Ultima oră

Si a avut Focsaniul o autogara ...

Ziarul de Vrancea
8 iun 2010 3154 vizualizări
Arhitectii care au lucrat la Planul Urbanistic General al Focsaniului au propus ca Piata Victoriei, in centrul careia se afla autogara demolata, sa fie inclusa pe lista monumentelor alaturi de alte cladiri si situri vechi u cartierul stelar din jurul autogarii, ale carui planuri dateaza de pe vremea domnitorului Barbu Stirbei, are o istorie interesanta u daca primarul municipiului spune ca autogara nu avea valoare, seful Culturii crede ca trebuia protejata u cititorii trag concluziile acestei noi mutilari capitaliste a orasului vechi

Cladirea Autogarii municipiului Focsani ar fi putut fi salvata de la pieire in contextul in care Piata Victoriei a fost propusa spre clasare si protejare ca monument istoric in viitorul Plan Urbanistic General al Focsaniului, care va fi gata in aceasta vara. Din nefericire pentru memoria culturala a orasului, Autogara s-a pierdut definitiv. Nici macar nu a fost fotografiata de administratia municipala pentru a fi pastrata in clasorul cu amintiri al urbei noastre. Asa cum ziarul nostru a relatat in numarul de ieri, cladirea a fost culcata la pamint de firma care a cumparat terenul din centrul pietei pentru a deschide aici un supermarket, ca parte a retelei germane Lidl. Potrivit Primariei, demolarea s-a facut la cererea Trans Company SA si nu a firmei beneficiare. Seful Directiei pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural Vrancea, Florin Micu Iliescu, spune ca aceasta cladire ar fi putut intra in patrimoniul cultural si istoric al judetului Vrancea ca monument de arhitectura specific secolului trecut. "Se pierde o cladire care ar fi putut intra in patrimoniul cultural si istoric. Daca ar fi fost monument, cladirea nu mai putea fi darimata si, practic, distrusa. Astfel se rupe o parte din istoria personala a fiecaruia care a trecut pe acolo, dar si o parte din identitatea zonei", ne-a declarat seful de la Cultura, care a recunoscut ca imobilul nu a fost fotografiat inainte de demolare pentru a fi pastrat in arhivele orasului.


"Place de l\'Etoile a Focsaniului"


Potrivit unor cercetari facute in cadrul proiectului ce vizeaza actualizarea Planului Urbanistc General (PUG) al Focsaniului, peste 150 de cladiri sint propuse spre clasare ca monumente istorice. Intre acestea se numara si Piata Victoriei, in mijlocul careia trona autogara, dupa modelul celebrei Place de l\'Etoile din Paris, punctul de intilnire a 12 bulevarde. Evident, piata din Focsani este minuscula in comparatie cu piata pariziana, insa dispune de acelasi model urban, in forma de stea. Documentindu-ne pentru acest material am aflat ca zona a facut obiectul unui ambitios proiect urbanistic inca din vremea lui Barbu Stirbei, domn al Munteniei intre anii 1849 si 1856. Domnitorul a propus un cartier stelar in zona autogarii, centrat pe piata circulara care i-a luat si numele. "La 1854, domnitorul Barbu Stirbei a propus acolo un cartier pe modelul Place de l\'Etoile din Paris. Era o piata rotunda cu niste strazi radiale. Faptul ca s-a facut ulterior o autogara este altceva, pentru ca nu s-a tinut cont de istoria orasului. Din pacate, constructiile din jurul pietei nu respecta geometria zonei si insertia autogarii nu a ajutat dezvoltarea sa", ne-a declarat arhitectul Andrei Multescu, sef de proiect pe studiul istoric general al Focsaniului din cadrul PUG-ului reactualizat. Totusi, pentru valoarea istorica dovedita, echipa de arhitecti a propus ca Piata Victoriei sa intre in categoria monumentelor istorice, alaturi de singura strada a zonei pe care se mai pastreaza citeva case vechi. Din nefericire, zona a fost mutilata inca o data, pe linga cladirea autogarii comuniste fiind defrisat si inelul de arbori care strajuia zona, intr-o operatiune pe care multi o considera un abuz asupra caruia autoritatile inchid ochii.


