Cu voie de la Berceanu, Oprisan isi stringe bani pentru drumuri
Marian Oprisan, presedintele Consiliului Judetean Vrancea, vrea sa stringa bani pentru repararea drumurilor judetene din taxe suplimentare pentru cei care transporta peste limita lemne sau pietris din padurile si apele Vrancei. O masura care poate fi explicata de criza economica, de fondurile mici la bugetul institutiilor care au in atributii intretinerea drumurilor patriei, dar si de incapacitatea romanilor de a turna vreun kilometru de asfalt in decurs de un an. Astfel, la sedinta CJ de luni, alesii judeteni au aprobat tarifele suplimentare de utilizare a drumurilor judetene pentru masinile de mare tonaj. Potrivit oficialilor, aceste vehicule ar fi principalul motiv pentru care asfaltul cedeaza inainte de expirarea termenului de garantie. Pentru a putea pune taxa suplimentara pe marfa in plus carata de transportatori pe drumurile judetene, seful CJ a purtat corespondenta cu Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, ministrul Radu Berceanu fiind de acord cu supra-taxarea celor care depasesc limita de incarcare. Totusi, in referatul celor de la Consiliul Judetean, intre motivele deteriorarii asfaltului de pe drumurile judetene nu este trecuta si calitatea indoielnica a lucrarilor oferita de asfaltatori. "Consiliul Judetean Vrancea este administratorul retelei de drumuri judetene. ("¦) Una din obligatiile ce-i revin CJ, in aceasta calitate, este si aceea de a mentine in buna stare drumurile publice. Traficul de mare tonaj datorat supraincarcarii osiilor, peste limita admisa, specificata in talonul masinii, reprezinta principala cauza de distrugere a imbracamintei asfaltice, inainte de expirarea perioadei de garantie", se arata in referatul Directiei Dezvoltare din CJ. Transportul cu depasirea masei totale maxime admise se poate efectua numai in baza unei autorizatii speciale de transport (AST), eliberata de administratorul drumului pe care se face transportul. Tarifele se stabilesc in functie de masa totala, de masele pe axe, de dimensiunile vehiculelor si de distanta parcursa, bani care intra in bugetul CJ Vrancea, daca transportul se face pe drumurile judetene. Potrivit referatului Directiei Dezvoltare din Consiliul Judetean, taxele incasate, stabilite in moneda europeana, sint folosite pentru "finantarea lucrarilor de administrare, exploatare, intretinere, consolidare, reparatii si modernizare a drumurilor aflate in administrarea sa".
Cit costa o tona in plus peste limita admisa?
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a fost de acord cu tarifele propuse de CJ Vrancea pentru gabaritul depasit, acestea incadrindu-se in valorite stabilite printr-un ordin al ministerului dat in 2008. Astfel, depasirea masei totale maxime admise, indiferent de tipul suspensiilor, numarului de osii sau de roti, se taxeaza in plus, pentru masa totala cuprinsa intre 16 si 100 tone, cu tarife x distanta de la 0,22 euro pina la 2,15 euro. Daca incarcatura depaseste 100 tone, se taxeaza 2,15 euro, la care se adauga 0,11 euro pentru fiecare 0,1-5 tone peste suta de tone.
Depasirea masei maxime admise pe axe, indiferent de numarul de osii sau de roti, se taxeaza cu valori cuprinse intre 0,07 si 3,15 euro, in functie de suspensii si distanta de parcurs. CJ pune taxa in plus si daca masina cu care se transporta diferite incarcaturi depaseste limitele in lungime sau latime. Astfel, depasirea lungimii cu 0,21-5 metri se taxeaza cu 0,04-0,25 euro, iar ceea ce trece de 5 metri costa transportatorul cu 0,25 euro ^ 0,05 euro pentru fiecare 0,01-1 metru in plus. Latimea in plus, pornind de la 0,01 si pina la 4 metri, presupune valori intre 0,11-2,57 euro. Un centimetru in plus peste latimea de 4 metri este taxat cu 2,57 euro ^ 0,05 euro. Si inaltimea peste limita poate presupune tarife de pina la 2,57 euro pentru incarcaturi care au pina la 4 metri. Consiliul Judetean Vrancea va practica tarife si pentru recintarire sau remasurare, in valoare de 45 euro/operatie, in timp ce estimarea tarifului pentru depasirea limitelor maxime admise costa transportatorul alti 23 de euro/estimare. In vizorul autoritatilor judetene au intrat cei care supraincarca transporturile de lemne si agregate minerale. (Iulia CRETU)