Ultima oră

INTERNATIONAL:Bogdan Aurescu, secretar de stat pentru afaceri strategice al MAE, a discutat online cu cititorii HotNews

Ziarul de Vrancea
12 nov 2009 336 vizualizări
Noua varianta a scutului antiracheta american ar urma sa acopere si Romania. Ar putea exista elemente ale sale si pe teritoriul Romaniei? Care va fi contributia Bucurestiului la noul concept al NATO? Bogdan Aurescu, secretar de stat in MAE, a raspuns intrebarilor cititorilor HotNews.ro. Cele mai bune intrebari se vor regasi in emisiunea Bucuresti punkt Bonn, realizata de HotNews.ro si Deutsche Welle.



"Noua formula de scut antiracheta anuntata de administratia americana ofera, fata de varianta anterioara, o acoperire corespunzatoare a intregului teritoriu al Romaniei fata de amenintarea unor eventuale atacuri cu racheta", a spus Bogdan Aurescu. Un oficial american, John Heffern, seful delegatiei SUA la NATO, a spus - potrivit NewsIn - ca Romania ar putea gazdui elemente ale acestuia. Aurescu va face, in aceste zile, o vizita in SUA si Canada pentru a discuta cu partenerii acest subiect.


* Cum se va materializa protectia scutului antiracheta asupra Romaniei?

* Care ar fi pozitia autoritatilor de la Bucuresti daca partenerii americani solicita amplasarea unor elemente ale scutului in teritoriul Romaniei?

* Care este contributia Romaniei la noul concept strategic al NATO?

* Ce asteptari are de la discutiile cu administratia americana pe tema Visa Waiver?




întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


*

întrebarea nr. 1 escu


Stimate dle. Aurescu,

1.Care vor mai fi atributele Ministerului de Externe roman dupa intrarea in vigoare a Tratatului Lisabona avand in vedere ca politica externa comunitara se muta la Bruxelles ? Romania va mai avea politica externa? Se mai justifica mentzinerea atator ambasadori si atator cheltuieli cu salariile si intretzinerea acestora?

Nu ma refer la personalul ambasadelor si consulatelor ci doar la ambasadori cu functia lor de reprezentare ?

2.Ce vor mai face ministrii de externe natzionali dupa ce U.E. va avea un singur ministru de externe?

3.Ce parere avetzi daca am avea unele ambasade comune cu Ungaria ??


o

Bogdan Aurescu


Evident, Romania va mai avea politica externa, pentru ca Tratatul de Lisabona, care prevede o intarire a Politicii Externe si de Securitate Comuna, ramane un domeniu esentilamente de tip guvernamental, unde deciziile se iau cu unanimitate, cu 4 exceptii in care se iau cu majoritate calificata.

Vom participa la Serviciul European de Actiune Externa cu un numar de diplomati, ei vor fi sub autoritatea Inaltului Reprezentant pentru afaceri externe si politici de securitate, care va gestiona si delegatiile UE si reprezentantii speciali ai UE, dar ramane foarte mult de lucru pentru diplomatiile nationale.

Prin urmare, avem nevoie de o diplomatie puternica si eficienta si in continuare, avem nevoie de un serviciu diplomatic de elita.

In ce priveste amabasadele comune, nu suntem inca in aceasta faza, dar daca ve referiti la Ungaria, pot sa spun ca la nivel diplomatic, avem in prezent o relatie foarte buna, ne respectam reciproc, si sunt in masura sa atest acest lucru, deoarec am coordonat demersurile Romaniei in chestiunea Legii statutului, unde Romania a avut castig de cauza.


*

întrebarea nr. 2 daniel


Buna ziua! Doresc sa va intreb despre umilitoarele permise de munca de care mai au inca nevoie cetatenii romani (membri UE, deci) in mai multe tari ale UE, printre care UK, Franta, Germania, Irlanda, Belgia sau Olanda.

Va spun in cunostinta de cauza ca ambasadele romanesti din aceste tari se multumesc doar sa "ia act de decizia" acestor state, si sa mai astepte 2-3 ani pana cand, speram, vor disparea permisele.

