Drumul Focsani-Ojdula se impiedica de-un viaduct si de ursii din munti
Drumul care taie inima muntilor Vrancei spre Ardeal arata in continuare pe unele portiuni ca dupa bombardament, punind la incercare nervii si masinile turistilor care se incumeta in fiecare sfirsit de saptamina sa parcurga acest drum pina la Lepsa. Lucrarile, inaugurate in anul 2007, urmeaza sa fie gata, conform planurilor de pe hirtie, in 2011, momentan fiind gata 50% din totalul lucrarilor, asigura administratia judeteana. "Reabilitarea si modernizarea DN2D este o investitie multianuala, executia a inceput in septembrie 2007 si se intinde pe durata a 4 ani, in prezent lucrarile fiind realizate in proportie de 60% la drum si 50% la lucrarile de arta", se arata intr-un raspuns remis redactiei noastre, semnat de presedintele Consiliului Judetean, Marian Oprisan. Valoarea lucrarilor, care sint finantate de la bugetul de stat, prin CJ, este de 232.506.875 euro, din care pentru acest an sint alocati doar 35 milioane euro (147,947 milioane lei). Intrucit exproprierile nu au fost inca definitivate in totalitate, lucrarile se axeaza in principal pe consolidari, lucrari la poduri, dar si pe largirea drumului. In aceasta perioada se lucreaza la lucrarile de arta, mai exact la poduri si la consolidarile de versanti. Imbracamintea asfaltica este realizata pina la kilometrul 90 si pe aliniamentele gata pregatite. Pina la Gresu toate podetele au fost inocuite. De asemenea, stratul de uzura este turnat pina la km 50, la Vidra.
Drumul "aluneca" la granita cu Covasna
Exista insa si citeva probleme la constructia drumului care ne uneste cu Ardealul. Prima ar fi instabilitatea unui sector de drum la km 90-91, la limita cu judetul Covasna. "Acolo am avut drum balastat inainte, terenul se deplaseaza incet-incet, nu are stabilitate. In acest moment se cauta solutii", a spus Emilia Radu Murariu, seful Sectiei Drumuri Nationale Vrancea, care supervizeaza lucrarile la drum. Ceva dificultati sint in continuare si cu exproprierile, mai exact cu plata despagubirilor, pentru care se asteapta finantare. Terenurile ce vor fi expropriate apartin obstilor particulare de pe raza comunelor Birsesti, Vidra si Negrilesti din Vrancea, dar si pe raza comunelor Ojdula si Tinoasa din judetul Covasna. Pentru acest tronson de drum se va aloca suma de 1,15 milioane de lei pentru exproprierea unei suprafete de 27.636 metri patrati, ceea ce inseamna ca pentru un metru patrat a fost prevazut un pret mediu de 41,6 lei.
Viaduct la Valea Sarii
Proiectul initial de modernizare a drumului ar putea suferi modificari, la propunerea presedintelui Consiliului Judetean, prin realizarea unui viaduct in zona Valea Sarii. "Doresc o modificare de proiect, intrucit nu as vrea ca drumul sa fie suprasolicitat datorita masivului. As vrea sa-i schimbam cursul si sa facem un viaduct la Valea Sarii", a declarat Marian Oprisan. In planul initial DN 2D urmeaza a fi largit de la 7 la 9 metri, iar pe toata lungimea lui se vor realiza 31 de poduri, un pasaj de cale ferata si 245 de podete. Lucrarile pentru reabilitare, pe cei 118,87 km de drum national, din care 95 de km pe teritoriul judetului Vrancea, sint realizate de societatea UMB Spedition, apartinind omului de afaceri bacauan Dorinel Umbrarescu, care a cistigat licitatia organizata pe vremea ministrului Ludovic Orban, cind a demarat si reabilitarea. Durata de executie a drumului este de 42 de luni, adica trei ani si jumatate. Dat fiind faptul ca lucrarile au inceput in 2007, acestea ar trebui sa fie gata in 2011. Drumurile Nationale au in administrare DN2D Focsani-Ojdula inca din anul 1977, in 1980 incepind refacerea acestuia, cu lotul Putna Seaca si Birsesti, lucrari care au durat pina in 1987. A urmat o intrerupere, fiind apoi reluate pina in 1993, cind s-a ajuns la kilometrul 86.
