Jurnalism cetatenesc

Astăzi este Ziua Poliţiei de Frontieră Române

Ziarul de Vrancea
23 iul 2018 641 vizualizări

Astazi este ziua granicerului

1864: Domnitorul Alexandru Ioan Cuza i-a unificat pe grănicerii munteni și moldoveni, punând bazele instituției moderne de pază a frontierelor țării.

Dupa Unirea Principatelor (1859), Corpul Granicerilor a continuat sa ramana cu aceeasi organizatie pana in 1864, cand s-au infiintat in Moldova 15 companii de graniceri si s-a facut organizarea totala a granicerilor din toata tara. Aceasta organizatie cuprindea patru inspectorii, fiecare cu 2-4 batalioane a 4 companii.

Granicerii, indiferent cum se numeau ei, faceau serviciul pe rand la frontiera, o treime din timpul lor erau in serviciu si 2/3 la casele lor. Ei nu erau alesi prin tragere la sorti ci dupa varsta si numai dintr-o zona de 30 de kilometri de la frontiera spre interior.

Un moment de aleasa semnificatie, nu numai pentru graniceri ci si pentru intreaga ostire, l-a reprezentat solemnitatea de la 1 septembrie 1863, de pe platoul Cotroceni, de acordare a noilor drapele unitatilor militare.

Acestea purtau cele trei culori introduse dupa proclamarea Unirii, rosu, galben si albastru, precum si inscriptia "Onoare si patrie". Granicerilor li s-au inmanat doua drapele: unul Cordonului Dunarii, altul Cordonului Muntilor.

In 1866, inspectoriile de graniceri si dorobanti sunt desfiintate si se face organizarea pe batalioane si patru divizii teritoriale iar punctele de graniceri sunt numerotate.

Prin Regulamentul nr. 1943 din 22 decembrie 1869 asupra serviciului granicerilor se confera un prim cadru organizatoric si functional armei granicerilor. Prin Decizia Ministerului de Razboi nr. 57 din 13 august 1870 se face o delimitare mai clara a punctelor principale si secundare de granita in vederea unei mai bune incadrari, in functie de importanta si dificultate.

Ulterior, activitatea la frontiera, in functie de situatie si de problemele aparute, a fost reglementata prin diverse Decizii si Ordine ale Ministrilor Apararii si de Interne, creandu-se sau desfiintandu-se diverse puncte de frontiera.

In perioada 1869 - 1872, institutia granicerilor cunoaste alte transformari, ca urmare a evolutiei sistemului militar din Romania, crescand si mai mult influenta elementului militar, atunci cand rezervistii sunt inlocuiti cu militari activi. Conform "Legii de organizare a puterii armate" din 11 - 23 iunie 1868, granicerii faceau parte, alaturi de dorobanti, din corpurile dorobantilor si granicerilor si depindeau direct de comandantul suprem - domnitorul Romaniei.

In martie 1872, prin modificarea "Legii de organizare a puterii armate din 1868", granicerii sunt desfiintati ca structura corp aparte, ei intrand in Legea comuna si facand parte din regimentele de dorobanti, fruntariile fiind pazite de catre acestia. Este perioada in care zona de frontiera se stabileste la 30 de km de la granita spre interior, unde isi indeplineau misiunile companiile din regimente stabilite nominal prin decizie domneasca. "Armatura", imbracamintea si munitia era data dorobantilor de catre stat, iar judetele erau obligate sa construiasca cazarmile necesare. Ulterior, pana in 1904, paza s-a efectuat de catre unitatile de infanterie.

In perioada 1878-1904 au loc mai multe modificari in evolutia institutiei graniceresti si a legislatiei, datorate atat evolutiei institutionale (in 1880 - dorobantii sunt trecuti la trupele teritoriale), cat si efectelor Razboiului de Independenta din 1877. Prin legea de organizare a armatei din 1881 regimentele de dorobanti au fuzionat cu cele de infanterie, iar dupa aceasta data nu au mai avut atributiuni pe linia asigurarii ordinii publice si sigurantei statului, controlul documentelor de calatorie fiind efectuat de catre revizorii vamali, sefii garilor de frontiera si comisarii speciali din statiile C.F.R.