Situatia este insa destul de dramatica, este complet bagatelizata sau nebagata in seama in Romania, fiindca, si sper sa-mi dati dreptate macar in sinea Dvs., daca nu veti recunoaste public, romanii din strainatate chiar nu conteaza ptr. poiticenii romani, decat doar in vizite sau in campanii electorale, si atunci DOAR la nivel de vorbe.

De ce e umilitor: cei care sufera sunt romanii educati, fie cu studii superioare, fie nu, cei care vor sa munceasca cinstit, sa plateasca taxe si impozite in aceste state, sa duca o viata normala. Ei sunt cei afecatati, nu romanii care vin in aceste tari doar cu ganduri negre sau cei care intotdeauna vor prefera sa munceasca la negru, doar ptr. ca nu vor sa plateasca impozite/taxe si, pur si simplu, pentru ca asa e stilul lor de viata.

E umilinta zilnica pentru zeci sau sute de mii de romani carora li se spune in aceste tari UE ca sunt, practic, cetateni de mana a doua ai UE, ca trebuie sa mai astepte 2-3 ani, si asa mai departe.

Intrebare: chiar nu este in stare statul roman sa se bata puternic, incepand de azi, de acum, pentru acest romani? Chiar nu poate face nimic statul romani, al 7-lea ca marime din UE, pentru a obtine rapid ridicarea obligativitatii permiselor d emunca in aceste 8 state UE unda inca mai avem nevoie?

Chiar suntem cu totii niste papa-lapte (scuzati, dar asta simt) care stam si asteptam la bunavointa acestor state, fara sa ne batem mai mult? Nu se poate face nimic pentru ca romanii sa munceasca liber, mai repede, NU din 2011, 2012, 2013, in toate statele UE.

Acceptati usor si impacat aceasta umilinta?


o

Bogdan Aurescu


Este o problema de maxima prioritate pentru misiunile noastre diplomatice, dar este o tema care tine si de ministerul muncii roman, precum si de decizia politica a statelor respective, conform conditiilor care au fost negociate atunci cand s-a finalizat Tratatul de aderare a Romaniei la UE.

MAE va continua sa sprijine demersurile ministrului muncii in acest sens, iar tema este ridicata la toate contactele bilaterale cu statele in cauza. Uneori insa, pentru a fi eficiente, demersurile diplomatice trebuie facute fara publicitate, probabil de asta aveti aceasta perceptie de inactiune. Dar nu este asa.


*

întrebarea nr. 3 alex


Inteleg ca tocmai v-ati intors din UK. Cat timp vor mai fi discriminati romanii in raport cu persoanele din celelalte tari UE (doar romanii si bulgarii mai au nevoie de permise de munca)?


Cum veti discuta cu Rusia subiectul amplasarii scutului antiracheta pe teritoriul Romaniei?


Care sunt avantajele si dezavantajele scutului antiracheta amplasat pe teritoriul Romaniei?


Multumesc


o

Bogdan Aurescu


In ce priveste scutul antiracheta, este o pozitie constant exprimata de Romania in cadrul NATO, consemnata ca atare, foarte clar, atat in documentele summitului NATO de la Bucuresti de anul trecut, cat si la summitul de anul acesta din aprilie de la Strasbourg/Kehl: Romania doeste un ssistem antiracheta al NATO care sa protejeze intregul teritoriu al aliantei, deci intregul teritoriu al Romaniei (spre deosebire de formula anterioara). Pornim de la necesitatea asigurarii si respectarii principiului indivizibilitatii securitatii tuturor aliatilor in cadrl NATO

De aceea am salutat noua propunere a SUA din toamna aceasta (scutul american va fi o parte componenta a mecanismului NATO antiracheta) / pentru ca este o formula mai flexibila, care permite o implementare mai rapida, care presupune o mai judicioasa impartire a costurilor si a responsabilitatilor intre aliati.


*

întrebarea nr. 4 maria


Domnule Aurescu,


as vrea sa va intreb cum vedeti o reorganizare a mae in cazul in care veti fi ministru?nu am nimic cu actualul interimar dar am impresia ca dumnealui are cu totul alte preocupari decat sa fie interesat de ce se intampla in minister si in politica externa, in general. ma gandesc ca avem nevoie de mai multa stabilitate ,seriozitate si , daca s-ar putea, experienta maxima.credeti ca imaginea romaniei in exterior a fost cumva umbrita si de faptul ca nu avem ca sef la diplomatiei, un om competent, care sa stie despre ce vorbeste?

si inca o intrebare: care este ministrul de externe roman cu care dvs ati lucrat cel mai bine?sau pe care il admirati sau pentru care aveti respect.(inafara de dl nastase cu care stiu ca ati colaborat foarte bine).