Ce comori mai ascund mahalalele Focsaniului


Pe linga Piata Victoriei, arhitectii care colaboreaza la reactualizarea PUG-ului mai propun clasarea Turnului de apa de pe strada Vrancei, Casa de Cultura a Sindicatelor si Palatul Administrativ, in categoria cladirilor moderne din perioada comunista, iar dinainte de 1940 Cercul Militar, in categoria Art Deco, alaturi de alte cladiri interesante. S-au mai propus spre clasare Atelierele Comunale, una dintre putinele cladiri industriale istorice ramase in Focsani, cit si o circiuma pe coltul strazii, undeva linga apa Cacainei, cu fundatii de piatra taiata, alaturi de case negustoresti din secolul XX. "Este o lista deschisa cu propuneri, dar initiativa clasarii nu ne apartine noua ci primariei si Directiei pentru Cultura. Noi ne-am facut datoria si am propus cladirile si siturile care ni s-au parut importante, dar e doar o simpla propunere", ne-a mai declarat arhitectul Andrei Multescu de la Forum Art Bucuresti, cel care a realizat si proiectul de recalificare urbana a Pietei Unirii pina la un anumit punct. Acesta spune ca este in interesul orasului sa-si protejeze monumentele, indiferent de forma de proprietate, in conditiile in care arheologia urbana a avut de pierdut prin interventii facute dupa ureche. Cele mai daunatoare au fost de departe interventiile brutale din perioada comunista. Lucrarile din Piata Garii sau Rondul Teatrului au scos la iveala ruine ale unor constructii impresionante, dupa cum spune arhitectul, atit prin calitatea executiei cit si prin dimensiuni, care nu au fost folosite in favoarea orasului. Prima incercare de valorizare a ruinelor vechiului oras va fi in Piata Unirii. Chiar daca multi considera Focsaniul un "sat cu blocuri", iar pe locuitori niste "tarani urbanizati", urbea de pe Milcov pastreaza inca multe comori ale istoriei ultimelor secole. Poate ca un prim pas in regindirea viziunii arhitecturale si punerea in valoare a unor cladiri si zone ar trebui sa porneasca de la angajarea unui arhitect al orasului, post vacant in organigrama Primariei sub mandatul lui Decebal Bacinschi, de profesie inginer constructor. (Silvia VRINCEANU)


  • Decebal Bacinschi: "Era o cladire ca oricare alta"


  • Primarul Decebal Bacinschi nu se arata prea impresionat de demolarea cladirii Autogarii. Edilul a afirmat ca noii proprietari au avut toate actele si autorizatiile in regula cind au solicitat demolarea. "Ei se grabesc fiindca vor ca pina anul viitor de Paste sa dea drumul la magazin", a precizat primarul. Intrebat despre minime masuri de catagrafiere a cladirii, primarul a declarat ca nu intra in responsabilitatea municipalitatii, care nu detine acte, schite sau fotografii vechi ale imobilului. "Nu nu avem. Dar de ce sa fi avut noi? ("¦) Nu m-a impresionat demolarea, fiindca timp de 40 de ani locatarii din zona s-au plins de zgomotul si mirosul produs de acele autobuze si de cei care le reparau acolo pe carosabil, sub geamurile cetatenilor. Nu era o cladire trecuta in rindul acelora cu placuta de monument. Era o cladire ca oricare alta", a concluzionat edilul sef.


  • "O sa vars o lacrima direct in cosul capitalist plin de cumparaturi..."