La 1 aprilie 1903 apare Legea asupra organizarii Politiei Generale a Statului promulgata prin Decretul regal nr. 1330, precedata de discursul ministrului de interne Vasile Lascar rostit in sedinta Senatului din 25 ianuarie in care acesta remarca faptul ca "un numar considerabil de straini au trecut granita noastra fara controlul..." si se impune sa existe o Politie de Frontiera. La o frontiera de 2000 km, in 1903, existau 75 de trecatori, din care la 14 erau politisti, in fapt cate un singur agent care facea serviciu permanent zi si noapte. "Este o adevarata gluma..." - remarca in acea sedinta ministrul Vasile Lascar.

Inaltul Decret nr. 760 din 3 martie 1904, de instituire a corpului de graniceri, stabileste ca acesta, pe langa misiunea de paza si supraveghere a frontierelor, avea si indatoriri de ordin vamal si politienesc. Prin Decretul-Regal nr. 1187 din 31 martie 1904 privind Regulamentul asupra serviciului de politie la punctele de frontiera in porturi si gari s-au pus bazele organizatorice functionale si relationale ale Politiei de Frontiera. La 1 aprilie 1904, prin Inalt Decret nr. 884, Corpul Granicerilor si-a schimbat denumirea in "Batalionul de Graniceri". Alte modificari apar in anii 1906 (la 1 septembrie 1906, prin Inalt Decret nr. 3178 s-a pus in aplicare primul Regulament al serviciului granicerilor, prin care s-au stabilit conditiile de functionare a serviciului de paza a granitelor si s-a introdus culoarea verde - inchis in loc de albastru. La 1 aprilie 1907 granicerii au primit si paza Bratului Chilia si a litoralului Marii Negre, care se faceau de catre Marina Militara. La 1 aprilie 1910, pentru paza pe Dunare si diferite transporturi pe apa, a luat fiinta in cadrul Corpului Granicerilor o companie de graniceri de marina, ce primise de la Marina Militara canoniera "Fulgerul", patru salupe - Vedea, Arges, Trotus, Teleorman -, vaporasul "Prutul" si patru salupe-automobile - A, B, C, D; - resedinta era la Galati), 1912, 1913 (in 1913 conditiile de recrutare a tinerilor pentru graniceri prevedeau: sa fie roman, sa fie robust, sa aiba inaltimea de cel putin 1,65 m, sa stie carte, adica a citi, scrie si socoti) si 1915.

La 26 februarie 1915 a fost promulgata Legea Granicerilor, care, la "Dispozitiuni generale", prevede:


Art. 1 Pentru paza si supravegherea frontierei Regatului se institue "Corpul Granicerilor". Corpul Granicerilor face parte integranta din armata; dispozitiunile generale ale Legilor si regulamentelor Militare sunt aplicabile afara de exceptiunile cerute de natura serviciului sau.

Art. 2 Pentru tot ce priveste executarea legilor vamale ale monopolurilor Statului si Administrative, Corpul Granicerilor sta sub ordinele Ministerului Finantelor, iar ca disciplina, pregatire de rasboiu si paza militara a frontierelor sta sub ordinele directe ale Ministerului de Rasboiu.          

Anul 1919 a gasit institutia granicereasca intr-o noua postura: organizarea pazei frontierei Romaniei Mari. Realizarea visului de secole al romanilor a determinat implicit si profunde reorganizari ale granicerilor.

