Sase primari fac scut in jurul staretului Macarie de la Poiana Marului
Pentru prima oara dupa 1989, primarii din comunele Chiojdeni, Jitia, Dumitresti, Reghiu, Andreiasu si Nereju s-au ridicat in mod oficial impotriva politicii duse de IPS Epifanie Norocel, Arhiepiscopului Buzaului si Vrancei, care incearca din 2009 sa schimbe traditia multiseculara a Manastirii Poiana Marului. Cei sase primari au trimis un memoriu Arhiepiscopului, prin care-l acuza pe IPS Epifanie Norocel ca sminteste credinciosii din cele sase localitati prin incercarea de a-l indeparta cu forta pe calugarul Macarie de la Poiana Marului si de a aduce in locul acestuia maici din judetul Buzau. Mai mult decit atit, primarii Neculai Noaptes, Serban Pirlogea, Sandu Crintea, Macovei Raduta, Ionel Budeanu si Ion Pauca l-au amenintat in scris pe Arhiepiscop ca se vor alatura protestului locuitorilor din cele sase comune in cazul in care Arhiepiscopul nu va tine cont de doleantele credinciosilor din Vrancea. Si mai grav, primarii il ameninta pe Epifanie cu un miting chiar in fata Arhiepiscopiei. "In cazul in care nu veti tine cont de doleantele noastre, va asiguram ca vom participa alaturi de cetateni la manifestarile lor pasnice, la un miting pe care il vom organiza in fata Arhiepiscopiei, la care speram sa se alature toti credinciosii din judetele Buzau si Vrancea. Ati creat o stare de nemultumire generala in rindul populatiei si ne este greu sa credem ca o vom putea stapini, atit noi cit si dumneavoastra", spun cei sase primari in memoriul catre IPS Epifanie Norocel.
"Ne solidarizam cu cetatenii si vom sta ca o stavila"
Memoriul primarilor din Chiojdeni, Jitia, Dumitresti, Reghiu, Andreiasu si Nereju este de fapt un rechizitoriu nemilos la adresa IPS Epifanie. Niciodata pina la aceasta data alesii locali din Vrancea nu au mai adresat conducatorului spiritual al Arhiepiscopiei cuvinte atit de grele si de categorice, acuzindu-l deschis pe Arhiepiscop ca face politica sectantilor daca-l indeparteaza pe duhovnicul Macarie si aduce maici. Si pentru a da greutate celor scrise acestia adauga ca vor sta ca o stavila in fata IPS Epfanie si a politicii acestuia de a-l schimba pe Macarie. "Dupa ce ca ne confruntam cu o situatie grea in comunele noastre din cauza resurselor de bani, si starea de nemultumire a populatiei este mare, acesta fiind singurul lucru care ne mai lipsea. Manastirea Poiana Marului este locul unde locuitorii comunelor noastre merg pentru a se ruga si a se bucura de spiritualitate si rangul acestei manastiri prin destoinicul staret Macarie Desliu. ("¦) El este duhovnicul multor cetateni din comunele noastre si chiar noi, primarii, apelam la sfatul lui. ("¦) Aceasta nu inseamna decit ura pe care o purtati acestui staret si acestei manastiri si nu doriti decit sa semanati nemultumiri si revolta in rindul cetatenilor din comunitatile noastre, care sint hotariti sa apere pina la sacrificiu aceasta manastire si pe vietuitorii ei. Noi ne solidarizam cu cetatenii nostri si vom sta ca o stavila in fata dumneavoastra spre a nu ne strica linistea in comunele noastre", scriu, amenintator, primarii, in Memoriul adresat IPS Epifanie.
