Ultima oră

Mega-jonglerii cu bani publici

Doina Ganea
15 mar 2010 2387 vizualizări
Drepturi salariale ilegale, licitatii fara respectarea legii, plati fara documente justificative, lucrari proaste, receptii facute de forma sau avansuri mai mari decit cele prevazute în contract, toate acestea reprezinta numai o parte din nereguliele gasite de reprezentantii Curtii de Conturi la primariile vrincene u Primaria Popesti a scapat din inventar doua drumuri comunale de aproape 420.000 de lei u la Obrejita s-au platit lucrari fantoma de de aproape 150.000 de lei u in timp ce la Ploscuteni un angajat a fost platit timp de un an cu salariu dublu u functionarii din Homocea s-au folosit de telefonul institutiei pentru convorbiri personale in strainatate u in 2008 masinile CJ au depasit consumul de benzina cu aproape un miliard de lei vechi

Rapoartele Curtii de Conturi, pe anii 2008 si 2009, aferente anilor 2007 si 2008, arata nereguli mari la primariile din judet, cu toate ca valorile prejudiciilor sint relativ mici. Principalele abateri se refera la neurmarirea banilor pe care primariile trebuiau sa-i incaseze din diferite surse. Ilegalitatile depistate de Curtea de Conturi in tot judetul arata nereguli financiar-contabile si fiscale, dar si abateri in privinta gestionarii si folosirii banilor publici sau a patrimoniului comun. «Urmare actiunilor de audit desfasurate, au fost constatate abateri de la legalitate si regularitate, care au condus la atragerea de venituri suplimentare in suma totala de 964 mii lei, din care venituri suplimentare 468 mii lei si dobinzi aferente 496 mii lei, fiind incasata operativ suma de 10 mii lei», arata raportul Curtii de Conturi pe anul 2009.

în urma actiunilor de audit financiar efectuate de catre Camera de Conturi Vrancea la unitatile administrativ-teritoriale precum si la institutiile publice aflate in subordinea acestora, s-au consemnat, in 2009, in cele 15 procese-verbale de constatare nu mai putin de 158 abateri. Rapoartele scot la iveala imaginea unei administratii publice locale facuta tandari, secatuita dupa bunul plac de primari si ciracii lor instalati in functii de raspundere. Primarii si-au tras sporuri babane, au omis introducerea de facturi in contabilitate, a unor bunuri primite prin programe guvernamentale ori au «scapat» din inventar imobile, bunuri, terenuri si chiar drumuri sau alimentari cu apa. Aceeasi primari au platit insa cu generozitate din bani publici lucrari neexecutate, salarii duble si sporuri multiple. La Primaria Popesti au fost uitate din inventar doua drumuri de aproape 420.000 de lei. La Obrejita bugetul local a fost prejudiciat in 2007 cu aproape 1,5 miliarde de lei vechi, care reprezinta valoarea unor lucrari platite fara ca ele sa existe in realitate. La Ploscuteni, in 2007, primarul si viceprimarul si-au luat prime si sporuri desi legea le interzice. Tot la Ploscuteni un angajat a incasat timp de un an doua salarii. Pe cel de inspector de specialitate si pe cel de secretar comunal. Prejudiciul a fost de peste 30.000 de lei. Potrivit sursei citate, nici Consiliul Judetean nu a fost «usa de biserica». Numai in anul electoral 2008, masinile CJ au consumat benzina cu aproape un miliard de lei vechi mai mult decit prevad normele.