O importanta deosebita pe linia popularizarii activitatilor de la borne a avut-o aparitia, incepand cu 1 aprilie 1920, a primei reviste de arma, sub denumirea de "Revista Granicerilor" si sub indrumarea generalului Toma Liscu, comandantul Corpului Granicerilor din acea vreme. Ulterior, aceasta publicatie a avut si alte denumiri: Cuvantul Granicerilor, In slujba Patriei, De Veghe, Granicerul, Frontiera, iar in anumite perioade activitatea sa a fost intrerupta. Cu toate acestea, ea a ramas, intotdeauna, indiferent de perioadele traversate de societatea romaneasca, o publicatie centrala a celor de la fruntarii, astazi a politistilor de frontiera, contribuind la pregatirea profesionala a efectivelor, la mentinerea si dezvoltarea spiritului de corp si initiativa.

In perioada 1919 - 1940, Corpul de Graniceri s-a reorganizat in mai multe randuri pe brigazi, regimente si companii, numarul brigazilor si regimentelor fiind la inceput una, respectiv trei, ajungand, in anul 1935, la patru, respectiv opt mari unitati si unitati. Tot in aceasta perioada s-a infiintat Grupul Navelor de Graniceri, cu salupe si ambarcatiuni auxiliare.

Alte schimbari si reorganizari, dupa cum se va vedea mai departe, au avut loc in conditiile amputarilor teritoriale si ale celui de-al doilea razboi mondial, precum si ca urmare a instalarii noului regim politic din Romania, in anul 1944.

In ce priveste organizarea si controlul in Punctele de Trecere a Frontierei, prin Decizia nr. 8571 din 1 aprilie 1903, ministrul de interne Vasile Lascar, in temeiul Legii Politiei si Legii nr. 1385 din 18 aprilie 1892 pentru organizarea serviciului administratiunei centrale a Ministerului de Interne, a dispus organizarea Directiunii administratiunei generale a personalului si sigurantei generale in doua servicii, respectiv Serviciul administratiunei generale si contenciosului si Serviciul politiei generale si statisticii. Acestuia din urma i s-au fixat, intre atributiuni, Legea asupra strainilor si Regulamentul pentru biletele de libera trecere privind Expulzari; Extradari; Izgoniri ale vagabonzilor si oamenilor fara capatai; Aranjamentele si Conventiile internationale; Politia de fruntarie; Controlul eliberarii pasapoartelor; Scutirea de vize si orice chestiuni relative la pasapoarte si documente de calatorie nationale si straine etc. Conform "Legii de organizare a Politiei Generale a Statului" din 1 aprilie 1903 "activitatea de la frontiera intra in competenta politistilor care actioneaza in zone in care apar si probleme de aceasta natura".

Ei trebuiau sa semnaleze si sa ia masurile ce se impuneau in cazuri de comploturi si uneltiri impotriva sigurantei statului, de supraveghere a punctelor de trecere la fruntarii, de executare a expulzarilor, de reglementare a intrarii si sederii strainilor in tara, pentru aplicarea legii si regulamentelor. In 1908, o noua lege a reglementat mai bine activitatea institutiei privind controlul trecerilor de frontiera, prevazand ca Politia de la Punctele de Frontiera si din porturi sta sub conducerea directa a ministrului de interne, care o exercita prin Directorul Politiei si Sigurantei Generale. Dreptul de control si disciplina trecea asupra acestui director in ce privea personalul politienesc de la punctele de frontiera si porturi.

O circulara a ministrului de interne din 18 iunie 1903, adresata prefectilor de judete si prefecturilor de politie din Bucuresti si Iasi, sublinia defectiunile existente in sistemul de paza si supraveghere a granitelor si masurile ce trebuiau intreprinse pentru lichidarea acestora:

