Ultima oră

Autogara Focsaniului, demolata pe altarul consumismului

Silvia Vrînceanu Nichita
7 iun 2010 3939 vizualizări
La groapa de gunoii! Cladirea in care a functionat timp de 40 de ani Autogara Focsaniului a fost demolata, in ciuda arhitecturii care aducea zonei un aer cu totul special u omul de afaceri Vasile Epure a vindut terenul si cladirea retelei de magazine Lidl, care a culcat imobilul la pamint in ciuda faptului ca toata lumea credea ca magazinul de cartier va functiona in interior u asta inseamna demolare de venit national pentru ca acolo s-au bagat bani, manopera, materiale din munca tututor , spune jurnalistul Alexandru Crihana, un adevarat cronicar al dezvoltarii judetului, cel care a relatat in 1970 despre inaugurarea Autogarii in ziarul Milcovul u jurnalistul se intreaba de ce a fost nevoie ca aceasta cladire emblema sa fie aruncata in aer

Autogara municipiului Focsani, situata in Piata Victoriei, a fost demolata zilele trecute de firma care doreste sa ridice in zona un centru comercial pentru a satisface pofta de consum a focsanenilor cuceriti de binefacerile capitalismului. Deodata cu cladirea s-a dus la groapa de gunoi a istoriei marturia fizica a zeci de ani de transport de calatori, autogara fiind punct nodal pentru vrincenii veniti la oras din toate catunele judetului. In doar citeva zile, cladirea simbol a zonei, cu o istorie de 40 de ani, a fost culcata la pamint de muncitori, in urma ramind o mare gramada de moloz. In urma cu citeva saptamini, din zona a fost taiat si inelul de copaci batrini care strajuia zona. Agresiunea asupra mediului a culminat cu o ancheta a Agentiei pentru Protectia Mediului despre care nu se mai aude insa nimic, poate si din nevoia de a nu alunga investitorii dupa ce Romania a trecut invinsa de etapa "nu ne vindem tara".

Autogara Focsaniului a fost construita in perioada comunismului, dupa planuri arhitecturale specifice "epocii de aur", sub coordonarea Directiei de Sistematizare, Arhitectura si Proiectare Galati. Cladirea a apartinut Intreprinderii de Transporturi Auto (ITA), iar in 1996 a fost privatizata si ulterior preluata de firma Trans Company SA Focsani, controlata de omul de afaceri Vasile Epure, nimeni altul decit fostul contabil al intreprinderii comuniste de transport. Omul de afaceri a fost cel care a vindut pe bani buni patrimoniul fostei societati de transport grupului german Lidl&Schwarz, care intentioneaza sa deschida aici supermarketul Lidl. Compania a culcat imobilul la pamint, in ciuda faptului ca multi credeau ca magazinul de cartier va functiona in interiorul cladirii. Inaugurarea viitorului magazin va avea loc cel mai probabil in anul 2011.


"In acea perioada chiar s-a facut"¦ ca sa avem ce demola acum"


Publicistul Alexandru Crihana a fost jurnalistul care a relatat pentru ziarul Milcovul despre inaugurarea cladirii Autogarii, in decembrie 1970. Fostul reporter spune ca autogara era o subunitate a ITA, condusa la vremea respectiva de directorul Gheorghe Costel, in prezent pensionar in Galati. Cladirea avea o arhitectura futurista chiar pentru epoca in care a fost constuita, in zona fiind o mahala cu case saracacioase. "In decembrie 1970, am relatat despre inaugurarea Autogarii din Focsani. A fost o adevarata sarbatoare"¦ Eu am scris pentru ziarul Milcovul, unde eram seful sectiei "Probleme Cetatenesti", despre constructia ei, despre diversele etape de executie si apoi la inaugurare, intre Craciun si Anul Nou. Cladirea a fost inaugurata in cinstea Zilei Republicii, serbata pe 30 decembrie. La punerea in functiune a noii Autogari a fost primul secretar Simion Dobrovici, au fost proiectanti si executanti de la Galati, cadre de conducere. Era o arhitrectura moderna pentru acea perioada, o autogara similara, dar ceva mai mare fiind construita si la Galati, in spatele garii CFR", ne-a relatat Alexandru Crihana. Publicistul spune ca, in anii "â„¢70, cind s-a procedat la modernizarea transportului in comun din judetul nostru, cladirea a fost o adevarata binecuvintare pentru zeci de mii de oameni care faceau naveta sau veneau cu diverse treburi la oras. "A insemnat foarte mult pentru Focsani, care la vremea respectiva avea o autogara intr-o cladire insalubra din spatele garii, cu conditii care nu erau de nivelul deceniului al VII-a. Construirea ei a aratat ca se face ceva pentru Focsani, iar in acea perioada chiar s-a facut"¦ ca sa avem ce demola acum. Asta inseamna demolare de venit national pentru ca acolo s-au bagat bani, manopera, materiale. A fost un obiectiv social al municipiului si iata ca acum il aruncam in aer. De ce? Pun intrebarea asta pentru a si-o pune si altii", a mai comentat Alexandru Crihana pentru ziarul nostru, adaugind ca, in ciuda trecerii timpului, cladirea arata superb, fiind bine pusa in evidenta de sensul giratoriu si de degajamentele facute in zona la sistematizarea orasului. Chiar daca nu ar fi putut intra in categoria monumentelor istorice, fostul reporter spune ca imobilul ar fi putut fi protejat ca monument de arhitectura, date fiind insolitul formei si faima de care se bucura. "Este un proverb vechi cu "Boii ara si caii maninca", asta se intimpla si cu autogara. Nu se intelege ca sint bunuri facute de poporul roman, care a strins cureaua, si-a luat de la gura si a mai facut cite ceva. S-au facut si lucruri bune in perioada comunista. Si azi traim in blocurile facute atunci. De ce nu avem blocuri pentru tinerii de azi care n-au case?", mai spune Alexandru Crihana.


