Ultima oră

Am descoperit la Goleşti Lăstunul care „zboară” cu 140 km pe oră

Aurelian Ivan
14 sep 2011 16979 vizualizări
Ultimul Lăstun din Vrancea care încă mai funcţionează se află în posesia unui iubitor de maşini din Goleşti, care nu l-ar vinde nici pentru 10.000 de euro u proprietarul se laudă că maşina atinge viteze greu de imaginat pentru un autoturism în două pistoane construit acum 30 de ani

Unul dintre ultimii posesori de Lăstun, maşină care consumă 3 litri la suta de kilometri şi poate atinge 140 de kilometri la oră cu o caroserie făcută din răşini, este Dan Ghinea, din comuna Goleşti. În toată ţara au fost construite şi vîndute doar  5.783 de exemplare din acest model Dacia 500 Lăstun. Producţia a început în 1986 la Timişoara şi s-a încheiat trei ani mai tîrziu, în 1990, cu un eşec. Proprietarul este mîndru că este posesorul uneia din cele 5.783 de maşini produse în Romania din această „serie mică”. Chiar dacă are două pistoane şi sînt motociclete  de două ori mai puternice, proprietarul Lăstunului tot mîndru se declară. ”Într-o seară m-am dus cu maşina să alimentez aici, în Sud, unde se adună băieţii aştia de bani gata, cu maşini supărate. Toată lumea se uita la mine! Cînd ies, îmi zice unu: «tataie, nu o vinzi?, aş lua-o pentru colecţie». Îi zic, «bine, mă, dă-mi 10.000 de euro sau dă-mi BMW-ul tău, plus diferenţă». Omul a început să rîdă şi m-a întrebat dacă merge maşina. Normal că funcţionează, îi dau o cheie şi plec”, povesteşte amuzat Dan Ghinea. Nu i-a plăcut la început Lăstunul, chiar rîdea de cei care îşi cumpărau mini-maşina. Îşi aduce aminte că avea un vecin care îşi achiziţionase un exemplar, la vremea aceea costa 50.000 de lei, dar după 1990 a ajuns să coste peste 150.000 de lei. ”Îi zic vecinului, că m-a văzut că mă uitam serios la maşină: «bă, vecine, dar au uitat să îi pună ceva, mă». «Unde, mă?», mă întreabă el. «Uite, aici, pe cupola maşinii trebuia o toartă, că să fie şi fier de călcat»”, a îzbucnit în rîs Dan Ghinea. Unde nu s-a plimbat în ţara asta cu Lăstunul său. În toţi anii a făcut vreo 300.000 de kilometri cu el. “Am prins cu el 120 de kilometri pe oră, dar am un cumnat care are şi el Lăstun şi a prins 140 de kilometri la oră pe autostradă. Cînd mi-a spus, m-a luat rîsul, i-am zis «mă, dacă trecea vreun TIR, te arunca de pe şosea»”, ne-a spus rîzînd Dan Ghinea.
Tehnic, Lăstunul este o struţo-cămilă
Întrebat dacă mai găseşte piese pentru maşinuţă, Dan Ghinea, proprietarul Lăstunului, spune că se descurcă. ”Maşina e făcută din bucăţi. Farurile şi semnalizările sînt de tractor, chiuloasa, pistoanele sînt de la Olcit, carburatorul este de Dacia, cu modificări, cutia de viteze este copie după cea de Trabant, aşa că mai găsesc. Eu sînt mulţumit că este mic, are consum mic, de 3,3%, asigurarea costă puţin, mă strecor prin oraş şi găsesc mereu loc de parcare. Nu mai spun că îl pun la treabă. Lăstunul în acte cîntăreşte 600 de kilograme, eu l-am încărcat cu cîţiva saci de nutreţ pentru animale, cît greutatea lui, şi la cît este de mic, m-a dus, nu m-a lăsat în drum. Pe unde mă duc toată lumea se uită la mine ca la circ. Este o maşină bună cînd te duci la pescuit”, mai spune Dan Ghinea.
Maşină de oraş, pentru familiile cu doi copii
În anul 1989 în cadrul Tîrgului Internaţional Bucureşti, a fost expus prototipul 500 Lăstun cu caroserie alungită, pentru transportul urban. În această variantă, autoturismul putea să transporte patru persoane (2 adulţi şi 2 copii), „în condiţii de confort sporit, păstrînd un spaţiu şi pentru bagaje”, după cum se lăudau producătorii. Motorul unui Lăstun este în două pistoane, maşina cîntăreşte 600 de kilograme, consumă 3,3%, are un rezervor de 22 de litri şi în fişa tehnică este trecută viteza de 106 kilometri pe oră. Producţia s-a realizat la fabrica Tehnometal din Timişoara, a început în august 1989 şi s-a oprit definitiv în februarie 1990, întrucît s-a considerat că maşina nu este viabilă. Puţini mai sînt astăzi deţinătorii acestei maşini care la vremea ei făcea furori, fiind mică şi avînd un consum scăzut. Declinul pruducţiei de Lăstun este pus pe seama calităţii slabe, fapt contrazis, iată, de vrînceanul nostru de la Goleşti. (Aurelian IVAN)
Bancuri cu Lăstun
Romanii au creat o sumedenie de bancuri cu Lăstunul, pe care mulţi o văd ca pe „o maşină de jucărie”.
Întrebare: De ce ai nevoie dacă două Lăstunuri fac accident?
Răspuns: Un făraş şi o mătură…
******
Întrebare: Care e cel mai scurt banc cu Lăstunul?
Răspuns: Un lăstun parchează în vîrful dealului…
******
Întrebare: De ce are Lăstunul un magnet montat la tamponul din spate?
Răspuns: Ca să se poată recupera piesele ce cad în timpul mersului…


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
Thuri Zsolt, acum 4148 zile, 2 ore, 39 minute, 31 secunde
Dl Dan Ghinea , daca va intereseaza piese de schimb originale la pret bun va pot ajuta ,am la el Motor complect , cutie de viteze , parbriz spate , jenti , pompa de benzina electric, semnalizatoare , citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.