"..Pana acum a intrat in tara cine a vrut, pe unde a vrut, fara sa ne preocupam indeajuns de unde vin, pentru cine vin si unde merg. Aceasta stare de lucruri care constituie un pericol vadit pentru ordinea si siguranta interna a statului nu mai poate fi tolerata. Va rog, prin urmare, a avea deosebita priveghere asupra executarii serviciului de politie in punctele de fruntarii, fie ca acest serviciu ar fi de indeplinit de ofiteri de politie speciali, fie ca ar fi de indeplinit de agentii vamali sau de sefii de gari, si de alti ofiteri si agenti de politie special insarcinati in puterea legii". In temeiul legii din 1903 a fost elaborat si sanctionat prin Decretul Regal nr. 1187 din 13 martie 1904 "Regulamentul asupra serviciului de politie la punctele de fruntarie in porturi si gari", impreuna cu "Instructiunile de aplicare" ale acestuia, care au jalonat timp de jumatate de secol activitatea in punctele de control ale granitei. Prin aceleasi norme s-a prevazut si modul in care erau incadrate cu politisti principalele puncte de frontiera din gari, porturi si puncte de frontiera terestre.

In punctele de trecere cu un trafic mai intens si unde apareau probleme specifice s-a suplimentat cu posturi de jandarmi pedestrii, detasati din companiile din apropierea frontierei. "Acestia au calitatea de agenti de politie si sunt pusi sub ordinele imediate ale sefului punctului, care singur este in drept a hotari cum pot ei sa-si faca serviciul" - subliniau documentele.

Un capitol important si semnificativ in structura si substanta Regulamentului si instructiunilor privind serviciul de politie la punctele de "fruntarie" l-a reprezentat cel privind formalitatile si procedurile efectuate la "controlul calatorilor".

Sunt stipulate prevederi referitoare la verificarile politienesti, atat pentru sensul de intrare in tara cat si pentru cel de iesire, separat pentru calatorii straini si pentru cei romani.

In acest act normativ apar, pentru prima data, prevederi unitare, cuprinzatoare si detaliate, asupra institutiei controlului la trecerea peste frontiera de stat romana care, pe parcursul anilor, vor capata consistenta si eficacitatea pe care a urmarit-o legiuitorul roman al inceputului de secol XX. Prevederile juridice, care consfinteau, la acea vreme, statutul deplasarilor strainilor in Romania, incorporau in suportul lor legal principiul ca traversarea frontierelor nationale se putea realiza numai in baza documentelor de calatorie valabile si recunoscute cat si a vizelor aplicate de reprezentantele diplomatice si consulare ale tarii noastre in strainatate.

Un segment important al osaturii reglementarilor controlului efectuat in punctele de frontiera se constituia in enumerarea si individualizarea cauzelor ce determinau refuzul intrarii in Romania a unor straini.

Spre exemplu, era interzisa intrarea in tara a strainilor care au fost expulzati sau izgoniti din tara pe cale administrativa ori prin hotarare judecatoreasca "cata vreme pedeapsa nu a fost ridicata". Evidenta acestor straini era tinuta intr-un "Registru alfabetic pentru inscrierea expulzatilor, extradatilor si izgonitilor".

O alta categorie de persoane carora nu li se permitea accesul in tara, chiar daca posedau documente in regula, erau cei "atinsi de dementa si care nu erau insotiti de altcineva". Scopul era acela de a nu fi afectata si tulburata ordinea si linistea publica prin lasarea libera a unor asemenea indivizi, cat si pentru a nu-i expune pe acestia diferitelor pericole sau accidente.

De asemenea, exista si categoria persoanelor carora le era interzisa intrarea in tara de Guvern, ca masura de siguranta. Acestea figurau in "Registrul alfabetic pentru inscrierea indivizilor urmariti si suspecti".

Legislatia romana care reglementa trecerea si controlul peste frontiera stipula, cu titlu de exceptie, ca se putea "permite iesirea din tara chiar fara pasaport sau bilet de 5 zile persoanelor pentru care se va da ordin special de ministru catre seful politiei punctului".

In 1928, conform Regulamentului asupra Serviciului de Politie la Punctele de Frontiera, Politia de Frontiera era un organ al Sigurantei nationale si avea sarcina de prevenire si combatere "a diferitelor actiuni daunatoare statului, atat prin observarea miscarilor de la frontiera, cat si prin activitatea informativa a celor care pun la cale actiuni in contra sigurantei interne si externe a statului".

