Jurnalism cetatenesc

Astazi este

Ziarul de Vrancea
28 ian 2018 374 vizualizări

Ziua de nastere a automobilului: 29 ianuarie 1889

Automobilul

are si el o zi de nastere, stabilita pentru data de 29 ianuarie 1889,

ziua cand un dispozitiv mecanic denumit Motorwagen a primit un brevet

imperial pentru a putea fi exploatat oficial.


Motorwagen era

realizarea inginerului Karl Benz care s-a si prezentat de altfel pe

strazile orasului Mannheim cu ciudata sa constructie pe trei roti, in

care se puteau cocota doi calatori, scrie Infoniac.


Acest prim vehicul era propulsat de un motor cu explozie in patru timpi, alimentat cu benzina. Scotea un zgomot infernal si un nor gros de fum urat mirositor.


In

plus, masina demara greu. Ca s-o pornesti, trebuia sa incalzesti mai

intai motorul cu apa fierbinte, iar apoi sa pui doi oamenii la impins

masina, in timp ce al treilea manevra pornirea de la punctul de comanda.

Impingeai, pana cand pistoanele ajungeau sa functioneze singure.


Marea performanta insa nu sta atat in faptul ca vehiculul mergea fara sa fie tractat de animale, cat in viteza ametitoare cu care isi facuse demonstratia in fata publicului: pe drum drept, atingea 16 km pe ora.


In

plus, masina putea fi folosita pe distante mari, fara sa schimbi caii

din loc in loc, fara sa-i odihnesti, sa-i hranesti si sa-i adapi.

N-aveai alta grija decat aceea a bidoanelor cu benzina.


Tocmai benzina era insa punctul de alarma pentru opinia publica din acea vreme, cand tocmai se ivisera niste masini de gatit cu petrol, care faceau explozie prin bucatarii. Rezervorul lor era de 20-30 de ori mai mic decat cel al automobilului.


Unele

ziare sugerasera chiar sa se retraga brevetul inventatorului, pentru ca

nu cumva sa incendieze intreg orasul cu bidoanele explozive ale

inventiei sale.


Colac peste pupaza, la prima demonstratie facuta

de insusi inginerul Benz, s-a produs un incident neasteptat, capabil

sa-i descurajeze chiar si pe opimisti: zgomotul produs de motor a

speriat calul macelarului din oras, care trecand cu marfa pe aceeasi

strada, a luat-o la goana, rasturnand podusele in sant si ranind

vizitiul.


Se prefigura un fiasco, dar inginerul Benz nu s-a

descurajat, a prezentat noi modele mai silentioase si a propus pentru

prima oara amenajarea unor statii de alimentare cu benzina la unele

intersectii, pentru ca rezervorul masinii sa nu depaseasca niste limite

rezonabile.


Modelul primului automobil, brevetat acum 124 de ani,

a fost produs in trei exemplare. Unul se afla si astazi la Muzeul

Tehnicii din Munchen. Celelalte doua au disparut.


Daca ar mai fi existat, iubitorii de masini retro ar fi fost dispusi sa plateasca fabulos, ca sa apuce una.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.