Centura de siguranţă, între amendă şi moarte
Ce nu ştiu mulţi şoferi este că în cazul unui accident de circulaţie produs la o viteză relativ mică, de - 45km/h, persoanele care se află în autoturisme şi nu poartă centura pot fi aruncate în afară cu o forţă de 30 de ori mai mare decît greutatea proprie. Practic, spun cei de la Poliţia Rutieră, corpul unui pasager din spate devine ca o ghiulea pentru pasagerul din faţă şi-l poate răni grav. Aşadar nu este suficient ca doar şoferul sau pasagerul din faţă să poarte centura de siguranţă. Poliţiştii fac un apel către şoferi să înţeleagă că nepurtatul centurii nu este o simplă încălcare a Codului Rutier, că lipsa acesteia le pune în primul rînd viaţa lor în pericol, apoi a celorlalţi pasageri. „Oamenii trebuie să înţeleagă că nu este o ambiţie a poliţiei sancţionarea celor care nu poartă centura de siguranţă, ci încercăm astfel să le salvăm viaţa. Centurile de siguranţă nu sînt concepute pentru a ne încorseta sau controla. Ele nu sînt un motiv de a da o amendă. Ele sînt create să salveze vieţi” , spune comisarul şef Lucian Diniţă, şef al Direcţiei Poliţiei Rutiere. La nivelul judeţului Vrancea s-au aplicat în primele şase luni din acest an peste 40.000 de contravenţii, din care 14% sînt pentru nepurtarea centurii de siguranţă, adică peste 6.000 de şoferi şi-au pus viaţa în pericol chiar de faţă cu oamenii legii. Pe primul loc ca număr de amenzi rămîne tot viteza excesivă. Poliţiştii nu spun însă cîte dintre accidente s-au produs ca urmare a nepurtării centurii de siguranţă. În funcţie de experienţa în condus, cel mai puţin folosesc centura de siguranţă în localitate cei cu vechime redusă (1-5 ani), iar în afara localităţii cei care deţin permis de conducere de 6-10 ani. (A. IVAN)