Ultima oră

Primarul de la Vintileasca, un consilier local de la Mărășești și unul de la Nănești găsiți în incompatibilitate și conflict de interese administrativ de către ANI

Ziarul de Vrancea
15 feb 2018 5064 vizualizări
Spătaru Georgel Viorel, primarul comunei Vintileasca, județul Vrancea  despre care Agenția Națională de Integritate( ANI) spune că s-ar fi aflat incompatibilitate -în perioada 03 octombrie 2012 – 19 martie 2014,
Spătaru Georgel Viorel, primarul comunei Vintileasca, județul Vrancea despre care Agenția Națională de Integritate( ANI) spune că s-ar fi aflat incompatibilitate -în perioada 03 octombrie 2012 – 19 martie 2014,

Conform unui Comuinicat  al  Agenției Naționale de Integritate( ANI) făcut public joi 15.02.2018 ,instituția   a constatat starea de incompatibilitate și conflict de interese de natură administrativă în cazul a 26 foști și actuali aleși locali.Trei dintre aceștia sunt din județul Vrancea . 

Spătaru Georgel Viorel, primar al comunei Vintileasca, județul Vrancea-incompatibilitate -în perioada 03 octombrie 2012 – 19 martie 2014, a deținut simultan funcția de primar și calitatea de membru în Consiliul de adminstrație la Școala Gimnazială "Regina Maria" Vintileasca, încălcând astfel dispozițiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003.

Măcrescu Gheorghe Minu, consilier local în cadrul Consiliului Local Mărășești, județul Vrancea-incompatibilitate-În perioada 29 decembrie 2009 – 21 noiembrie 2013, S.C. Valerio Prestal S.R.L., societate comercială la care persoana evaluată deține funcția de administrator, a emis către Primăria Mărășești facturi fiscale pentru servicii și produse de protocol, încălcând astfel dispozițiile art. 90 din Legea nr. 161/2003.

Eni Antache, consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Nănești, județul Vrancea-incompatibilitate-Începând cu data de 27 iunie 2012, deține simultan funcția de consilier local ales și pe cea de șef serviciu SVSU al comunei Nănești, județul Vrancea - angajat cu contract individual de muncă în aparatul propriu al consiliului local al comunei Nănești, județul Vrancea, încălcând astfel dispozițiile art. 88, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 161/2003.

Comunicatul Agenției Naționale de Integritate( ANI).făcut public joi 15.02.2018 menționează  că persoanele evaluate au fost informate despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază - de a fi asistate sau reprezentate de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. adăugănd că  vrîncenul Măcrescu Gheorghe Minu nu a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.

Conform Agenției Naționale de Integritate( ANI).persoanele menționate au încălcat următoarele prevederi legale:

·  art. 70 din Legea nr.161/2003, potrivit căruiaPrin conflict de interese se înțelege situația în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcție publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor care îi revin potrivit Constituției și altor acte normative”;

·  art. 71 din Legea nr.161/2003, potrivit căruiaPrincipiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea demnităților publice și funcțiilor publice sunt: imparțialitate, integritate, transparența deciziei și supremația interesului public”;

·  art. 76 din Legea nr.161/2003, potrivit căruia(1) Primarii și viceprimarii, primarul general și viceprimarii municipiului București sunt obligați să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu emită o dispoziție, în exercitarea funcției, care produce un folos material pentru sine, pentru soțul său ori rudele sale de gradul I”;

·  art. 77 din Legea nr.161/2003, potrivit căruiaConflictele de interese pentru președinții și vicepreședinții consiliilor județene sau consilierii locali si județeni sunt prezăzute în art. 46 din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, cu modificările și completările ulterioare”;

·  art. 87, alin. (1), lit. d), lit. g) și lit. k) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Funcția de primar […] este incompatibilă cu: […] lit d) funcția de președinte, vicepreședinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administrație ori cenzor sau orice funcție de conducere ori de execuție la societățile comerciale, inclusiv băncile sau alte instituții de credit, societățile de asigurare și cele financiare, la regiile autonome de interes național sau local, la companiile și societățile naționale, precum și la instituțiile publice […] lit g) calitatea de comerciant persoană fizică […] lit k) orice alte funcții publice sau activități remunerate, în țară sau în străinătate, cu excepția funcției de cadru didactic sau a funcțiilor în cadrul unor asociații, fundații sau alte organizații neguvernamentale”;

·  art. 88, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Funcția de consilier local sau consilier județean este incompatibilă cu: […] lit. c) calitatea de funcționar public sau angajat cu contract individual de muncă în aparatul propriu al consiliului local respectiv sau în aparatul propriu al consiliului județean ori al prefecturii din județul respectiv”;

·  art. 90, alin. (1) și alin. (2) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „(1) Consilierii locali și consilierii județeni care au funcția de președinte, vicepreședinte, director general,director, manager, administrator, membru al consiliului de administrație sau cenzor ori alte funcții de conducere, precum și calitatea de acționar sau asociat la societățile comerciale cu capital privat  sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unități administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestări de servicii, de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociare cu autoritățile administrației publice locale din care fac parte, cu instituțiile sau cu regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau județean respectiv ori cu societățile comerciale înființate de consiliile locale sau consiliile județene respective. (2) Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul în care funcțiile sau calitățile respective sunt deținute de soțul sau rudele de gradul I ale alesului local”;

·  art. 91, alin. (3), teza I din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Alesul local poate renunța la funcția deținută înainte de a fi numit sau ales în funcția care atrage starea de incompatibilitate, în cel mult 15 zile de la numirea sau alegerea în această funcție”;

·  art. 92, alin. (1) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Încălcarea dispozițiilor art. 90 atrage încetarea de drept a mandatului de ales local de la data încheierii contractelor”;

·  art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2001, potrivit căruia „Nu pot lua parte la deliberarea și la adoptarea hotărârilor consilierul local care, fie personal, fie prin soț, soție, afini sau rude până la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusă dezbaterilor consiliului local”;

· art. 75, lit. a), lit. c) și lit. f) din Legea nr. 393/2004, potrivit căruia „Aleșii locali au un interes personal într-o anumită problemă, dacă au posibilitatea să anticipeze că o decizie a autorității publice din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru soț, soție, rude sau afini până la gradul al doilea inclusiv  […]  c) o societate comercială la care dețin calitatea de asociat unic, funcția de administrator sau de la care obțin venituri […] f) o asociație sau o fundație din care fac parte”;

· art. 77 din Legea nr. 393/2004, potrivit căruia „(1) Consilierii județeni și consilierii locali nu pot lua parte la deliberarea și adoptarea de hotărâri dacă au un interes personal în problema supusă dezbaterii. (2) În situațiile prevăzute la alin. (1), consilierii locali și consilierii județeni sunt obligați să anunțe, la începutul dezbaterilor, interesul personal pe care îl au în problema respectivă. (3) Anunțarea interesului personal și abținerea de la vot se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal al ședinței”.

„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încălcarea obligațiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activității respective […]”.

„Persoana […] față de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică […] pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.

Agenția Națională de Integritate își exercită atribuțiile cu respectarea principiilor legalității, confidențialității, imparțialității, independenței operaționale, celerității, bunei administrări, precum și al dreptului la apărare.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.