Taxiurile si scolile de soferi nu mai invirt roata ca pe vremuri
Vrincenii care se intorc in tara in aceasta perioada din tarile unde au muncit pe parcusul anului nu mai au aceeasi putere de cumparare, iar banii pe care ii aduceau din strainatate sint din ce in ce mai putini. Prestatorii de servicii care sperau intr-o revigorare a consumului pe perioada verii, bazata pe resursele romanilor intorsi acasa, s-au impacat cu gindul ca criza financiara este peste tot in Europa. Astfel, administratorii scolilor de soferi sustin ca a scazut numarul de cursanti atit de mult incit nu se mai poate vorbi despre incasari sporite asa cum se intimpla in alti ani. Numarul de cereri pentru obtinerea permisului de conducere a scazut cu pina la 80% fata de 2005, dupa cum sustin unii instructori. "Anul acesta nu avem nici macar un cursant din strainatate care sa fi venit special pentru a face scoala de soferi. In urma cu trei, patru ani aveam in aceasta perioada aproximativ 30 de persoane care veneau din Italia, Spania si faceau scoala aici", ne-a declarat Neculai Nenciu, administratorul Scolii de Soferi Nenciu. Totodata, instructorii se pling de rata promovabilitatii care, spun ei, a scazut foarte mult in comparatie cu anii precedenti. Cu toate ca luna august era virful de sezon pentru cursurile scolilor de soferi, perioada nu mai este la fel de aglomerata. "Vrincenii veniti de afara intr-o luna faceau cursurile si luau carnetul. In prezent trebuie sa stea o luna si jumatate, iar concediul lor nu le mai permite. Nici noi nu avem nici un candidat care sa fi venit din strainatate sa faca scoala aici", ne-a declarat si Iulian Melinteanu, administratorul Scolii de Soferi cu acelasi nume. Daca in 2005 erau si 50 de candidati numai la o scoala de soferi care veneau de peste hotare, Scoala de Soferi Scorpion nu se mai poate lauda decit cu opt, noua cursanti. "Este criza financiara si nu mai sint la fel de multi. Avem acum citeva persoane care au venit sa faca scoala de soferi. Nu se compara cu anii trecuti. Nu mai putem vorbi despre italieni care sa vina sa faca scoala", spune si Dan Logigan, administratorul Scolii de Soferi Scorpion.
"Criza este peste tot!"
Nici in cazul celor care preferau sa mearga cu taxiul situatia nu mai e la fel de roz ca in anii precedenti. Taximetristii isi fac probleme din ce in ce mai mari cu privire la venitul lor zilnic. Pe linga faptul ca s-a scumpit combustibilul si a crescut tariful pe kilometru, vrincenilor nu le mai da mina sa cheltuie bani pe taxi. "Taximetria in Vrancea este pe duca. Nu mai merge ca acum 4-5 ani. Dintre italienii care veneau acasa nu mai merg cu taxiul pentru ca ori vin cu masini de acolo ori prefera sa mearga pe jos. Din momentul crizei au scazut comenzile la taxi pina la 50%. Criza este peste tot", ne-a declarat Ionut Lupsa, administratorul Taxi ETC. Nici operatorul principal de servicii de taxi, Ral Taxi, nu se bazeaza pe incasari marite odata cu intoarcerea in tara a vrincenilor din strainatate. Cornel Ticau, administratorul dispeceratului Ral Taxi spune ca abia la sfirsitul sezonului se poate spune daca "italienii" au avut un aport in incasarile taximetristilor de zi cu zi. "Merge bine la noi, dar nu datorita italienilor. Ei vin cu masinile lor de acolo. E un foc de paie pentru noi venirea lor in tara. De abia in septembrie putem spune daca au crescut sau nu incasarile in aceasta perioada", ne-a declarat Cornel Ticau. De asemenea, dispeceratul Taxi Fulger inregistreaza scaderi la comenzi de pina la 30% fata de anii trecuti in perioada similara. "Incasarile sint la fel ca si inainte. Dupa o saptamina, doua se cunoaste. Ei vin, mai dau bani pe la rude si poate se simte abia atunci. Nu mai sint bani. Criza e criza", ne-a spus Ernest Bari, administratorul Taxi Fulger din Focsani. El sustine ca taximetria nu mai este o afacere ci doar un venit care sa asigure traiul de pe o zi pe alta. (Daniel GIRLEANU