Ursii se pun in calea drumului
In scopul reabilitarii DN2D s-a propus scoaterea definitiva din circuitul silvic a 15 ha teren. In acest scop, Agentia de Protectie a Mediului Vrancea a emis si o decizie de evaluare a impactului asupra mediului, intrucit drumul ar putea afecta populatia de carnivore mari care salasluieste aici. Raportul la studiul de evaluare a impactului asupra mediului, intocmit pentru proiectul de reabilitare a drumului DN2D Focsani- Ojdula- Intersectie cu DN11, va intra in dezbatere publica pe 29 septembrie la sediul Primariei comunei Tulnici si in data de 30 septembrie la sala de sedinte a Primariei Focsani, de la orele 16.00, pentru obtinerea acordului de mediu. Drumul Focsani "" Lepsa - Ojdula se afla amplasat in Parcul National Putna Vrancea, iar proiectul de reabilitare presupune si lucrari de defrisare. Parcul a fost declarat arie naturala protejata prin HG 2151/2004 datorita habitatelor forestiere compacte ce adapostesc carnivore mari, in scopul asigurarii protectiei si conservarii populatiilor de urs, lup si ris. Parcul adaposteste 14 tipuri de habitate de interes comunitar, populatii reprezentative de carnivore mari, numeroase specii de flora si fauna, precum capra neagra, vidra salbatica dintre animale si "papucul doamnei" si tisa, dintre plante. Aproape 80% din suprafata ocupata de parc revine habitatelor forestiere, fiind incluse aici si o serie de zone de conservare speciala ce ocupa 19, 23% din suprafata parcului. In arealul parcului se desfasoara proiectul LIFE NATURA 2000 "Conservarea in situ a carnivorelor mari din Vrancea" cu obiectivul de conservare si refacere a populatiilor de urs, lup si ris. De asemenea, in situl de protectie avifaunistica muntii Vrancei exista opt specii de pasari amenintate la nivelul UE, printre care: cocos de munte, ierunca, huhurez mare, ciocanitoarea neagra si ciocanitoarea de munte. "Situl este vulnerabil fata de activitatile umane ce vizeaza mai ales defrisarile, taierile ras si lucrarile silvice care au ca rezultat taierea arborilor pe suprafete mari, taierile selective a arborilor in virsta sau a unor specii, turismul necontrolat, practicarea sporturilor extreme", arata APM.
Amendament de 200 milioane lei pentru DN2D, respins
Parlamentarii vrinceni au incercat sa obtina o suplimentare de fonduri pentru continuarea in acest an a lucrarilor la drumul spre Lepsa. Amendamentul propus la inceputul anului, in cadrul discutiilor asupra legii bugetului de stat pe 2009, la Comisia pentru industrii si servicii a Camerei Deputatilor si Comisia economica, industrii si servicii a Senatului, a fost respins. Initiatorii social-democrati, senatorul Miron Mitrea si deputatii Cristian Dumitrescu, Angel Tilvar si Ciprian Nica, au propus suplimentarea cu suma de 200 milioane lei din fondul de rezerva al Guvernului, necesara continuarii obiectivului de investitii reabilitarea DN2D Focsani "" Ojdula km 0^000 ""118^873, "pentru asigurarea conditiilor normale de trafic tinind seama de starea de degradare accentuata a acestui drum si avind in vedere importanta lui din punct de vedere al asigurarii legaturii dintre Ardeal si terminalele fluviale si maritime", au motivat parlamentarii. Prin vot, membrii celor doua comisii au considerat ca adoptarea acestui amendament nu se justifica, initiatorii neprecizind sustenabilitatea acestuia. Daca tentativa parlamentarilor vrinceni s-a lovit de un refuz, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a anuntat ca dispune in 2009 de fonduri externe nerambursabile si de la bugetul de stat pentru investitii, de peste patru miliarde lei, din care pentru reabilitarea DN2D Focsani-Ojdula si pentru drumul de centura in municipiul Oradea contributia de la buget ar insuma 100 de milioane lei. (Mihaela BESLEAGA)