Gina Lazar s-a intors la Focsani pentru a lucra ca regizor
Putini iubitori de teatru stiu cine se afla in spatele unora din cele mai frumoase spectacole puse in scena de actori. Regizorul este cel care conduce repetitiile si spectacolele si cel care ii indruma pe actori pentru a face un rol cit mai aproape de perfectiune. Nascuta linga Focsani, la Cimpeneanca, viitorul regizor Gina Lazar studiaza la Scoala de Muzica si la Liceul «Gheorghe Tatarascu» din oras, unde este remarcata de profesorul Alexandru Atanasoaie care o indruma spre lumea minunata a Thaliei. Momentul cel mai important al perioadei de inceput a fost intilnirea cu Catalin Naum, colaborator la Teatrul din Focsani (regizor la Teatrul «Podul» din Bucuresti), primul mare regizor ce i-a deschis portile spre universul plin surprize al scenei. "Asistam sfioasa la repetitiile actorilor si simpla prezenta linga trupa ma trimitea cu gindul la o lume in care totul se reducea la puterea sanctificatoare a cuvintului. L-a sfatul lui Catalin Naum am dat admitere la actorie. Am picat si anul urmator am intrat la Regie-Teatru", ne spune regizorul Gina Lazar. Urmeaza Facultatea de Teatru de la Universitatea Nationala de Arte Teatrale si Cinematografice "I. L. Caragiale", Bucuresti, la clasa prof. Alexa Visarion si Cornel Todea. Sustine examenul final cu «Cameristele» de Jean Genet in iunie 2004. Debuteaza la Teatrul «Toni Bulandra» din Tirgoviste cu «Astrologul» de Giann Baptista Della Porta, ca regizor colaborator in 2002. Acelasi spectacol este jucat si la Festivalul International de Teatru de la Sibiu (2002). în perioada studiilor a participat la Festivalul International de Teatru Antic, organizat de UNESCO in Cipru, in 2003 si 2004, fiind singura participare romaneasca dupa o lunga absenta. De aceasta participare se leaga punerea in scena a pieselor, «Antigona» si «Oedip Rege» de Sofocle. Dupa absolvire, plina de vise si optimism se intoarce in cetatea de suflet a Focsanilor.
Cimpineanca - Focsani - Bucuresti - Cipru - Focsani
Un traiect ce poate fi oricind o pilda pentru tinerii din urbea noastra, pentru care viitorul este incert, singura solutie fiind - in acceptia lor - emigrarea. Sa revii in Focsani pare o alegere suicidara pentru cel care socoteste viata in funtie de fluctuatiile bursiere. Pentru cei care au alte criterii axiologice, a reveni in urbea sa inseamna a gindi la celalat. "Regret ca din teatru s-a pierdut partea educativa. S-a uitat cuvintul in folosul imaginei, care este mai usor de inteles. Se uita ca la origine teatrul s-a exprimat prin cuvint, nu prin imagine. Imaginea, care tinea de adapost cuvintului, a ajuns sa-l inchida pe cuvint ca in mitul platonic al pesterei. Vedem doar imaginile pe perete, dar nu mai simtim prezenta cuvintului", spune regizorul. Vorbele Ginei Lazar confirma ceea ce spectatorul sesizeaza din sala, atotputernicia imaginei. Fire optimista, tinara regizoare stie ca modele sint trecatoare si crede ca timpul va readuce cuvintul in mijlocul oamenilor. Pentru inceputul lunii martie pregateste premiera cu «Femeia din Manuscris» de Lia Bugnar. Va fi prima punere in scena a piesei Liei Bugnar. La premiera va fi prezenta autoarea insasi. Nu intram in detalii despre piesa, notam doar motto-ul acesteia: «Daca nu-ti pasa unde esti, N-ai cum sa te ratacesti.» Piesa va fi jucata in totalitate cu actorii trupei din Focsani. Desi a pus in scena mai multe piese, aceasta va fi prima jucata in orasul unde, cu ani in urma, privea din culise actorii pe scena sau la repetitii. Sosirea tinerei regizoare la Teatrul din Focsani in 2004 a coincis cu revenirea trupei focsanene in cladirea Teatrului National "Mr. Ghe. Pastia", dupa o lunga odisee. Este o intoarcere acasa, care merita remarcata si sustinuta. Pentru aceasta ii tinem pumnii, ii dorim curaj in lumea pestrita a Focsanilor si vom fi alaturi de Gina Lazar la «debutul» ca profesionist la Teatrul din Focsani.