Tiza directorului Ghetu, acuzata de furt de pacienti
In goana dupa venituri, unii medici de familie se bazeaza pe sistemul PCR (pile, cunostinte, relatii) pentru a atrage cit mai multi pacienti pe listele proprii. Asa se face ca mai multi medici care profeseaza de ani buni in mediul rural s-au trezit dintr-o data cu pacientii "furati", fara ca unii dintre acestia sa stie ca si-au dat acordul pentru transfer. Aceasta situatie este intilnita la Cirligele, dar si la Bolotesti si Cotesti, unde doctorii au ramas fara asistatii sociali, pe care ii aveau in grija de ani buni. Toti pacientii au aparut pe lista unui singur medic, dr. Cristina Ghetu, care a avut nevoie de toti bolnavii posibili pentru a intra in contract cu Casa de Asigurari de Sanatate (CAS). Cristina Ghetu este si angajata la Directia Generala de Asistenta Sociala si pentru Protectia Copilului (DGASPC) Vrancea, subordonata directorului general Toader Ghetu. Chiar daca mai multe surse din institutie o dau ruda sa, Toader Ghetu sustine cu tarie coincidenta de nume.
Concurenta neloiala incepe sa fie o practica si printre medicii de familie. Asa se face ca Politia a inceput sa fie sesizata despre "furturi" de pacienti, oameni care ar fi fost pacaliti in momentul in care au fost rugati sa semneze anumite liste, pentru a se transfera la un alt medic de familie. Acest lucru s-a intimplat la Cirligele, unde doctorita din comuna s-a trezit ca i-au disparut din liste aproape 100 de pacienti, familii intregi de care se ocupa de mai bine de 14 ani. Multi sateni chiar i-au reclamat acesteia ca nu si-au dat acordul pentru transfer. "Pacientii au venit in continuare la consultatii si am constatat ca nu mai sint pacientii mei. Nu am putut sa le acord consultatii medicale si au protestat la propriu si mi-au spus ca nu au solicitat nici un transfer. Mi-au spus ca ei au semnat de fapt ca sint de acord cu deschiderea unui punct de lucru in Dalhauti si Blidari. Acestia au crezut ca e vorba de un punct de lucru care a tinut la un moment dat de dispensar dar care s-a inchis pentru ca nu erau indeplinite conditiile de igiena si nu era autorizat", a declarat dr. Mirela Bacioiu, medic de familie la Cirligele. Medicul sugereaza ca pacientii ar fi fost pacaliti chiar de doctorita care a dorit sa isi deschida cele doua puncte de lucru la Dalhauti si la Blidari, dr. Cristina Ghetu, un medic proaspat intrat in breasla si care are cabinet in Focsani. "Nu doresc decit sa mi se faca dreptate. Lucrez de 14 ani in comuna si imi cunosc pacientii. Am intrat in casele lor si nu ii pot refuza. Daca le ofer servicii medicale intru in conflict cu Casa de Asigurari", a precizat dr. Bacioiu. In acest context, doctorita lasata fara pacienti a mers la Politie. "A fost inregistrata o plingere pe 13 octombrie privind infractiunea de fals in inscrisuri sub semnatura privata. Dosarul se afla in lucru la Politia municipiului Focsani", a precizat subinspectorul Catalina Olteanu, purtatorul de cuvint al Politiei.
Asistatii sociali, mutati in grup
Si pentru ca 100 de pacienti nu sint suficienti pentru un contract cu Casa de Asigurari de Sanatate (CAS), dr. Cristina Ghetu a reusit sa isi mai insuseasca citiva pacienti. Este vorba de toti asistatii social de la Odobesti, Jaristea si Cotesti, de care pina in acest moment se ocupau medicii de familie din Bolotesti si Cotesti. Astfel, toti cei 26 de pacienti de la Centrul de Recuperare si Reabilitare Neuropsihica de la Cotesti au reusit sa solicite transferul la un alt medic. Asa se face ca cererile depuse la CAS Vrancea sint nominale, chiar daca la acest centru majoritatea bolnavilor au certificat de handicap grav, fiind vorba de pacienti fara discernamint. "Nu mi se pare un lucru legal, corect. Daca era cineva capabil sa solicite transferul, ar fi trebuit sa fie autoritatea tutelara. Cei de la CAS nu au comentat situatia. Din punctul lor de vedere actele sint legale. Mi-au spus doar ca pacientii au dreptul sa se transfere", a declarat dr. Bogdan Balanescu, medic de familie la Cotesti. Si asistatii sociali de la Centrul de Ingrijire si Asistenta (CIA), Centrul de Integrare prin Terapie Ocupationala (CITO), Centrul de Recuperare si Reabilitare Neuropsihica (CRRN) de la Odobesti si Jaristea au fost "indemnati" de sefii centrelor sa-si dea semnatura pentru transfer. Cererile gata completate le-au fost inminate asistatilor de catre sefi. "Am aflat ca pacientii au fost obligati sa se transfere la doctorita Cristina Ghetu folosindu-se de minciuna ca eu nu ii mai vreau. O parte dintre ei au trecut, iar o parte au refuzat la inceput, dar au fost obligati mai apoi sa se inscrie la un alt medic chiar de sefii de centru. Am vorbit cu cei de la CAS si mi-au spus ca atita timp cit doctorita vine cu cererile de transfer acestea sint aprobate pentru ca nu se controleaza daca sint sau nu reale. Merg pe ideea ca ce au declarat este real", a spus dr. Tanta Pavel, medic la Bolotesti. Astfel, toti cei 270 de pacienti au fost preluati de dr. Cristina Ghetu de luna trecuta.