  • Focsanenii au reactionat in urma demolarii cladirii in care a functionat Autogara. "Poate cind vom fi iar in comunism vom mai avea o asemenea autogara, pentru ca Ceausescu cu patru clase stia cum sa arate tara lui, dar acestia cu atitea studii au grija cum sa arate prostiile lor, acum nu se mai invata decit scoala nesimtirii", ne scrie Ioana, intr-un mesaj intitulat "Autogara capitalista". Un alt cititor isi aminteste de anii pierduti prin autogara in epoca "taranilor transformati in muncitori la oras". "Trebuie sa recunosc ca, in calitate de navetist, am tranzitat prin autogara ceva ani si nostalgia lor, mai ales cind e vorba de tinerete, nu se poate sterge cu buretele asa usor. Totodata, nu pot uita fumul albastru emis in permanenta de minunatele hirburi comuniste si inghesuielile voioase din autogara si autobuze (o autogara de la inceput subdimensionata pentru nevoile unui judet de tarani muncitori). D-nul (tovarasul?) Crihana cred ca regreta avintul muncitoresc si abnegatia proletara cu care se construia si scria pe vremea aceea, dar ar trebui sa se gindeasca ca, probabil, se construia pe pamintul expropriat cuiva de catre comunisti. Oricum, stind la casa Lidl sa platesc ma voi gindi pentru o clipa la locul unde ar fi trebuit sa fie ghiseul unde, frustrat, mi-am pierdut atitea ore din viata, adesea injurind pe cei ce se bagau in fata, si, pe furis, o sa vars o lacrima direct in cosul capitalist plin de cumparaturi...", este comentariul unui alt cititor. O alta opinie insista asupra demolarii autogarii din pricina poluarii generata de mijloacele de transport care aduceau calatori. Provocindu-l pe primar pe forumul ziarului, cititorii au pus pariu care dintre proiectele orasului va fi gata primul: reabilitarea Pietei Unirii sau magazinul Lidl. "Daca in locul celor de Unicom Galati lucrarea era executata de o firma din Germania, acum cu siguranta ne plimbam cu copiii de mina prin Gradina Publica si prin Piata Unirii. E posibil ca cei de la Unicom sa termine cind nu noi o sa ne plimbam cu copiii nostri de mina, ci atunci cind copiii nostri ne vor plimba ei pe noi", spune un alt cititor. Pe sablonul politicii mioritice, cineva mai optimist concluzioneaza insa ca Piata Unirii va fi gata "inainte cu o luna de alegerile locale din 2012".


    Cititi si: Autogara Focsaniului, demolata pe altarul consumismului


    În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

    Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

    Comentarii: 5

    Adaugă comentariu
    , acum 739389 zile, 19 ore, 58 minute, 16 secunde
    Halal de mama lui! Acest \"ales\" al vrancenilor, M. Oprisan a demolat toate cladirile care-i aminteau de tineretea sa argotica!A demolat Piata Unirii pe unde batea tzurca, a demolat autogara şi citeste integral
    Dorel, acum 2609 zile, 5 ore, 14 minute, 52 secunde
    Marian Oprisan a fost elev la Liceul nr. 2 la MIU pe timpul lui Ceausescu. El statea la internat. Intr-o zi un turist polonez care venea cu marfa in romania ca sa o vanda, a fost chemat de el ca sa-si citeste integral
    , acum 739389 zile, 19 ore, 58 minute, 16 secunde
    Si articulul de ieri si cel de azi au venit prea tirziu, raul a fost facut si inca un simbol al Focsaniului a disparut. In definitiv asta se doreste distrugerea personalitati in general. Acest oras de citeste integral
    , acum 739389 zile, 19 ore, 58 minute, 16 secunde
    Degeaba ne lamentam acum,vorba lui@ Emil.Prea tarziu...Trebuia sa sariti de cur in sus cand ati aflat ca va fi demolata autogara,nu acum.Mamaligi de vransheni:)Au ajuns niste mocani sa faca legea la citeste integral
    , acum 739389 zile, 19 ore, 58 minute, 16 secunde
    mie rusine ca sunt focsanean! parca am fi o tara de dobitoci ! ma leaga multe amintiri de autogara focsani . cei mai frumosi ani de liceu i-am petrecut in citeste integral
    , acum 739389 zile, 19 ore, 58 minute, 16 secunde
    o cladire cu o arhitectura deosebita a ajuns o amintire din cauza acestor gunoaie ale societatii care nu mai tin cont de nimic decat de cati bani le intra in buzunar.cum au putut aproba darmarea citeste integral
    Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
    Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
    1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
    2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
    3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
    4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
    Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
    Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
    Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.