In perioada interbelica, initial, au luat fiinta doua unitati - Regimentele 3 si 4 Graniceri. Ulterior, ajungandu-se la concluzia ca unui regiment ii revenea o arie de paza prea mare, au fost create treptat alte sase regimente, pentru ca, in 1944, sa se ajunga la un numar de zece.

In fata pericolului dezlantuirii celui de-al doilea razboi mondial, la 16 decembrie 1938, a fost adoptata "Legea pentru crearea zonelor militare si masurile necesare apararii tarii", teritoriul fiind impartit in zone militare, printre care si zona de granita, definita in articolul 3 ca "teritoriu romanesc de-a lungul hotarelor tarii a carui adancime variaza dupa natura granitei intre 10-30 km". In aceasta zona s-au aplicat mai multe restrictii specifice regimului de frontiera si nevoilor de aparare a tarii.

La 12 iulie 1940 a fost infiintata Directia Generala a Politiei si Securitatii Statului (incluzand si Politia de Frontiera, conform Legii 2370).

In timpul celei de-a doua conflagratii mondiale, fortele graniceresti au indeplinit misiuni caracteristice razboiului, iar pentru modul in care ele au fost indeplinite au fost citate prin Ordin de Zi pe Unitate, inclusiv prin Ordin de Zi pe Intreaga Armata.

Legea nr. 59, aprobata prin Decretul nr. 143 din 23 ianuarie 1941, a prevazut militarizarea oficiilor politienesti de la frontiera, porturi, aeroporturi si gari si au fost puse sub controlul Marelui Stat Major sau al altor organe ale armatei, hotarate de aceasta.

La 1 ianuarie 1946 a luat fiinta Comandamentul Trupelor de Graniceri, organizat pe trei Brigazi de Graniceri, un Centru de Instructie al Granicerilor si un Grup de Nave. Brigada avea in compunere doua regimente, iar regimentul doua batalioane si un batalion de instructie.

Instructiunile nr. 28860 din 8 martie 1947 pentru organizarea si executarea controlului si supravegherii in spatele frontierei, prevedea ca acestea se faceau de catre echipele speciale de politie si jandarmi in vederea stavilirii trecerilor peste frontiera ce se faceau pe scara intinsa din cauza pazei insuficient facute.

La 21 iunie 1947, prin Legea nr. 208, Comandamentul Trupelor de Graniceri a fost scos din subordinea Ministerului Apararii Nationale si trecut in cea a Ministerului de Interne, avand aceeasi misiune - paza si apararea frontierelor. Pe linia si zona de frontiera granicerii aveau atributiuni de politie generala, iar comandantii de unitati de paza si subofiterii comandanti de plutoane erau imputerniciti ca ofiteri ai Politiei Judiciare.

In 1948 a fost infiintat Serviciul de Pasapoarte si Politie de Frontiera din subordinea Ministerului de Interne, iar, un an mai tarziu, Trupele de Graniceri aveau ca sarcina si controlul punctelor de trecere a frontierei.

Prin Legea nr. 53 din 24 februarie 1948 pentru stabilirea unor masuri de siguranta in zona de frontiera, paza si supravegherea granitelor se facea pe linia de frontiera si in interiorul tarii, pe o adancime de 25 km de la aceasta linie. Mentionam ca, dupa anul 1944, o data cu instaurarea regimului comunist si pana la Revolutia din 1989, activitatea celor de la fruntarii poarta pecetea conceptiei epocii conform careia "trupele de graniceri se integreaza in sistemul general de aparare a patriei". Prin Decretul nr. 25/22 ianuarie 1949 se infiinteaza Militia, in cadrul Ministerului Afacerilor Interne, si se desfiinteaza Politia si Jandarmeria, iar prin Decretul nr. 102/16 martie 1949 se infiinteaza Trupele de Securitate.