Multumesc


o

Bogdan Aurescu


Va marturisesc ca am lucrat in ultimii 13 ani cu toti ministrii de externe ai Romaniei si am invatat foarte multe de la multi dintre ei - cu domnii Plesu si Roman, cu care am, lucrat ca director de Cabinet, cu domnul Geoana, care a fost un excelent ministru si cu care am lucrat atat ca director general, cat si ca subsecretar de stat si agent pentru CEDO, iar apoi ca secretar de stat pentru afaceri europene in chiar ultima etapa a negocierilor de aderare la UE, in 2004. Am lucrat execelent si cu dl Diaconescu, negociind impreuna si tratele cu Rusia, cu R Moldova, si mai ales cu Ucraina. Dl Diaconescu este un negociator foarte bun si am invatat foarte mult de la dansul. Am lucrat si cu dl MRUngureanu, care a sprijinit esential efortul nostru la CIJ, la Haga. Si nu vreau sa omit pe cineva, dar ma opresc aici.

In ce priveste reforma ministerului, ea este esentiala in anumite puncte- avem nevoie de o politica de personal mai coerenta, profesionista si transparenta, de procese de selectie corecte, de promovare pe baza de merite, de o intarire a zonei consulare, de un responsabil (subsecretar sau secretar de stat) care sa gestioneze prioritar vecinatatea estica, mai multi juristi pentru departamentul pentru CEDO, unde sunt atatea procese si lista poate continua. Si avem nevoie de fonduri.

De exempliu, ne pregatim pentru participarea la Serviciul European de Actiune Externa, si pentru exercitarea pentru prima oara in istoria diplomatiei romane a presedintiei UE, in semestrul I, in Turkmenistan, iar in semestrul II, la Phenian. Toate aceste provocari au nevoie de un raspuns adecvat si in plan organizatoric


*

întrebarea nr. 5 scurtu


1. care sunt directiile strategice ale politicii externe a R, dupa finalizarea procesului de la Haga?


2. Cum comentati declaratia presedintelui ca a luat o R mai mica si lasa una mai mare? Ce pozitie veti adopta in cazul in care presedintele va incerca sa acapareze puterea de decizie privind politica externa a R?


o

Bogdan Aurescu


Procesul de la Haga a fost un proiect de consens national si este important sa gasim si alte astfel de teme si proiecte de politica externa.

In alta ordine de idei, trebuie subliniat ca principalul obiectiv de politica externa de acum inainte trebuie sa fie, pe baza calitatii naostre actuale de membru UE si NATO, cresterea profilului international al Romaniei, ca sa devim o voce mai respectata si ascultata.

Pentru asta, trebuie sa ne crestem profilul in UE si in NATO, trebuie sa refacem rapid relatia extrem de importanta cu R Moldova, pe care sa o sprijinim in aspiratiile ei europene, sa ne concentram pe vecinatatea noastra estica, pentru ca suntem tara de granita a UE si NATO si trebuie sa actionam pentru ca spatiul din vecinatatea nopastra directa sa fie stabil, democratic si conectat la sistemul de valori al comunitatii din carefacem parte, sa fructificam parteneriatele pe care le avem deja, inclusiv parteneriatul strategic cu SUA. Saptamana viitoare voi fi la Washington pentru a discuta substantializarea in continuare a acestui parteneriat, sa discut despre relansarea relatiilor economice bilaterale, despre problema vizelor, despre contributia noastra comuna la Noul Concept Strategic al NATO, la securitatea regionala in zona Marii Negre, securitatea energetica, conflicte inghetate si multe altele

In ce priveste competentele de politica externa, ele sunt reglementate in Constitutie, unde se arata clar si competentele Presedintelui si cele ale Guvernului, deci ale MAE.


