Ultima oră

Esential:Traian Basescu: Avem nevoie urgent de legea ANI, voi convoca Parlamentul in sesiune de urgenta

Ziarul de Vrancea
20 iul 2010 300 vizualizări
Raportul constata ca noua Lege ANI 'submineaza grav procesul verificarii efective, al sanctionarii si confiscarii bunurilor nejustificate'. Formularea CE mi se pare extrem de dura, dar pe buna dreptate. (...) Poate afla si dl. Frunda (...) Ma intreb daca nu cumva suntem in situatia in care toate celelalte institutii ale Romaniei isi vor pierde credibilitatea, avand in vedere ca mult prea multe decizii ale CCR au avut efecte internationale si in ceea ce priveste diminuarea efectelor crizei economice", a declarat Traian Basescu.


"

"Am studiat Raportul, el a fost si subiect al discutiilor, chiar cu Comisia Europeana, il consider pe fond un raport care face aprecieri corecte cu privire la realitatile tehnice in raport cu cele patru bench-markuri pe care Romania si le-a asumat la aderarea la UE, dar cred ca este debalansat in privinta unor aprecieri politice. Cred ca raportul trebuie bine cunoscut", a declarat presedintele Traian Basescu, in cadrul unei conferinte de presa sustinute la Cotroceni.


Seful statului a comentat mai multe paragrafe din Raport, apreciind pe rand, corectitudinea documentului.


"Sanctiunile nesemnificative aplicate magistratilor de catre CSM, spune Comisia, nu sunt de natura a crea incredere in sistemul

judiciar", a explicat Basescu.


"Resursele umane raman o provocare majora", atrage atentia Basescu. Comisia propunea ca posturile disponibile din instantele superioare sa fie mutate la instantele inferioare pentru a fi un volum mai micde munca. "Asta nu a fost posibil pentru ca e foarte greu ca un judecator de la Inalta Curte, de exemplu, sa accepte sa mearga la o judecatorie. Raportul vorbeste ca, daca nu se face aceasta distribuire, trebuie gasita o solutie alternativa. Ca prima optiune ramane o optiune de transfer", a explicat seful statului.


"Este o solicitare expresa catre Parlament si Guvern sa refaca urgent legea ANI, dar ea trebuie facuta in asa fel incat ea sa corespunda angajamentelor Romaniei. Angajamente care creaza publicului posibilitatea de a urmari ce se intampla cu averea unui demnitar in timpul functiei sale publice".


"Achizitiile publice nu sunt parte a mecanismului de verificare si cooperare", a atras atentia presedintele, criticand mentionarea acestui aspect in Raport, desi s-a declarat de acord cu observatiile acestuia.


"Citind cu atentia Raportul, constatam ca sunt cateva institutii asupra carora Comisia si-a consolidat o impresie favorabila: Parchetul General, DNA, DGA, ANI si Parlamentul din punct de vedere al adoptarii Codurilor. In 12 luni, Romania a adoptat patru coduri: Penal, Civil, de procedura Penala, de procedura Civila. Eu cred ca acestea sunt institutiile asupra carora Comisia face aprecieri pozitive. Aprecieri indoielnice sau negative se fac asupra: Inalta Curte de Casatie si Justitie, CSM, Senat. Senatul prin prisma modului in care a schilodit legea ANI. Sunt doua momente in care CCR vine in Raport ca izvor al incalcarii unor angajamente asumate: ANI si Directia de Lupta Antifrauda (DLAF). "


"Avem decizia in cazul CNSAS, programul de reducere

a cheltuielilor sociale a fost respins de CCR, ma intreb daca nu suntem in situatia in care toate celelalte institutii ale Romaniei au avut efecte din cauza deciziilor Curtii. Am vazut o declaratie a domnului Zegrean care definea Curtea ca fiind o instanta politica-jurisdictionala. Ma intreb care au fost interesele politice in amputarea CNSAS, taierea pensiilor si DLAF... Va semnalez si ingrijorarea mea cu privire la decizia in cazul DLAF. Romania a avut pe programul SAPARD 211 proiecte

care vizau proiecte pe industria carnii si cea de oua. Industria carnii sunt baietii aia care vin la televizor si ne anunta cresterea preturilor. Va spun de ce mi se pare grava punerea sub semnul intrebarii a DLAF, care e corespondentul OLAF. Din 211, 62 de proiecte sunt suspecte de fraudare: fals in facturi, manipularea procedurilor de achizitii. Pentru 17 s-a facut deja solicitare oficiala sa fie returnati banii. Suma pentru 17 la care sunt certe falsificarile de facturi este 12, 7 milioane euro. OLAF a decis extinderea de la cele 62 la probabil cele 211 firme. Ei nu au facut un lucru simplu: sa fie cinstiti cand au fraudat banii europeni. De aceea este foarte periculos sa scoatem din functiune DLAF."


