesta era dominat de operațiunile militare desfășurate cu succes pe toate teatrele de acțiuni militare de armatele Națiunilor Unite care obțineau importante victorii atât în Europa, cât și în zona Pacificului. La începutul luptelor pentru eliberarea întregului teritoriu național, organismul militar românesc dispunea de două comandamente de armată, la 15 octombrie fiind mobilizați 613.029 oameni. Măsuri de optimizare a organizării și dotării a înregistrat și aeronautica, în special aviația. 

La 23 august 1944 Aviația Militară Română era organizată în două corpuri aeriene operative (corpul 1 și 3 Aerian), în unități de vânătoare pentru apărarea teritoriului, centre de instrucție școli, baze,depozite și diverse formațiuni de spate. Toate aceste unități de aviație erau subordonate Subsecretariatului de Stat al Aerului,secretar de stat fiind generalul Emil Gheorghiu și conduse nemijlocit de Statul Major al Aerului,șef fiind generalul Gheorghe Gârleanu. Corpul 1 Aerian se găsea în unitățile sale în curs de dislocare pe aerodromurile Stîlpu din Buzău ,Focșani, Ianca, Cioara Doicești și Țăndărei. Dispunea de 249 de avioane încadrate în 30 escadrile cu 241 echipaje . Corpul 3 aerian dispunea de 157 de avioane și 4 planoare încadrate în 22 de escadrile cu 196 echipaje și avea unitățile pe aerodromurile Slobozia,Ianca, Țăndărei,Ciocârlia,Urleasca ,Mamaia și Pogoanele.

La 23 august 1944 Aviația Militară Română dispunea de 1639 avioane de luptă,antrenament și școală. În zilele de 26 și 27 august 1944, Corpul 3 Aerian a acționat pentru zdrobirea trupelor hitleriste în zona Slobozia. Corpul 1 Aerian a organizat curățirea de inamic a aerodromului Buzău. Conform Ordinului nr 2428din 29 august 1944 al Statului Major și Aerului a luat ființă un Corp Aerian prin contopirea Regiunii 1 Aeriene cu fostul Corp 1 Aerian de până atunci. Punctul de comandă al noului Corp Aerian s-a instalat la 1 septembrie 1944 la Sibiu. Unitățile s-au instalat pe noile aerodromuri din Podișul Transilvaniei iar comandant a fost numit generalul de aviație Emanoil Ionescu. În perioada 6-8 septembrie 1944, primele forțe ale Corpului Aerian s-au deplasat pe frontul din Transilvania, s-a instalat cu aviația de vânătoare și recunoaștere pe aerodromul Turnișor, iar cu celelalte unități pe cele două aerodromuri de la Balomir. În perioada 1 septembrie-25 octombrie 1944,  Corpul Aerian a executat 990 misiuni. Asupra inamicului s-au lansat 340 tone de bombe, au fost doborâte 40 de avioane inamice, au fost distruse 50 tancuri, 29 de trenuri.

O mărturie a eroismului și a spiritului de sacrificiu cu care au luptat aviatorii români pentru eliberarea teritoriului național o constituie jertfele date pentru această cauză. Corpul Aerian a pierdut în această perioadă 240 de oameni. Se poate spune că piloții români au scris pagini de istorie. Un exemplu în acest sens ar fi luptele dintre piloții fasciști și piloții noștri desfășurate la doar câțiva kilometri de linia frontului marcate de albiile râului Arieș și Mureș,lupte  duse cu eroism de locotenentul Dan Ștefănescu care a pierit răpus de un pilot fascist. Un alt nume marcant al luptelor a fost sublocotenentul Vasile Năsturaș care a fost un înălțător exemplu de curaj și vitejie.Acest aviator curajos dormea noaptea sub aripile avionului, iar ultimele clipe de viață le-a trăit în ziua de 14 septembrie 1944. În această zi o formație din Grupul 8 Asalt și-a luat zborul către comunicațiile nodurilor de cale ferată și alte obiective terestre din podișul Transilvaniei. De sus, din înaltul cerului,piloții formației HE 129 au putut desluși cu ușurință linia frontului și nu le-a fost greu zburătorilor noștri să identifice obiectivul inamic. Puhoiul nesfârșit de mașini pline de trupe hitleriste se scurgea către Cluj,iar o coloană de tancuri se rostogolea către șoseaua care ducea la Turda. După câteva clipe, primele fulgere aurii au spintecat văzduhul cu șuieratul lor caracteristic. Bombele au mușcat cu putere din coloana inamică care mărșăluia spre Cluj. După un viraj larg slt. Vasile Năsturaș s-a angajat către obiectiv trăgând cu armamentul de bord asupra mașinilor rămase pe șoseaua presărată de incendii. Riposta inamicului a fost destul de promptă și puternică. Proiectilele au lovit în avioanele noastre. Avionul pe al cărui fuselaj scria nr. 106 nu a mai redresat. Un snop de gloanțe și-a croit drumul ucigaș, iar în câteva clipe pilotul Vasile Năsturaș și Avionul pilotat de acesta s-a prăbușit pe șoseaua plină de mașini fasciste.

O altă zi grea și plină de neprevăzut pentru piloții români a fost ziua de 23 septembrie 1944. În istoria poporului român, dealul Bobâlna a fost martorul altor grele încleștări din frământată istorie a neamului românesc. În perioada 23 august 1944-12 mai 1945, Corpul Aerian Român a executat 4306 misiuni, cu 8542 ieșiri avion în 11385 ore de zbor.

Aviația a lansat asupra obiectivelor inamice peste 1360 tone de bombe consumând 53 tone muniție și peste 2500 tone combustibil.

Material din scrierile av.(r) Aurel Niță, Buzău.

A consemnat Ion Cernei, care aduce pe această cale un omagiu domnului comandor Niță Aurel.

,,Din păcate regretăm faptul că domnul comandor Niță Aurel a plecat pe 16 martie 2020 la escadrila din cer. Dumnezeu să-l odihnească în pace!”

,,Aviatorii au în sânge un stindard,

Acel <<ceva>>al haiducescului văzduh,

Ce ține de perfecțiune și înalt

Al avioanelor ce decolează și se duc…

Mereu la datorie-au fost sub jurământ

Să-și apere pământul, tricolorul sfânt!”

Ion Cernei, M.M.P(R) Ion Cernei, membru Vrancea Eroică, membru A.R.P.I.A Focșani, inițiator V.R.I.A


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.