*

întrebarea nr. 6 Vali


BUna ziua,


Are nevoie Romania de Scut Antiracheta sau este doar un compromis de genul... v`am primit in NATO acum ne dati niste bani (sau faceti pe cobaii pentru noi)?


Multumesc.


o

Bogdan Aurescu


Romania are nevoie de acest sistem, asa cum toate statele NATO au nevoie de el. Este o decizie asumata de toate cele 28 de state membre ale aliantei. Desigur, detaliile tehnice si cele privind costurile sunt si ele importante si vor face obiectul dezbaterii aliate.


*

întrebarea nr. 7 Toma Marin


Stimate Domnule Aurescu,


1) Dvs sunteÃi un diplomat, care are un real succes in MAE. AÃi reuºit să caºtigaÃi procesul de la Haga cu Ucraina, aveÃi deci o experienÃă importantă. în acest context, credeÃi că ar fi cazul ca Romania să dea in judecată FederaÃia Rusă pentru a-ºi recupera Tezaurul de la Moscova, mergand pe aceeaºi cale ca ºi procesul cu Ucraina ?


2) De ce toÃi Miniºtrii de Externe ai Romaniei insistă pe rolul ºi activitatea Comisiei Mixte Romano - Ruse, care se ocupă de problema Tezaurului, din moment ce această Comisie nu s-a mai intrunit de peste 3 ani ºi de ce se tot induce ideea in opinia publică romanească precum că rolul acestei Comisii este de a se restitui Tezaurul, din moment ce in DeclaraÃia celor doi Miniºtrii de Externe din 4 iulie 2003 nici măcar nu se pomeneºte de restituire ?


Vă mulÃumesc,


Toma Marin


o

Bogdan Aurescu


Pentru ca o anumita problema sa fie solutionata de o instanta internationala este nevoie de acordul celor doua parti ca acel for jurisdictional sa fie competent sa judece acea problema. Asa a fost cazul diferendului cu Ucraina, unde posibilitatea sesizarii CIJ a fost prevazuta in acordul conex la tratatul de baza din 1997, pe care noi am folosit-o in 2004, cand au fost indeplinite conditiile.

Comisia Mixta pentru Tezaur este un organism stabilit in plan bilateral si sunt de acord cu dvs ca trebuie sa isi reia lucrarile.

Vom incerca pe plan diplomatic sa facem progrese pe aceasta tema / e nevoie de vointa politica a ambelor parti ca sa progresam.


*

întrebarea nr. 8 ina eyre


Domnule Aurescu, e luata in calcul includerea votului prin corespondenta pentru romanii rezidenti in strainatate?


V-as fi recunoscatoare pentru un raspuns.


Doresc sa fiti ministru de externe al Romaniei si sper sa mi se indeplineasca dorinta. :)


o

Bogdan Aurescu


Ideea votului prin corespondenta pentru romanii din strainatate exista. Chiar am lucrat la un moment dat, prin 2005/2006, la un astfel de proiect, - au fost mai multe institutii implicate - pe baza recomandarilor in acest sens ale Comisiei de la Venetia (unde sunt membru supleant, expert independent ). Cred ca acest proiect ar trebui reluat.


*

întrebarea nr. 9 Andrei


credeti ca vreun minister de externe viitor va reusi sa scoata vizele pentru SUA curand?


multumesc


o

Bogdan Aurescu


Voi discuta aceasta chestiune saptamana viitoare la Washington, asa cum voi discuta la Ottawa, tot saptamana viitoare chestiune vizelor canadiene pentru romani.

Este un subiect care presupune nu numai eforturi ale guvernului roman, ci si indeplinirea unor conditii tehnice care nu tin de noi, de ex chestiunea ratei de refuz. Anul acest rata a crescut la 26,3% fata de 25% anul trecut, desi in Romania rata de refuz a cererilor depuse la consulatul american a fost mai mica decat anul trecut - 21 %. Restul se explica prin refuzul mai mare al cererilor depuse de romani care aplica din strainatate, in cazul acestora suspiciunea de emigrare fiind mai mare.

Am propus partii americane, care a fost de acord, sa facem o campanie de explicare publica a conditiilor de acordare a vizelor, pentru ca sa nu mai creasaca rata de refuz prin aplicatii succesive ale aceleiasi persoana, in conditiile in care aceasta se afla in aceeasi situatie personala care conduce la refuz. De asemenea, am propus schimbarea modului de calcul al ratei de refuz - sa nu se mai ia in considerarea numarul de aplicatii refuzate, ca pana acum, ci numarul de persoane refuzate (mai mic).

