Ultima oră

INTERNATIONAL: Peste 800 de oameni participa la anchetarea accidentului de la Smolensk. Decizia pilotilor de a ateriza, pusa sub semnul intrebarii

Ziarul de Vrancea
12 apr 2010 230 vizualizări
Echipa de ancheta care analizeaza dezastrul aviatic de la Smolensk descifreaza inregistrarile de bord si convorbirea dintre piloti si serviciile de sol, au declarat pentru RIA Novosti surse ale comisiei speciale.

In total, la ampla actiune de clarificare a circumstantelor in care s-a produs tragicul accident de sambata participa peste 800 de oameni, din diferite domenii. In ceea ce priveste cauzele dezastrului, ambele parti, poloneza si rusa, evita orice declaratii oficiale. Comisia speciala instituita de presedintele Dmitri Medvedev a declarat ca vor fi luate in calcul toate versiunile.



Premonitia lui Kaczynski?


Intr-un interviu acordat canalului de televiziune TVP, citat de Gazeta, Lech Kaczynski a declarat: "Voi cade si, dupa toate probabilitatile, ma voi prabusi cu avionul, pentru ca fara el nu stiu sa alerg".


De ce a fost ales un avion rusesc pentru suita oficiala?


Intr-un comentariu, publicatia electronica Gazeta.ru scrie, printre altele, ca intrebarea de ce pentru asemenea deplasari ale primilor oameni in stat a fost ales un avion rusesc trebuie adresata, in opinia comandantului aviatiei militare a Poloniei, politicienilor. Guvernul polonez analiza de mai multi ani problema achizitiei de noi avioane pentru nevoile conducerii statului. Printre varianta figura inclusive cumpararea unor aparate braziliene Embraer.


In ceea ce priveste cauzele dezastrului, ambele parti, poloneza si rusa, evita orice declaratii oficiale. Comisia speciala instituita de presedintele Dmitri Medvedev a declarat ca vor fi luate in calcul toate versiunile. Nici partea poloneza nu intentioneaza sa cada prada speculatiilor pana la finalizarea cercetarilor. "Cine poarta responsabilitatea pentru cele intamplate este greu de spus. Ancheta nu s-a incheiat si nu putem spune cine este vinovat", a spus un reprezentant al fortelor poloneze aeriene.


Un singur lucru este cert, scrie Gazeta.ru: la aerodromul militar de la Smolenks, aflat la trei km de oras, conditiile meteo erau dificile. Centrul meteorologic Fobos a precizat pentru Gazeta.ru ca sambata dimineata, in zona Smolensk, a existat "un camp de presiune ridicata "" conditii favorabile formarii unor nori densi de ceata". Cu trei ore inainte de dezastru, timpul era inca "de lucru", cu o vizibilitate de 4 km. La 9:15 a aterizat fara probleme primul avion al partii poloneze "" un Yak-40, cu echipele de ziaristi. Umiditatea atinsese atunci 92%.


La 9:40, aerodromul a fost invaluit intr-un nor dens de ceata. In momentul catastrofei, conditiile meteo erau urmatoarele: "un plafon de nori de 10 grade, de la limita inferioara a plafonului 80 de m si o vizibilitate de sub 800 m, care ajungea, in anumite momente, sub 500 m". Expertii sunt inclinati sa creada ca "echipajul a dorit foarte tare sa aterizeze".


Decizia pilotilor de a ateriza, pusa sub semnul intrebarii


Ce anume a determinat echipajul sa ia o astfel de decizie in conditii meteo periculoase, este o intrebare la care specialistii nu au un raspuns. Surse apropiate anchetei au declarat pentru Gazeta.ru ca echipajul a evitat sa informeze conducerea tarii, pe presedinte si pe ceilalti inalti functionari de decizia luata.


Exista pareri potrivit carora presedintele se grabea. Conform graficului de lucru, Kaczynski trebuia sa ajunga la cimitirul Katyn la ora 11:30. Presa relateaza, printre altele, ca in 2008, presedintele Kaczynski a avut un conflict cu comandantul echipajului avionului presidential, dupa ce pilotul a decis sa aterizeze nu la Tbilisi, cum ar fi trebuit, ci in Azerbaidjan (considerente de securitate, pe fondul conflictului ruso-georgian). Atunci, liderul polonez a spus ca ar fi dorit sa aterizeze direct la Tbilisi, pentru a se intalni cat mai repede cu presedintele Georgiei, Mihail Saakasvili.


Pilotul rus de incercare Aleksandr Akimenkov estimeaza ca echipajul a amanat intrarea in manevrele de aterizare asteptand o ameliorare a conditiilor meteo. "Atat timp cat exista carburant in rezervoare, te poti invarti deasupra aerodromului. Dar cand acesta se termina, iar conditiile meteo raman la fel de dificile, pilotul poate opta in favoarea unui aerodrom de rezerva. Daca au fost patru tentative de aterizare, este greu de inteles de ce s-a mers la a cincea. Se putea alege alta varianta", spune pilotul. Potrivit afirmatiilor sale, "faptul ca avionul s-a prabusit arata ca viteza verticala a fost de peste 5 m/s, fata de viteza ceruta in acea faza de zbor de 3 m/s".


de Olga Popescu HotNews.ro


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.