Pietele Focsaniului nu fac profit nici cit un patron de taraba
Consilierii municipali se pregatesc sa aprobe marti regulamentul de functionare potrivit normelor europene a pietelor agroalimentare din Focsani, insa nu isi pun inca problema eficientizarii activitatii acestora, in conditiile in care din aceste spatii s-ar putea colecta bani mult mai multi la bugetul local. Primaria Focsani doreste miine aprobarea Regulamentului de Organizare si Functionare a Administratiei Pietelor Focsani, care cuprinde drepturile si obligatiile unitatii, ale comerciantilor, programul de functionare dar si tarifarea meselor. In acest context, merita amintit alesilor ca Piata din cartierul Sud ramine in continuare cea mai neproductiva din Focsani, dupa cum reiese din raportul de activitate al Administratiei Pietelor pe anul 2009 prezentat recent si consilierilor locali. Potrivit documentului, pe parcursul anului trecut, veniturile Administratiei Pietelor Focsani au fost de 3,9 milioane de lei, comparabile cu cele ale unei firme care isi desfasoara activitatea pe tarabele din piata mare a orasului. Sumele incasate din cele trei piete (Piata Moldovei, Piata Obor si Piata Sud), din taxele zilnice se ridica la 2.517.838 de lei, in vreme ce banii incasati din inchirieri de spatii si teren care au la baza contracte incheiate in urma licitatiilor pentru cele trei piete au ajuns la 1.458.253 de lei. Anul trecut, Piata Sud a adus la bugetul Administratiei cei mai putini bani, adica 57.204 lei, fata de anul 2008 cind incasarile erau de 57.397 de lei. Aceasta in timp ce Piata Moldovei s-a situat ca si in 2008 in fruntea clasamentului, insa cu venituri modeste daca judecam dupa numarul celor care vin zilnic sa-si faca tirguielile aici.
Pietele nu au un sef cu acte in regula
Incasarile de la mesele din Piata Moldovei au adus 1,5 milioane de lei bugetului local, cu 400.000 mai mult fata de 2008. La aceasta suma se adauga inca aproape un milion de lei de la Bazarul Obor si alte aproximativ 300.000 de lei de la boxele de carne. Potrivit raportului de activitate, veniturile obtinute de pietele din Focsani au crescut constant in ultimii ani, ce-i drept cu sume mici, chiar daca Administratia Pietelor a fost zguduita de citeva scandaluri, cel mai recent fiind cel din 2008, provocat de raportul Camerei de Conturi Vrancea care a constatat ca tarabele din piete sint ocupate oficial doar in proportie de 25%. «Comparind veniturile realizate in valoare de 3,976.091 de lei cu platile aferente anului 2009 in valoare de 3.427.003 lei, constatam ca veniturile sint mai mari cu 549.088 de lei fata de platile curente aferente anunului 2009», se arata in raportul anual intocmit de economistul Luminita Angheluta (FOTO), cea care conduce interimar pietele. Realizatorii raportului dau vina pe costul ridicat al imprimatelor si pe majorarea tarifului la gunoiul menajer pentru a justifica cheltuielile ridicate. Fostul director al Administratiei Pietelor, colonelul Puiu Spiridon, a parasit in luna decembrie conducerea institutiei ca urmare a prevederilor Ordonantei 329/2009, preferind pensia in detrimentul salariului de director platit din bani publici. In acest context alesii locali au facut cunostinta cu actualul "interimar" al Administratiei Pietelor, economistul Luminita Angheluta. Concursul pentru ocuparea postului de director al Administratiei Pieteler, organizat in luna martie, a fost un fiasco, intrucit nici unul dintre candidati nu a obtinut nota de trecere. Urmatoarea testare s-ar putea organiza in luna mai.
Piata cheltuieste mult pe salarii si utilitati
Din pacate, desi par mari la prima vedere, incasarile de la Piata abia acopera cheltuielile. Administratia Pietelor se pare ca nu reuseste nici acum sa obtina venituri suficiente care sa aduca mai multi bani la bugetul local si eventual sa faca investitii proprii fara a cauta sprijin intr-un parteneriat public-privat. Oficialii se pling printre altele de scumpirea gunoiului si a imprimatelor tipizate. Potrivit aceluiasi raport, anul trecut cheltuielile unitatii au fost de 3,4 milioane de lei. Din aceasta suma, 1,8 milioane de lei, adica ceva mai bine de jumatate din incasari, s-au dus numai pe plata salariilor angajatilor. Diferenta a reprezentat-o cheltuielile cu utilitatile. In pofida acestei evidente, «raportorii» sustin ca s-au diminuat unele cheltuieli in comparatie cu anul 2008, iar alte au crescut odata cu tarifele la utilitati. «Din datele prezentate se constata diminuari ale majoraritatii elementelor de cheltuieli in anul 2009 fata de 2008 (energie, paza, materiale de curatenie, materiale de intretinere, servicii catre terti, alte cheltuieli). Se poate constata o majorare a cheltuielilor cu apa - canal - salubritate, datorita majorarii practicate de unicul furnizor CUP SA Focsani la gunoiul menajer, incepind cu luna august 2009 si a cheltuielilor cu imprimate (s-a facut aprovizionare cu imprimate pentru prima luna a anului 2010) », se mai precizeaza in raportul sustinut de Luminita Angheluta. La finele anului trecut personalul angajat cu contract de munca la Administratia Pietelor era de 95 de persoane. Din acestea, 9 reprezinta personalul de specialitate (un director, 5 inspectori, un consilier juridic si un casier). In Piata Moldovei sint 57 de angajati din care 43 sint necalificati. La Piata Sud numarul angajatilor este 7, iar la Piata Obor acestia ajung la 12 persoane. Alte 10 persoane mai sint angajate la atelierul mecanic. Comparativ cu anul 2008, in 2009 numarul salariatilor s-a diminuat cu opt persoane. In anul 2009 Administratia Pietelor nu a achizitionat mobilier sau aparatura birotica, masini sau echipamente.