Terenuri date pe ochi frumosi


Curtea de Conturi arata incompetenta si nepasarea primarilor in administrarea domeniului public, situatie care aduce prejudicii majore buzunarului public. "Auditurile financiare si actiunile de control desfasurate au scos in evidenta, pe ansamblu, o insuficienta preocupare din partea entitatilor pentru asigurarea acuratetei datelor din situatiile financiare si pentru un management financiar menit sa asigure buna gestionare economico- financiara", arata raportul Curtii. O categorie de nereguli descoperite la Primaria Focsani se refera la nestabilirea, neevidentierea, neurmarirea si neincasarea unor venituri din inchirieri de terenuri si imobile. Cu alte cuvinte primaria a dat in 2007 in chirie terenuri si imobile aproape pe gratis. Un alt caz depistat se refera la improprietariri in baza legilor fondului funciar pe raza administrativa a municipiului. In aceasta afacere sint implicate 14 primarii. In timpul controlului pentru un numar de 297 proprietari care detin terenuri agricole pe teritoriul administrativ al municipiului Focsani, serviciul impozite si taxe a stabilit impozit pe teren datorat in suma totala de 19.847 lei. In total aceste venituri neincasate la bugetul local la nivelul anului 2007 valorau 104.318 lei. «Prin neincasarea acestor venituri, unitatea administrativ "" teritoriala a fost lipsita de resurse financiare, necesare finantarii actiunilor prevazute in bugetul local", se arata in raportul CC. Potrivit sursei citate, alti bani s-au pierdut si prin plata unor lucrari neexecutate la nivelul anului 2008. Aceasta abatere a fost constatata la patru entitati din Vrancea, valoarea estimata a prejudiciilor fiind de 793.075 lei, din care cea mai mare suma la Primaria Focsani. «670.342 lei reprezinta plati nelegale aferente cantitatilor de lucrari neexecutate, sume achitate in mod nejustificat privind diferenta de pret dintre cel inscris in oferta initiala si cel pretins la plata prin situatiile de lucrari», afirma auditorii CC.


Curtea de Conturi a gasit vraiste la Marasesti


Potrivit unui Raport de control al Curtii de Conturi din 2008, aferent anului 2007, conducerea de atunci a unor primarii se face responsabila de o serie de ilegalitati. In 2007 la Primaria Marasesti condusa de Emilian Brasov nu s-au calculat taxe speciale pentru contribuabilii care desfasoara activitati de bar (restaurant), nu au fost evidentiate in contabilitate sumele datorate de persoanele care si-au cumparat apartamentele din fondul locativ de stat sau cele care locuiesc in chirie. Sumele datorate de aceste categorii de persoane sint in valoare de peste 116.000 de lei. Tot atunci s-au stabilit in 485 de cazuri venituri suplimentare de 29.134 lei din taxa pe teren concesionat si in 54 de cazuri in suma de 8.376 lei din taxa pe chirii. în urma aducerii la indeplinire a masurilor dispuse prin decizii au fost stabilite venituri suplimentare la bugetul local de 237.476 lei. In aceeasi perioada CC a descoperit ca «nu s-au inventariat toate bunurile apartinind domeniului public si privat al Primariei orasului Marasesti, cum ar fi: stadion, balti, pasuni, parcuri-zone verzi, terenuri concesionate si apartamente inchiriate, nu s-au evidentiat creantele catre terti ori bunurile din demolarea Pietei», se arata in CC. Nu au fost inregistrate in contabilitatea primariei facturi «clienti» in valoare de 170.000 de lei si nici bunuri in valoare de 189.685 lei alcatuite din echipamente de telecomunicatii primite prin program guvernamental. Valoarea lucrarilor investitiei la obiectivul "Anexa Primarie" nu era cunoscuta si nici nu a fost aprobata de catre Consiliul Local, pina la data de 31.12.2007. Pentru investitia in cauza suma de 119.034 lei a fost inregistrata ulterior in contabilitate. In timpul controlului s-a descoperit ca primarul si vicepriarul orasului Marasesti din perioada 2004-2008 au benficiat ilegal de spor de dificultate de 50% in aplicarea Legii 10/2001. «în fapt s-a acordat primarului si viceprimarului sporul de dificultate in procent de cite 50% din indemnizatie, pentru fiecare comisie si nu de pina la 50% pentru faptul ca au fost implicati in aplicarea actelor normative sus mentionate», se arata in raport. Primaria a fost astfel prejudiciata cu suma de 31.278 lei. Dupa sesizarea Tribunalului Vrancea, persoanele vinovate au fost obligate la plata prejudiciului, sentinta fiind irevocabila.