"Au spus ca sintem niste jegosi, niste ordinari"
Asistatii sociali sustin ca au fost de acord sa se transfere pentru ca li s-a spus ca dr. Tanta Pavel nu mai vrea sa se ocupe de ei. "M-am trecut benevol pe lista, pentru ca am fost mintiti, ni s-a spus ca doamna doctor nu ne mai vrea. Normal ca am semnat cererea de a trece la un nou medic, pentru ca, in situatia mea, am nevoie de ingrijiri medicale. Dr. Pavel a fost singura care ne-a acceptat, cind toti au refuzat sa ne ingrijeasca, au spus ca sintem niste jegosi, niste ordinari. D-na doctor Pavel nu a venit la noi in centru, ne-am dus noi la ea la Bolotesti", a marturisit Vasile Belciug, de 60 de ani, asistat in cadrul Centrului de Integrare prin Terapie Ocupationala (CITO) Odobesti. Un alt asistat de la CITO, care a dorit sa isi pastreze anonimatul, spune ca de multe ori asistatii sint pusi sa semneze anumite documente fara a sti ce sint. "Ne-au adus un formular si mi-au spus sa il semnez ca s-a schimbat medicul de familie. Nu ne-au spus motivele. Frumos ar fi sa ne spuna si noua ceva. Am facut ce ne-au spus. Ultima doctorita a fost extraordinara, ne-a inteles pe toti. A fost un cadru medical exceptional", a mai spus o asistata. Asa se face ca dr. Cristina Ghetu, care este si angajata DGASPC, a strins pacientii de care avea nevoie pentru a cistiga bani prin banca din sistemul sanitar. Se zvoneste printre angajatii Directiei ca dr. Ghetu ar fi nepoata directorului Toader Ghetu, care s-ar fi implicat intens in stringerea de pacienti. Nu este exclus ca subordonatii sa fi vrut sa-l ajute, pentru a-i intra in gratii. Acesta neaga insa orice implicare in aceasta afacere. "Nu am nici o treaba cu chestiunea asta. Nu e nici nepoata, nici o alta ruda de-a mea. Despre dr. Pavel, ar trebui sa-i fie rusine. De 4 ani, de cind e doctor la Odobesti, nu a dat o data pe la centru, nu o cunosc nici asistentii medicali. Nici nu avea pacienti destui sa-si completeze cabinetul la Bolotesti. Stiind situatia dumneaei, ca nu are pacienti si pentru ca nici un medic din Odobesti nu i-a vrut pe asistati, i-a luat ea", a declarat Toader Ghetu. Acesta a mai adaugat ca nu s-au facut presiuni asupra asistatilor pentru a se inscrie pe listele altui medic de familie.
Reclamatii la Parchet
Daca dr. Mirela Bacioiu a depus plingere la Politie, medicii Tanta Pavel si Bogdan Balanescu vor sesiza Parchetul. Acestia vor sa se verifice veridicitatea acestor transferuri. Pina cind va iesi adevarul la lumina, dr. Cristina Ghetu primeste bani de la CAS, cu care se afla in contract. Dupa ce in perioada 1 mai 2009 "" 31 iulie 2009, a avut incheiata conventie cu CAS, la 1 august a semnat contract. "începind cu 1 august 2009, CJAS Vrancea a incheiat contract de furnizare de servicii medicale in asistenta medicala primara cu dr. Ghetu Cristina. în urma raportarii de la sfirsitul lunii august, pe lista medicului erau inscrisi peste 500 de pacienti, astfel incit lista medicului cuprindea numarul necesar de pacienti prevazut de normele in vigoare", a declarat Iustina Micu, purtatorul de cuvint al CAS. Contactata de reporterii nostri, dr. Cristina Ghetu nu a dorit sa comenteze toata aceasta situatie. Modalitatile prevazute de lege pentru plata serviciilor medicale in asistenta medicala primara sint tariful pe persoana asigurata (per capita) si tariful pe serviciu medical pentru asigurati, iar numarul de pacienti se traduce in mii de lei. (Raluca MANOLACHE)