Comuna innamolita, fara nici o palma de asfalt
La trei ani de la intrarea in Uniunea Europeana, prin "Provincia Europeana Vrancea" inca nu poti renunta la cizmele de cauciuc daca vrei sa ajungi la casa bunicilor, asta in ciuda faptului ca autoritatile judetene au cheltuit in ultimii ani sute de milioane de euro pe infrastructura de transport. Elementul de vestimentatie despre care povesteau parintii ca era un cadou apreciat in copilaria lor a ramas la loc de cinste prin gospodariile satenilor din comune precum Popesti, localitate care nu are nici macar un metru de asfalt. Mergind in zona si intrebind oamenii cum este sa nu poti ajunge cu pantofii curati la destinatie, acestia ne-au intrebat daca nu cumva stim noi vreo noutate despre data cind asfaltul va ajunge si la ei. Altii se opreau pe ulitele desfundate si spuneau ca asa a fost de cind se stiu: "pe aici merge numai caruta". Batrinele ar prefera in locul "suselei", apa mai aproape de casa si canalizare, chiar daca si pentru ele cizmele sint mereu pline de noroi. Cum se face ca in Vrancea, ca de altfel in multe alte judete din Romania, asfaltul nu a ajuns peste tot, cind in Italia chiar si sate cu zeci de locuitori au strazi pietruite si trotuare?
Edilii social democrati din comunele Popesti si Obrejita spun ca spera la acceptarea proiectelor de modernizare a satului romanesc pentru a avea strada asfaltata in fata curtii. In aceste doua localitati, nici macar zona centrala, care stringe Primarie, Consiliu Local, Scoala, Dispensar sau Biblioteca una intr-alta pe o ulita, nu s-a bucurat de o roaba de asfalt. In comuna Popesti locuiesc 3.300 de oameni pentru care "la sosea" inseamna tocmai la E 85. "Inainte de 2003, cind s-a desprins comuna Popesti de Urechesti, toate taxele si impozitele strinse de la oameni mergeau pentru modernizare la Urechesti. In partea noastra nu s-a facut nimic. Anul acesta am fi programati pentru asfaltare, dar am vrea sa rezolvam intii aductiunea cu apa si canalizarea, pentru a nu sparge asfaltul. Comuna Popesti are in componenta doua sate, Popestii si Terchestii, unde avem 36 de drumuri comunale pietruite. Si cu pietruirea sint probleme pentru ca la ploi, comuna fiind amplasata pe un teren descendent, pe ulite se spala pietrisul", ne-a declarat primarul din Popesti, Nicolae Ciocanel. Comuna beneficiaza de civilizatie, "zona de la sosea", pe o portiune de 2 km la drumul european 85, care trece si prin dreptul punctului Bachus. "Am vrea sa asfaltam macar bucla de 3,5 km de la sosea pina la Primarie, sa avem asfalt in fata institutiilor", a completat Ciocanel de la Popesti. Colegul sau de drumuri de tara, Nicu Pardos, spune ca ar vrea sa mearga in audienta la ministrul Dezvoltarii, Elena Udrea, pentru a milita pentru citiva km de asfalt. "Am depus proiect pe Masura 322, iar acum asteptam. Am vrea bani pentru turnarea de asfalt pe o portiune de 8 km. La noi in comuna este un singur drum asfaltat, pe 3,2 km, DJ 202. Am vrea sa ni se accepte proiectul macar pentru 2 km, pentru care avem numai promisiuni. As vrea sa merg la ministrul Elena Udrea sa vorbesc pentru modernizarea drumului comunal 159", ne-a spus si Nicu Pardos, edilul de la Obrejita, comuna cu 8 km de drumuri. Acesta are de rezolvat, pe linga asfalt, si repararea Primariei din localitate, distrusa intr-un incendiu la finele anului trecut.
