Ultima oră

A murit fostul jurnalist al ziarului Milcovul de dinainte de 1989, Alexandru Crihană

Ziarul de Vrancea
23 sep 2020 3263 vizualizări

Alexandru Crihană a lucrat la Milcovul, la agenția națională de presă Rompres (Agenția Agerpres astăzi), la publicația de specialitate Pagini Aurii  și a fost colaborator al televiziunii locale Diplomatic TV. În ultimii ani, se retrăsese din prim-planul activității din Vrancea, mutându-se aproape de București. 

Tristul anunț privind decesul a  fost făcut de familia lui Alexandru Crihană, luni seară 21 septembrie 2020

”O adiere cerească a stins flacăra ce ne-a călăuzit viețile până acum 

Dincolo de timp și spațiu, vei fi mereu cu noi, dragul nostru soț, tată și bunic, Alexandru Crihană, cel ce ne-ai dăruit permanent din preaplinul tău de cunoaștere, iubire, generozitate și voință de autodepășire. 

Iubirea noastră să te însoțească spre nemurire și tu ne vei da puterea, lumina și căldura de care avem nevoie. 

Familia”

Redăm în continuare în memoria lui Alexandru Crihană povestea fostei autogări din Focșani relatătă în 2010 de vechiul jurnalist pentru Ziarul de Vrancea

„În acea perioadă chiar s-a facut -  ca să avem ce demola acum”

Publicistul Alexandru Crihană a fost jurnalistul care a relatat pentru ziarul „Milcovul” despre inaugurarea clădirii Autogării, în decembrie 1970. Fostul reporter spune că Autogara era o subunitate a ITA, condusă la vremea respectivă de directorul Gheorghe Costel, în prezent pensionar in Galați. Clădirea avea o arhitectură futuristă chiar pentru epoca în care a fost constuită, în zonă fiind o mahala cu case sărăcăcioase.

„În decembrie 1970, am relatat despre inaugurarea Autogării din Focșani. A fost o adevarată sărbătoare. Eu am scris pentru ziarul «Milcovul», unde eram șeful secției «Probleme Cetățenești», despre construcția ei, despre diversele etape de execuție și apoi la inaugurare, între Crăciun și Anul Nou. Clădirea a fost inaugurată în cinstea Zilei Republicii, serbată pe 30 decembrie. La punerea în funcțiune a noii Autogări a fost primul secretar Simion Dobrovici, au fost proiectanți și executanți de la Galați, cadre de conducere. Era o arhitrectură modernă pentru acea perioadă, o autogară similară, dar ceva mai mare fiind construită și la Galați, în spatele gării CFR", ne-a relatat Alexandru Crihană.

Publicistul spune că, în anii 1970, când s-a procedat la modernizarea transportului în comun din județul nostru, clădirea a fost o adevărată binecuvântare pentru zeci de mii de oameni care făceau naveta sau veneau cu diverse treburi la oraș. „A însemnat foarte mult pentru Focșani, care la vremea respectivă avea o autogară într-o clădire insalubră din spatele Gării, cu condiții care nu erau de nivelul deceniului al VII-lea. Construirea ei a arătat că se face ceva pentru Focșani, iar în acea perioadă chiar s-a facut - ca să avem ce demola acum. Asta inseamnă demolare de venit național pentru că acolo s-au băgat bani, manoperă, materiale. A fost un obiectiv social al municipiului și iată că acum îl aruncăm în aer. De ce? Pun întrebarea asta pentru a și-o pune si alții", a mai comentat Alexandru Crihană pentru Ziarul de Vrancea, adăugând că, în ciuda trecerii timpului, clădirea arăta superb, fiind bine pusă în evidență de sensul giratoriu și de degajamentele făcute în zonă la sistematizarea orașului. Chiar dacă nu ar fi putut intra în categoria monumentelor istorice, fostul reporter spune că imobilul ar fi putut fi protejat ca monument de arhitectură, date fiind insolitul formei și faima de care se bucura.

„Este un proverb vechi cu «Boii ară și caii mănâncă», asta se întâmplă și cu Autogara. Nu se înțelege că sunt bunuri făcute de poporul român, care a strâns cureaua, și-a luat de la gură și a mai făcut câte ceva. S-au făcut și lucruri bune în perioada comunistă. Și azi trăim în blocurile făcute atunci. De ce nu avem blocuri pentru tinerii de azi care n-au case?", mai spune Alexandru Crihană

Autogara era în 2010 a treia clădire simbolică a Focșaniului care a fost demolată în ultimul deceniu, după vechea gară a municipiului și clădirea în care a funcționat Comisia Centrală după Unirea de la 1859. Pe lista neagră ar putea intra și Piața Unirii, construită tot în anii 1970, dacă municipalitatea nu va gestiona mai bine relația cu firmele care lucrează la reabilitatea perimetrului istoric al Focșaniului. Imediat după punerea în funcțiune a Autogării, în Focșani s-au mai construit Spitalului Județean, Hotelul Unirea și Palatul Politico-Administrativ. Jurnalistul Alexandru Crihană spune că toți oamenii muncii contribuiau la punerea în operă a acestor obiective ale „epocii de aur".

„O cotă parte din salarii se oprea pentru Fondul de Dezvoltare a României din care se construiau asemenea obiective", spune jurnalistul care a relatat despre inaugurarea autogării în plin avânt al dezvoltării comuniste și care comentează, iată, după patru decenii, demolarea acesteia pe altarul intereselor capitaliste.”

Ziarul de Vrancea transmite condoleanțe familiei și apropiaților fostului jurnalist Alexandru Crihană.Dumnezeu să-l ierte!


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.