"Vreau sa trag un semnal de alarma pentru beneficiarii de fonduri europene. Fie ca sunt administratii locale, fie firme, este o atentionare publica asupra faptului ca acesti bani se verifica. Procedurile trebuie sa respecte regula. Competitia trebuie sa fie corecta in alocarea contractelor catre castigatori. E pentru prima oara cand trag un semnal de alarma in acest sens. Ii atentionez ca sumele pot fi returnate integral. Daca una din achizitii dintr-un proiect este viciata in procedura, tot contractul se restituie. Asta e regula Uniunii. Mi se pare extrem de grav.... Romania

nu e in cea mai rea situatie din UE, dar ii atentionez ca nicio achizitie nu scapa neverificata si de organismele interne si de cele europene."


"Partea care vizeaza abordarea tehnica a realitatilor din Romania este perfect corecta. In acelasi timp insa nu putem accepta extinderea imaginii negative legata de forma in care a fost adoptata legea ANI de Senat asupra celorlalte conditionalitati. In celelalte trei bench-mark-uri Romania a inregistrat progrese. Din pacate, criticile la adresa ANI au centrat criticile Raportului asupra acestui aspect, afectand tonul Raportului. Insatisfactia mea este mai mare decat cea a Comisiei pentru ca interesul meu este sa cream institutii care sa previna intrarea in conflicte de interese. Dar de la incidentul ANI sa arunci o tenta profund negativa mi se pare o exagerare. Si nu suntem pregatiti sa o acceptam. Progresele trebuie privite asa cum sunt, la fel si nerealizarile. O astfel de formulare: "Romania incalca criteriile de aderare" - mi se pare inadimisibile. Nu putem accepta formulari de acest gen. Nu ne degrevam in niciun fel pentru ca toate cele patru conditionalitati sa fie indeplinite. Dar ne dorim revenirea la o abordare obiectiva, echilibrata."


"Am remarcat cu ingrijorare a unor domenii care nu fac parte din mecanismul de cooperare si verificare. Ne-am angajat la patru conditionalitati specifice. Nu intelegem si nu suntem de acord ca in acest Raport sa fie incluse achizitiile publice care depasesc cadrul Mecanismului. Pentru achizitiile publice avem alte mecanisme care au fost agreate: DLAF, OLAF. Nu vrem ca acest mecanism care a fost foarte bine definit sa fie implicat si in alte zone pentru care avem alte mecanisme, clare."


"La randu-ne vom face un raport in care sa explicam progresele si insuccesele care acopera activitatea institutiilor, il vom transmite fiecarui stat membru si Comisiei Europene."


"Suntem intr-o situatie dificila. Romania s-a angajat la bench-mark-ul 2 sa creeza o agentie de integritate. Nu sunt judecator al CCR, sa comentez decizia. Dar daca avem o Constitutie care nu permite transparenta pentru averile celor aflati in functie inseamna ca avem o problema cu Constitutia, iar procesul de revizuire trebuie sa inceapa rapid. "


"Pentru ca am unele ingrijorari legate de modul in care a fost formulata partea politica, am ingrijorari legate de accesul in spatiul Schengen. Au fost sapte inspectii pana acum, iar in noiembrie vine ultima. Toate rapoartele sunt pozitive si speram ca si ultimul, care vizeaza aeroporturile sa fie la fel. Sa se faca cele doua benzi la Timisoara, iar domnul ministru Berceanu sa termine reparatiile la Otopeni."


"Trebuie sa avem o relatie decenta cu Comisia Europeana. Dar nu vom accepta formulari care nu reflecta realitatea, de genul "Romania nu respecta angajamentele". Sunt institutii care au avut o atitudine corecta. DNA este parte din angajamentele Romaniei, Parchetul General. Cred ca formularea este nedreapta. Ca trebuie sa arat ca ne respectam angajamentele. Am convingerea ca impreuna politicieni, Guvern, Parlament, Opozitie, vom gasi formulele ca legea ANI sa fie corectata. Un incident nu merita sa ajungem la asemenea formulari. De acord ca la Senat nu a fost vointaa politica. Si Opozitia trebuie sa faca o diferenta intre orgolii politice si interesul national. Legea ANI e parte din angajamentele noastre fata de celelalte state. Am avut un incident legat de Curtea Constitutionala, la Senat a fost un incident de parcurs. "


"In urma acestui raport, am decis sa convoc Parlamentul in sesiune de urgenta. Maine voi trimite solicitarea de a reveni din vacanta in prima parte a lunii august. Prima si cea mai importanta este Legea ANI. Trebuie sa dam o forma convenabila acestui angajament. Un alt lucru se refera la lispa de eficienta a justitiei - procesele prea lungi. In solicitarea mea catre Parlament nu ma voi limita doar la ANI. A trecut un proiect care a trecu tacit de Camera Deputatilor care prevedea neintreruperea proceselor in instanta atunci cand se invoca elemente de neconstitutionalitate. Si in sfarsit, exista la CSM un proiect de lege - l"egea micii reforme" - care are ca obiect sa urgenteze procedurile, sa nu se mai poata amana spre exemplu, din cauza lipsei avocatilor". Cred ca daca Parlamentul ar veni in sesiune extraordinara, Romania ar fi ferita sa i se invoce probleme de functionarea justitiei la momentul intrarii in spatiul Schengen. " (Realitatea.net)



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.