Local

Despre ce a fost vorba în marşul motorizat de sâmbătă

Ziarul de Vrancea
21 mai 2018 1498 vizualizări

Evenimentul motorizat ce a încolonat sute de maşini din Moldova spre Bucureşti a fost, fără îndoială, o reuşită. Nu mitingul auto din Piaţa Victoriei, refuzat de Primăria Capitalei de altfel, era scopul, ci generarea unei mişcări de revoltă împotriva indolenţei guvernamentale, cu accente groase de rea-voinţă, care pune Moldova, la propriu, pe butuci.

Citiți și:Instantanee din derularea marșului ”Vrem autostrăzi in Moldova, vrem ca regiunea noastră să fie legată de Europa!”;

Transmisiune ZdV-TV de la marșul ”Vrem autostrăzi in Moldova, vrem ca regiunea noastră să fie legată de Europa!”;

Vrânceni!Vrem autostrăzi in Moldova, vrem ca regiunea noastră să fie legată de Europa!;

Moldova se revarsă spre Guvern! Nu cu furci şi topoare, ci cu camioane şi maşini

Nu scandarile în faţa clădirii Guvernului trebuiau să atragă atenţia întregii opinii publice, ci deplasarea disciplinată şi ameninţătoare a unei coloane de sute de manifestanţi, pe sute de kilometri, sătui de incompetenţa distrugătoare, în pragul de a îngropa definitiv o investiţie de infrastructură esenţială pentru această regiune.

Cu atât mai relevant protestul, cu cât a fost o mişcare cetăţenească, civică, cu oameni vii, nu organizată de partide sau sindicate. Oameni veniţi din proprie voinţă, pe timpul lor, pe banii lor, cu maşinile lor, unii şi-au luat şi copiii sau soţiile, dispuşi să se trezească cu noaptea în cap într-o zi de weekend şi să bată 400-500 de kilometri pentru o stare de fapt care îi revoltă.

Mulţi dintre ei au revenit acasă în aceeaşi zi, cu atât mai epuizant şi remarcabil efortul. Au fost peste 300 de camioane, furgonete, autoturisme, motociclete în acest impuls de conştientizare a autorităţilor, coloana întinzându-se, deseori, pe o lungime de peste 5 kilometri.

De la Botoşani până la Brăila

Marşul a fost pregătit timp de două luni, în şedinţe şi întâlniri comune, de două asociaţii civice - «Moldova vrea autostradă» şi «Împreună pentru A8».

Au bătut laolaltă toată Moldova, vorbind cu simpli trecători, cu grupuri civice, partide, sindicate ale transportatorilor, primari, împărţind fluturaşi de la Botoşani până la Brăila, dând interviuri, trimiţând comunicate, cereri, scrisori deschise, căutând sponsori, o întreagă activitate de mobilizare, complexă şi obositoare, costisitoare şi frustrantă deseori.

Nu e uşor să aduni oamenii la un protest, mai ales de dimensiunile celui organizat sâmbătă. Să le ceri să bată un drum de la Iaşi, Suceava sau Botoşani până la Bucureşti şi înapoi, cu maşina proprie, cu cazare şi masă. O astfel de aventură le poate scoate din buzunar cel puţin 700 de lei. Un sindicat sau un partid poate acoperi cheltuieli individuale, o asociaţie civică - mai greu, spre imposibil.

Planul deplasării a funcţionat cât se poate de bine. Ieşenii cu botoşănenii s-au întâlnit la Târgu Frumos la ora convenită, li s-au alăturat sucevenii, apoi romaşcanii, nemţenii, băcăuanii, focşănenii. A doua coloană a marşului, care a plecat pe ruta Iaşi - Vaslui - Bârlad, a făcut joncţiunea cu prima coloană la Tişita. Nu am condiţionat participarea la marş de încheierea traseului în Piaţa Victoriei.

Fiecare a luat parte la eveniment cum a putut, pe distanţa pe care a putut. S-au alăturat pe anumite segmente de traseu motociclişti din Suceava, Piatra Neamţ, maşini din Târgu Neamţ sau Oneşti, au mers cât au vrut şi şi-au permis. Mesajul nostru, ca organizatori, a fost simplu: alăturarea voastră marşului, indiferent de distanţa parcursă, este un câştig şi unul din scopuri.

De a arăta că vă pasă, că vreţi schimbată starea de lucruri, că putem fi alături în susţinerea ideii că 11 ani de amânări au fost îndeajuns. Că e cazul să fim luaţi în serios.

Cât de incompetent poţi fi? 