Parintele Macarie se roaga sa ramina la Poiana Marului
In timp ce pe Aleea Episcopiei din Buzau se cauta o modalitate prin care valorile sa fie indepartate si chiar ascunse sau uitate, la Poiana Marului domneste linistea si grija fata de aproape. Parintele Macarie nu isi face griji pentru ziua ce urmeaza, singura lui neliniste exprimata este cea fata de cei patru calugari pe care ii are in obladuire. "Nu stiu care este explicatia de vor sa ma mute la Monteoru. Au venit in urma cu doua saptamini cu o decizie sa ma mute si sa aduca maicile de la Cirnu, judetul Buzau. Calugarii unde or sa mearga?", se intreaba staretul de la Poiana Marului, Macarie Desliu. Parintele simte ca la Poiana Marului este casa lui, locul unde legatura cu cele sfinte este mai puternica. "Eu vreau sa ramina asa cum a fost. Vor sa ma duca unde nu imi e cu voia. La Monteoru ma mai retrag dar aici simt ca este harul meu", a mai spus Macarie. Parintele isi aduce aminte cu nostalgie cum a ajuns imediat dupa Revolutie in curtea Manastirii cu 430 de lei in buzunar. Din 1990, de cind este staret la Poiana Marului, a construit un paraclis, citeva chilii, a reparat un pavilion, a ridicat un gard de piatra ce masoara 400 de metri, a adus lumina pe stilpi de ciment si a facut un lac de peste. De asemenea, la Dealul Sarii a construit un schit pentru maici, la indemnul Celui de Sus, dupa cum ne-a spus. "Am simtit acum doi ani de la Sfintul Duh si am facut schitul la Dealul Sarii", spune parintele. La fel, Manastirea de la Monteoru a fost construita tot sub indrumarea si grija parintelui Macarie. "Banii au fost din donatii de la credinciosi si din cresterea si vinzarea animalelor", spune duhovnicul. Cu toate ca nici maicutele de la Cirnu nu vor sa vina la Poiana, Epifanie Norocel se incapatineaza si incearca sa treaca peste dorinta tuturor, a enoriasilor, a staretului Macarie, chiar a vointei intemeietorului Schitului Poiana Marului "" Cuviosul Vasile si nu in ultimul rind a maicutelor.
Enoriasii se opun vehement
Dupa ce 20 de ani a muncit sa repare, sa construiasca si sa aduca oamenii mai aproape de Dumnezeu, parintele afla ca mai marii Episcopiei il vor in alta parte. Interesul in acea zona este legat, cum era de asteptat, de bani. Donatiile care ajung acolo nu au un control strict de la Buzau, astfel ca IPS Epifanie simte probabil ca in vremuri de criza Poiana Marului poate fi un sprijin financiar, iar asezamintul are oarece proprietati. In urma cu aproape un an, cind s-a incercat prima data stramutarea parintelui Macarie s-a conturat ideea pastrarii parintelui ca duhovnic si numirea unei maici starete. Pastrarea harului la Poiana avea sa aduca venituri care sa fie controlate de Episcopie, dupa cum spun oamenii din zona. Oamenii s-au adunat atunci din cele doua judete, s-au opus vehement ideilor IPS Norocel si au protestat la intrarea in Manastire, lipsind doar un semn ca protestul sa degenereze in scandal. Si de aceasta data, populatia si-a exprimat deschiderea pentru sprijinirea parintelui, astfel ca in cazul in care Buzaul insista sa il mute pe parinte, oamenii nu vor ezita sa protesteze din nou. De aceasta data insa, credinciosilor li s-au alaturat autoritatile locale din sase comune. Am trait sa vedem cum rapacitatea unora din Arhiepiscopie a reusit sa sminteasca nu numai credinciosii de rind, dar si autoritatile locale. Dupa refuzul Sfintului Sinod de a numi la Focsani un episcop vicar pe placul sau, acest rechizitoriu greu de digerat al primarilor ar putea sa insemne inceputul sfirsitului pentru un episcop care a transformat episcopia intr-o mosie personala si slujitorii Bisericii "" preoti si ieromonahi - in sclavi. Ca de obicei, reporterii nostri nu au putut sa ia un punct de vedere oficial de la Arhiepiscopie cu privire la acest subiect, intrucit nimeni din conducere nu ne-a raspus la telefon. Ziarul nostru va urmari insa cu atentie subiectul si va reveni cu amanunte. (Daniel GIRLEANU, Valentin MUSCA)
CASETA
Fragment din Testamentul Cuviosului Vasile de la Poiana Marului
"("¦) Facind eu acest Schit, anume Poiana Marului, si traind eu citava vreme cu fratii mei, cu rusii, au inceput a veni frati, si romani si rusi, si atitia au venit incit s-au inmultit fratii, mai multi fiind munteni decit rusi. ("¦) Si am dat fiilor mei care sint de parte munteneasca, partea lor, cartile cele ce trebuiesc bisericii si odajdiile cu orinduiala lor si icoanele cele mari cite patru, si le-am dat si hrisoave de la Domnul Moldovei ("¦) Dar daca va indrazni cineva a strica dupa moartea mea aceasta legatura si asezamint al smereniei mele, sau va indrazni sa faca turburari si sminteli, unul ca acesta sa fie anathema, si partea lui si locul lui sa fie in tartar impreuna cu Iuda vinzatorul. Si am scris eu insumi cu a mea mina adevarat. Nevrednicul Staret Vasile in schitul Poiana Marului, 1764, Ghenarie, 3". (Sfintul Staret Vasile de la Poiana Marului, Introduceri in Rugaciunea lui Iisus si isihasm, Editura Deisis, 2009, pp. 233-235)