Masinile CJ "papa" benzina mai multa in ani electorali


In 2008, Consiliul Judetean Vrancea a «scapat din evidente» 205.250 lei, suma reprezentind valoarea cladirilor predate altor institutii publice, nescoasa din evidenta contabila, denaturind astfel situatiile financiare intocmite. în 2007, la institutia finantata din bugetul Consiliului Judetean «Centrul scolar de Educatie Incluziva Elena Doamna» Focsani au fost lichidate, ordonantate si platite nelegal cheltuieli pentru reparatii curente in suma de 10.189 lei. La Consiliul Judetean s-a suplimentat in buget, in timpul controlului, suma de 82.092 lei, ca urmare a neinventarierii si nerealizarii veniturilor reprezentind impozit pe mijloacele de transport, cu masa totala autorizata egala sau mai mare de 12 tone, cuvenit entitatii. CJ i s-a imputat si suma de 96.350 lei constind in darea in consum si includerea pe cheltuieli a unor cantitati de combustibil mai mari decit cele stabilite prin normele care reglementeaza activitatea institutiei.


La Cimpuri apa a fost o vreme moca


Executia bugetului local la nivelul judetului s-a incheiat in 2008 cu excedent in suma de 11.588.315 lei. Din numarul total de 74 unitati administrativ-teritoriale existente in judet, sapte au inregistrat deficit la finele anului 2008 (un municipiu, un oras, cinci comune), celelalte 67 incheind exercitiul bugetar cu excedent. Nereguli in gestionarea banilor publici au mai fost descoperite in timpul controalelor din anii 2008 si 2009 si la Primariile Adjud, Panciu, Cimpuri, Cirligele, Cotesti, Garoafa, Golesti, Homocea, Mera, Nereju, Obrejita, Ploscuteni, Popesti, Racoasa, Soveja, Spulber, Tifesti si Vidra. La Primaria Cimpuri au fost descoperite aproape 3.000 ha de teren care nu au fost impozitate in 2007. Tot aici auditorii CC au depistat ca este varza in contabilitate privind alimentarea cu apa, numarul de abonati, indexul contorilor. La Cimpuri nu s-au incheiat contracte cu beneficiarii din care sa rezulte drepturile si obligatiile ambelor parti, nu s-a tinut o evidenta tehnic "" operativa a sumelor datorate de consumatori, nu s-au emis facturi si nu s-au luat masurile legale de recuperare a debitelor restante. «în timpul controlului s-a inregistrat in evidenta contabila suma de 36.490 lei reprezentind contravaloarea apei furnizate si neincasate», specifica raportul.


Convorbiri internationale pe banii homocenilor


In urma controlului la Primaria Homocea s-au stabilit creante fiscale suplimentare in suma de 4.968 lei pentru 82 de cazuri de terenuri concesionate. Totodata, la sase obiective de investitii s-a constatat ca situatiile de lucrari facturate si achitate constructorilor contineau lucrari in suma totala de 183.517 lei care in realitate nu au fost executate. In plus la "Constructie scoala 2 clase^Gradinita satul Costisa" s-a achitat nelegal suma de 89.156 lei, iar in cazul obiectivelor "Casa specialistului" si "Magazia scoala Lespezi "" Camin Cultural" s-au facut plati nelegale de 29.245 lei. "Faptele descrise mai sus au condus la prejudicierea bugetului local cu suma totala de 318.267 lei, din care suma de 301.918 lei reprezinta plati nelegale si suma de 16.349 lei reprezinta foloase nerealizate aferente. în timpul controlului a fost recuperat integral, de la executantii lucrarilor, prejudiciul in suma de 318.267 lei", se arata in raport. Tot in aceeasi perioada primarul si viceprimarul comunei Homocea si-au tras premii anuale suplimentind nelegal cheltuielile salariale ale bugetului local cu 4.330 lei. De asemenea, auditorii au descoperit ca angajatii primariei au folosit telefonul institutiei pentru a-si suna neamurile din strainatate. Prejudiciul a fost estimat la peste 10 milioane de lei vechi. "Cheltuielile nelegale reprezinta contravaloarea unor convorbiri telefonice internationale, inregistrate in conturile de cheltuieli si decontate de catre unitate dar neefectuate in interesul unitatii si care pina la data controlului nu au fost recuperate de la persoanele raspunzatoare", se mai precizeaza in actul de control al CC.


