Povestea pilotului vrincean mort in avionul prabusit la Tuzla
Un focsanean de 34 de ani si-a pierdut viata in cel mai grav accident aviatic produs in Romania in ultimii ani. Locotenent-comandorul Catalin Vicentiu Antoche, comandant de subunitate la Scoala de Aplicatie pentru Fortele Aeriene din Boboc, judetul Buzau, a zburat pentru ultima data alaturi de colegi luni dupa amiaza in avionul de tip Antonov AN-2 care s-a prabusit si a explodat pe aerodromul din Tuzla, judetul Constanta. Vestea mortii sale a adus tristete atit la Buzau, unde locuia cu sotia, cit si la Focsani unde locuiesc parintii si sora sa. Familia aflata in doliu are numai cuvinte de lauda pentru cel ce a fost Catalin Vicentiu Antoche, un om care iubea inaltimile, si nu isi explica cum s-a putut intimpla tragedia. Nascut pe 25 martie 1976, barbatul a urmat toti pasii pentru a deveni un pilot recunoscut, pe parcursul carierei participind la cursuri de aviatie in strainatate. Catalin era casatorit si avea un baietel de cinci anisori. In timpul liber ii placea sa scrie poezii.
Ultimul zbor
Vestea prabusirii avionului a adus soc si groaza in familia Antoche din Focsani. Locotenent-comandorul Catalin Vicentiu Antoche, 34 de ani, nascut si crescut in Focsani, si-a pierdut viata in urma incidentului aviatic de la Tuzla in urma caruia au murit patru militari din cadrul Fortelor Aeriene si opt din cadrul Fortelor Navale. Bilantul catastrofei aviatice petrecute luni dupa-amiaza este astfel de 12 morti si doi raniti, dupa ce unul din cei trei militari raniti in accident a decedat, in cursul noptii, la Spitalul Universitar de Urgenta Militar Central. A fost ultimul zbor pentru Catalin Antoche si colegii sai de la Scoala de aplicatie pentru Fortele Aeriene din Boboc care urmau sa execute o misiune de parasutare din avionul AN2. Aparatul, ce apartinea Scolii de Aplicatie pentru Fortele Aeriene, a pierdut brusc inaltime la putin timp dupa decolare si s-a prabusit la capatul pistei, in jurul orei 17:40. In urma impactului cu solul, aparatul de zbor a luat foc, multi dintre ocupanti fiind carbonizati. La putin timp familia a aflat de pe canalele de stiri vestea cumplitului accident. Trista confirmare a disparitiei premature a lui Catalin a venit la citeva ore, chiar de la colegii sai de la Buzau. "Am auzit de incident de la televizor. Pe la 20.30 am primit un mesaj de la Scoala de aplicatie prin care am fost instiintati de ce s-a intimplat. Ultima data am vorbit cu el vinerea trecuta", a spus plin de durere tatal pilotului, Valeriu Antoche, care locuieste in Focsani. Parintii spera sa afle mai multe amanunte despre modul in care a sfirsit tinarul, in vreme ce sotia sa, cadru medical la clinica Medcenter din Buzau, este in stare de soc si nu intelege de ce a fost nevoie de un asa sacrificiu.
"A invins moartea de multe ori"
Familia, prietenii, colegii sint in doliu si au numai cuvinte de lauda pentru cel de a fost Catalin Vicentiu Antoche. Acesta a lasat in urma o sotie iubitoare si un baiat de doar cinci anisori, pe care il iubea ca pe ochii din cap. "Este foarte greu sa vorbesc de Catalin la timpul trecut. A fost un tata iubitor, un sot ideal, un profesionist desavirsit, un om care iubea viata. Stia sa o traiasca si facea totul cu multa pasiune", ne-a spus Razvan Anghene, cumnatul pilotului focsanean care a sfirsit la Tuzla. Catalin Vicentiu Antoche se afla in zborul de luni pentru ca trebuia sa ii supravegheze pentru ultima oara pe cei doi piloti. "A invins moartea de multe ori, a zburat in conditii limita. Ii placea sa lase ceva in urma, drept urmare din miinile lui au iesit nenumarate generatii de piloti", mai spune Razvan Anghene, cuprins de durere. Doliu este si la Scoala de aplicatie pentru Fortele Aeriene in urma catastrofei aeriene. "Colegul nostru era un om deosebit, un om care iubea ceea ce facea, ca oricare militar sau pilot instructor. Isi iubea enorm meseria de pilot", ne-a spus unul dintre colegii militarului.