"Niste mafioti au distrus tot"


Unul dintre fostii soferi ai Autogarii, care a prins vremurile de glorie ale cladirii, spune ca la vremea respectiva constructia, ca si modernizarea infrastructurii de transport, au insemnat foarte mult pentru judet. De-a lungul timpului, in autogara au garat multe tipuri de autobuze si microbuze, incepind cu primele autobuze TV 20, TV 8 sau TV 71, care au intrat in transportul public de calatori. "Cladirea trebuia sa ramina acolo, sa faca parte din patrimoniul orasului, sa fie conservata, sa i se dea o alta destinatie daca nu mai putea fi autogara. Niste mafioti au lucrat cu orice pret sa distruga tot, s-a luat cladirea pe te miri ce si s-a distrus", ne-a spus fostul sofer, care a lucrat 30 de ani pe peroanele fostei autogari. Autogara este a treia cladire simbolica a Focsaniului care a fost demolata in ultimul deceniu, dupa vechea gara a municipiului si cladireain care a functionat Comisia Centrala dupa Unirea de la 1859. Pe lista neagra ar putea intra si Piata Unirii, construita tot in anii "â„¢70, daca municipalitatea nu va gestiona mai bine relatia cu firmele care lucreaza la reabilitatea perimetrului istoric al Focsaniului. Imediat dupa punerea in functiune a Autogarii, in Focsani s-au mai construit Spitalului Judetean, Hotelul Unirea si Palatul Politico-Administrativ. Jurnalistul Alexandru Crihana spune ca toti oamenii muncii contribuiau la punerea in opera a acestor obiective ale "epocii de aur". "O cota parte din salarii se oprea pentru Fondul de Dezvoltare a Romaniei din care se construiau asemenea obiective", spune jurnalistul care a relatat despre inaugurarea autogarii in plin avint al dezvoltarii comuniste si care comenteaza, iata, dupa patru decenii, demolarea acesteia pe altarul intereselor capitaliste. (Silvia VRINCEANU)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 12

Adaugă comentariu
, acum 737541 zile, 18 ore, 37 minute, 58 secunde
Oare ce se va termina prima data, magazinul Lidl sau Piata Unirii ? Nemtii pornesc cu handicap pentru ca la Piata Unirii se lucreaza deja de cativa ani. Handicapul se mareste cand ne gandim ca ei citeste integral
, acum 737541 zile, 18 ore, 37 minute, 58 secunde
Modul in care se executa Piata Unirii lasa de dorit!Cu siguranta daca in locul celor de Unicom Galati lucrarea era executata de o firma din Germania,acum cu siguranta era gata la termenul stabilit citeste integral
, acum 737541 zile, 18 ore, 37 minute, 58 secunde
poate cind vom fi iar in comunism vom mai avea o asemenea autogara, pt. ca ceausescu cu patru clase stia cum sa arate tara lui, dar acestia cu atitea studii au grija cum sa arate prostiile lor, acum citeste integral
, acum 737541 zile, 18 ore, 37 minute, 58 secunde
Cine a fost acest Epure si ce a ajuns!Ar fi interesant ca DNA sa refaca traseul ascensiunii acestui individ. S-a distrus ceva care asigura servicii cetatenilor ,ca sa se inlocuiasca cu inca un spatiu citeste integral
, acum 737541 zile, 18 ore, 37 minute, 58 secunde
pt.cernat aurelia E vorba de alt Epure. Cel cu transportul este Epure Vasile, celalalt cu confectiile este Epure Valica. Oricum situatiile nu difera prea mult.
, acum 737541 zile, 18 ore, 37 minute, 58 secunde
Pertinent comentariu. Mi-a placut si intr-adevar cred ca asa va fi. Nemtii vor termina primii.
, acum 737541 zile, 18 ore, 37 minute, 58 secunde
Va rog sa nu uitati de poluare, autogara trebuia demolata de foarte mult timp, in ce priveste cealalta constructie din centru va asigur ca va fi gata inainte cu o luna de alegerile locale adica in citeste integral
, acum 737541 zile, 18 ore, 37 minute, 58 secunde
Trebuie sa recunosc ca in calitate de navetist am tranzitat prin autogara ceva ani si nostalgia lor, mai ales cand e vorba de tinerete, nu se poate sterge cu buretele asa usor. Totodata, nu pot uita citeste integral
, acum 737541 zile, 18 ore, 37 minute, 58 secunde
Misto ar fi daca ar vinde si terenul pe care este amplasat acum CJ-ul si primaria si sa se mute undeva prin varful muntilor sa nu mai dea lumea de ei ca oricum stau degeba acolo.(o mare parte din ei)
, acum 737541 zile, 18 ore, 37 minute, 58 secunde
Este o mare TIMPENIE si o mare NESIMTIRE in ceea ce priveste demolarea fostei Autogari Focsani,era o constructie frumoasa ce reprezenta acest oras...dar din ce in ce nu o sa mai ramina nimic din ceea citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.