Local

Au trecut 10 ani - Autogara Focșaniului, demolată pe altarul consumismului

Silvia Vrînceanu Nichita
2 iun 2020 19126 vizualizări

La groapa de gunoi! Clădirea în care a funcționat timp de 40 de ani Autogara Focșaniului a fost demolată, în ciuda arhitecturii care aducea zonei un aer cu totul special. Omul de afaceri Vasile Epure a vândut terenul și clădirea rețelei de magazine Lidl, care a culcat imobilul la pământ, în ciuda faptului că toată lumea credea că magazinul de cartier va funcționa în interior. „Asta înseamnă demolare de venit național pentru că acolo s-au băgat bani, manoperă, materiale din munca tututor” - spune jurnalistul Alexandru Crihană, un adevărat cronicar al dezvoltării județului, cel care a relatat in 1970 despre inaugurarea Autogării, în ziarul „Milcovul”. Jurnalistul se întreabă de ce a fost nevoie ca această clădire emblemă să fie aruncată în aer.

Autogara municipiului Focșani, situată în Piața Victoriei, a fost demolată de firma care dorește să ridice în zonă un centru comercial pentru a satisface pofta de consum a focșănenilor cuceriți de binefacerile capitalismului. Deodată cu clădirea s-a dus la groapa de gunoi a istoriei mărturia fizică a zeci de ani de transport de călători, autogara fiind punct nodal pentru vrâncenii veniți la oraș din toate cătunele județului. În doar câteva zile, clădirea simbol a zonei, cu o istorie de 40 de ani, a fost culcată la pământ de muncitori,în urmă rămânând o mare grămadă de moloz. Din zonă a fost tăiat și inelul de copaci bătrâni care străjuia zona. Agresiunea asupra mediului a culminat cu o anchetă a Agenției pentru Protecția Mediului despre care nu se mai aude însă nimic, poate și din nevoia de a nu alunga investitorii după ce România a trecut învinsă de etapa "nu ne vindem țara".

Autogara Focșaniului a fost construită în perioada comunismului, după planuri arhitecturale specifice "epocii de aur", sub coordonarea Direcției de Sistematizare, Arhitectură și Proiectare Galați. Clădirea a aparținut Întreprinderii de Transporturi Auto (ITA), iar în 1996 a fost privatizată și ulterior preluată de firma Trans Company SA Focsani, controlată de omul de afaceri Vasile Epure, nimeni altul decât fostul contabil al întreprinderii comuniste de transport. Omul de afaceri a fost cel care a vândut pe bani buni patrimoniul fostei societăți de transport grupului german Lidl&Schwarz, care intenționează să deschidă aici supermarketul Lidl. Compania a culcat imobilul la pământ, în ciuda faptului că mulți credeau că magazinul de cartier va funcționa în interiorul clădirii. 

„În acea perioadă chiar s-a facut -  ca să avem ce demola acum”

Publicistul Alexandru Crihană a fost jurnalistul care a relatat pentru ziarul „Milcovul” despre inaugurarea clădirii Autogării, în decembrie 1970. Fostul reporter spune că Autogara era o subunitate a ITA, condusă la vremea respectivă de directorul Gheorghe Costel, în prezent pensionar in Galați. Clădirea avea o arhitectură futuristă chiar pentru epoca în care a fost constuită, în zonă fiind o mahala cu case sărăcăcioase.

„În decembrie 1970, am relatat despre inaugurarea Autogării din Focșani. A fost o adevarată sărbătoare. Eu am scris pentru ziarul «Milcovul», unde eram șeful secției «Probleme Cetățenești», despre construcția ei, despre diversele etape de execuție și apoi la inaugurare, între Crăciun și Anul Nou. Clădirea a fost inaugurată în cinstea Zilei Republicii, serbată pe 30 decembrie. La punerea în funcțiune a noii Autogări a fost primul secretar Simion Dobrovici, au fost proiectanți și executanți de la Galați, cadre de conducere. Era o arhitrectură modernă pentru acea perioadă, o autogară similară, dar ceva mai mare fiind construită și la Galați, în spatele gării CFR", ne-a relatat Alexandru Crihană.

Publicistul spune că, în anii 1970, când s-a procedat la modernizarea transportului în comun din județul nostru, clădirea a fost o adevărată binecuvântare pentru zeci de mii de oameni care făceau naveta sau veneau cu diverse treburi la oraș. „A însemnat foarte mult pentru Focșani, care la vremea respectivă avea o autogară într-o clădire insalubră din spatele Gării, cu condiții care nu erau de nivelul deceniului al VII-lea. Construirea ei a arătat că se face ceva pentru Focșani, iar în acea perioadă chiar s-a facut - ca să avem ce demola acum. Asta inseamnă demolare de venit național pentru că acolo s-au băgat bani, manoperă, materiale. A fost un obiectiv social al municipiului și iată că acum îl aruncăm în aer. De ce? Pun întrebarea asta pentru a și-o pune si alții", a mai comentat Alexandru Crihană pentru Ziarul de Vrancea, adăugând că, în ciuda trecerii timpului, clădirea arăta superb, fiind bine pusă în evidență de sensul giratoriu și de degajamentele făcute în zonă la sistematizarea orașului. Chiar dacă nu ar fi putut intra în categoria monumentelor istorice, fostul reporter spune că imobilul ar fi putut fi protejat ca monument de arhitectură, date fiind insolitul formei și faima de care se bucura.

