Astazi este
Ziua mondială a radioului
Ziua mondială a radioului, sărbătorită la 13 februarie, marchează prima emisie a postului de radio al Naţiunilor Unite, în 1946.
Obiectivele acestei zile sunt orientate spre conştientizarea marelui public şi a mass-media asupra importanţei radioului, spre încurajarea factorilor de decizie pentru facilitarea accesului la informaţii prin intermediul radio, spre creşterea şi dezvoltarea reţelelor de transmisie şi spre cooperarea internaţională între radiodifuzori.
Ideea celebrării Zilei mondiale a radioului a venit din partea Academiei Spaniole de Radio. Delegaţia Permanentă a Spaniei la UNESCO a prezentat în mod oficial propunerea la cea de a 187-a sesiune a Comitetului Executiv al UNESCO, din septembrie 2011. La 3 noiembrie 2011, în cadrul celei de-a 36-a Conferinţe generale a UNESCO, a fost aprobată înfiinţarea Zilei mondiale a radioului, potrivit site-ului diamundialradio.org. Pentru ediţia din 2016, tema UNESCO este "Radio în situaţii de urgenţă şi dezastre". Radioul rămâne în continuare modalitatea de informare care ajunge la cea mai largă audienţă la nivel mondial şi în cel mai scurt timp posibil. Mesajele UNESCO subliniază, în acest sens, necesitatea libertăţii de exprimare şi de siguranţă a jurnaliştilor în situaţii de calamitate. Menţionează, de asemenea, necesitatea de a dispune de accesibilitatea imediată a frecvenţelor radio în momentele esenţiale pentru salvarea de vieţi. La 13 februarie, la nivel internaţional radiodifuzorii vor transmite în direct pe site-ul dedicat UNESCO, www.worldradioday.org. Prin Comisiile Naţionale pentru UNESCO, birourile locale şi organizaţiile partenere, Ziua mondială a radioului va fi celebrată în întreaga lume. UNESCO invită toate ţările pentru a sărbători Ziua mondială a radioului prin activităţi organizate în parteneriat cu radiodifuzorii regionali, naţionali şi internaţională, cu organizaţiile non-guvernamentale, cu autorităţi naţionale, cu mass-media şi cu participarea publicului. Radioul, recunoscut ca un instrument de comunicare puternic şi un mediu de low-cost, este potrivit pentru a ajunge la comunităţi îndepărtate şi la persoane vulnerabile. El poate oferi mijloacele necesare pentru o schimbare, fiind un vector de coeziune, educaţie şi cultură. Poate deveni, de asemenea, o platformă pentru schimbare, în care tinerii pot să facă cunoscute preocupările lor. S-a constat că posturile de radio au prea puţine programe dedicate tinerilor. Acest segment de populaţie nu este reprezentativ în mass-media şi s-a observat o excludere socială, economică şi democratică a tineretului. De cele mai multe ori îndepărtarea tinerilor se face pornind de la menţiunea lipsei de experienţă sau existenţa uneia mult prea reduse în domeniul în care solicită integrarea, potrivit UNESCO. AGERPRES /(Documentare-Daniela Dumitrescu, editor: Mariana Zbora-Ciurel)