Astazi este
Ziua de nastere a automobilului: 29 ianuarie 1889
Automobilul
are si el o zi de nastere, stabilita pentru data de 29 ianuarie 1889,
ziua cand un dispozitiv mecanic denumit Motorwagen a primit un brevet
imperial pentru a putea fi exploatat oficial.
Motorwagen era
realizarea inginerului Karl Benz care s-a si prezentat de altfel pe
strazile orasului Mannheim cu ciudata sa constructie pe trei roti, in
care se puteau cocota doi calatori, scrie Infoniac.
Acest prim vehicul era propulsat de un motor cu explozie in patru timpi, alimentat cu benzina. Scotea un zgomot infernal si un nor gros de fum urat mirositor.
In
plus, masina demara greu. Ca s-o pornesti, trebuia sa incalzesti mai
intai motorul cu apa fierbinte, iar apoi sa pui doi oamenii la impins
masina, in timp ce al treilea manevra pornirea de la punctul de comanda.
Impingeai, pana cand pistoanele ajungeau sa functioneze singure.
Marea performanta insa nu sta atat in faptul ca vehiculul mergea fara sa fie tractat de animale, cat in viteza ametitoare cu care isi facuse demonstratia in fata publicului: pe drum drept, atingea 16 km pe ora.
In
plus, masina putea fi folosita pe distante mari, fara sa schimbi caii
din loc in loc, fara sa-i odihnesti, sa-i hranesti si sa-i adapi.
N-aveai alta grija decat aceea a bidoanelor cu benzina.
Tocmai benzina era insa punctul de alarma pentru opinia publica din acea vreme, cand tocmai se ivisera niste masini de gatit cu petrol, care faceau explozie prin bucatarii. Rezervorul lor era de 20-30 de ori mai mic decat cel al automobilului.
Unele
ziare sugerasera chiar sa se retraga brevetul inventatorului, pentru ca
nu cumva sa incendieze intreg orasul cu bidoanele explozive ale
inventiei sale.
Colac peste pupaza, la prima demonstratie facuta
de insusi inginerul Benz, s-a produs un incident neasteptat, capabil
sa-i descurajeze chiar si pe opimisti: zgomotul produs de motor a
speriat calul macelarului din oras, care trecand cu marfa pe aceeasi
strada, a luat-o la goana, rasturnand podusele in sant si ranind
vizitiul.
Se prefigura un fiasco, dar inginerul Benz nu s-a
descurajat, a prezentat noi modele mai silentioase si a propus pentru
prima oara amenajarea unor statii de alimentare cu benzina la unele
intersectii, pentru ca rezervorul masinii sa nu depaseasca niste limite
rezonabile.
Modelul primului automobil, brevetat acum 124 de ani,
a fost produs in trei exemplare. Unul se afla si astazi la Muzeul
Tehnicii din Munchen. Celelalte doua au disparut.
Daca ar mai fi existat, iubitorii de masini retro ar fi fost dispusi sa plateasca fabulos, ca sa apuce una.