Sper sa facem progrese.


*

întrebarea nr. 10 Adrian


Stimate dle. Aurescu

va rog sa prezentati pozitia oficiala a M.A.E. despre vizia privata si secreta a dlui Geoana in Rusia in data de 27 aprilie 2009.


Va multumesc


o

Bogdan Aurescu


MAE nu poate comenta vizite private ale cetatenilor romani.


*

întrebarea nr. 11 grunespferd


1. Domnule Aurescu,

Stim ca intrarea Romaniei sub umbrela de securitate a scutului antiracheta este indiscutabil, un avantaj in privinta securitatii militare, cel putin in privinta protectiei impotriva unui atac cu rachete. Acest scut daca am inteles bine ar trebui sa protejeze statele Nato (probabil si Rusia) de un atac din partea Iranului, prezentat in aceasta vreme ca fiind amenintarea imediata. In ce masura scutul ar putea face fata unui conflict cu alte tari decat Iranul si care ar fi riscurile pentru Romania intr-un asemenea caz?

2. Cu ce tara din regiune, exceptand Republica Moldova credeti ca ar trebui Romania sa cultive mult mai intens relatiile bilaterale?


o

Bogdan Aurescu


Sper ca raspunsurile anterioare pe scut sunt clarificatoare. Scutul nu este indreptat impotriva Rusiei sau altui stat, ci este doar pentru protectie, pentru aparare.

Ma voi referi la a doua intrebare.

Avem nevoie sa ne concentram pe relatiile cu vecinii directi, atat cei din UE si NATO, dar si ceilalti / Serbia, ale carei aspiratii europene le sustinem ferm, Ucraina, pe care o sustinem in aspiratiile sale europene si euroatlantice, pe baza meritelor proprii. Sigur, trebuie sa dam atentie si chestiunilor nerezolvate inca pe agenda bilaterala.

Vecinatatea estica / ma refer la Caucaz si Asia Centrala trebuie sa fie pentru noi, in etapa urmatoare, zone de interes si actiune prioritara. Este o zona foarte imporatanta pentru noi atat din punct de vedere securitar general, dar si in ce priveste asigurarea securitatii energetice pentru Europa.


*

întrebarea nr. 12 kimmon


Ca persoana din sistem, as dori sa va intreb care este logica pentru care persoane extrem de competente, cu tinuta si morala nepatata, sunt tinute la colt sau pe bara in aceasta institutie, iar, la acest moment, incopetenta, impostura, afilierea la un grup sau altul sunt ridicate la rang de politica de promovare in minister ? Daca ati putea comenta, mai ales din perspectiva in care ati afirmat ca doriti o reorganizare a ministerului, lucru care, in umila mea opinie, nu va fi posibil.

Cu stima.


o

Bogdan Aurescu


Aveti perfecta dreptate. Oamenii competenti trebuie sa fie promovati si sa primeasca ceea ce li se cuvine. De aceea, cred ca sistemul de promovare in grade si functii trebuie regandit. mai cred ca ar trebui sa fie facuta o clasificare a misiunilor in functie de gradul de dificultate, ca trebuie respectata cu strictete durata postului in exterior, ca trebuie un stagiu in centrala de cel putin 2-3 ani si multe altele.


*

întrebarea nr. 13 Adrian


Buna ziua, D-le Aurescu. Care este pozitia MAE in privinta canalului Bastroe si a implicatiilor ecologice si economice ale acestuia asupra Romaniei?

Va multumesc!


o

Bogdan Aurescu


canalul bastroe ramane in atentia noastra. Toate tipurile de demersuri pot fi avute in vedere. Dorim insa ca, dupa alegerile din ianuarie din Ucraina, sa reluam dialogul bilateral, sa vedem in ce masura, pe baza tuturor pozitiilor organizatiilor internationale care si-au exprimat deja pozitia in favoarea respectarii dreptului international in materie, putem sa gasim o solutie care sa respecte in primul rand Delta Dunarii.



de Redactia HotNews.ro


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.