Citeva concluzii


în raportul sau Curtea de Conturi arata cum se fura din primarii banii publici. In primul rind se acorda drepturi salariale ilegale, dupa care se organizeaza licitatii fara respectarea legii, se fac plati fara documente justificative, se platesc lucrari proaste la care receptiile sint facute doar de forma sau se platesc avansuri mai mari decit cele prevazute in contract. «Urmare actiunilor de audit desfasurate in anul 2009 au fost constatate abateri de la reglementarile legale care au condus la generarea unor prejudicii in gestionarea fondurilor publice, nevirarea la buget in totalitate si la termenele legale a obligatiilor fiscale, precum si neoferirea unei imagini fidele si reale a patrimoniului public in situatiile financiare intocmite», se arata in concluziile Curtii de Conturi. Din pacate, incepind cu anul 2009, controalele nu se mai finalizeaza cu binecunoscutele descarcari de gestiune care ii puneau pe jar pe primari. Auditorii publici, cum se numesc acum inspectorii CC, nu fac decit sa intocmeasca acte constatatoare la finalul verificarilor si, numai daca este cazul, sesizeaza instantele de judecata sau organele de urmarire penala. Potrivit legii CC nu desfasoara doar actiuni de control la primarii, ci are trei feluri de activitate: control, audit financiar si audit al performantei. In aceste conditii primariile comunale respira usurate fiind slabe sanse sa fie vizitate intr-un an de auditori, deoarece accentul auditului performantei se pune anual pe primariile din orase. (Doina GANEA)



Dezmat pe banii Guvernului


Curtea de Conturi a constatat ca in perioada 2007-2008 au fost alocate sume uriase, nerambursabile din fondurile de rezerva. Astfel, daca in 2007 procentul sumelor alocate pe baza de fundamentare a fost de 91,2%, in anul 2008 valoarea sumelor alocate pe baza de documente de initiativa legislativa insotite de note de fundamentare reprezinta numai 7,2 % din totalul sumelor alocate. Cu alte cuvinte, primariile au primit bani cu lopata fara sa-i fi cerut pentru un proiect anume. Pentru unele sume alocate din fondul de rezerva nu s-au facut interventii, solicitari sau nu se cunoaste initiatorul acestor solicitari. Este vorba de primariile Focsani, Odobesti, Brosteni, in cazul sumelor alocate parohiilor, pentru lacasurile de cult. Primariile au fost instiintate de alocarea sumelor prin adrese ale DGFP Vrancea si au utilizat sumele in conformitate cu destinatia stabilita in actul normativ de alocare. «Nu se pot face aprecieri fundamentate cu privire la caracterul "urgent si neprevazut" al cheltuielilor efectuate din sumele alocate din fondurile la dispozitia Guvernului cu destinatia "cheltuieli curente si de capital" deoarece la baza solicitarilor de fonduri nu se regasesc documente de fundamentare intocmite potrivit principiilor si regulilor de tehnica legislativa», se arata in finalul raportului pe 2009. Astfel, fondurile primite au suplimentat efectiv resursele alocate si au acoperit «golurile» de finantare. Nu s-a tinut o evidenta speciala a sumelor alocate prin Hotariri de Guvern din Fondul de rezerva bugetara, deoarece nici legislatia nu a prevazut acest lucru. (D. G.)



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 2

Adaugă comentariu
, acum 737745 zile, 21 ore, 4 minute, 30 secunde
Parca era planset mare la PSD ca vezi Doamne guvernul asta le schimba lor oamenii competenti, pe specialistii formati in ani de zile si pune niste hahalere in loc. Pai din raportul asta reiese ca citeste integral
, acum 737745 zile, 21 ore, 4 minute, 30 secunde
bani se spala asa cum face primarul din com popesti ,asa cumparam apartamente la BUCURESTI pe numele altora ca sa nu intre cei de la finante,ne cumpar citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.