Drumuri de noroi si la Paulesti
Situatia pare a fi la fel de innamolita si la Paulesti, comuna infiintata odata cu Popesti in anul 2003, cind au mai primit placute indicatoare si Biliestiul si Ploscuteniul, printr-un demers al senatorului PDSR de atunci, Fevronia Stoica, sustinut de toti parlamentarii social-democrati. La Paulesti, primarul PSD Vasile Bratosin se lauda insa cu 4 km de drum judetean si alti 2 km "mari si lati" de drum comunal. "Cei doi km i-am facut din bani de la bugetul propriu in 2008. Avem si noi un proiect la Masura 322 pentru modernizarea drumurilor si canalizare, dar sa vedem daca va fi acceptat. In total, comuna este strabatuta de 20 de km de drum", ne-a declarat si Vasile Bratosin. Privind per ansamblu, drumurile din judetul Vrancea sint sub orice critica. Intr-o analiza a Institutului National de Statistica, din totalul drumurilor comunale, un procent foarte mic este reprezentat de cele modernizate, variind intre 0,28% in judetul Harghita si 25,15% in judetul Olt (5 dintre judete "" Botosani, Buzau, Covasna, Tulcea si Vrancea nu au drumuri comunale modernizate).
Vrinceanul ajunge mai repede decit orice moldovean la E 85
In Strategia de dezvoltare a judetului Vrancea avem insa un plus, la gradul de accesibilitate al locuitorilor la drumurile europene. Aproape 90% din totalul de locuitori are acces la un drum pan-european in cel mult 30 de minute, in timp ce numai 10% ajung mai tirziu de jumatate de ora. "Nici un alt judet al Moldovei nu se poate lauda cu asemenea indicatori!", se arata pe site-ul Consiliului Judetean. Tot in Strategia de dezvoltare se specifica faptul ca amenajarea unui drum asfaltat ar reduce saracia in mediul rural cu 6-7 procente, iar in prima decada de functionare cu un procent. "Acest fapt este important mai ales in zona de Sud si parti din zona sub-montana a judetului, zona ce raporteaza cele mai mari rate ale indicatorilor ce definesc saracia. Situatia generala actuala a retelei de drumuri publice din judetul Vrancea, pe tipuri de lucrari pentru traficul rutier in functie de caracteristicile tehnice, se prezinta astfel:
1. total drumuri publice nationale lungime retea 516,592 km, din care:
- cu imbracaminti din beton (asfalt ^ ciment) - 48,794 km,
- cu imbracaminti asfaltice usoare - 115,742 km,
- nemodernizate (pietruite ^ de pamint) - 52,056 km,
2. total drumuri publice judetene si comunale lungime retea 1.274,578 km din care:
- total drumuri publice judetene lungime retea - 731,428 km,
- total drumuri publice comunale lungime retea - 543,150 km
3. modernizate lungime retea - 347.444 km din care:
- drumuri judetene- 318,644 km
- drumuri comunale - 28,800 km ,
4. nemodernizate lungime retea 927,134 km din care:
- drumuri judetene - 318,644 km
- drumuri comunale - 514,350 km.
"Din totalul la nivel de tara de 79,454 km, 15,712 km (19,8%) sint drumuri nationale si 63,742 km (80,2%) drumuri judetene si locale, iar in judetul Vrancea distributia este 28,84% drumuri nationale si 71,16% drumuri judetene si comunale. La nivel de tara, la o suprafata totala de 237,500 km2, densitatea medie a drumurilor nationale este de 6,6 km/100 km2 pe cind in judetul Vrancea ea este de 10,65 km la 100 km2. In judetul Vrancea densitatea drumurilor publice pe 100 km2 este de 36,9 km (media nationala in 2004: 33,3 km)", se mai arata in Strategia de dezvoltare a judetului Vrancea. O raportare care nu curata de noroi insa incaltamintea elevilor din Popesti, de exemplu, in conditiile in care 50 de milioane de dolari dintr-un credit extern pentru modernizarea drumurilor comunale din judet s-au transformat intr-un dosar de 50 de volume, intocmit de DNA, si care se prafuieste acum in instantele de judecata. (Iulia CRETU)