WC-urile din piete aduc bani fara miros la bugetul local
Potrivit unei situatii privind incasarile la bugetul local, anexata raportului anual, in anul 2009 folosirea toaletelor publice din Piata Moldovei a adus un venit de 171.820 de lei, de trei ori mai mult decit valoarea incasarilor totale din Piata Sud. Aceeasi activitate din cadrul Pietei Obor a atras la bugetul local suma de 20.561 de lei, in timp ce la Piata Sud veniturile au fost de doar 1.100 de lei. Din taxa de rezervare auto din Bazarul Obor bugetul local a incasat in 2009 suma de 52.566 de lei. Tot in Piata Obor, din utilizarea terenului s-au atras 119.872 de lei, iar din inchirerea meselor valoarea incasarilor s-a ridicat la 719.199 de lei. Cele mai profitabile ramin insa tot tarabele din Piata Moldovei, de pe urma carora anul trecut s-a incasat 818.641 de lei, la care se adauga 155.535 de lei care reprezinta taxa de rezervare a meselor. Din taxa pe cintare si pe rezervarea acestora la buget s-au mai adaugat aproximativ 35.000 de lei. Cei mai putini bani se incaseaza de catre Administratia Pietelor in lunile de iarna, iulie si august fiind in continuare lunile de virf ale incasarilor. In Piata Sud sumele incasate in aceasta perioada reprezinta aproape o treime din totalul incasarilor anuale la acest capitol. In ciuda acestor plusuri, cu un management mai eficient, pietele Focsaniului ar putea aduce mult mai multi bani bugetului local, astfel incit edilii sa nu mai fie nevoiti sa creasca aproape in fiecare an taxele si impozitele locale.
Mai mult control la inchirierea tarabelor
Gradul de ocupare a meselor a dat batai mari de cap alesilor locali care n-au reusit niciodata sa afle cit se incaseaza exact din inchirierea tarabelor. Potrivit unui raport al Curtii de Conturi pe anul 2008 gradul de ocupare a meselor din Pietele Focsaniului abia daca depasea cu putin 25 %. Potrivit noului regulament insa, conducerea Administratiei Pietelor va fi obligata sa intocmeasca un Registru special, separat de activitatea de incasare, din care sa rezulte o evidenta zilnica a utilizarii meselor, ca masura de control a veniturilor realizate din aceasta activitate. De asemenea, va fi stabilita o procedura de raportare a gradului de ocupare a meselor si de incasare. La intocmirea procedurii se va avea in vedere ca zilnic sa fie doua raportari, una la ora 8.00, cu mesele ocupate, si o raportare la ora 15.00 cu mesele ocupate si incasate. Plata taxei de rezervare se face cu anticipatie, la sfirsitul lunii pentru luna/lunile sau perioada de timp din luna urmatoare. "Rezervarea poate fi lunara sau periodica. Ea poate fi facuta si pentru perioade mai mari de o luna, dar nu mai mari de trei luni, cu conditia platii anticipate a taxei de rezervare corespunzatoare. Dupa plata taxei de rezervare, care se face la casieria Administratiei Pietelor pe baza unui bon (nota de plata) eliberat de administratorul de piata, producatorul /comerciantul va plati pentru masa astfel rezervata o taxa zilnica de utilizare al carei cuantum este stabilit anual, prin Hotarirea Consiliului Local. Producatorul / comerciantul care si-a rezervat o masa are obligatia de a se prezenta la aceasta masa zilnic, cel tirziu pina la ora 8.00", se arata in noul regulament de functionare la Pietelor, ce va fi dezbatut marti. în caz contrar, masa se ocupa dupa regula primului venit, comerciantul in cauza pierzind dreptul de rezervare in acea zi, urmind sa reintre in drepturi ziua urmatoare, cu conditia ocuparii mesei pina la ora 8.00. în cazul in care producatorul / comerciantul nu se prezinta la masa rezervata pina la ora 8.00 timp de trei zile consecutiv, acesta pierde dreptul de rezervare a mesei pentru perioada ramasa si nu mai poate cere restituirea restului de taxa de rezervare achitat, masa putind fi data in rezervare unei alte persoane care achita taxa de rezervare in acest sens. Se spera ca dupa aprobarea acestui regulament sa creasca nivelul de transparentizare a activitatilor financiare din pietele orasului. (Doina GANEA)