Ultima oră

POLITICA:Traian Basescu a trimis CCR o sesizare de neconstitutionalitate asupra Legii de functionare a ANI

Ziarul de Vrancea
14 iul 2010 302 vizualizări
Presedintele Traian Basescu a trimis, marti, presedintelui Curtii Constitutionale, Augustin Zegrean, o sesizare de neconstitutionalitate in legatura cu Legea privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, pentru modificarea si completarea Legii nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative, informeaza Administratia Prezidentiala, intr-un comunicat.

Textul integral al sesizarii trimise CCR de seful statului:



Bucuresti, 13 iulie 2010


Domnului Augustin Zegrean

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE


In temeiul art. 146 lit. a) din Constitutia Romaniei si al art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, formulez urmatoarea


SESIZAREA DE NECONSTITUTIONALITATE asupra LEGII privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, pentru modificarea si completarea Legii nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative



Potrivit dispozitiilor art. 77 din Constitutia Romaniei, inainte de promulgare, Presedintele Romaniei poate solicita verificarea constitutionalitatii legii.


Motivele acestei sesizari vizeaza aspecte de neconstitutionalitate extrinseca, constand in incalcarea exigentelor constitutionale in materie de sesizare a Camerelor Parlamentului, in procedura de legiferare, deduse din coroborarea alin. (1) teza finala a art. 75 din Constitutia Romaniei cu alin. (4) si (5) ale aceluiasi articol.


Legea privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, pentru modificarea si completarea Legii nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative a fost adoptata cu incalcarea normelor constitutionale referitoare la procedura de legiferare, si anume cu nerespectarea competentelor stabilite pentru cele doua Camere, potrivit art. 75 alin. (1) Constitutie.



I. Starea de fapt


La data de 27 aprilie 2010 Camera Deputatilor a fost sesizata cu proiectul de lege privind consolidarea integritatii in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, iar la data de 28 aprilie 2010 l-a adoptat, in calitate de prima Camera sesizata.


La data de 12 mai 2010, proiectul de lege a fost adoptat de Senat, in calitate de camera decizionala.


Ulterior, la data de 14 mai 2010, legea a fost trimisa Presedintelui Romaniei spre promulgare. In termen legal, respectiv la data de 04 iunie 2010, am solicitat Parlamentului reexaminarea Legii privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, pentru modificarea si completarea Legii nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative.


Dupa reluarea procedurii legislative, Camera Deputatilor a aprobat legea, la data de 22 iunie 2010, insusindu-si propunerile din cererea de reexaminare. Astfel, Camera Deputatilor in calitate de prima Camera sesizata a hotarat la art. 37 modificarea si completarea Legii nr. 115/1996 pentru declararea si controlul averii demnitarilor, magistratilor, a unor persoane cu functii de conducere si de control si a functionarilor publici, in sensul reintroducerii comisiilor de cercetare a averilor, asa cum decisese initial.


Senatul, la data de 30 iunie 2010, a adoptat legea ca urmare a cererii de reexaminare, intr-o forma diferita de cea a Camerei Deputatilor, eliminand mare parte din textele nou adoptate, inclusiv prevederile referitoare la comisiile de cercetare a averilor.


La data de 08 iulie 2010, legea a fost retrimisa spre promulgare.



II. Starea de drept


In ceea ce priveste sesizarea Camerelor Parlamentului, art. 75 alin. (1) din Constitutie realizeaza o departajare a competentelor celor doua Camere, cu respectarea principiului bicameralismului. Aceste prevederi sunt reluate si detaliate in Regulamentul fiecarei Camere a Parlamentului.


Astfel, la art. 92 alin. (9) din Regulamentul Camerei Deputatilor, se prevad urmatoarele:

"Potrivit art. 75 din Constitutia Romaniei, republicata, se supun spre dezbatere si adoptare Camerei Deputatilor, in calitate de Camera decizionala:

(ÃƒÅ ) 2. proiectele legilor organice prevazute in Constitutia Romaniei, republicata, la: (ÃƒÅ ) e. art. 44 alin. (2) - Dreptul de proprietate privata;

(ÃƒÅ ) n. art. 136 alin. (3), (4) si (5) ÃƒÅ  Obiectul exclusiv al proprietatii publice, darea in administrare, concesionarea sau inchirierea bunurilor proprietate publica, inviolabilitatea proprietatii private; (ÃƒÅ )"