Prin H.C.M. nr. 1361/11.07.1956 structura M.I. era constituita din Departamentul Securitatii si Departamentul Internelor. La Directia Securitatii se aflau Trupele de Securitate, Trupele de Graniceri si Trupele de Paza. Prin Decretul nr. 68/20.02.1960 Trupele de Graniceri au fost trecute la Ministerul Fortelor Armate iar punctele de frontiera au ramas in structura Comandamentului Trupelor de Graniceri. In 1964, prin H.C.M. nr. 258/26 mai, punctele de control pentru trecerea frontierei de stat au trecut de la M.F.A. la M.A.I.

Decretul nr. 14 din anul 1972, la art. 1, stipula ca "paza si apararea frontierei de stat au devenit un atribut al intregului popor; pentru asigurarea pazei frontierei de stat trupele de graniceri coopereaza cu celelalte comandamente ale M.Ap.N., cu organele M.I. si cu comitetele executive ale consiliilor populare. In indeplinirea misiunii de paza a frontierei de stat se sprijina, de asemenea, pe serviciile pazei obstesti din comunele situate in zona de frontiera si pe concursul voluntar al cetatenilor".

Anterior, prin Ordinul nr. 172 din 22 noiembrie 1968, s-a stabilit ca "atributiile M.A.I. cu privire la munca de pasapoarte, evidenta a strainilor si controlul trecerii frontierei de stat romane se aduc la indeplinire de catre Directia de Pasapoarte, Evidenta a Strainilor si Controlul Trecerii Frontierei, direct si prin organele sale subordonate, precum si prin inspectoratele judetene de militie, respectiv Inspectoratul de Militie Bucuresti".

Comandamentul Trupelor de Graniceri a functionat in subordinea Ministerului Afacerilor Interne (cum se redenumise ulterior), pana in anul 1960, cand a revenit in structurile M.Ap.N., subordonare care a durat pana in anul 1992, cand, prin Legea nr. 56/1992 privind Frontiera de Stat a Romaniei, Comandamentul Trupelor de Graniceri s-a transformat in Comandamentul National al Granicerilor si a trecut in structura Ministerului de Interne.

Prin Hotararea C.S.A.T. nr. 113 din 16 decembrie 1998 privind Programul M.I. de restructurare a fortelor cu competente la frontiera de stat s-a dispus ca sa se constituie Politia de Frontiera Romana, condusa de Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, pentru indeplinirea misiunilor de paza, supraveghere si controlul frontierei de stat, iar prin O.U.G. nr. 80 din 4 iunie 1999 s-a infiintat Politia de Frontiera Romana, prin preluarea structurilor si efectivelor C.N.Gr. si D.P.F. din cadrul Directiei Generale de Politie de Frontiera, Straini, Probleme de Migrari si Pasapoarte. La data intrarii in vigoare a ordonantei s-a infiintat si Garda de Coasta, in structura I.G.P.F., prin preluarea unitatilor de marina granicereasca maritima si fluviala din cadrul C.N.Gr. si a unor posturi ale Politiei T.N. din cadrul I.G.P., stabilite prin Ordin al ministrului de interne.

Realitatile juridice actuale din sfera protectiei si managementul frontierei cat si din mecanismul functional al institutiei politiei de frontiera, ce privesc suportul legislativ, cadrul structural, dimensiunea organizatorica cat si algoritmul relational, isi au consacrarea si materializarea in urmatorul corp de acte normative: O.U.G. nr. 104 din 27.06.2001, aprobata prin Legea nr. 81 din 26.02.2002, O.U.G. nr. 105 din 27.06.2001, aprobata prin Legea nr. 243 din 29.04.2002, H.G. nr. 445 din 6.05.2002 de aprobare a Normelor metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 105 cat si strategiile de securizare a frontierei de stat si cea privind managementul integrat al frontierei.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.