Bugetarii vrinceni, banii inapoi!
Curtea de Conturi are de recuperat aproape un miliard de euro reprezentind plati de natura salariala (sporuri) acordate ilegal bugetarilor in decursul anilor 2005 - 2008. Procesul de recuperare este in plina desfasurare. La nivelul judetului Vrancea platile salariale pe linga lege se ridica la peste 20 de milioane de lei, adica aproape 5 milioane de euro. Bugetarii beneficiari sint astfel asteptati sa restituie sumele primite nelegal, iar daca refuza, Curtea de Conturi se intoarce impotriva ordonatorilor de credite, sefii de institutii bugetare. Cu alte cuvinte, directori, primari si consilieri, inclusiv presedintele Consiliului Judetean se pot trezi la un moment dat cu amenzi serioase, pe care vor fi obligati sa le achite din propriul buzunar. Ei au insa posibilitatea, cu mari sanse de cistig, de a contesta imputarile Curtii de Conturi in instanta de contencios administrativ. Astfel ca dupa doi-trei ani in care au beneficiat de anumite drepturi, functionarii se pot trezi cu sporurile taiate si cu salariile injumatatite.
Sporuri salariale halucinante
Cu cele 281 de milioane de lei care reprezinta salarii acordate bugetarilor in 2008, Vrancea se situeaza inca la jumatatea inferioara clasamentului judetelor in privinta cheltuielilor de personal, ceea ce inseamna o cheltuiala medie anuala de peste 20.000 de lei pentru fiecare post. In pofida acestor evidente, judetul nostru avea in 2008 un deficit de 859 de posturi in sistemul bugetar. Pentru anul respectiv au fost aprobate de fapt 14.332 de posturi, dar gradul de ocupare al acestora nu depasea 94%. Conform aceluiasi raport al Curtii de Conturi, cele 114 de entitati din judetul Vrancea au alocat drepturi salariale nelegale in valoare totala de 21.405.000 de lei pentru 5.709 bugetari, ceea ce situeaza judetul nostru pe locul 15 pe tara. Dinamica acumulata in perioada 2005-2008 arata ca in perioada Guvernului Tariceanu cheltuielile de personal au crescut cu 46% in 2007 si cu 105% in 2008. De asemenea, in aceeasi perioada numarul angajatilor in primarii si institutii publice a crescut cu 15%, Vrancea aflindu-se peste media de la nivelul intregii tari. Contractul colectiv de munca (CCM) al personalului incadrat la Primaria Focsani a conferit inclusiv anul trecut unele facilitati pentru angajatii acestia, incepind cu functionarii de la ghisee, directori, sefi de servicii si pina la muncitorii de la spatii verzi. Printre aceste sporuri se numara plata orelor suplimentare, salariile de merit, transportul public gratuit in perioada orelor de program, diferite sporuri (pentru vechime, pentru stres, medicamente) si nu in ultimul rind acoperirea unei parti din cheltuielile cu hrana si imbracamintea. Cuantumul anual al acestor sporuri se ridica pentru un salariat in medie la 7.200 de lei.
Tichete cadou pe barba primarilor
La fel ca si la alte primarii din tara, Curtea de Conturi a constatat ca si in Vrancea primarii au acordat tichetele cadou pentru profesori desi primarii nu aveau calitatea de angajatori ai cadrelor didactice. In plus au fost acordate tichete cadou atit functionarilor publici cit si profesorilor fara ca acestea sa fi fost supuse impozitarii. Liderul SLI Vrancea, Constantin Grigore, sustine ca nu stie sa fi fost date tichete de masa pentru profesori de la bugetul de stat in anii trecuti. "Nu stiu sa fi existat asemenea situatii, ca primariile sa fi dat tichete cadou profesorilor din bugetul de stat, anul acesta in mod sigur nu s-a intimplat acest lucru", a precizat Constantin Grigore.
Vrincenii platesc aproape 15.000 de bugetari
în urma unui control tematic amplu, desfasurat incepind cu jumatatea anului trecut, in toate judetele din Romania s-a descoperit ca 235.000 de bugetari au beneficiat de bonificatii nelegale in 2008, paguba totala fiind de aproape 260 de milioane de euro. Judetul Vrancea nu este nici el mai prejos in acordarea de sporuri salariale nelegale fata de celelalte judete luate la puricat. Potrivit Raportului prezentat Camerei Deputatilor, la o populatie de 393.023 de locuitori in anul 2005, la nivelul judetului nostru erau 11.757 de posturi de bugetari ocupate, numarul mediu de ocupare fiind de aproximativ 30 de posturi la 1.000 de locuitori si pentru care cheltuielile cu salariile se ridicau la 137 de milioane de lei. In anul 2008, la o populatie inregistrata de 392.619 locuitori erau 13.473 de bugetari, efortul financiar din bugetele locale fiind insa de doua ori mai mare, adica de 281 de milioane de lei. Daca in 2005 din valoarea cheltuielilor de personal, salariul reprezenta 52%, sporurile se ridicau la 24,8%, iar contributiile erau de 23%, in 2008 salariul reprezenta doar 47,4% din venituri, 31,7% insemnau sporurile, iar contributiile scazusera la 20,9%. Din cei aproape 14.000 de bugetari de la nivelul anului 2008, 11,19% erau angajati in primarii si unitati subordonate acestora, adica putin peste 1.500 de persoane, grosul angajatilor publici fiind in invatamint, adica 43%, urmati de cei din asistenta sociala care reprezinta 30% din numarul bugetarilor, respectiv 4.094 de angajati. (Doina GANEA)
Spor pentru tinuta decenta si pentru refacerea dupa concediu
Inventivitatea ordonatorilor de credite in materie de sporuri a fost practic fara limite in ultimii doi ani. Raportul Curtii de Conturi a dezvaluit citeva sporuri ilegale pe care le-a considerat mai nesimtite decit altele. Dintre acestea se detaseaza, clar, sporul"¦ « pentru refacerea dupa concediul de odihna », dar nu numai, bugetarii mai fiind rasfatati si cu:
- Bonificatie pentru ziua localitatii
- Spor pentru refacerea capacitatii de munca
- Spor pentru imbunatatirea conditiilor de munca
- Spor pentru tinuta decenta
- Spor de cantina
- Norma de hrana
- Norma de medicamente
- Indemnizatie de hrana sau hrana calda
- Sume de reprezentare
- Ajutor de casatorie
- Indemnizatie pentru ziua de nastere a salariatului
- Spor de functionar public
- Spor de functie publica
- Spor de confidentialitate (acolo unde nu este cazul)
- Spor pentru relatii cu publicul