Iar, art. 88 alin.(7) din Regulamentul Senatului are urmatorul continut:

"Senatul, ca prima Camera sesizata, are in competenta spre dezbatere si adoptare, proiectele de lege si propunerile legislative in domeniile stabilite de art.75 din Constitutia Romaniei, republicata, dupa cum urmeaza:

(ÃƒÅ ) 2. proiectele legilor organice prevazute la:

(ÃƒÅ ) - art.44 alin.(2) - Dreptul de proprietate privata ;

(ÃƒÅ ) - art. 136 alin. (3), (4) si (5) ÃƒÅ  Proprietatea; (ÃƒÅ )"


Activitatea comisiilor de cercetare, infiintate in scopul controlului modului de dobandire a averii, are implicatii directe asupra dreptului de proprietate privata al persoanelor care au obligatia depunerii declaratiilor de avere.


Fata de cele de mai sus, urmeaza sa observati ca dispozitiile referitoare la comisiile de cercetare a averilor sunt de competenta Senatului in calitate de prima Camera sesizata si a Camerei Deputatilor, in calitatea de Camera decizionala.


In sustinerea punctului nostru de vedere invederam faptul ca si pentru initiativele legislative pentru modificare si/sau completarea Legii nr. 115/1996 pentru declararea si controlul averii demnitarilor, magistratilor, a unor persoane cu functii de conducere si de control si a functionarilor publici, respectiv Pl-x nr. 191/2004, Pl-x nr. 49/2006, Pl-x nr. 966/2006 si Pl-x nr. 588/2007, prima Camera sesizata a fost Senatul. (Anexa nr. 1)


Pentru situatia in care una dintre Camere adopta o prevedere ce intra in competenta decizionala a celeilalte Camere, Legea fundamentala a prevazut solutii. Astfel, art. 75 alin. (4) si (5) din Constitutie stipuleaza urmatoarele:


"(4) In cazul in care prima Camera sesizata adopta o prevedere care potrivit alineatului (1), intra in competenta sa decizionala, prevederea este definitiv adoptata daca si cea de-a doua Camera este de acord. In caz contrar, numai pentru prevederea respectiva, legea se intoarce la prima Camera sesizata, care va decide definitiv in procedura de urgenta.

(5) Dispozitiile alineatului (4) referitoare la intoarcerea legii se aplica in mod corespunzator si in cazul in care Camera decizionala adopta o prevedere pentru care competenta decizionala apartine primei Camere."

De altfel, aceste dispozitii constitutionale sunt detaliate in art. 143 din Regulamentul Senatului.


In consecinta, procedura legislativa ar fi fost definitiv parcursa si viciul de procedura putea fi acoperit, numai daca cea de-a doua Camera, respectiv Senatul, ar fi fost de acord cu prevederea adoptata de catre Camera Deputatilor.


Avand in vedere ca Senatul a eliminat dispozitiile referitoare la comisiile de cercetare a averilor, ce fusesera adoptate de Camera Deputatilor, deveneau incidente prevederile art. 75 alin. (4) si (5) din Constitutie, in sensul ca doar cu privire la aceste texte de lege era necesar sa se reia deliberarea pentru a decide definitiv Camera Deputatilor, care potrivit art. 75 alin. (1) teza finala, este Camera decizionala.


Noile prevederi adoptate de Camera Deputatilor intra sub incidenta dispozitiilor art. 44 alin. (2) si a celor ale art. 136 alin. (5) din Constitutie si drept urmare, atrag competenta decizionala a Camerei Deputatilor, ceea ce impunea intoarcerea legii, cu privire la aceste prevederi, de la Senat, care nu si-a insusit forma primei Camere, la Camera Deputatilor, ce ar fi trebuit sa decida in procedura de urgenta.


Domnule Presedinte al Curtii Constitutionale,

Distinsi membri ai Plenului Curtii Constitutionale,


In considerarea argumentelor expuse mai sus va solicit sa admiteti sesizarea de neconstitutionalitate si sa constatati ca Legea privind integritatea in exercitarea functiilor si demnitatilor publice, pentru modificarea si completarea Legii nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative a fost adoptata cu nerespectarea dispozitiilor art. 75 din Constitutia Romaniei, republicata.



de Alina Neagu HotNews.ro


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.