Avea aviatia in singe
Catalin Vicentiu Antoche s-a nascut pe 25 decembrie 1976 si dupa ce a terminat scoala generala in Focsani a decis sa urmeze o cariera militara. Dupa terminarea liceului militar s-a inscris la Academia Fortelor Aeriene "Henri Coanda" din Brasov. Initial a fost repartizat la Bacau si in 2004 a ajuns sa isi desfasoare activitatea la Boboc. Tinarul ofiter avea la activ zeci de misiuni in tara si a urmat toti pasii pentru a deveni un pilot de talie internationala. A mers la cursuri de aviatie in Canada si SUA, actiuni la care au participat piloti de elita. Intre timp, a absolvit si facultatea de drept. Pilotul focsanean avea si o latura artistica pentru ca scria poezii. "In scoala militara compunea poezii, dar in ultimul timp a lasat aceasta pasiune pentru a dedica mai mult timp familiei. Ii placea sa-si petreaca timpul cu baiatul lui de cinci ani. O mare pasiune a sa a fost zborul la care nu a putut renunta niciodata", ne-a mai spus Razvan Anghine. Catalin Vicentiu Antoche urmeaza sa fie inmormintat la Focsani. Prin ordin al Ministrului Apararii, Gabriel Oprea, a fost numita o comisie din cadrul Detasementului de Cercetare Accidente Aviatice care ancheteaza cauzele producerii accidentului care ascunde inca multe necunoscute. Un raport preliminar asupra accidentului de pe Aerodromul din Tuzla va fi gata in termen de 30 de zile. Oficial, anchetatorii iau in calcul trei ipoteze: eroare umana, defectiune tehnica sau conditii meteo nefavorabile. Pina la finalizarea cercetarilor, toate avioanele Antonov AN-2 au fost oprite la sol. Ultimul accident grav s-a petrecut la Tuzla prin anii "â„¢70, cind opt militari au murit dupa ce elicopterul Puma in care se aflau s-a prabusit. (Raluca MANOLACHE)
Avion bun la toate
Avionul de tip Antonov AN-2, cunoscut fiind cel mai mare avion de transport biplan, a fost proiectat pentru diverse intrebuintari. Potrivit site-ului Ministerului Apararii Nationale, prototipul a zburat la 31 august 1947. AN-2 a fost fabricat la Kiev, in Ucraina, pina pe la mijlocul anilor "â„¢60. Dupa aceea productia a fost transferata in Polonia, unde s-au fabricat peste 12.000 de aparate. Se estimeaza ca peste 15.500 de aparate au fost fabricate in URSS, Polonia si China. în prezent, 6.000 de aeronave sint in serviciul operatorilor civili. Avionul AN-2 a intrat in serviciul Fortelor Aeriene Romane in anul 1977, iar in acest moment este folosit pentru antrenamentul parasutistilor. Aparatul de tip AN-2 are o lungime de 12,7 metri si o anvergura de 18,2 metri. Greutatea normala la decolare este de 4.800 kg, iar cea maxima nu trebuie sa depaseasca 5.500 kg. Viteza maxima pe care o poate atinge este de 258 de km/h, iar distanta maxima de zbor este de 1.200 de kilometri. Avionul de tip AN-2 poate transporta maximum 13 persoane, din care trei sint membri ai echipajului. Pe de alta parte, acest tip de avion e utilizat si pentru imprastierea de insecticide si fertilizanti in agricultura, iar citeva AN-2 au dotari VIP pentru 6-8 locuri.
Aviatia din Focsani "si-a luat zborul" in 2001
2001 este anul cind Vrancea a ramas fara aviatie, singura unitate din judet mutindu-se in garnizoana Brasov din cauza restructurarilor masive din Armata care au scos la pensie militarii la doar 40 de ani. UM 01921 Focsani avea misiuni de formare a deprinderilor primare in tehnica pilotajului la studentii Academiei de Aviatie "Henry Coanda", instructia in zbor a instructorilor, perfectionarea deprinderilor in tehnica pilotajului si alte misiuni specifice. Militarii care faceau parte din aceasta unitate, daca nu au iesit la pensie, au mers in unitatile din Brasov si Buzau pentru a-si continua cariera. In locul acestei unitati acum functioneaza Batalionului 288 Aparare Antiaeriana "Milcov", unitate care a continuat activitatea in incinta dupa ce "aviatorii" si-au luat zborul din Garnizoana. De asemenea, pista de aterizare care exista in acest moment este functionala. (R. M.)