„Este un proverb vechi cu «Boii ară și caii mănâncă», asta se întâmplă și cu Autogara. Nu se înțelege că sunt bunuri făcute de poporul român, care a strâns cureaua, și-a luat de la gură și a mai făcut câte ceva. S-au făcut și lucruri bune în perioada comunistă. Și azi trăim în blocurile făcute atunci. De ce nu avem blocuri pentru tinerii de azi care n-au case?", mai spune Alexandru Crihană.

„Niște mafioți au distrus tot"

Unul dintre foștii șoferi ai Autogării, care a prins vremurile de glorie ale clădirii, spune că la vremea respectivă construcția, ca și modernizarea infrastructurii de transport, au însemnat foarte mult pentru județ. De-a lungul timpului, în Autogară au garat multe tipuri de autobuze și microbuze, începând cu primele autobuze TV 20, TV 8 sau TV 71, care au intrat în transportul public de călători.

„Clădirea trebuia să rămână acolo, să facă parte din patrimoniul orașului, să fie conservată, să i se dea o altă destinație dacă nu mai putea fi autogară. Niște mafioți au lucrat cu orice preț să distrugă tot, s-a luat clădirea pe te miri ce și s-a distrus", ne-a spus fostul șofer, care a lucrat 30 de ani pe peroanele fostei autogări.

Autogara este a treia clădire simbolică a Focșaniului care a fost demolată în ultimul deceniu, după vechea gară a municipiului și clădirea în care a funcționat Comisia Centrală după Unirea de la 1859. Pe lista neagră ar putea intra și Piața Unirii, construită tot în anii 1970, dacă municipalitatea nu va gestiona mai bine relația cu firmele care lucrează la reabilitatea perimetrului istoric al Focșaniului. Imediat după punerea în funcțiune a Autogării, în Focșani s-au mai construit Spitalului Județean, Hotelul Unirea și Palatul Politico-Administrativ. Jurnalistul Alexandru Crihană spune că toți oamenii muncii contribuiau la punerea în operă a acestor obiective ale „epocii de aur".

„O cotă parte din salarii se oprea pentru Fondul de Dezvoltare a României din care se construiau asemenea obiective", spune jurnalistul care a relatat despre inaugurarea autogării în plin avânt al dezvoltării comuniste și care comentează, iată, după patru decenii, demolarea acesteia pe altarul intereselor capitaliste. (Silvia VRINCEANU)

Text republcat din ediția din 07 iunie 2010 a Ziarului de Vrancea


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 12

Adaugă comentariu
, acum 739392 zile, 18 ore, 18 minute, 28 secunde
Oare ce se va termina prima data, magazinul Lidl sau Piata Unirii ? Nemtii pornesc cu handicap pentru ca la Piata Unirii se lucreaza deja de cativa ani. Handicapul se mareste cand ne gandim ca ei citeste integral
, acum 739392 zile, 18 ore, 18 minute, 28 secunde
Modul in care se executa Piata Unirii lasa de dorit!Cu siguranta daca in locul celor de Unicom Galati lucrarea era executata de o firma din Germania,acum cu siguranta era gata la termenul stabilit citeste integral
, acum 739392 zile, 18 ore, 18 minute, 28 secunde
poate cind vom fi iar in comunism vom mai avea o asemenea autogara, pt. ca ceausescu cu patru clase stia cum sa arate tara lui, dar acestia cu atitea studii au grija cum sa arate prostiile lor, acum citeste integral
, acum 739392 zile, 18 ore, 18 minute, 28 secunde
Cine a fost acest Epure si ce a ajuns!Ar fi interesant ca DNA sa refaca traseul ascensiunii acestui individ. S-a distrus ceva care asigura servicii cetatenilor ,ca sa se inlocuiasca cu inca un spatiu citeste integral
, acum 739392 zile, 18 ore, 18 minute, 28 secunde
pt.cernat aurelia E vorba de alt Epure. Cel cu transportul este Epure Vasile, celalalt cu confectiile este Epure Valica. Oricum situatiile nu difera prea mult.
, acum 739392 zile, 18 ore, 18 minute, 28 secunde
Pertinent comentariu. Mi-a placut si intr-adevar cred ca asa va fi. Nemtii vor termina primii.
, acum 739392 zile, 18 ore, 18 minute, 28 secunde
Va rog sa nu uitati de poluare, autogara trebuia demolata de foarte mult timp, in ce priveste cealalta constructie din centru va asigur ca va fi gata inainte cu o luna de alegerile locale adica in citeste integral
, acum 739392 zile, 18 ore, 18 minute, 28 secunde
Trebuie sa recunosc ca in calitate de navetist am tranzitat prin autogara ceva ani si nostalgia lor, mai ales cand e vorba de tinerete, nu se poate sterge cu buretele asa usor. Totodata, nu pot uita citeste integral
, acum 739392 zile, 18 ore, 18 minute, 28 secunde
Misto ar fi daca ar vinde si terenul pe care este amplasat acum CJ-ul si primaria si sa se mute undeva prin varful muntilor sa nu mai dea lumea de ei ca oricum stau degeba acolo.(o mare parte din ei)
, acum 739392 zile, 18 ore, 18 minute, 28 secunde
Este o mare TIMPENIE si o mare NESIMTIRE in ceea ce priveste demolarea fostei Autogari Focsani,era o constructie frumoasa ce reprezenta acest oras...dar din ce in ce nu o sa mai ramina nimic din ceea citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.