Pe scurt, startul construcţiei autostrăzii A7 (Ploieşti-Suceava) şi A8 (Iaşi-Târgu Mureş) a fost dat în 2007. Niciuna dintre aceste două lucrări majore nu are nici acum îndeplinite condiţiile minime de pornire - date fixe pentru lansarea licitaţiei pentru studiile de fezabilitate. Suntem tot în punctul zero, chiar foarte zero, ca exact acum 11 ani în urmă. Cât de incompetent poţi fi să amâni licitaţia pentru SF la A7 de 16 ori - ultima dată acum 4 zile?

De 16 ori! Iată - atât de incompetent. Cât de incompetent poţi fi să anulezi inutil o licitaţie câştigată pentru studiul de fezabilitate la un segment al A8, adică să arunci la gunoi, fără explicaţii, o muncă de doi ani? Exact - tot atât de incompetent.

Pericolul de a pierde banii europeni pentru autostrăzi este real şi foarte aproape. Însăşi Corina Creţu, comisarul european, a simţit nevoia imperioasă de a striga răspicat la Guvernul de la Bucureşti că riscă dezangajarea fondurilor pentru infrastructură. Că e groasă rău. Că e deja târziu.  Acestea sunt motivele pentru care au fost înfiinţate aceste două asociaţii.

Să facă presiuni, să atragă atenţia, să genereze lobby, să mobilizeze resurse tehnice şi de expertiză pentru a monitoriza activitatea celor care au misiunea de a pune în concret investiţia rutieră. Şi totul din teamă că, fără presiuni puternice şi susţinute, vor mai trece 11 ani. Sau mai mulţi. Şi apoi, gata. Nu se va mai face deloc, lăsând Moldova în izolare pe termen nedefinit, fără legături rutiere rapide cu Europa, evitată de investitori, cu costuri necompetitive pentru transporturile de mărfuri. Rupţi de lume. Refuzaţi.

Ca să revin la marşul de sâmbătă: mulţumim domnului Maricel Popa că a fost plecat în Ucraina, domnului Mihai Chirica că a venit un sfert de oră ca să dea interviuri înălțătoare, domnului Marius Bodea că şi-a adus super-motocicleta să o pozeze presa, domnului Costel Alexe că nu a adus maşinile promise, că altfel am fi fost mult prea mulţi participanţi, dar a mers totuşi până la Bucureşti (sau pe aproape, mi-a scăpat din vedere) şi nu a folosit însemne de partid, aşa cum a fost condiţia noastră, domnului Petru Movilă că s-a dus în Germania, că avea biletele cumparate, dar a fost cumva sensibil la sponsorizări, doamnei Cosette Chichirau că şi-a admonestat colegii care au propus ca şi USR să participe la marş şi apoi a plecat la o acţiune de partid mult mai importantă, şefului IJP Iaşi pentru deplinul profesionalism de a nu trimite Poliţia să ajute coloana să iasă din oraş, ci ne-lăsat să stăm la stopuri (toate celelalte judeţe au sprijinit coloana să se deplaseze fluent prin localităţi folosind antemergătoare, echipaje în intersecţii, totul perfect; şeful Poliţiei rutiere judeţene Iaşi ne-a transmis că, pentru el, acest marş nu este un eveniment, să ne deplasăm ca oricare alte persoane private), mulţumim domnului prefect Marian Şerbescu că ne-a asigurat că şeful IJP va face totul perfect şi ca la carte, şi aşa a şi fost, după cum am scris mai sus. 

După cum spuneam, fără presiuni constante nu se va schimba nimic. Pe lângă marşul Iaşi - Târgu Mureş din toamna trecută, lanţul uman pentru autostradă de la Iaşi, evenimentul de sâmbătă se înscrie în obiectivul nostru de a ajuta moldovenii să îşi obţină drepturile.

Noi suntem numai organizatorii, cei care pregătim scena, creăm cadrul - dumneavoastră sunteţi actorii principali ai revendicărilor, schimbătorii de opinie, cei care impun regulile în relaţia cu autorităţile indolente sau răuvoitoare.

Iar presiunea trebuie să crească până când construcţia autostrăzilor va deveni un fapt real. (Dan RADU, jurnalist, unul din organizatorii marşului)

Articol preluat de pe site-ul:ziaruldeiasi.ro

Citiți și:Marşul pentru Autostradă: Primiţi cu pâine şi sare de bucureşteni şi cu jandarmii de primarul PSD;

Băi, nesimţiţilor, puneţi mâna şi faceţi autostrada!


 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.