Guvernul a luat măsuri pentru urgentarea intabulării terenurilor
Guvernul a adoptat săptămana trecută o serie de măsuri, printr-o ordonanţă de urgenţă, care asigură înscrierea urgentă şi gratuită în folosul cetăţenilor şi garantarea proprietăţii statului, prin înregistrarea sistematică în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară. Unităţile administrativ-teritoriale vor înscrie în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară imobilele din extravilan, indiferent de calitatea titularului dreptului, respectiv proprietar, titular al unui drept real asupra imobilului sau posesor. Ordonanţa de urgenţă va da posibilitatea ca unităţile administrativ teritoriale care au derulat deja lucrări de înregistrare sistematică din fonduri proprii să poată primi cofinanţare din partea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI), ulterior finalizării înregistrării sistematice la nivel de sector cadastral şi nu doar după finalizarea înregistrării la nivelul întregii unităţi administrativ-teritoriale. Măsura este menită să asigure accelerarea ritmului de desfăşurare a lucrărilor de întabulare. O nouă reglementare instituită prin actul normativ creează cadrul legal pentru ca ANCPI să deschidă cărţi funciare din oficiu, prin conversia în format electronic a informaţiilor disponibile, acolo unde există cărţi funciare vechi. Noile prevederi detaliază şi modalitatea de contestare a acestor înscrieri, ceea ce va asigura protejarea drepturilor cetăţenilor şi va conduce la creşterea numărului de imobile înscrise în Sistemul Integrat de Cadastru şi Carte Funciară. Pentru a asigura concordanţa dintre situaţia din evidenţele cadastrale şi cea reală, la nivelul oficiilor teritoriale vor fi constituite comisii abilitate să procedeze la îndreptarea erorilor săvarşite cu ocazia recepţiilor cadastrale şi a înscrierilor în cartea funciară. O altă măsură are în vedere detalierea modalităţii de furnizare a serviciilor online, pentru a permite accesul online instituţiilor publice, notarilor publici, experţilor judiciari, persoanelor autorizate să realizeze lucrări de cadastru, geodezie, cartografie şi fotogrammetrie şi executorilor judecătoreşti şi instanţelor judecătoreşti la platforma informatică a sistemului integrat de cadastru şi carte funciară al ANCPI.
Toate localităţile intră în program
Programul naţional de cadastru şi carte funciară trebuie implementat pană în anul 2023, iar Romania va beneficia în perioada 2015-2020 de importante alocări financiare de la Uniunea Europeană, fapt ce impune luarea tuturor măsurilor necesare pentru derularea fondurilor destinate finanţării politicii agricole comune şi pentru a asigura o capacitate ridicată de absorbţie a acestor fonduri. "Aceste acţiuni se vor finanţa în cadrul Programului naţional de cadastru şi carte funciară. În cazul unităţilor administrativ teritoriale în care nu există terenuri în extravilan, acestea pot demara lucrările de înregistrare sistematică a celor din intravilan. Pentru intabularea terenurilor agricole, unităţile administrativ-teritoriale vor primi finanţare din bugetul Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI), pe bază de contract de finanţare anual", se arată într-un comunicat de presă al Guvernului. ANCPI va asigura finanţarea lucrărilor de înregistrare sistematică pentru toate cele 3.180 unităţi administrativ-teritoriale din Romania, plus municipiul Bucureşti, prin utilizarea veniturilor proprii ale agenţiei. În acest an, bugetul alocat este în valoare de 90,7 milioane euro. (Mihai BOICU)