Politizarea functiilor de director - cancer administrativ
Centrul de Resurse Juridice a facut public raportul "Reforma sau contrareforma in serviciile publice? Probleme si perspective", in care pune punctul pe "i" cu privire la politizarea excesiva a posturilor de conducere din institutiile deconcentrate, operatiune facuta imediat dupa ce PSD si PD-L au intrat impreuna la guvernare. Raportul analizeaza coerenta administrativa la nivelul serviciilor deconcentrate din cinci judete printre care se numara si Vrancea, in urma aplicarii OUG nr. 37/2009 privind unele masuri de actiune pentru imbunatatirea activitatii administratiei publice. In judetul Vrancea au fost monitorizate 19 din cele 27 de institutii deconcentrate, cu directori care au fost schimbati susccesiv anul acesta ca urmare a aplicarii Ordonantei 37/2009. Jumatate dintre ei au fost schimbati intre timp, dupa iesirea PSD-ului de la guvernare.
Raportul concluzioneaza ca OUG nr. 37/2009 nu a adus o imbunatatire a activitatii serviciilor publice deconcentrate, asa cum a sustinut noul Guvern Emil Boc la inceputul anului. "Transparenta institutiilor a scazut, coerenta actiunilor serviciilor publice a avut de suferit, fostii si actualii directori sint in competitie pentru ocuparea posturilor. Prin OUG nr. 37/2009 au fost politizate abrupt functiile de conducere din serviciile publice deconcentrate. Schimbarea directorilor serviciilor publice deconcentrate a determinat si aparitia unor situatii de incompatibilitate in toate judetele tarii, in conditiile in care majoritatea noilor directori coordonatori erau si consilieri locali sau judeteni", se arata in raportul realizat de Radu Nicolae, Coordonatorul Programului de Integritate Publica, din cadrul CRJ. La nivelul judetului Vrancea au fost semnalate la momentul respectiv mai multe asemenea situatii, in special la Consiliul Local Focsani, unde mai multi alesi PD-L si PSD au fost unsi in functii de director. Doar doi din cei 12 directori ai deconcentratelor vrincene, care au dubla calitate, au renuntat la functiile de alesi locali. Alesii locali de la Odobesti si Vidra au fost singurii care au luat la cunostinta de demisiile din calitatea de alesi locali ale democrat-liberalilor Adrian Juravle si Costel Florin Marica. Autorii raportului mai arata ca procesul instituit de O.U.G. nr. 37/2009, care a schimbat radical functionarea serviciilor deconcentrate, este criticabil din punct de vedere constitutional, din punct de vedere al principiilor insularizarii functionarilor publici, din punct de vedere al coerentei si eficientei administrarii problemelor publice, dar si din punct de vedere politic. Chiar daca legea a fost declarata neconstitutionala, efectele ei continua sa fie resimtite din plin prin noua ordonanta promovata de Guvern. In plus, s-a ajuns in situatia aberanta ca trei oameni sa rivneasca la sefia aceleiasi institutii, pentru ca multi dintre cei demisi din timpul guvernarilor PNL si PSD si PD-L s-au plins justitiei.
Directorii deconcentratelor, lipsiti de transparenta
Raportul subliniaza totodata transparenta redusa cu privire la implementarea Ordonatei de catre institutiile monitorizate. Lipsa de transparenta este determinata de rapiditatea schimbarilor si de teama de a divulga informatii despre un proces cu baze legale firave si contradictorii, subliniaza autorii. Din cele 19 institutii monitorizate doar 11 au dat dovada de transparenta si au transmis raspunsurile. "S-a remarcat si un numar redus al proiectelor de management comunicate public de institutiile monitorizate. Motivele invocate pentru necomunicare sint puerile: fie pentru ca proiectele de management sint la Bucuresti, fie pentru ca acestea nu sint publice. Proiectele de management ale candidatilor fac parte din strategiile de management public si ele nu pot fi incadrate in categoria informatiilor cu caracter confidential. Doar prin publicitatea acestor informatii pot fi monitorizate politicile publice administrate de directorii coordonatori", se mai arata in raport. Un motiv ar fi lipsa de substanta a acestor proiecte, in conditiile in care sustinerea politica a atirnat cel mai greu la concursurile organizate de ministere si agentii. Si cei de la Asociatia Pro Democratia, care s-au ocupat de proiect la nivel judetean, concluzioneaza ca politizarea functiilor genereaza multe probleme. "Proiectul a incercat sa traga un semnal de alarma fata de politizarea institutiilor publice. Din punctul meu de vedere, politizarea creaza mari disfunctii in functionarea statului, pentru ca dispare profesionalismul managerilor, pentru ca procesul de selectie al acestora nu mai e unul transparent, ci tine de simpla vointa a partidelor, pentru ca asta creaza suspiciune fata de deciziile luate. Faptul ca Ordonanta 37 a fost declarata neconstitutionala si a fost abrogata pentru a se da alta cu acelasi continut mi se pare extrem de grav pentru functionarea statului", ne-a declarat profesorul Gabriela Obodariu, coordonatorul proiectului in cadrul APD Focsani. Raportul care face praf politizarea functiei publice poate fi consultat la adresa www.guvernmaibun.ro. Aceasta initiativa face parte din proiectul "Impreuna pentru Integritate si Buna Guvernare", derulat in parteneriat de Centrul de Resurse Juridice, Asociatia Pro Democratia, Asociatia pentru Implementarea Democratiei, finantat de Uniunea Europeana prin programul Phare 2006 Cresterea rolului societatii civile in procesul de integrare a Romaniei. (Doina GANEA)
Directorii au refuzat publicarea contractelor de management
Potrivit raportului, Asociatia Pro Democratia Club Focsani, cea care a monitorizat in Vrancea aplicarea Ordonantei 37, a transmis cereri de acces la informatii publice la 19 institutii publice din care doar
11 institutii au transmis raspunsuri. Iata ce a raspuns de neinteles a furnizat Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca: "Proiectele de management sint la ANOFM Bucuresti. Conform OUG 37/2009 au fost desfiintate 3 posturi "" director executiv, director executiv adjunct managementul pietei, director executiv adjunct economic. în 2008 au fost 48 functionari publici si 1 post contractual; Dupa aplicarea ordonantei - 52 posturi, 48 functionari publici si 4 personal contractual". Nu s-a transmis copii dupa documente, ci doar raspunsurile mai sus mentionate. In general de la majoritatea institutiilor care au raspuns totusi la solicitari nu s-a primit raspuns la punctul 4 care privea contractul de management al directorilor, ceea ce spune multe despre transparenta celor trimisi de partide sa administreze treburile publice. "De la Casa Judeteana de Pensii s-a comunicat ca «nu exista documente care sa contina informatiile la care faceti referire in adresa dvs» iar «Planurile de management prezentate de candidati la concursul organizat pe baza Ordonantei 37 sint anexa la contractele de management si sint confidentiale»" se precizeaza in raportul CRJ. (D. G.)