Problema zilei: Liftul, mărul discordiei într-un bloc pe Bulevardul Unirii
“Vă rog să veniţi să vedeţi cum se cară cu liftul peste 200 de saci de nisip. Eu am plătit dintr-o pensie de 400 de lei fix 65 de lei reparaţia liftului. Rog să mi se dea banii înapoi şi să plătească patronul în cauză reparaţia, nu noi, proprietarii, care suntem majoritatea pensionari”, ne scrie Maricica Chirilă, pensionară din Focşani.
Liftul, destinat exclusiv transportului de persoane
Recuperarea cheltuielilor de reparaţie a liftului se poate face doar în instanţă, potrivit specialiştilor consultaţi de ziarul nostru. “În cazul în care proprietarii din bloc au dovezi că defectarea liftului s-a produs din cauza acelor saci de nisip, proprietarul în cauză poate fi obligat, dar numai de instanţă să plătească toate cheltuielile aferente reparaţiei liftului” ne spune Violeta Balica, preşedinta Uniunii Asociaţiilor de Locatari Focşani, care are în administrare majoritatea asociaţiilor de proprietari din Focşani. Ar trebui să existe dovezi prezentate instanţei, potrivit cărora defectarea liftului a fost cauzată de transportul de materiale de construcţii, peste capacitatea de transport a liftului. Practic, ar trebuie să se întocmească un proces verbal de constatare în care minim trei vecini să declare că proprietarul în cauză a efectuat aceste transporturi, eventual cu fotografii. În ceea ce priveşte reparaţia plătită de persoana reclamantă, aceasta ar trebui să demonstreze că aceşti bani au fost cheltuiţi efectiv pentru reparaţia liftului ca urmare a folosirii necorespunzătoare de către locatari. Capacitatea maximă a unui lift de persoane este de 320 de kg şi foarte multe deranjamente apar din cauza supraîncarcării, fiindcă se cară gresie, faianta, moloz, plus 2-3 persoane. Un ascensor poate fi folosit în siguranţă aproximativ 12 ani, iar specialiştii spun că dacă este întreţinut corespunzător un lift poate fi menţinut în funcţiune timp de peste 45-50 de ani. (Dana LEPĂDATU)